ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
1. Η γη γυρίζει και ο χρόνος κυλάει

Φύλλο Εργασίας 1: Ξημερώνει και νυχτώνει

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν τι πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες για την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, καθώς και τη σύγχρονη επιστημονική άποψη
  • να ξεχωρίζουν πότε ένας τόπος έχει ημέρα και πότε έχει νύχτα
  • να ερευνήσουν στο διαδίκτυο αν σε όλους τους τόπους της γης έχουμε εναλλαγή ημέρας και νύχτας, όπως στον τόπο μας
  • να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης ημερονύχτιο
  • να πραγματευτούν τη σημασία της λέξης «περιστροφή»
  • να ερευνήσουν τη σημασία των φράσεων «πολική ημέρα» και «πολική νύχτα».

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- διαπραγμάτευση της σημασίας της λέξης «ημερονύχτιο»
- διαπραγμάτευση της σημασίας της λέξης «περιστροφή»
- προσέγγιση της σημασίας των φράσεων «πολική ημέρα» και «πολική νύχτα».

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- συσχετισμός ωρών και ημερονυχτίου.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:
- η εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας σύμφωνα με τον αρχαίο ελληνικό μύθο για το άρμα του Ήλιου.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- η διαπίστωση ότι η εναλλαγή ημέρας και νύχτας δε συμβαίνει με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα μέρη της γης.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (γη – ήλιος)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της περιστροφικής κίνησης της γης γύρω από τον εαυτό της, καθώς και της περιφοράς της γης γύρω από τον ήλιο)

Σύστημα - Σύμβολα (ηλιακό σύστημα)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να διαβάσουν το σχετικό μύθο για το άρμα του Ήλιου και για τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαίοι Έλληνες εξηγούσαν την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Στη συνέχεια, οι Μ καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το πώς ερμηνεύουμε την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Στο σημείο αυτό μπορούν να συγκρίνουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι ερμηνεύουν την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, από τα παλιά χρόνια μέχρι και σήμερα. Στη συνέχεια, εργάζονται στις ομάδες τους, ερευνούν σε λεξικά και καταγράφουν τη σημασία της λέξης «περιστροφή» η οποία είναι ουσιώδης για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο έχουμε την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Για την καλύτερη κατανόηση, μάλιστα, της έννοιας αυτής προτείνεται η δραματοποίησή της από τους Μ. Στη συνέχεια, οι ΜΟ ερευνούν στο λογισμικό και απαντούν στην ερώτηση «Πώς ερμηνεύουμε την εναλλαγή ημέρας και νύχτας;». Με την ερώτηση αυτή ζητείται από τους Μ να περιγράψουν τη διαδικασία εναλλαγής της ημέρας και της νύχτας με δικά τους λόγια. Επίσης, ο Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό και να καταγράψουν από πόσες ώρες αποτελείται ένα ημερονύχτιο. Τέλος, οι Μ καλούνται να πλοηγηθούν στο διαδίκτυο και να ερευνήσουν αν σε όλους τους τόπους της γης έχουμε εναλλαγή ημέρας και νύχτας, όπως στον τόπο μας. Προκειμένου οι Μ να διευκολυνθούν στην αναζήτησή τους, δίνονται οι φράσεις - κλειδιά «πολική ημέρα» και «πολική νύχτα».

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι δύο διδακτικές ώρες.