2. Το πεπτικό σύστημα

 

Οι εναλλακτικές ιδέες των παιδιών

Tα παιδιά συχνά θεωρούν ότι:

·        οι τροφές μένουν αμετάβλητες (Ψαρρός & Σταυρίδου 2002).

·        οι τροφές παθαίνουν τις ίδιες αλλαγές σε κάθε όργανο του πεπτικού σωλήνα, οι οποίες είναι κατά κανόνα φυσικές (Ψαρρός & Σταυρίδου 2002).

·        οι συνηθισμένες τροφές δεν περιέχουν βιταμίνες

·        ότι οι βιταμίνες υπάρχουν μόνο στα χάπια και κάνουν τους ανθρώπους δυνατούς και υγιείς (Wellman, Johnson, 1982), (Contento, 1981).

·        τα φρούτα και το γάλα είναι χρήσιμα, αλλά δεν ξέρουν το γιατί (Wellman, Johnson, 1982), (Contento, 1981).

 

Oι πρωτεΐνες των …δέντρων

·        οι πρωτεΐνες είναι προϊόντα φωτοσύνθεσης (Wandersee, 1983).

 

 

Υδατάνθρακες αλλά… υδρογονάνθρακες

·        οι υδατάνθρακες είναι αέρια (Pascoe, 1982).

 

Tρώω, δηλαδή βάζω… καινούργιες μπαταρίες

·        ελάχιστα παιδιά ηλικίας 9-11 ετών γνωρίζουν ότι η τροφή αλλάζει στο στομάχι και ότι τα αποτελέσματά της προκύπτουν αφότου διασπαστεί σε άλλες ουσίες που μεταφέρονται από τους ιστούς σε ολόκληρο το σώμα (Gellert, 1962).

 

H «εξαφάνιση» της τροφής στο στομάχι

·        παιδιά ηλικίας κάτω των 9 ετών θεωρούν ότι η τροφή, όταν την φάμε, εξαφανίζεται (Gellert, 1962).

 

H άλλη εκδοχή για την πέψη

·        αρκετές από τις τροφές είναι άχρηστες ή επικίνδυνες και γι’ αυτό θα πρέπει να αποβάλλονται (Simpson, 1984).

 

Ο πεπτικός σωλήνας

Οι μαθητές επιδιώκεται:

·        Να αναφέρουν τις βασικές λειτουργίες του πεπτικού συστήματος και να τις συσχετίζουν με τα όργανα που το αποτελούν.

·        Να περιγράφουν την πορεία της τροφής, από το στόμα στο παχύ έντερο.

·        Να αναγνωρίζουν και να κατονομάζουν τα όργανα που αποτελούν τον πεπτικό σωλήνα

·        Να αναφέρουν τη σχετική θέση που έχουν τα διάφορα όργανα στον πεπτικό σωλήνα

·        Να γνωρίζουν το ρόλο του στόματος στη διαδικασία της πέψης

·        Να διακρίνουν τις αλλαγές που παρουσιάζονται στην οδοντοφυΐα ενός παιδιού, από την ηλικία των 6 μηνών μέχρι και 16 ετών

·        Να αιτιολογούν τη θετική ή αρνητική επίδραση πρακτικών της καθημερινής ζωής στη διατήρηση της υγείας των δοντιών και των ούλων.

 

Το ταξίδι της τροφής

: Εμφανίζεται το περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος και ο πεπτικός σωλήνας. Όταν το ποντίκι περάσει πάνω από το όνομα κάποιου οργάνου, που βρίσκεται στους συνδέσμους στα δεξιά της σελίδας, ένας κίτρινος κύκλος υποδεικνύει στο αντίστοιχο όργανο του πεπτικού συστήματος.

Ο δάσκαλος εξηγεί πως με τον όρο «πεπτικός σωλήνας» περιγράφονται όλα τα όργανα που συναντά η τροφή στη διαδρομή της, από το στόμα μέχρι το παχύ έντερο.

 

Το στόμα

Ο δάσκαλος επισημαίνει πως στο στόμα δε γίνεται μόνο τεμαχισμός της τροφής, αλλά εκεί εκκρίνουν σάλιο οι σιελογόνοι αδένες, που είναι απαραίτητοι για την πρώτη «επεξεργασία» της τροφής και το σχηματισμό του βλωμού.

Eρώτηση: οι σιελογόνοι αδένες εκκρίνουν σάλιο μόνον όταν μπει η τροφή στο στόμα;

Στη σελίδα «το στόμα», ο σύνδεσμος «μάθε για τα δόντια» οδηγεί σε μια εικονική παρουσίαση της ανάπτυξης των δοντιών από την ηλικία των έξι μηνών μέχρι και δεκαέξι ετών.

 

Στον οισοφάγο

Ο δάσκαλος εξηγεί ότι οι κινήσεις των μυών γίνονται παρά τη θέλησή μας και είναι τόσο ισχυρές που μπορούν να προωθήσουν την τροφή ακόμα και αν είμαστε κρεμασμένοι ανάποδα!

 

Στο στομάχι

: Αnimation που εμφανίζει την τροφή να εισέρχεται στο στομάχι, την έκκριση του γαστρικού υγρού και την προώθηση της τροφής. Ο δάσκαλος υπογραμμίζει το ρόλο του υδροχλωρικού οξέος και των ενζύμων στη διάσπαση της τροφής στο στομάχι.

 

Στο λεπτό έντερο

: Αnimation που εμφανίζει: α) την τροφή να προωθείται μέσω του λεπτού εντέρου στο παχύ έντερο και β) την είσοδο της χολής και των παγκρεατικών υγρών

Ο δάσκαλος εξηγεί ότι δεν πρόκειται για ένα απλό πέρασμα της τροφής προς το παχύ έντερο, αλλά στην ουσία για μια περαιτέρω διάσπαση και απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, μια λειτουργία την οποία τα παιδιά αποδίδουν, διαισθητικά, αποκλειστικά και μόνο στο στομάχι.

 

Στο παχύ έντερο

Εξηγούμε το ρόλο του παχέος εντέρου

 

Βοηθητικά όργανα

Οι μαθητές επιδιώκεται:

·          Να κατονομάζουν τα βοηθητικά όργανα που συμβάλλουν στη διαδικασία της πέψης και να αναφέρουν τη λειτουργία τους

 

: Εμφανίζεται το περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος και ο πεπτικός σωλήνας με όλα τα βοηθητικά όργανα. Όταν το ποντίκι περάσει πάνω από το όνομα κάποιου βοηθητικού οργάνου που βρίσκεται στους συνδέσμους στα δεξιά της σελίδας, ένα κόκκινο βέλος υποδεικνύει το αντίστοιχο όργανο. Oι απαραίτητες πληροφορίες εμφανίζονται μέσω των παρακάτω συνδέσμων:

Σιελογόνοι αδένες, Συκώτι, Χοληδόχος κύστη, Πάγκρεας.

 

Ας παίξουμε -Όργανα του πεπτικού

: Παρουσιάζονται τα όργανα του πεπτικού σωλήνα, τα οποία ο μαθητής πρέπει να «σύρει» στην πινακίδα που αναγράφει το όνομα του κάθε οργάνου και στη συνέχεια να τα τοποθετήσει στο ανθρώπινο σώμα.

 

Διδακτικοί στόχοι:

·          ενίσχυση της ικανότητας αναγνώρισης των οργάνων του πεπτικού με βάση το σχήμα τους

·          γνώση της σχετικής θέσης του κάθε οργάνου στον πεπτικό σωλήνα

 

 

Πρόσθετο Υλικό

Ας παίξουμε

·          Όργανα του πεπτικού

Εις υγείαν

·          Το πάθημα του Φάνη

Βιβλιογραφία

Φύλλα εργασίας

Κριτήρια αξιολόγησης

Σχετικές συνδέσεις