ΕΝΟΤΗΤΑ 4
ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ
ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ




Τι σημαίνει όξινη βροχή; Μήπως ότι η βροχή είναι ξινή σαν το λεμόνι ή σαν το ξίδι;

Εκφράζουμε απόψεις
 

Το ξίδι και ο χυμός λεμονιού είναι οξέα και γι΄ αυτό έχουν ξινή γεύση. Τα περισσότερα φρούτα περιέχουν οξέα. Η οδοντόκρεμα και τα πιο πολλά καθαριστικά που διαλύουν τα λίπη, περιέχουν βάσεις. Όταν μας τσιμπήσει μια μέλισσα βάζουμε αμμωνία που και αυτή είναι βάση που εξουδετερώνει (αντιδρά χημικά) με το οξύ της μέλισσας και δημιουργεί τα άλατα, όπως άλας είναι το μαγειρικό αλάτι που χρησιμοποιούμε για να νοστιμίζουμε τα φαγητά μας. Άλας είναι το τσόφλι του αυγού, η κιμωλία που γράφουμε στον πίνακα, το μάρμαρο, ο γύψος κ.ά.

 


Και αυτό είναι καλό ή κακό για ένα δάσος;

Εκφράζουμε απόψεις
 

 

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως η κύρια αιτία δημιουργίας της όξινης βροχής είναι η παρουσία μεγάλων ποσοτήτων επικίνδυνων αερίων, όπως του διοξειδίου του άνθρακα, στην ατμόσφαιρα. Αυτά τα αέρια παράγονται από την καύση του άνθρακα, του λιγνίτη, του πετρελαίου και των παραγώγων του (πλαστικά, βενζίνες, πετρέλαιο  θέρμανσης, ελαστικά, μηχανές αυτοκινήτων κτλ). Στον αέρα όμως δεν υπάρχουν σύνορα και ο μολυσμένος αέρας  μετακινείται  συνεχώς μεταφέροντας σε όλο τον πλανήτη μας τα επικίνδυνα αυτά αέρια. Η όξινη βροχή δημιουργείται όταν αυτά τα επικίνδυνα αέρια ενώνονται με το νερό (υδρατμοί, βροχή, χιόνι), το οξυγόνο και με τη βοήθεια της ηλιακής ακτινοβολίας σχηματίζουν την όξινη βροχή.

 Όξινη Βροχή περιβάλλον και άνθρωπος

Η όξινη βροχή προκαλεί όξυνση (το κάνει σαν οξύ) στο νερό των λιμνών και των ποταμών, όπως επίσης την καταστροφή δέντρων σε μεγάλα ύψη (π.χ. κόκκινα έλατα, πάνω τα 650 μέτρα) και πολλών ευαίσθητων εδαφών στα δάση. Επιπλέον, η όξινη βροχή επιταχύνει την φθοράτων οικοδομικών υλικών και χρωμάτων. Αυτό σημαίνει πως σημαντικότατα κτήρια, αγάλματα και γλυπτά, που μπορεί να είναι μέρος της εθνικής κληρονομιάς μιας χώρας, βρίσκονται στο έλεος της όξινης βροχής (Ακρόπολη).  Αυτά  τα επικίνδυνα αέρια, πριν ακόμα σχηματίσουν την όξινη βροχή, προκαλούν προβλήματα στα μάτια και στο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου και βλάπτουν έτσι σοβαρά  την υγεία των κατοίκων που ζουν σ’ αυτές τις περιοχές.

 


Ρωτάμε το δάσκαλο ή τη δασκάλα μας σχετικά με την όξινη βροχή.
Ρωτάμε
 

 


Ζωγραφίζουμε σκίτσα και αφίσες για το πώς σχηματίζεται η όξινη βροχή και τι συνέπειες έχει για τα φυτά και τα ζώα στα δάση. Τα στέλνουμε με e-mail στα παιδιά των άλλων σχολείων μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

Ζωγραφίζουμε
 

 


Συζητάμε στην τάξη:

  • «Ποια μέτρα χρειάζονται να πάρουν τα κράτη και οι πολίτες για να ελαττωθεί το φαινόμενο της όξινης βροχής;»
  • Η Ακρόπολη και γενικότερα τα αρχαία μνημεία και  η όξινη βροχή.
  • «Εμείς τα παιδιά του Δημοτικού τι μπορούμε να κάνουμε για να μειωθεί το φαινόμενο της όξινης βροχής;»
  • Ανταλάσσουμε απόψεις
     

     

    Φύλλο Εργασίας

    Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων | Προγράμματα | Πληροφορίες για το εκπαιδευτικό πακέτο