Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα Συλλογές Μουσείο Μπενάκη #1
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΧΟΡΗΓΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΛΥΣΙΚΡΑΤΟΥΣ-1851
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Χορηγικό μνημείο Λυσικράτους-1851
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο φωτογραφικό τύπωμα του Alfred-Nicolas Normand, Γάλλου αρχιτέκτονα και φωτογράφου, διακρίνουμε τα καμένα ερείπια κτίσματος. Αυτό εφάπτεται του μνημείου που έκτισε ο Λυσικράτης, ένας πλούσιος Αθηναίος, για να μνημονεύει τη νίκη του ως χορηγός (χρηματοδότης) του χορού εφήβων της Ακαμαντίδας φυλής, που κέρδισε στους θεατρικούς αγώνες των Μεγάλων Διονυσίων το 335/4 π.Χ. Στα αρχαία χρόνια έφερε στην κορυφή του το έπαθλο του χορηγού: ένα χάλκινο τρίποδα. Στο μεσαίωνα ονομαζόταν «Φανάρι του Διογένη» από τη λανθασμένη ιδέα ότι στην κορυφή του μνημείου υπήρχε φανάρι, το οποίο η λαϊκή παράδοση συνέδεσε με τον κυνικό φιλόσοφο Διογένη, που αναζητούσε με ένα φανάρι τον «άνθρωπο». Λίγοι γνωρίζουν ότι την καλή κατάσταση του μνημείου την οφείλουμε σε ένα βαθμό στους Καπουτσίνους μοναχούς που το διαφύλαξαν για 150 χρόνια, ενσωματώνοντάς το στο μοναστήρι τους που κάηκε το καλοκαίρι του 1821. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία των Αρχαίων από μετάφραση Γυμνασίου-Λυκείου και της Ισ...
Στο φωτογραφικό τύπωμα του Alfred-Nicolas Normand, Γάλλου αρχιτέκτονα και φωτογράφου, διακρίνουμε τα καμένα ερείπια κτίσματος. Αυτό εφάπτεται του μνημείου που έκτισε ο Λυσικράτης, ένας πλούσιος Αθηναίος, για να μνημονεύει τη νίκη του ως χορηγός (χρηματοδότης) του χορού εφήβων της Ακαμαντίδας φυλής, που κέρδισε στους θεατρικούς αγώνες των Μεγάλων Διονυσίων το 335/4 π.Χ. Στα αρχαία χρόνια έφερε στην κορυφή του το έπαθλο του χορηγού: ένα χάλκινο τρίποδα. Στο μεσαίωνα ονομαζόταν «Φανάρι του Διογένη» από τη λανθασμένη ιδέα ότι στην κορυφή του μνημείου υπήρχε φανάρι, το οποίο η λαϊκή παράδοση συνέδεσε με τον κυνικό φιλόσοφο Διογένη, που αναζητούσε με ένα φανάρι τον «άνθρωπο». Λίγοι γνωρίζουν ότι την καλή κατάσταση του μνημείου την οφείλουμε σε ένα βαθμό στους Καπουτσίνους μοναχούς που το διαφύλαξαν για 150 χρόνια, ενσωματώνοντάς το στο μοναστήρι τους που κάηκε το καλοκαίρι του 1821. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία των Αρχαίων από μετάφραση Γυμνασίου-Λυκείου και της Ιστορίας.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Αφού μελετήσουμε τη σημασία του θεσμού της χορηγίας στην Αρχαία Αθήνα και συνδέσουμε το μνημείο του Λυσικράτη με την οδό Τριπόδων, το Θέατρο του Διονύσου και το μνημείο του Θρασύλλου, επισκεπτόμαστε με τους μαθητές μας το μνημείο του Λυσικράτους. Προηγουμένως έχουμε δουλέψει στην τάξη με φωτογραφίες, ηλιογραφίες, χαρακτικά( βλ. AthensOpenMuseum.com) και ζωγραφικούς πίνακες που απεικονίζουν διαχρονικά το μνημείο. Επίσης, έχουμε τονίσει ότι είναι το καλύτερα σωζόμενο χορηγικό μνημείο στην Αθήνα και μάλιστα αποτελεί την πρώτη εμφάνιση και εφαρμογή του κορινθιακού ρυθμού. Έτσι οι μαθητές σχηματίζουν την πρωτογενή εικόνα το μνημείου και, όταν το επισκέπτονται, δεν βλέπουν σ’ αυτό μόνο ένα «λείψανο». Με αφορμή το καμένο ερείπιο από το μοναστήρι των Καπουτσίνων τους κινούμε την περιέργεια να εξερευνήσουν μόνοι τους την ιστορία του. Για παράδειγμα, ο Λόρδος Μπάιρον φιλοξενήθηκε σ’ αυτό και γράφει σε έναν φίλο του τον Ιανουάριο του 1811 «Μένω στο Μοναστήρι των Καπουτσίνων, μπροστά μου έχω τον ...
Αφού μελετήσουμε τη σημασία του θεσμού της χορηγίας στην Αρχαία Αθήνα και συνδέσουμε το μνημείο του Λυσικράτη με την οδό Τριπόδων, το Θέατρο του Διονύσου και το μνημείο του Θρασύλλου, επισκεπτόμαστε με τους μαθητές μας το μνημείο του Λυσικράτους. Προηγουμένως έχουμε δουλέψει στην τάξη με φωτογραφίες, ηλιογραφίες, χαρακτικά( βλ. AthensOpenMuseum.com) και ζωγραφικούς πίνακες που απεικονίζουν διαχρονικά το μνημείο. Επίσης, έχουμε τονίσει ότι είναι το καλύτερα σωζόμενο χορηγικό μνημείο στην Αθήνα και μάλιστα αποτελεί την πρώτη εμφάνιση και εφαρμογή του κορινθιακού ρυθμού. Έτσι οι μαθητές σχηματίζουν την πρωτογενή εικόνα το μνημείου και, όταν το επισκέπτονται, δεν βλέπουν σ’ αυτό μόνο ένα «λείψανο». Με αφορμή το καμένο ερείπιο από το μοναστήρι των Καπουτσίνων τους κινούμε την περιέργεια να εξερευνήσουν μόνοι τους την ιστορία του. Για παράδειγμα, ο Λόρδος Μπάιρον φιλοξενήθηκε σ’ αυτό και γράφει σε έναν φίλο του τον Ιανουάριο του 1811 «Μένω στο Μοναστήρι των Καπουτσίνων, μπροστά μου έχω τον Υμηττό, πίσω μου την Ακρόπολη, …., ε, κύριε, αυτό θα πει τοπίο, αυτό θα πει γραφικότητα!». Οι Καπουτσίνοι ενσωμάτωσαν το μνημείο στο μοναστήρι τους, μετακίνησαν έναν ορθοστάτη του, για να ανοίξουν είσοδο σε αυτό (χωρίς όμως να τον πετάξουν…) και το χρησιμοποίησαν αρχικά σαν παρεκκλήσι και στη συνέχεια ως βιβλιοθήκη και αναγνωστήριο. Στους κήπους του μοναστηριού ίσως ξεκίνησε το 1818 η καλλιέργεια της ντομάτας στην Ελλάδα με σπόρους που έφεραν οι μοναχοί. Ακόμα και μετά την πυρκαγιά που κατέκαψε το μοναστήρι δεν προκλήθηκε μεγάλη ζημιά στο μνημείο. Ωστόσο στα 1852 ο τότε καθηγητής του Πολυτεχνείου, Γρηγόριος Παπαδόπουλος γράφει «… Των δε ζημιών, αι μεν είναι προγενέστεραι της πυρκαϊάς της μονής, όθεν και τα τεθραυσμένα μέρη είναι μέλανα, είναι δε ολίγαι; αι δε πολλαί είναι νεώταται, διότι σπανίως επισκεπτόμενος τις το μνημείον και μετά τινα χρόνον επανερχόμενος, δεν παρατηρεί μέλη τινά των μορφών νεωστί θραυσθέντα. Όθεν άνευ δισταγμού, δύναται τις να είπη πικρώς μεν, αλλ’ αληθώς, ότι η ζωφόρος, εν μέσω της βαρβαρότητος των Τούρκων, του πολέμου και της πυρκαϊάς, έπαθεν ολιγώτερα παρ’ όσα κατά τα ολίγα έτη τα μετά την Ελληνικήν αυτονομίαν, εν αυτή τη πρωτευούση; ένθα πολλή παντοδαπών ανθρώπων συρροή, και ουκ ολίγον το αμέριμνον των προϊσταμένων.»! Μετά, αφηγούνται ανθρωπομορφικά τη ζωή του μέσα στους αιώνες.
Περισσότερα
Λιγότερα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/7680
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
,
γονέας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
,
ελληνικά
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
1851μ.Χ. Αθήνα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Θέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
( Αρχαίο Δράμα, χορηγικά μνημεία )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση ( Θεσμός της Χορηγίας )
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Αφήγηση
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση ( Θεσμός της Χορηγίας )
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι > Αφήγηση
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/