Εισαγωγή
·
Η παρουσίαση ατόμων και μορίων έγινε χρησιμοποιώντας
χρώματα και ανθρώπινα χαρακτηριστικά (μάτια, στόμα κτλ.), έτσι ώστε να είναι
φιλικότερη και πιο διασκεδαστική για τους μαθητές. Καταβλήθηκε μάλιστα προσπάθεια
ώστε να τηρηθούν αναλογικά τα σχετικά τους μεγέθη και να διατηρηθούν τα ίδια
ακριβώς χρώματα σε όλες τις απεικονίσεις, για να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα στην
κάθε σελίδα που εμφανίζονται. Υπάρχει όμως ο κίνδυνος να δημιουργηθεί η
λανθασμένη αντίληψη ότι τα άτομα είναι έγχρωμα. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει
να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά από το δάσκαλο. Αρκετά στοιχεία και χημικές
ενώσεις είναι έγχρωμα σε μακροσκοπικό επίπεδο (για λόγους που αφορούν έννοιες
ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας και φαινόμενα που μελετά η Οπτική), τα ίδια όμως
τα άτομα και τα μόρια από τα οποία αποτελούνται, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει
να θεωρηθούν έγχρωμα.
·
Γενικός στόχος του κεφαλαίου είναι μια πρώτη επαφή των
μαθητών με κάποια σημαντικά στοιχεία και ενώσεις, χωρίς όμως να απαιτείται
απομνημόνευση των χημικών τύπων.
·
Όπου στο λογισμικό εμφανίζεται μοντέλο ατόμου, κάνοντας
«κλικ» πάνω στο άτομο, αυτό περιστρέφεται και αποκαλύπτει το χημικό του
σύμβολο. Αποτελεί μια προσπάθεια του προγράμματος να περάσει το μήνυμα του
χημικού συμβολισμού.
·
Οι μαθητές θα γνωρίσουν απλώς κάποιες βασικές φυσικές και
χημικές ιδιότητες ορισμένων στοιχείων (οξυγόνο, υδρογόνο κ.ά.) και ενώσεων
(νερό, διοξείδιο του άνθρακα). Η όλη όμως διδακτική προσέγγιση είναι
περισσότερο επικεντρωμένη σε εφαρμογές και στη χρηστική σημασία των διαφόρων
φυσικών και χημικών ιδιοτήτων τους.
Υδρογόνο (H2)
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν μερικές από τις βασικές φυσικές και
χημικές ιδιότητες του υδρογόνου. ·
Να αναγνωρίζουν το σύμβολό του και να το ονομάζουν. |
: Εικόνα ατόμου
υδρογόνου. Με «κλικ» πάνω στο άτομο, αυτό περιστρέφεται και εμφανίζεται το
χημικό του σύμβολο.
Η απορία για την προέλευση της
ενέργειας που εκπέμπει συνεχώς ο ήλιος, είναι διάχυτη σε όλη την ενότητα της
οικολογίας.
Μπορεί να δοθεί μια πρώτη απλοποιημένη
απάντηση: ότι οφείλεται στα άτομα του υδρογόνου τα οποία «κολλάνε» ανά δύο και
δημιουργούν ένα καινούργιο στοιχείο, το ήλιο,
ενώ ταυτόχρονα παράγουν ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσό ενέργειας. Η αντίδραση
αυτή δεν είναι μια συνηθισμένη αντίδραση γιατί τα άτομα του υδρογόνου
μετατρέπονται σε άλλα άτομα. Είναι μια πυρηνική
αντίδραση. Ο ήλιος με αυτή την έννοια είναι ένας τεράστιος πυρηνικός
αντιδραστήρας.
Αερόστατο
: Εικόνα αερόστατου που
ανυψώνεται. Εμφανίζεται ερώτηση που παρακινεί τους μαθητές να προβληματιστούν
για το πώς και γιατί ανυψώνεται το αερόστατο. Με «κλικ» στην κουκουβάγια,
εμφανίζεται αναφορά στη χρήση του υδρογόνου στα αερόστατα.
·
Το υδρογόνο ως στοιχείο διεκδικεί αρκετές αναφορές στο…
βιβλίο των ρεκόρ του Γκίνες. Είναι το απλούστερο στοιχείο στο σύμπαν, είναι το
ελαφρύτερο αέριο και είναι το καύσιμο όλων των αστέρων. Η ιδιότητά του να είναι
το πιο ελαφρύ το κάνει ένα θαυμάσιο αέριο για αερόστατα. Μια άλλη όμως ιδιότητά
του, το να αντιδρά με το οξυγόνο του αέρα και να αναφλέγεται το κάνει ένα πολύ
επικίνδυνο αέριο για αερόστατα.
·
Η επικίνδυνη όμως για τα αερόστατα αντίδραση του
υδρογόνου με το οξυγόνο, μπορεί (όταν γίνει ελεγχόμενα) να λύσει το πρόβλημα
των καθαρών καυσίμων και για ορισμένους αισιόδοξους να λύσει και το ενεργειακό
πρόβλημα του πλανήτη (βλέπε σύνδεσμο> μηχανή υδρογόνου)
·
Παρατήρηση: Η έκφραση ‘’το
πιο ελαφρύ αέριο’’ δηλαδή ‘’το αέριο με την μικρότερη πυκνότητα, στις ίδιες
συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης’’ είναι συνδεδεμένη με παρανοήσεις και
ανέκδοτα του τύπου: έχουμε 1 kg σίδερο και 1 kg βαμβάκι. Ποιο
είναι ελαφρύτερο κλπ. Απαιτείται λοιπόν προσοχή από το δάσκαλο.
Μηχανή υδρογόνου
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
να κατανοούν ότι οι μηχανές ρυπαίνουν το περιβάλλον ·
να αντιλαμβάνονται την ανάγκη αναζήτησης λύσης για το
πρόβλημα της ρύπανσης ατμόσφαιρας από τα καυσαέρια. |
: Εικόνα αυτοκινήτου που ρυπαίνει
με καυσαέρια που κρύβουν τον ήλιο. Με «κλικ» στην κουκουβάγια, εμφανίζεται
απλοποιημένο μοντέλο κινητήρα που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υδρογόνο. Πρόσφατα
η πολιτεία της Καλιφόρνια των ΗΠΑ, αποφάσισε να στηρίξει την κατασκευή
αυτοκινήτων υδρογόνου (υβριδικών) και να δημιουργήσει σταθμούς ανεφοδιασμού στο
οδικό της δίκτυο.
Προσπάθεια από το δάσκαλο για
ευαισθητοποίηση των μαθητών στο πρόβλημα της ρύπανσης της ατμόσφαιρας από τα
καυσαέρια.
Συζήτηση για «καθαρές» καύσεις. Ο
δάσκαλος μπορεί να τονίσει τα μεγάλα ποσά θερμότητας που παράγονται από την
καύση του υδρογόνου και τα οποία μπορεί να αξιοποιηθούν. Αναφέρει την
«οξυυδρική φλόγα», δηλαδή μια συσκευή που καίει υδρογόνο και λιώνει ή συγκολλά
μέταλλα, όπως περίπου η συσκευή κοπής μετάλλων η οποία εμφανίζεται με τον
σύνδεσμο > Κοπή μετάλλου.
Οξυγόνο
Οι μαθητές
επιδιώκεται: ·
να αντιλαμβάνονται το ρόλο του οξυγόνου στη ζωή. ·
να αναγνωρίζουν το σύμβολό του. ·
να γνωρίζουν ότι το οξυγόνο βρίσκει εφαρμογή στην κοπή
ή συγκόλληση μετάλλων. ·
να γνωρίζουν από τι αποτελείται και πώς λειτουργεί μια
συσκευή κοπής μετάλλων. |
: Άτομο οξυγόνου και εικόνα
υδρόγειου σφαίρας
·
Ο δάσκαλος προκαλεί συζήτηση ώστε να κατανοήσουν οι
μαθητές την τεράστια σημασία του οξυγόνου στην
αναπνοή, στις καύσεις και στη διατήρηση της ζωής γενικότερα.
·
Διαθεματική σύνδεση με τα φυτά όπως επίσης και με το ρόλο
του οξυγόνου στην αναπνοή.
·
Σύνδεσμος: η ενέργεια στα
οικοσυστήματα>ηλιακή>φωτοσύνθεση
·
Σύνδεσμος: το σώμα μας>το αναπνευστικό σύστημα>ο
ρόλος του οξυγόνου
·
Ερώτηση: Για
ποιο λόγο, στο σβήσιμο της φωτιάς χρησιμοποιούνται βρεγμένες κουβέρτες ή κλαδιά
δέντρων; (Οι κουβέρτες και τα κλαδιά περιορίζουν το οξυγόνο το οποίο χρειάζεται
για να συντηρηθούν οι καύσεις)
Κοπή
μετάλλου
: Εμφανίζεται συσκευή κοπής
μετάλλου. Με «κλικ» στο κουμπί «κόψε», ο μαθητής θέτει σε λειτουργία τη
συσκευή.
·
Ο δάσκαλος αφήνει τους μαθητές να παίξουν με τη συσκευή
κοπής μετάλλων.
·
Στη συνέχεια, μπορεί να αναφέρει πως χημικές αντιδράσεις,
όπως εδώ η καύση του ακετυλενίου, παράγουν μεγάλα ποσά ενέργειας.
·
Μπορεί να γίνει σύνδεση και με τη μηχανή υδρογόνου.
Όζον
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να αντιλαμβάνονται τη σημασία του όζοντος της
στρατόσφαιρας στην προστασία της ζωής του πλανήτη. ·
Να κατανοούν ότι το όζον, ενώ είναι χρήσιμο όταν είναι
συγκεντρωμένο στη στρατόσφαιρα, είναι πολύ επικίνδυνο όταν εισπνέεται. |
: Εμφανίζεται μόριο όζοντος που σχηματίζεται από τη σύνδεση των ατόμων
οξυγόνου και εικόνα υδρόγειου σφαίρας.
·
Ο δάσκαλος παρουσιάζει την ετυμολογία της λέξης «όζον»,
δηλαδή από το ρήμα όζει= μυρίζει έντονα, λόγω της διαπεραστικής οσμής του. Η
έντονη οσμή μετά από ηλεκτρικές εκκενώσεις (π.χ. κεραυνούς και αστραπές)
οφείλεται στην παραγωγή όζοντος.
·
Τονίζει ο δάσκαλος τη σημασία του όζοντος στη
στρατόσφαιρα και θέτει στους μαθητές το επίκαιρο πρόβλημα της «τρύπας του
όζοντος», που μπορεί να συζητηθεί μέσω του συνδέσμου >ιστορική αναδρομή,
όπου φαίνεται η μεταβολή του όζοντος στην ατμόσφαιρα. Το θέμα μπορεί να
προσεγγιστεί διαθεματικά, σε σχέση με την οικολογία, και να συζητηθούν οι λόγοι
της καταστροφής του όζοντος.
·
Μπορεί επίσης να συζητηθεί η ανάγκη χρήσης αντηλιακών
προϊόντων, προφύλαξης των ματιών κ.λπ.
Παραγωγή
όζοντος
: Μόρια
οξυγόνου τα οποία με τη βοήθεια ηλεκτρικής εκκένωσης μετατρέπονται σε όζον.
Φωτοτυπικό μηχάνημα σε λειτουργία. (Τα φωτοτυπικά μηχανήματα κατά τη λειτουργία
τους παράγουν όζον. Γι’ αυτό πρέπει να τοποθετούνται σε αεριζόμενους χώρους).
Ο δάσκαλος εξηγεί πως κάθε μόριο όζοντος στη
στρατόσφαιρα αποτελεί ευλογία και ασπίδα προστασίας του πλανήτη, ενώ στα
κατώτερα στρώματα είναι ΤΟΞΙΚΟ.
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν το ποσοστό του αζώτου στον ατμοσφαιρικό
αέρα και τη χρήση του ως ψυκτικό αέριο. ·
Να γνωρίζουν τη σημασία του αζώτου για την ανάπτυξη των
φυτών και τη χρήση του στη γεωργία. |
Άζωτο
: άτομο και μόριο αζώτου
·
διάγραμμα που δείχνει τη σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα
·
εικόνα του Ντανιέλ Ράδερφορντ, που ανακάλυψε το άζωτο
·
σύνδεσμος που δείχνει βιντεοσκοπημένο πείραμα με υγρό
άζωτο
Μετά τις πληροφορίες και την
επίδειξη του video με το υγρό
άζωτο, προκαλείται στην τάξη συζήτηση για τις χρήσεις του (ταχεία κατάψυξη,
κρυογονική κτλ.).
Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη, και
όχι μόνο στους μαθητές, πως το άζωτο είναι ένα αέριο μικρής σημασίας σε σχέση
με το οξυγόνο. Η αλήθεια όμως είναι ότι αν αναπνέαμε καθαρό οξυγόνο, τότε οι
καύσεις μας θα γίνονταν τόσο γρήγορα και τόσο έντονα που δεν θα μας απέμενε
πολύς χρόνος ζωής. Οι δύτες δεν αναπνέουν καθαρό οξυγόνο από τις φιάλες τους,
όπως ίσως πιστεύουν οι μαθητές, αλλά μίγμα 20% περίπου σε οξυγόνο και 80%
περίπου άζωτο. Τελικά, το άζωτο αραιώνει το «επικίνδυνο» σε μεγάλες ποσότητες
οξυγόνο. Ευτυχώς!
Λιπάσματα
: Εικόνα γεωργού που σπέρνει ένα χωράφι. Με «κλικ» στην κουκουβάγια,
εμφανίζεται κείμενο για τη χρήση του αζώτου στη βιομηχανία παρασκευής
λιπασμάτων.
·
Ο δάσκαλος επισημαίνει πως το άζωτο που χρησιμοποιούν οι
γεωργοί δεν είναι ελεύθερο, αλλά δεσμευμένο μέσα στις χημικές ενώσεις των
αζωτούχων λιπασμάτων από τις οποίες απελευθερώνεται.
·
Μπορεί να γίνει διαθεματική σύνδεση με την οικολογία και
τη διατροφή. Μέσα από συζήτηση, εξηγείται από το δάσκαλο πως η υπέρμετρη χρήση
αζωτούχων και φωσφορικών λιπασμάτων επιβαρύνει το έδαφος και τον υδροφόρο
ορίζοντα, ενώ έχει αρνητικές επιπτώσεις στις τροφικές αλυσίδες και τελικά στην
υγεία μας.
·
Σύνδεσμος: άνθρωποι και οικοσυστήματα>λιπάσματα
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν ότι τα καύσιμα είναι ενώσεις του άνθρακα. ·
Να γνωρίζουν ότι οι ενώσεις των οργανισμών είναι
ενώσεις του άνθρακα. ·
Να αναγνωρίζουν το σύμβολό του και να το ονομάζουν. ·
Να κατονομάζουν ενώσεις άνθρακα από την καθημερινή τους
ζωή. ·
Να γνωρίζουν ότι το κάρβουνο ήταν η πρώτη πηγή
ενέργειας στη βιομηχανία. |
Άνθρακας
: Εμφανίζεται
άτομο άνθρακα και αυτοκίνητο σε βενζινάδικο όπου τροφοδοτείται με καύσιμο.
·
Ο δάσκαλος κάνει εισαγωγή, αναφέροντας πως όλες οι
ενώσεις που παράγει η φύση, κατά βάση έχουν ως αρχή τη φωτοσύνθεση. Όλες
περιέχουν άνθρακα και επειδή αποτελούν συστατικές ενώσεις των ζωντανών
οργανισμών, ονομάζονται ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ. Διαθεματική σύνδεση με το σύνδεσμο: ενέργεια
στα οικοσυστήματα>κύριες μορφές ενέργειας> ηλιακή>φωτοσύνθεση.
·
Μπορεί να γίνει αναφορά στο πετρέλαιο και τα παράγωγά του
(βενζίνες, υγραέριο), τα οποία είναι και αυτά ενώσεις του άνθρακα. Μπορεί,
επίσης, να γίνει αναφορά στον τρόπο δημιουργίας των κοιτασμάτων πετρελαίου και
στο πόσα εκατομμύρια χρόνια απαιτήθηκαν για να δημιουργηθούν και πόσα
εκατομμύρια χρόνια θα πρέπει να περιμένουμε για να ξαναφτιαχτεί το πετρέλαιο,
μόλις εξαντληθούν τα κοιτάσματά του.
Μορφές
άνθρακα
Ο δάσκαλος εξηγεί πως τόσο ο γραφίτης,
όσο και το διαμάντι, αποτελούνται από τα ίδια άτομα άνθρακα και εξηγεί ότι η
διαφορά βρίσκεται στον τρόπο κρυστάλλωσης των ατόμων του άνθρακα από τη φύση.
Κάρβουνο
Ο δάσκαλος τονίζει τη σημασία της
αξιοποίησης του κάρβουνου στη βιομηχανία. Η χρήση του άνθρακα οδήγησε στη
βιομηχανική επανάσταση.
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν πως το διοξείδιο του άνθρακα αποτελεί το
αέριο της εκπνοής και των καύσεων. ·
Να περιγράφουν τη σύνθεση του διοξειδίου του άνθρακα. ·
Να «διαβάζουν» τη χημική ένωση του διοξείδιου του
άνθρακα από το συμβολισμό του. ·
Να γνωρίζουν καθημερινές εφαρμογές του διοξείδιου του
άνθρακα. |
Διοξείδιο
του άνθρακα
: Εμφανίζεται
μόριο διοξείδιου του άνθρακα, που σχηματίζεται από τα άτομά του και εικόνα
αεριούχου ποτού με φυσαλίδες διοξειδίου του άνθρακα.
·
Με έναυσμα το ερώτημα «ποιες δραστηριότητες οδηγούν στην
παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα», ο δάσκαλος εξηγεί πως όλες οι καύσεις που
πραγματοποιούν οι ζωντανοί οργανισμοί παράγουν τελικά διοξείδιο του άνθρακα. Ο
άνθρωπος κατά την εκπνοή του, τα αυτοκίνητα, οι βιομηχανίες, όλες οι καύσεις
πετρελαίου, βενζίνης, φυσικού αερίου, το κάψιμο των δασών κτλ., απελευθερώνουν
διοξείδιο του άνθρακα.
·
Σύνδεσμος: το αναπνευστικό σύστημα>η διαδικασία της
αναπνοής>ανταλλαγή αερίων
·
Ποιο φαινόμενο δημιουργεί η αύξηση του διοξειδίου του
άνθρακα στην ατμόσφαιρα; Αναπτύσσεται διαθεματικά το ζήτημα του φαινομένου του θερμοκηπίου και προκαλείται από το
δάσκαλο συζήτηση για της επιπτώσεις της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη,
λόγω του φαινομένου.
Χρήση
και κίνδυνοι
·
Με ποιο τρόπο ο πυροσβεστήρας σβήνει τη φωτιά; Ο δάσκαλος
εξηγεί πώς το διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο φυσικά δεν καίγεται γιατί είναι
προϊόν καύσης, απομακρύνει το οξυγόνο και η φλόγα σβήνει λόγω έλλειψης
οξυγόνου.
·
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Ανοίγουμε ένα
κουτί αεριούχου λεμονάδας και τοποθετούμε ένα αναμμένο σπίρτο στο στόμιο.
Παρατηρούμε ότι η φλόγα τρεμοπαίζει ή και σβήνει εντελώς. Ο δάσκαλος ζητά από
τους μαθητές να συνεργαστούν για να εξηγήσουν το φαινόμενο. Αν οι μαθητές δεν καταφέρνουν να δώσουν μια επαρκή εξήγηση, ο
δάσκαλος εξηγεί πως με το άνοιγμα
του κουτιού, απελευθερώνεται διοξείδιο του άνθρακα το οποίο απομακρύνει
προσωρινά το οξυγόνο και η φλόγα σβήνει.
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο του νερού στην
ερμηνεία φαινομένων που αφορούν στη χημεία, βιολογία και οικολογία. ·
Να «διαβάζουν» τη χημική ένωση του νερού από το
συμβολισμό της. ·
Να αναγνωρίζουν το σύμβολό του και να το ονομάζουν. ·
Να αντιληφθούν πως το νερό υπάρχει παντού. ·
Να γνωρίζουν με ποιους τρόπους, από παλιά μέχρι και
σήμερα, ο άνθρωπος εκμεταλλεύεται την ενέργεια των υδατοπτώσεων. |
Νερό
: Εμφανίζεται μόριο νερού που
σχηματίζεται από τα άτομά του και υδρόγειος σφαίρα. Στην εικόνα του παιδιού
απεικονίζεται παραστατικά το ποσοστό νερού που περιέχει το ανθρώπινο σώμα
(75%).
·
Ο δάσκαλος εξηγεί ότι οι περισσότερες χημικές αντιδράσεις
γίνονται μέσα σε νερό και ότι οι πρώτες μορφές ζωής δημιουργήθηκαν σε υδατικά
διαλύματα.
·
Θα πρέπει, προκειμένου να αντιληφθούν οι μαθητές τη
σπουδαιότητα του νερού για τη ζωή, να εξηγήσει ο δάσκαλος πως η ζωή, παρ’ όλη
την εξέλιξη των ειδών, είναι μια διαδικασία που διαρκεί πολλά δισεκατομμύρια
χρόνια (σύνδεσμος: τροφικές σχέσεις στα οικοσυστήματα>πριν από εκατομμύρια χρόνια)
και συνεχίζει μέχρι και σήμερα να στηρίζεται σε υδατικά διαλύματα. Τα κύτταρα
του ανθρώπινου σώματος περιέχουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό νερού.
·
Προαιρετικά, ο δάσκαλος μπορεί να αναφέρει ότι σύμφωνα με
ορισμένους ερευνητές, το αμνιακό υγρό μέσα στο οποίο αναπτύσσεται το έμβρυο
κατά τη διάρκεια της κύησης, περιέχει αλάτι σε ποσοστό παρόμοιο με εκείνο του
αλατιού που περιείχαν οι αρχέγονες θάλασσες του πλανήτη μας. Ανεξάρτητα του
πόσο έγκυρη είναι η εκδοχή αυτή, το γεγονός ότι ακόμα και το έμβρυο
αναπτύσσεται μέσα σε υδατικό διάλυμα, παραμένει.
Φυσικές
καταστάσεις
: Εικόνα καραβιού σε παγόβουνα. Με «κλικ» στην κουκουβάγια, ο μαθητής μπορεί
να μάθει πού και σε ποιες μορφές, υπάρχει νερό στον πλανήτη μας.
·
Πού υπάρχει νερό στην εικόνα που βλέπεις;
·
Πρέπει να τονιστεί πως το νερό είναι η μόνη ένωση που υπάρχει ελεύθερη στη φύση και στις
τρεις φυσικές καταστάσεις ταυτόχρονα (θάλασσα/υγρό, παγόβουνο/στερεό,
αέρας-υδρατμοί- σύννεφα/αέριο).
·
Σύνδεση με το σύνδεσμο: κατάσταση της ύλης και κίνηση των
μορίων> κίνηση των μορίων>οι τρεις καταστάσεις
Υδροκίνηση
: Εικόνα νερόμυλου.
Τι αναγκάζει τη ρόδα του νερόμυλου να
περιστρέφεται;
Ξεκινώντας από το ερέθισμα που παρέχει
η εικόνα, ο δάσκαλος μπορεί να θέσει προς συζήτηση και το γιατί οι άνθρωποι
συγκεντρώνουν ποσότητες νερού, κατασκευάζοντας φράγματα.
Θα πρέπει, επίσης, να γίνει σύνδεση με
τις καθαρές μορφές ενέργειας (αιολική, ηλιακή).
●
Σύνδεσμος: διαθεματικά σενάρια>τα πολλά πρόσωπα της
ενέργειας> διαθεματικές διαδρομές.
Ας παίξουμε -Αναγνωρίζω τα μόρια
: Εισαγωγή στο επόμενο παιχνίδι «παίζω με τα μόρια». O μαθητής εξασκείται στην αναγνώριση
μερικών βασικών μορίων, τα οποία επιλέχθηκαν με βάση τη μεγάλη τους σημασία και
τη συχνότητα εμφάνισης στο λογισμικό.
Διδακτικοί στόχοι:
Απλή εξάσκηση στην αναγνώριση των
μορίων και στη σύνδεση στερεοχημικών, μοριακών τύπων και ονομάτων, σαν εισαγωγή
στο επόμενο παιχνίδι.
Παίζω με τα μόρια
: Τα μόρια της προηγούμενης δραστηριότητας προσφέρονται τώρα χωρίς βοήθεια. O μαθητής
καλείται να τα αναγνωρίσει έχοντας περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή του.
Διδακτικοί στόχοι:
·
σύνδεση του ονόματος των μορίων με το στερεοχημικό και
μοριακό τους τύπο.
·
η ευχέρεια που αποκτά ο μαθητής στην αναγνώριση των
μορίων, του είναι χρήσιμη στο παιχνίδι: «O μικρός χημικός» (σύνδεσμος: η χημική αντίδραση σε
ατομικό επίπεδο>ας παίξουμε)
Ας παίξουμε |
·
Αναγνωρίζω μόρια ·
Παίζω με τα μόρια |
||
Ιστορική
αναδρομή |
·
Η καταστροφή της ζώνης του όζοντος στο Βόρειο Πόλο, από
το 1980 μέχρι σήμερα |
||
Βιογραφίες |
·
Κάβεντις Χένρυ ·
Λαβουαζιέ Αντουάν ·
Ράδερφορντ Έρνεστ |
||
Βιβλιογραφία |
Φύλλα εργασίας |
Κριτήρια αξιολόγησης |
Σχετικές συνδέσεις |
Βίντεο |
·
Υγρό άζωτο ·
Υδροηλεκτρικό φράγμα Θησαυρού στο Νομό Δράμας |