Εσωτερικό της Γης – ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Ενότητα λογισμικού

Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 1

Σεισμοί στον Ελλαδικό Χώρο

Γεωγραφία

Α΄-Β΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τους σεισμούς με τη βοήθεια του χάρτη της Ελλάδας.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέξτε ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΣΕΙΣΜΩΝ-ΗΦΑΙΣΤΕΙΩΝ και μετά ΕΛΛΑΔΑ. Ενεργοποιήστε την καρτέλα «Σεισμοί» και την εμφάνιση της λιθοσφαιρικής πλάκας.

 

 

Εμφανίζονται οι θέσεις των σεισμών που είχαν μέγεθος μεγαλύτερο από 6 και συνέβησαν στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα.

Παρατηρήστε τη θέση των σεισμών και συγκρίνετέ τη με το όριο των λιθοσφαιρικών πλακών. Καταγράψτε τα σχόλιά σας:

…………………………………………………...………………………………………………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Δεύτερη Εργασία

Μετακινώντας το ποντίκι σας πάνω στα σημεία που αναπαριστούν τους σεισμούς να βρείτε ποιος ήταν ο ισχυρότερος σεισμός στην Ελλάδα τα τελευταία πενήντα χρόνια.

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

 

Υπάρχουν περιοχές της Ελλάδας που να μην έχουν πληγεί ή να μην αισθάνθηκαν έντονα μεγάλους σεισμούς;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

 

Τρίτη Εργασία

Ανάμεσα σε δύο σεισμούς με το ίδιο μέγεθος που συμβαίνουν ο πρώτος κοντά στην επιφάνεια και ο δεύτερος σε βάθος 100 χλμ. ποιος νομίζετε ότι είναι ο καταστρεπτικότερος στην περιοχή του

επικέντρου (επάνω από την εστία); Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………


Μετακινώντας το ποντίκι σας πάνω στα σημεία που αναπαριστούν τους σεισμούς σημειώστε πόσοι από τους σημαντικούς σεισμούς που συνέβησαν στη χώρα μας ανάμεσα στα 1950-2004 ήταν επιφανειακοί (βάθος 0-60 χλμ), πόσοι μέσου βάθους (60-300 χλμ.) και πόσοι βαθείς (300 – 700 χλμ). Συμπληρώστε τον ακόλουθο πίνακα.

 

Κατηγορία σεισμού

(ανάλογα με το βάθος του)

Αριθμός σεισμών

Ποσοστό του συνολικού αριθμού

Επιφανειακός

 

 

Μέσου βάθους

 

 

Βαθύς

 

 

Συνολικός αριθμός σεισμών

 

 

 

Βάσει του πίνακα που συμπληρώσατε σε ποια κατηγορία ανήκουν οι περισσότεροι σημαντικοί σεισμοί που συμβαίνουν στη χώρα μας;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

 

Τέταρτη εργασία - Συζήτηση σε ολομέλεια τάξης

Συζητήστε και σχολιάστε την άποψη:

«Παρόλο που κάποιες περιοχές έχουν αυξημένο σεισμικό κίνδυνο, οι άνθρωποι συνεχίζουν να ζουν εκεί και να αναπτύσσουν χωριά και πόλεις. Δεν λαμβάνουν δηλαδή υπόψη τους το σεισμικό κίνδυνο, αλλά άλλους παράγοντες.»

Δεχθείτε, απορρίψτε ή προσθέστε και δικούς σας παράγοντες στους παρακάτω:

Νερό………………………………………                                       …………………….

Κλίμα……………………………………                                          ……………….……

Ευκαιρίες για δουλειά ……………………                                        ………………..…..

Ευκαιρίες για διασκέδαση ………………                                         ……………….……

Ιστορική συνέχεια (γονείς, παρέες, περιουσιακά στοιχεία …..)         ……………………..

 

Γενικότερα συμπεράσματα

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

 


 

Ενότητα λογισμικού

Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 2

Σεισμοί Μεγάλου Μεγέθους στον Κόσμο

Γεωγραφία

Α΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τους μεγάλους σεισμούς με τη βοήθεια του παγκόσμιου χάρτη.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέξτε ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΣΕΙΣΜΩΝ-ΗΦΑΙΣΤΕΙΩΝ και μετά ΚΟΣΜΟΣ. Ενεργοποιήστε την καρτέλα «Σεισμοί» για να εμφανισθούν οι σεισμοί και με το εργαλείο   ενεργοποιήστε την εμφάνιση των λιθοσφαιρικών πλακών.

Παρατηρήστε προσεκτικά στο χάρτη την απεικόνιση της σεισμικότητας της Γης. Στο χάρτη απεικονίζονται οι ισχυρότεροι σεισμοί ( με μέγεθος μεγαλύτερο από 6) που συνέβησαν στον κόσμο από το 1975 έως το 2003. Με τη βοήθεια του μικροκόσμου απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.

 

Οι σεισμοί κατανέμονται τυχαία στην επιφάνεια της γης;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Εντοπίστε ποιες περιοχές του πλανήτη μας που χαρακτηρίζονται από υψηλή σεισμικότητα:

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Η Ελλάδα βρίσκεται σε περιοχή με μεγάλη σεισμικότητα;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Κατατάξτε τις παρακάτω χώρες σύμφωνα με τη σεισμικότητά τους (παρατηρώντας τον χάρτη): Αυστραλία, Γαλλία, Ελλάδα, Χιλή, Σουηδία, Ρωσία, Μεξικό

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ενότητα λογισμικού
Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 3

Σεισμοί και λιθοσφαιρικές πλάκες

Γεωγραφία

Α΄-Β΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε την γεωγραφική κατανομή των σεισμών και θα τη συσχετίσετε με τις λιθοσφαιρικές πλάκες.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα Εσωτερικό της Γης επιλέξτε Αναπαραστάσεις. Εμφανίζονται δύο παγκόσμιοι χάρτες ένας με τους σεισμούς και ένας με τις λιθοσφαιρικές πλάκες. Με τα κουμπιά που υπάρχουν στις μικρές υδρογείους μπορείτε να κάνετε τις υδρογείους να περιστραφούν ή να αλλάξετε την εμφάνιση των χαρτών.

 

Αλλάξτε την εμφάνιση των χαρτών ώστε να μην φαίνεται το ανάγλυφο αλλά απλώς να εικονίζονται οι σεισμοί και οι λιθοσφαιρικές πλάκες. Η οθόνη σας θα πρέπει να δείχνει την ακόλουθη εικόνα:

 

1.         Παρατηρήστε την κατανομή των σεισμών στην επιφάνεια της Γης (επάνω χάρτης). Είναι τυχαία ή ακολουθεί κάποια καθορισμένα σχήματα;

………………………………...…………………………………………………………………

………………………………...…………………………………………………………………

 

2.         Παρατηρήστε την κατανομή των ορίων των λιθοσφαιρικών πλακών του πλανήτη μας (κάτω χάρτης). Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στην κατανομή των σεισμών και στα όρια των λιθοσφαιρικών πλακών;

………………………………...…………………………………………………………………

………………………………...…………………………………………………………………

 

3.         Σε ποιες περιοχές των λιθοσφαιρικών πλακών εμφανίζονται οι λιγότεροι σεισμοί;

………………………………...…………………………………………………………………

………………………………...…………………………………………………………………


 

Ενότητα λογισμικού
Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 4

Σημαντικότεροι Σεισμοί στον Κόσμο

Γεωγραφία

Α’ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σε αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τους μεγάλους σεισμούς με τη βοήθεια του παγκόσμιου χάρτη.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα Εσωτερικό της Γης επιλέξτε Σημαντικότεροι Σεισμοί και Ηφαίστεια και στη συνέχεια ΚΟΣΜΟΙ.

1.      Πού και πότε συνέβη ο πιο καταστρεπτικός σεισμός που έχει καταγραφεί ποτέ και ποιο το μέγεθός του;

………………………………...…………………………………………………………………

2.      Ο μεγαλύτερος σε μέγεθος σεισμός στον κόσμο έγινε στ ………..……….. το έτος  ……………. και είχε μέγεθος ………. βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.

 

Δεύτερη Εργασία

1.      Να συγκρίνετε τις επιπτώσεις του σεισμού που συνέβη στη χερσόνησο Καμτσιάτκα της Σιβηρίας στις 4/11/1952 και του σεισμού που συνέβη στο Ιζμίτ της Τουρκίας, στις 17/8/1999. Βρείτε τα στοιχεία των σεισμών και συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί:

 

Τόπος και χρόνος σεισμού

Μέγεθος σεισμού

Γεωγραφικό μήκος

Γεωγραφικό πλάτος

Απώλειες ανθρώπινων ζωών

Σιβηρία, Καμτσιάτκα, 4/11/1952

 

 

 

 

Τουρκία, Ιζμίτ, 17/8/1999

 

 

 

 

 

2.      Μπορείτε να εξηγήσετε τη διαφορά στις επιπτώσεις των δύο σεισμών από τα μεγέθη τους;

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

3.      Ποια άλλα δεδομένα χρειάζεστε για να εξηγήσετε τη διαφορά στην καταστρεπτικότητα των δύο σεισμών; 

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

 

4.   Μια πιθανή εξήγηση μπορεί να δώσει η μελέτη νυχτερινών δορυφορικών φωτογραφιών των περιοχών στις οποίες συνέβησαν οι σεισμοί αυτοί. Στην εικόνα που ακολουθεί βλέπετε σημειωμένες τις θέσεις των 2 σεισμών. Μπορείτε τώρα να δώσετε μια εξήγηση της διαφοράς των δύο σεισμών σε απώλειες ανθρώπινων ζωών;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Τρίτη Εργασία

Να βρείτε στοιχεία για τον πιο πρόσφατο ισχυρό σεισμό που είναι καταχωρισμένος στο μικρόκοσμο των σημαντικών σεισμών του κόσμου. 


Συζήτηση-συμπεράσματα

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

 

 

 

 


 

Ενότητα λογισμικού
Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 5

Ηφαίστεια στον Ελλαδικό Χώρο και στον Κόσμο

Γεωγραφία

Α΄-Β΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τα ηφαίστεια με τη βοήθεια του χάρτη της Ελλάδας. Η μελέτη της θέση τους και της κατανομής τους ίσως μας οδηγήσει σε χρήσιμα συμπεράσματα.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέξτε ΕΛΛΑΔΑ. Ενεργοποιήστε την καρτέλα «Ανάγλυφο» και την εμφάνιση της λιθοσφαιρικής πλάκας. Συμβουλευτείτε το υπόμνημα για να δείτε ποιο σημάδι του χάρτη παριστάνει κάποιο ηφαίστειο. Μελετήστε τα ηφαίστεια στον Ελληνικό χώρο συμβουλευόμενοι την σχετική καρτέλα.

 

 

Στην παραπάνω εικόνα ενώστε με μια γραμμή τα ηφαίστεια του Νότιου Αιγαίου.

Παρατηρήστε τη γραμμή που θα σχηματιστεί και συγκρίνατέ τη με αυτή της λιθοσφαιρικής πλάκας. Καταγράψτε τα σχόλιά σας.

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Δεύτερη Εργασία

Δείτε το παρακάτω σχέδιο. Μπορεί αυτό το μοντέλο να εξηγήσει την ύπαρξη των ηφαιστείων στην Ελλάδα;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

Αν ναι, συμπληρώστε πάνω στο σχέδιο και ονομάστε τις συγκρουόμενες πλάκες και τα ονόματα των ηφαιστείων.

Τρίτη Εργασία

Στον παρακάτω χάρτη είναι σημειωμένα τα σημαντικά ηφαίστεια της Γης μαζί με τα όρια των λιθοσφαιρικών πλακών.

Τι παρατηρείτε; …………………………..…………………………………………………….

……………………………………………………………..……………………………………

 

Τέταρτη εργασία

 

 

Συζητήστε και σχολιάστε τα παρακάτω σε ολομέλεια τάξης.

1.         Γνωρίζετε για τις ανασκαφές που γίνονται σήμερα στο νησί της Σαντορίνης; …………………………………………..………………………………...……………..…………………………………………………………….…..………………………………

………………………………………………………….…..………………………………

…………………………………………..………………………………...……………..……………………………………………..………………………………...……………..…………………………………………………………….…..………………………………

 

2.         Αναζητήστε πληροφορίες που συνδέουν την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης με το Μινωικό Πολιτισμό.

………………………….………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

………………………….………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

………………………….………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

 

3.         Γνωρίζετε από την Ιστορία κάποια πόλη της Ιταλίας που να έχει καταστραφεί (σκεπαστεί με λάβα) από έκρηξη ηφαιστείου;

…….……………………………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

………………………….………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

………………………….………………..……………………………………………..………………………...………………………………………..…………………………………

 

Συζήτηση-συμπεράσματα

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

 

 


 

Ενότητα λογισμικού
Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 6

Δομή του Εσωτερικού της Γης

Γεωγραφία

Α΄-Β΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε το εσωτερικό της Γης με τη βοήθεια του λογισμικού.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέξτε Δομή του Εσωτερικού της Γης. Με τα κουμπιά του χειριστηρίου μπορείτε να δείτε μια προσομοίωση της μεταβολής της θερμοκρασίας του εσωτερικού της Γης με το βάθος, είτε βήμα-βήμα μπρος-πίσω είτε μεμιάς Στους μετρητές καταγράφονται το βάθος και η θερμοκρασία. 

Μελετήστε το κείμενο που εμφανίζεται με το κουμπί και στη συνέχεια απαντήστε στα παρακάτω:

 

  1. Τι συμβαίνει στη θερμοκρασία του εσωτερικού της Γης όσο αυξάνει το βάθος; …………………………………………………………………………………………...
  2. Η θερμοκρασία αλλάζει με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα βάθη του εσωτερικού της Γης; …………………………………………………………………………………………...
  3. Ποια είναι η μέγιστη θερμοκρασία που πιστεύουμε ότι επικρατεί στο εσωτερικό της Γης και σε ποιο βάθος;

……………………………...……………………………………………………………

  1. Νομίζετε ότι έχουν μετρηθεί με κάποια όργανα αυτές οι θερμοκρασίες του εσωτερικού της Γης;

…………………………………………………………………………………………...

  1. Συμπληρώστε στον πίνακα που ακολουθεί τα ονόματα των τμημάτων του εσωτερικού της Γης, με τα αντίστοιχα βάθη τους.

 

Τμήμα του εσωτερικού της Γης

Βάθος (χλμ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Να συλλέξετε πληροφορίες για τις διάφορες χρήσεις της θερμότητας του εσωτερικού της Γης (γεωθερμία).

 

Συζήτηση-συμπεράσματα

………………...…………………………..……………………………………………..………………………………………………………………..…………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..


 

Ενότητα λογισμικού
Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 7

Γεωλογικός χρόνος

Γεωγραφία

Α΄-Β΄ Γυμνασίου

 

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

 

Περιγραφή του έργου

Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τις αλλαγές στην επιφάνεια της γης και την εμφάνιση ή εξαφάνιση των διαφόρων οργανισμών στον πλανήτη μας, με την πάροδο του γεωλογικού χρόνου.

 

Πρώτη Εργασία

Στην ενότητα Εσωτερικό της Γης επιλέξτε Γεωλογική Ιστορία. Μετακινώντας τον μεταβολέα του χρόνου, βλέπετε την εξέλιξη της επιφάνειας της Γης καθώς και διάφορους οργανισμούς που ήταν χαρακτηριστικοί των περιόδων της Γεωλογικής ιστορίας του πλανήτη μας.  

 

1.         Με τη βοήθεια του λογισμικού, μελετήστε τους χάρτες των διαφόρων γεωλογικών εποχών. Στη συνέχεια ταιριάξτε τους παρακάτω χάρτες με τις γεωλογικές περιόδους, τις οποίες νομίζετε ότι αντιπροσωπεύουν.

 

Χάρτης

Γεωλογική Εποχή

Α. Παλαιοζωικός αιώνας

Β. Μεσοζωικός αιώνας

Γ. Καινοζωικός αιώνας

2.         Συμπληρώστε τον πίνακα με τους γεωλογικούς αιώνες κατά τους οποίους πρωτοεμφανίστηκαν οι οργανισμοί της πρώτης στήλης

 

Οργανισμός

Γεωλογικός αιώνας

Τριλοβίτες

 

Ψάρια

 

Έντομα

 

Φυτά ξηράς

 

Άνθρωποι

 

Σκορπιοί

 

Δεινόσαυροι

 

Μαμούθ

 

 

3.         Στην Ελλάδα έχουν βρεθεί απολιθώματα τριλοβιτών και αμμωνιτών (όπως για παράδειγμα αμμωνίτες στην περιοχή της Επιδαύρου). Τι συμπέρασμα βγάζετε για την επιφάνεια της Ελλάδας όταν ζούσαν αυτοί οι οργανισμοί;

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

Δεύτερη Εργασία

1.         Με τη βοήθεια του λογισμικού, μελετήστε τους χάρτες των διαφόρων γεωλογικών εποχών και εντοπίστε την εποχή που η σημερινή Ελλάδα αναδύθηκε από τη θάλασσα. Στη συνέχεια απαντήστε στην ερώτηση: «Γιατί δεν πρόκειται ποτέ να ανακαλυφθούν απολιθώματα δεινοσαύρων στην σημερινή Ελλάδα;»

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

 

2.         Με τη βοήθεια του λογισμικού, μελετήστε τους χάρτες των διαφόρων γεωλογικών εποχών. Στη συνέχεια ταιριάξτε τους παρακάτω χάρτες με τις γεωλογικές περιόδους, τις οποίες νομίζετε ότι αντιπροσωπεύουν.

 

Χάρτης

Γεωλογική Εποχή

 

Παλαιοζωικός αιώνας

 

Μεσοζωικός αιώνας

 

Καινοζωικός αιώνας

 

Συζήτηση-συμπεράσματα

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………

…………………………………………………...………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...………

……………………………………………………………………………………….......………