Διδακτικοί
στόχοι:
Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν
αναλυτικά την πορεία και τους επιμέρους σταθμούς, της ιστορικής εξέλιξης των
μεταφορικών μέσων, από τον τροχό και την άμαξα μέχρι τον πύραυλο και το
διαστημικό λεωφορείο.
Διδακτική
προσέγγιση:
Τα χαρούμενα χρώματα, οι φωτογραφίες,
τα σκίτσα, τα video, τα animation και οι
διαδραστικές σελίδες αποτελούν σημαντικά ερεθίσματα για το μαθητή και θα
κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον του, από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα
του διαθεματικού σεναρίου.
Ο δάσκαλος μπορεί να δώσει κάποια
επιπλέον κίνητρα με μορφή μικροεργασιών του τύπου:
·
Ποιος πλανήτης έχει τη χαμηλότερη θερμοκρασία;
·
Ποια είναι τα μέρη ενός αυτοκινήτου;
·
Ποια είναι η χρονολογική σειρά κατασκευής των διαφόρων
τύπων μεταφορικών μέσων κτλ.
O τροχός και άλλες…μηχανές
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν τη σημασία των ανακαλύψεων αυτών, και να
αναφέρουν βασικές αλλαγές που επέφεραν στη ζωή μας. ·
Να αναφέρουν εφαρμογές των «μηχανών» αυτών στη σύγχρονη
καθημερινή ζωή. |
Ο
τροχός
Η διαφορά του «σέρνω» και του
«κυλάω», δηλαδή η διαφορά της τριβής ολίσθησης και της τριβής κύλισης αποτελούν
την ουσία της μεγαλειώδους ανθρώπινης εφεύρεσης.
Με ερέθισμα το animation των αρχαίων
εργατών που μεταφέρουν μάρμαρα με καρότσια, ο δάσκαλος μπορεί να ζητήσει μια ομαδική δραστηριότητα: κατασκευάστε
έναν κατάλογο μηχανών που χρησιμοποιούν τροχούς.
Η σφήνα
Πίεση και δύναμη αποτελούν το μυστικό της σφήνας. Για την
ίδια δύναμη: μεγάλη επιφάνεια®μικρή πίεση. Μικρή επιφάνεια®μεγάλη πίεση
Με ερέθισμα το animation της οθόνης (αρχαίου «μάστορα» που κόβει ένα κομμάτι
μαρμάρου χρησιμοποιώντας μια σφήνα και ένα σφυρί) ο δάσκαλος μπορεί να εξηγήσει τη διαφορά στην πίεση που
προκαλεί η ίδια δύναμη λόγω της διαφορετικής επιφάνειας.
Ερώτηση: Γιατί ακονίζουμε τα μαχαίρια;
Ερώτηση: Γιατί τρυπάει τόσο εύκολα η βελόνα; κτλ.
Ομαδική
δραστηριότητα: κατασκευάστε έναν κατάλογο εργαλείων που στηρίζονται
στην αρχή με την οποία λειτουργεί η σφήνα.
: Απεικονίζεται animation αρχαίου που
ανασηκώνει ένα τμήμα ενός μαρμάρινου κίονα με τη βοήθεια ενός μοχλού, και
παιδιών που κάνουν τραμπάλα.
Η λειτουργία του μοχλού στηρίζεται στη
διαφορετική απόσταση των δυνάμεων από το υπομόχλιο. Αυτό δεν είναι άμεσα
κατανοητό από τα παιδιά, γι’ αυτό ο δάσκαλος μπορεί να βοηθήσει με παραδείγματα
από την τραμπάλα.
Ερώτηση: Πώς μπορούν να ισορροπήσουν σε
μια τραμπάλα ένα παιδί και ένας βαρύς ενήλικας;
Ερώτηση: Τελικά, με τη βοήθεια των
μοχλών κερδίζουμε σε δύναμη. Τι είναι αυτό που χάνουμε; (Ο χρυσός κανόνας της
μηχανικής: ό,τι κερδίζουμε σε δύναμη το χάνουμε σε μετατόπιση).
Η τροχαλία
: Animation αρχαίων εργατών
που μετακινούν ένα κομμάτι μαρμάρινου κίονα με τη βοήθεια μιας απλής τροχαλίας.
Υπάρχουν πολλά είδη τροχαλιών. Εδώ
παρουσιάζεται η απλή τροχαλία με την οποία δεν κερδίζουμε σε δύναμη. Μπορούμε
όμως να αλλάξουμε τη διεύθυνση της δύναμης. (Και αυτό όμως είναι πολύ
σημαντικό. Φανταστείτε ότι αντί να κρέμεστε από το σχοινί και να τραβάτε προς
τα κάτω, να προσπαθείτε να σηκώσετε το μάρμαρο τραβώντας το προς τα πάνω. Είναι
σαφώς πιο άβολο ανατομικά αλλά κυρίως δεν εκμεταλλεύεστε το βάρος σας).
Με άλλες πιο σύνθετες τροχαλίες
πετυχαίνουμε τόσο την αλλαγή διεύθυνσης όσο και τον υποπολλαπλασιασμό της
δύναμης που πρέπει να εφαρμόσουμε.
Ομαδική
δραστηριότητα: Με ποιο τρόπο μεταφέρθηκαν όλοι οι μαρμάρινοι ογκόλιθοι
που ήταν απαραίτητοι για την κατασκευή του Παρθενώνα;
Παραπομπή στους συνδέσμους:
>Διαθεματικά σενάρια>ελληνικά
μεταλλεία-ακμή και παρακμή>οδηγίες>πώς χτίστηκε ο Παρθενώνας
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν την προέλευση των κύριων τροχοφόρων. ·
Να αναφέρουν είδη από τα τροχοφόρα που μελετούνται. ·
Να αντιληφθούν τη μοτοσικλέτα ως μέσο μεταφοράς,
ψυχαγωγίας, αθλητισμού και τη σημασία των μέτρων παθητικής ασφάλειας. |
Άμαξες
Ομαδική
δραστηριότητα: σχηματίστε έναν κατάλογο με τα είδη των αμαξών που
εμφανίστηκαν στην ιστορία ή έναν κατάλογο όρων που χρησιμοποιήθηκαν για τις
άμαξες και μεταφέρθηκαν (ή μετασχηματίστηκαν) στο αυτοκίνητο. (π.χ. Μόνιππο®μονοθέσιο, πολεμικό άρμα®άρμα κτλ).
Ποδήλατα
Ο δάσκαλος τονίζει τη σημασία της
χρήσης του ποδήλατου στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, στην εξοικονόμηση
ενέργειας, στη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος και στην υγεία μας.
Προτείνεται επίσκεψη στους συνδέσμους:
·
Διαθεματικά σενάρια>Τα πολλά πρόσωπα της
ενέργειας
·
Μοντελοποίηση ατόμων και
μορίων>Υδρογόνο>μηχανή υδρογόνου
Τρένα
: Εικόνα ατμομηχανής
animation του τρένου TGV που
ενεργοποιείται πιέζοντας το πράσινο πλήκτρο.
Ο δάσκαλος μπορεί να ζητήσει τις
παρακάτω ομαδικές δραστηριότητες από
τους μαθητές. Σχηματίστε :
·
έναν κατάλογο με τα είδη των τρένων (επιβατικά, εμπορικά,
ηλεκτροκίνητα, πετρελαιοκίνητα κτλ.) που εμφανίστηκαν στην ιστορία μέχρι σήμερα
·
έναν χάρτη με τις σιδηροδρομικές γραμμές της πατρίδας μας
·
ένα κείμενο που να περιγράφει τα πλεονεκτήματα του τρένου
σε σχέση με τα άλλα μεταφορικά μέσα.
Μοτοσικλέτες
: Εικόνα σύγχρονης μοτοσικλέτας
animation
κίνησης μοτοσικλέτας που ενεργοποιείται με “κλικ” πάνω στη μικρή μοτοσικλέτα,
δεξιά της οθόνης.
Η μοτοσικλέτα αποτελεί ένα εξαιρετικό
μέσο μεταφοράς, το οποίο θα μπορούσε να λύσει σε σημαντικό βαθμό το
κυκλοφοριακό πρόβλημα των πόλεων. Εκτός από αυτό, αποτελεί και τρόπο ζωής για
αρκετούς ανθρώπους, όπως επίσης και ένα θαυμάσιο αγωνιστικό άθλημα. Όμως:
·
η σημασία της τήρησης του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από
όλους τους οδηγούς, ανεξάρτητα από το είδος του οχήματος που οδηγούν, εκτός από
δείκτη πολιτισμού αποτελεί και ύψιστο θέμα ασφάλειας.
·
η τήρηση των παθητικών μέτρων ασφάλειας από τους
μοτοσικλετιστές αποτελεί βασική υποχρέωση στην ίδια τη ζωή τους (κράνος, σωστά
ελαστικά, καλά φρένα, τακτικό service).
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν και να αναφέρουν τους διάφορους τύπους
αυτοκινήτων και τη χρήση τους. ·
Να αναφέρουν τα βασικά μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου
και να περιγράφουν συνοπτικά τη λειτουργία τους. ·
Να γνωρίζουν βασικά στοιχεία της οδήγησης. ·
Να αποκτούν συνείδηση των αποστάσεων μεταξύ των
διαφόρων πόλεων της πατρίδας μας και του χρόνου ταξιδιού που απαιτείται. ·
Να αναγνωρίζουν τη συμβολή του αυτοκινήτου στην
ελαχιστοποίηση του χρόνου ταξιδιού. |
Αυτοκίνητα
Η σημασία του αυτοκινήτου στις
μετακινήσεις, μεταφορές, βιομηχανία, γεωργία, κτηνοτροφία, εμπόριο, υγεία,
ασφάλεια κλπ., φαίνεται μέσα από τους δεκάδες διαφορετικούς τύπους οχημάτων. Ο
δάσκαλος μπορεί να ζητήσει έναν ευρύτερο κατάλογο τύπων αυτοκινήτων και τη
χρήση του καθενός, με μορφή ομαδικής δραστηριότητας.
Ο
μικρός μηχανικός
: Σχεδιάγραμμα με τα λειτουργικά
μέρη της μηχανής του αυτοκινήτου
·
πλήκτρα με τίτλους: κινητήρας-συμπλέκτης-ταχύτητες-διαφορικό-εξάτμιση,
που μετακινούν έναν κόκκινο κύκλο πάνω στην εικόνα του αυτοκινήτου, δείχνοντας
τη θέση του κάθε μηχανισμού.
·
πλήκτρα με τίτλους: άναψε-εμπρός-πίσω-σταμάτησε-σβήσε,
που ενεργοποιούν ανάλογα το αυτοκίνητο στο εικονικό ‘’συνεργείο’’ (για να
αλλάξει κατεύθυνση το αυτοκίνητο από «εμπρός»-«πίσω» ή αντιστρόφως αλλά και για
να «σβήσει», πρέπει πρώτα να «σταματήσει»).
·
φωτογραφική μηχανή που οδηγεί σε εκτύπωση της οθόνης
χωρίς τους τίτλους, με στόχο την εξάσκηση των μαθητών.
·
κάμερα που οδηγεί σε βίντεο με τη λειτουργία του
κινητήρα.
Καλούμε τους μαθητές να παίξουν με το ακινητοποιημένο αυτοκίνητο του μικρού
μηχανικού και να συμπληρώσουν την εκτυπώσιμη φόρμα με μορφή άσκησης.
Ο μικρός οδηγός
: animation αυτοκινήτου.
·
πλήκτρα με τίτλους: άναψε-εμπρός-πίσω-σταμάτησε-σβήσε,
που ενεργοποιούν την εικονική οδήγηση του αυτοκινήτου της οθόνης (για να
αλλάξει κατεύθυνση το αυτοκίνητο από «εμπρός»-«πίσω» ή αντιστρόφως αλλά και για
να «σβήσει», πρέπει πρώτα να «σταματήσει»).
·
κάμερα που οδηγεί σε βίντεο για τον τρόπο μετάδοσης της
κίνησης μέσω του διαφορικού.
Παιχνίδι με την εικονική οδήγηση.
Ώρες
και αποστάσεις
: Διαδραστικός πίνακας:
υπολογισμού χιλιομετρικών αποστάσεων μεταξύ
ελληνικών πόλεων και
·
υπολογισμού χρόνου ταξιδιού με το αυτοκίνητο, με το ποδήλατο
ή με… τα πόδια
Ερώτηση: ποια είναι η μεγαλύτερη απόσταση
μεταξύ των πόλεων του χάρτη;
Ερώτηση: σε ποια γεωγραφικά διαμερίσματα
ή σε ποιους Νομούς ανήκουν οι πόλεις του πίνακα;
Ομαδική
δραστηριότητα: Προσπαθήστε να φανταστείτε και να περιγράψετε ένα ταξίδι
μεταξύ της αρχαίας Σπάρτης και της Αθήνας.
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν την ιστορική εξέλιξη των πλωτών μέσων
μεταφοράς. |
Με
κουπιά - Με πανιά - Με μηχανές - Υποβρύχια
Ο δάσκαλος μπορεί να προτείνει τις παρακάτω ομαδικές δραστηριότητες:
1)
Κατασκευάστε έναν
κατάλογο με διαφορετικούς τύπους πλωτών μέσων
2)
Σε ποια Ολυμπιακά
αθλήματα χρησιμοποιούνται πλωτά μέσα; Κατασκεύασε έναν κατάλογο,
χρησιμοποιώντας πληροφορίες από το διαδίκτυο.
Ας πετάξουμε
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
να αναφέρουν τους ιστορικούς σταθμούς της προσπάθειας
του ανθρώπου να νικήσει τη βαρύτητα, από τις πρώτες αποτυχημένες πτήσεις
μέχρι το διαστημόπλοιο. ·
να αναγνωρίζουν τα πυροτεχνήματα ως τον πρόγονο των
πυραύλων.. ·
να μπορούν να αναφέρουν το όνομα των πρώτων ανθρώπων
που έκαναν την πρώτη πτήση με αεροπλάνο. ·
Να γνωρίζουν το όνομα και την εθνικότητα του πρώτου
ανθρώπου που ταξίδεψε στο διάστημα. |
Τι μας
εμποδίζει;
Ο δάσκαλος αναφέρεται στην επιθυμία του ανθρώπου να μιμηθεί τα πουλιά.
Ερώτηση: Ποιος μύθος των αρχαίων Ελλήνων δείχνει τη μεγάλη τους επιθυμία να
νικήσουν τη βαρύτητα και να πετάξουν;
Προτείνεται παραπομπή στους συνδέσμους:
·
>Διαθεματικά σενάρια>ιστορική αναδρομή>Ένας μύθος (Δαίδαλος και Ίκαρος).
·
>Διαθεματικά σενάρια>ιστορική αναδρομή>σαν πουλιά.
Κινέζικα
πυροτεχνήματα
: animation με εκτόξευση
πυροτεχνημάτων, τα οποία πυροδοτεί ο μαθητής
·
Ο δάσκαλος αναφέρεται στον κινέζικο πολιτισμό και τα
επιτεύγματά του.
·
Εξηγεί επίσης, με απλά παραδείγματα, την αρχή στην οποία
στηρίζεται ο πύραυλος (διατήρηση ορμής). Π.χ ένα μπαλόνι που αφήνεται μέσα στην
τάξη και πετάει καθώς ξεφουσκώνει κτλ.
·
Αναφέρεται στην πυρίτιδα και στα αέρια που δημιουργεί η
καύση της, τα οποία προωθούν τα πυροτεχνήματα των Κινέζων.
·
Αναφέρεται στην επικινδυνότητα των αυτοσχέδιων
πυροτεχνημάτων και τα ατυχήματα που προκαλούν.
Το
αερόστατο
Προτεινόμενες ερωτήσεις: Πώς λειτουργεί
το αερόστατο; Πώς καταφέρνει και ανυψώνεται; Πώς μπορεί να μειώνει το ύψος του;
Ποιο ήταν το πρώτο αέριο που χρησιμοποιήθηκε στα αερόστατα; Γιατί
αντικαταστάθηκε από το ήλιο; Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα
της πτήσης με αερόστατο; Σήμερα χρησιμοποιούνται αερόστατα και για ποιους
λόγους;
H έννοια της
πυκνότητας των σωμάτων είναι γνωστή στα παιδιά και στο σημείο αυτό ο δάσκαλος, με
αφορμή το αερόστατο, μπορεί να την επαναφέρει και να συζητήσει την επίδραση της
θερμοκρασίας στην πυκνότητα των αερίων.
Προτείνεται επίσκεψη στους συνδέσμους:
>Φυσική-Xημεία >μοντελοποίηση ατόμων και μορίων > υδρογόνο>αερόστατο
>Διαθεματικά
σενάρια >από την άμαξα
στο διαστημόπλοιο >ιστορική
αναδρομή>ένας μύθος
Το πρώτο αεροπλάνο
: εικόνα διπλάνου
Ερώτηση: Πώς ένα αεροπλάνο, αν και
βαρύτερο από τον αέρα, καταφέρνει να πετάει;
Απάντηση: Όταν ο αέρας είναι στατικός,
η άνωση που δέχεται το αεροπλάνο από τον αέρα είναι πολύ μικρή (σε σχέση με το
βάρος του). Όταν όμως ο αέρας κινείται με μεγάλη ταχύτητα, δημιουργείται
διαφορετική πίεση στο κάτω και το πάνω μέρος των φτερών του, λόγω του ειδικού
σχεδιασμού των φτερών, με τελικό αποτέλεσμα την εμφάνιση μιας άνωσης που
λέγεται «δυναμική άνωση» και που είναι υπεύθυνη για το κράτημα του αεροπλάνου
στον αέρα. Αυτός είναι και ο λόγος που για τα αεροπλάνα είναι πιο βολικό να
απογειώνονται αντίθετα με τον άνεμο.
Προτείνεται επίσκεψη στους συνδέσμους:
>Διαθεματικά σενάρια>από την άμαξα στο διαστημόπλοιο>ιστορική αναδρομή>πετάμε –πετάμε μακριά –πετάμε γρήγορα.
Στο διάστημα
Ερωτήσεις: Τι εθνικότητας
ήταν ο Γιούρι Γκαγκάριν; Δεν υπήρχαν φόβοι για την ασφάλεια του κοσμοναύτη,
όταν έγινε η πρώτη επανδρωμένη πτήση; Είχαν προηγηθεί άλλες πτήσεις πριν από
την πτήση του Γκαγκάριν; Ποιος ήταν ο πρώτος "επώνυμος" …κοσμοναύτης
πριν τον Γκαγκάριν; (η σκυλίτσα Λάικα).
Ομαδική δραστηριότητα: αξιοποιώντας το
υλικό του προγράμματος και τις σχετικές συνδέσεις στο διαδίκτυο, κάντε μια
έρευνα για το τι απέγινε η πρώτη σκυλίτσα "κοσμοναύτης".
Το ηλιακό μας σύστημα
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
να γνωρίζουν ότι ο ήλιος μας είναι ένα αστέρι σαν τα
χιλιάδες που μπορούμε να παρατηρήσουμε στο νυχτερινό ουρανό. ·
να γνωρίζουν από ποια στοιχεία αποτελείται ο ήλιος. ·
να αναφέρουν τα ονόματα των πλανητών του ηλιακού μας
συστήματος. ·
να γνωρίζουν και να σχεδιάζουν τη σχετική θέση της γης
ως προς τον ήλιο και τους άλλους πλανήτες. ·
να γνωρίζουν ότι η Σελήνη δεν αποτελεί το μοναδικό
δορυφόρο στο ηλιακό μας σύστημα. |
Ο
ήλιος μας
: φωτογραφία του ήλιου από ειδικό τηλεσκόπιο
Ερωτήσεις: Αν βρισκόμασταν σε κάποιο
άλλο ηλιακό σύστημα του γαλαξία μας, πώς θα βλέπαμε τον ήλιο μας; Από πού
προέρχεται όλη αυτή η ενέργεια που εκπέμπει ο ήλιος; Αφού η ακτινοβολία του
ήλιου είναι στην ουσία αποτέλεσμα πυρηνικών αντιδράσεων, γιατί δεν είναι
επικίνδυνη για τους ζωντανούς οργανισμούς; (απάντηση: φυσικά και είναι
εξαιρετικά επικίνδυνη, αλλά οι περισσότερες επικίνδυνες ακτινοβολίες
‘’φιλτράρονται’’ από την ατμόσφαιρα).
Προτείνεται επίσκεψη στους συνδέσμους:
·
>Φυσική-Xημεία >μοντελοποίηση ατόμων και μορίων > υδρογόνο
·
>Οικολογία περιβάλλον >ενέργεια στα οικοσυστήματα > κύριες μορφές ενέργειας>ηλιακή
·
>Διαθεματικά σενάρια >τα πολλά πρόσωπα της ενέργειας>οδηγίες>ηλιακή ενέργεια
·
>Φυσική-Xημεία >μοντελοποίηση ατόμων και μορίων > ιστορική αναδρομή>καταστροφή του όζοντος.
Οι
πλανήτες
: Διαδραστικός πίνακας με
πληροφοριακά στοιχεία για τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος (Ερμής - Αφροδίτη – Γη – Άρης – Δίας –
Κρόνος - Ουρανός – Ποσειδώνας - Πλούτωνας). Όταν επιλέγεται ένας πλανήτης,
στο κάτω μέρος της οθόνης ενεργοποιείται η προσομοίωση που εμφανίζει τη σχετική
του θέση ως προς τον ήλιο.
·
φωτογραφική μηχανή που οδηγεί σε εκτυπώσιμη φωτογραφία
του κάθε πλανήτη.
Ερωτήσεις: Ποιος πλανήτης βρίσκεται πιο κοντά στον ήλιο; Ποιος πλανήτης
βρίσκεται πιο μακριά από τον ήλιο;
Ομαδική
δραστηριότητα: με βάση τις αποστάσεις των πλανητών από τον ήλιο, που
αναγράφονται στους πίνακες, ανακαλύψτε τον πλανήτη που βρίσκεται πιο κοντά στη
Γη.
Η
Σελήνη και οι άλλοι δορυφόροι
: διαδραστικός πίνακας με πληροφοριακά στοιχεία για τους σημαντικότερους
δορυφόρους του ηλιακού μας συστήματος (Σελήνη-Δείμος-Γανυμήδης-Ιώ-Τιτάνας-Τηθύς-Μιράντα-Ουμπριέλ-Τρίτωνας).
·
φωτογραφική μηχανή που οδηγεί σε εκτυπώσιμη φωτογραφία
του κάθε δορυφόρου.
Ομαδική
δραστηριότητα: προσπαθήστε να ανακαλύψετε ποιοι από τους δορυφόρους
έχουν αρχαία ελληνικά ονόματα και να βρείτε κάποια στοιχεία για τα ονόματα αυτά
από τη μυθολογία.
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να γνωρίζουν και να περιγράφουν τις βασικές φάσεις της
πρώτης επανδρωμένης πτήσης στη Σελήνη. ·
Να εκτιμούν τη σημασία του επιτεύγματος αυτού για την
ανθρωπότητα. |
Η
εκτόξευση - Στο διάστημα- Η προσσελήνωση - Η επιστροφή στη Γη – Τα ευρήματα
Διδακτική
προσέγγιση
Το ταξίδι στη Σελήνη αποτελούσε για πολλούς αιώνες ασύλληπτο όνειρο. Μόνο
στις σελίδες του προφητικού Ιουλίου Βερν είχε εμφανιστεί ως ιδέα. Για την
υλοποίηση του ονείρου αυτού έπρεπε να ξεπεραστούν εκατοντάδες τεχνολογικά και
επιστημονικά προβλήματα. Στις 16 Ιουλίου του 1969 η ανθρωπότητα παρακολούθησε
με κομμένη την ανάσα το απίστευτο εγχείρημα.
Ομαδική δραστηριότητα: αξιοποιώντας το υλικό του προγράμματος και τους
συνδέσμους που προτείνονται και αναφέρονται σε σχετικές σελίδες του διαδικτύου, κάντε μια έρευνα για τα εξής:
·
ποια ήταν τα
ονόματα των αστροναυτών αυτής της πτήσης
·
σε ποια περιοχή έγινε η προσθαλάσσωση του θαλαμίσκου
·
ποιο πλοίο περισυνέλεξε τους αστροναύτες
Οι μαθητές επιδιώκεται: ·
Να αναφέρουν τα είδη των οχημάτων που χρησιμοποιούνται
σήμερα για ταξίδια στο διάστημα. |
ο
πύραυλος - το διαστημόπλοιο - το διαστημικό λεωφορείο – ζωή σ’ άλλους πλανήτες
Ομαδική δραστηριότητα: αξιοποιώντας το υλικό του προγράμματος και τους
συνδέσμους που προτείνονται και αναφέρονται σε σχετικές σελίδες του διαδικτύου,
κάντε μια έρευνα για το
·
πώς είναι φτιαγμένο ένα διαστημόπλοιο
·
τι είδους …ανέσεις διαθέτει για τους επιβάτες του
Ας παίξουμε - Σχημάτισε το φεγγάρι
: Παζλ με την εικόνα του δορυφόρου της γης.
Διδακτικοί στόχοι:
·
άσκηση παρατηρητικότητας
·
μια πρώτη επαφή με τη μορφολογία του φεγγαριού
Έτοιμοι για εκτόξευση;
: Απλοποιημένη εκδοχή των πολύπλοκων διαδικασιών που προηγούνται της
εκτόξευσης ενός επανδρωμένου πυραύλου.
Διδακτικοί στόχοι:
·
γνωριμία με τα μηχανικά μέρη ενός πυραύλου
·
γνωριμία με τη σειρά των διαδικασιών που προηγούνται της
εκτόξευσης (ακολουθία εκτόξευσης).
Η ώρα της προσσελήνωσης
: Μια σεληνάκατος προσπαθεί να προσσεληνωθεί. Aν αυτό γίνει με μεγάλη ταχύτητα και δεν
πετύχει την ακριβή θέση προσσελήνωσης ή αν εξαντληθούν τα καύσιμα, τότε υπάρχει
πρόβλημα. Στη διάθεση του παίκτη βρίσκονται
οι μετρητές ύψους, ταχύτητας, καυσίμων και προωθητικών αερίων. Η
προσσελήνωση θα είναι επιτυχής αν η ταχύτητα καθόδου είναι ίση ή μικρότερη από
ένα μέτρο το δευτερόλεπτο και αν φυσικά γίνει η προσεδάφιση στο σωστό σημείο.
Διδακτικοί στόχοι:
·
εξάσκηση στο χειρισμό πολυπαραμετρικών προβλημάτων
·
ενίσχυση της ικανότητας εκτίμησης καταστάσεων και λήψης
γρήγορων αποφάσεων
·
ενίσχυση της ικανότητας άμεσης αντίδρασης σε
προβληματικές καταστάσεις.
Βολές
και βαρύτητα
: Ένα κανόνι προσπαθεί να πετύχει ένα στόχο ο οποίος κάθε φορά μετακινείται.
Για να πετύχει το στόχο ο μαθητής, πρέπει να ρυθμίσει τη γωνία βολής ή την
ταχύτητα του βλήματος ή ακόμα και την επιτάχυνση της βαρύτητας
(επιλέγοντας...πλανήτη)! Ένα πρωτότυπο παιχνίδι βολών, που με μοναδικό
πραγματικά τρόπο περνάει το μήνυμα της διαφορετικής επιτάχυνσης της βαρύτητας
των πλανητών του ηλιακού συστήματος. Tο παιχνίδι προσφέρεται για πολλαπλή διδακτική αξιοποίηση.
Διδακτικοί στόχοι:
·
επίδραση της βαρύτητας στην πλάγια βολή
·
επίδραση της γωνίας στην πλάγια βολή
· συνειδητοποίηση της διαφορετικής επιτάχυνσης της βαρύτητας των πλανητών
Ας παίξουμε |
·
Σχημάτισε το φεγγάρι ·
Έτοιμοι για εκτόξευση; ·
Η ώρα της προσσελήνωσης ·
Βολές και βαρύτητα |
||
Ιστορική
αναδρομή |
·
Από το μύθο στις υπερηχητικές πτήσεις |
||
Βιογραφίες |
·
Αρχιμήδης ·
΄Ηρωνας ·
Λεονάρντο ντα Βίντσι ·
Τσιολκόφκσι Κονσταντίν Εντουάρντοβιτς ·
Βέρνερ φον Μπράουν |
||
Βιβλιογραφία |
Φύλλα εργασίας |
Κριτήρια αξιολόγησης |
Σχετικές συνδέσεις |
Βίντεο |
·
Διαφορικό αυτοκινήτου σε λειτουργία ·
Τετράχρονος κινητήρας αυτοκινήτου σε λειτουργία ·
Εκτόξευση του «Κρόνος V» -αποστολή «Απόλλων 11» |