Όλα τα Μαθησιακά Αντικείμενα
Συλλογές
Μουσείο Μπενάκη #6
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΣΠΟΝΔΥΛΟΙ ΚΙΟΝΩΝ ΣΤΟ ΣΟΥΝΙΟ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Σπόνδυλοι κιόνων στο Σούνιο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Το μέρος αυτό αφιέρωσαν οι Αθηναίοι στο θεό Ποσειδώνα, όπου έχτισαν δύο ναούς προς τιμή του. Ερείπια από αυτούς δεσπόζουν μέχρι σήμερα στην περιοχή μαζί με τα υπολείμματα από ένα μικρότερο ναό, της Αθηνάς Σουνιάδας. Η φωτογράφος παρακάμπτοντας τη μεγαλοπρέπεια του διατηρημένων κτισμάτων εστιάζει το φακό της σε διάσπαρτους σπόνδυλους κιόνων.
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Το μέρος αυτό αφιέρωσαν οι Αθηναίοι στο θεό Ποσειδώνα, όπου έχτισαν δύο ναούς προς τιμή του. Ερείπια από αυτούς δεσπόζουν μέχρι σήμερα στην περιοχή μαζί με τα υπολείμματα από ένα μικρότερο ναό, της Αθηνάς Σουνιάδας. Η φωτογράφος παρακάμπτοντας τη μεγαλοπρέπεια του διατηρημένων κτισμάτων εστιάζει το φακό της σε διάσπαρτους σπόνδυλους κιόνων.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας είχε τη δυνατότητα να παρακολουθεί την κίνηση των καραβιών. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που από τότε πήρε το όνομά του, Αιγαίο.
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας είχε τη δυνατότητα να παρακολουθεί την κίνηση των καραβιών. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που από τότε πήρε το όνομά του, Αιγαίο.
Η εικόνα αποδίδει το μεγαλείο του χώρου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση του, αφού ήταν το πρώτο σημείο που έβλεπε κανείς πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ο χώρος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας, ο δεύτερος διεκδικητής της ονοματοδοσίας της πόλης τους, για τον οποίο μάλιστα χτίστηκαν διαδοχικά δύο ναοί. Πρώτος σχεδιάστηκε ο μεγαλοπρεπής Ναός του Ποσειδώνα στις αρχές του 5ου αι. π.χ.. Ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες στα 480 π.χ. ενώ ο δεύτερος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα π.χ. με διαταγή του Περικλή. Η εικόνα αποδίδει το μεγαλείο του χώρου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση του, αφού ήταν το πρώτο σημείο που έβλεπε κανείς πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ο χώρος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας, ο δεύτερος διεκδικητής της ονοματοδοσίας της πόλης τους, για τον οποίο μάλιστα χτίστηκαν διαδοχικά δύο ναοί. Πρώτος σχεδιάστηκε ο μεγαλοπρεπής Ναός του Ποσειδώνα στις αρχές του 5ου αι. π.χ.. Ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες στα 480 π.χ. ενώ ο δεύτερος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα π.χ. με διαταγή του Περικλή.
Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη λεπτομέρεια των σπονδύλων δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της σε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο που οικοδομούνταν οι μεγαλοπρεπείς ναοί της αρχαιότητας. Για τους περισσότερους από αυτούς, οι κίονες τους αποτελούνταν από κομμάτια, τους σπόνδυλους. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνταν και ενώνονταν μεταξύ τους ενώ μετά το τέλος των εργασιών και την ανύψωση του κίονα δεν ήταν ορατά, αφού καλύπτονταν με ελαφρό επίχρισμα. Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη λεπτομέρεια των σπονδύλων δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της σε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο που οικοδομούνταν οι μεγαλοπρεπείς ναοί της αρχαιότητας. Για τους περισσότερους από αυτούς, οι κίονες τους αποτελούνταν από κομμάτια, τους σπόνδυλους. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνταν και ενώνονταν μεταξύ τους ενώ μετά το τέλος των εργασιών και την ανύψωση του κίονα δεν ήταν ορατά, αφού καλύπτονταν με ελαφρό επίχρισμα.
Ένα επιπλέον ζήτημα που εγείρει η συγκεκριμένη φωτογραφία αφορά αυτό της συντήρησης και προστασίας των αρχαίων οικοδομημάτων, αφού όπως έχει καταγραφεί και για την περίπτωση του ναού του Ποσειδώνα στην περιοχή του Σουνίου κομμάτια του αποσπάστηκαν και μεταφέρθηκαν είτε σε μουσεία είτε σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ σπόνδυλοι κιόνων από το ναό έχουν εντοπιστεί στη Βενετία, Γερμανία και Αγγλία. Ένα επιπλέον ζήτημα που εγείρει η συγκεκριμένη φωτογραφία αφορά αυτό της συντήρησης και προστασίας των αρχαίων οικοδομημάτων, αφού όπως έχει καταγραφεί και για την περίπτωση του ναού του Ποσειδώνα στην περιοχή του Σουνίου κομμάτια του αποσπάστηκαν και μεταφέρθηκαν είτε σε μουσεία είτε σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ σπόνδυλοι κιόνων από το ναό έχουν εντοπιστεί στη Βενετία, Γερμανία και Αγγλία.
Η εικόνα αποδίδει το μεγαλείο του χώρου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση του, αφού ήταν το πρώτο σημείο που έβλεπε κανείς πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ο χώρος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας, ο δεύτερος διεκδικητής της ονοματοδοσίας της πόλης τους, για τον οποίο μάλιστα χτίστηκαν διαδοχικά δύο ναοί. Πρώτος σχεδιάστηκε ο μεγαλοπρεπής Ναός του Ποσειδώνα στις αρχές του 5ου αι. π.χ.. Ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες στα 480 π.χ. ενώ ο δεύτερος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα π.χ. με διαταγή του Περικλή. Η εικόνα αποδίδει το μεγαλείο του χώρου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση του, αφού ήταν το πρώτο σημείο που έβλεπε κανείς πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ο χώρος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας, ο δεύτερος διεκδικητής της ονοματοδοσίας της πόλης τους, για τον οποίο μάλιστα χτίστηκαν διαδοχικά δύο ναοί. Πρώτος σχεδιάστηκε ο μεγαλοπρεπής Ναός του Ποσειδώνα στις αρχές του 5ου αι. π.χ.. Ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ αλλά καταστράφηκε από τους Πέρσες στα 480 π.χ. ενώ ο δεύτερος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα π.χ. με διαταγή του Περικλή.
Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη λεπτομέρεια των σπονδύλων δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της σε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο που οικοδομούνταν οι μεγαλοπρεπείς ναοί της αρχαιότητας. Για τους περισσότερους από αυτούς, οι κίονες τους αποτελούνταν από κομμάτια, τους σπόνδυλους. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνταν και ενώνονταν μεταξύ τους ενώ μετά το τέλος των εργασιών και την ανύψωση του κίονα δεν ήταν ορατά, αφού καλύπτονταν με ελαφρό επίχρισμα. Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη λεπτομέρεια των σπονδύλων δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της σε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο που οικοδομούνταν οι μεγαλοπρεπείς ναοί της αρχαιότητας. Για τους περισσότερους από αυτούς, οι κίονες τους αποτελούνταν από κομμάτια, τους σπόνδυλους. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνταν και ενώνονταν μεταξύ τους ενώ μετά το τέλος των εργασιών και την ανύψωση του κίονα δεν ήταν ορατά, αφού καλύπτονταν με ελαφρό επίχρισμα.
Ένα επιπλέον ζήτημα που εγείρει η συγκεκριμένη φωτογραφία αφορά αυτό της συντήρησης και προστασίας των αρχαίων οικοδομημάτων, αφού όπως έχει καταγραφεί και για την περίπτωση του ναού του Ποσειδώνα στην περιοχή του Σουνίου κομμάτια του αποσπάστηκαν και μεταφέρθηκαν είτε σε μουσεία είτε σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ σπόνδυλοι κιόνων από το ναό έχουν εντοπιστεί στη Βενετία, Γερμανία και Αγγλία. Ένα επιπλέον ζήτημα που εγείρει η συγκεκριμένη φωτογραφία αφορά αυτό της συντήρησης και προστασίας των αρχαίων οικοδομημάτων, αφού όπως έχει καταγραφεί και για την περίπτωση του ναού του Ποσειδώνα στην περιοχή του Σουνίου κομμάτια του αποσπάστηκαν και μεταφέρθηκαν είτε σε μουσεία είτε σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ σπόνδυλοι κιόνων από το ναό έχουν εντοπιστεί στη Βενετία, Γερμανία και Αγγλία.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
http://photodentro.edu.gr/cultural/r/8526/908
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
μαθητής,
εκπαιδευτικός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ / ΕΠΙΠΕΔΟ
δημοτικό,
γυμνάσιο,
γενικό λύκειο
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9-12
,
12-15
,
15-18
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟΥ ΚΟΙΝΟΥ
ελληνικά
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Φορέας χρηματοδότησης:
Μουσείο Μπενάκη
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση: ίδιοι πόροι/άλλη πηγή χρηματοδότησης
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΠΕΘ
Χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
Πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
Διάρκεια: 2010-2015
Ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
Φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
Φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ανεξάρτητο γλώσσας
ΤΥΠΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
αφηγηματικό
ΕΥΡΟΣ ΚΑΛΥΨΗΣ (ΧΡΟΝΙΚΗ, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ Η' ΑΛΛΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ)
Σούνιο Αττικής
ναός Ποσειδώνα
ναός Ποσειδώνα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία
( Σύνδεση του χώρου με την ιστορία της πόλης της Αθήνας και τους μύθους που την αφορούν - χώροι λατρείας )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Σύνδεση του χώρου με την αρχιτεκτονική που αναπτύχθηκε σε αυτόν - σύσταση των κιόνων )
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφική) ( Σύνδεση του χώρου με την αρχιτεκτονική που αναπτύχθηκε σε αυτόν - σύσταση των κιόνων )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
εικόνα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση
διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος
σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΟΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα
:
ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
Εμπλουτισμός μεταδεδομένων
:
:
Επιμέλεια / επικύρωση
μεταδεδομένων
:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
Συντονιστής / επιστημονικός
υπεύθυνος μεταδεδομένων
:
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης:
Μουσείο Μπενάκη
Εκδότης/ες:
Μουσείο Μπενάκη
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων:
ΙΕΠ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων:
ΙΕΠ,
ΙΤΥΕ
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/