ENOTHTA 1

Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση

Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος


Εκτύπωση

Μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη ΜτΠ.

Εποικοδομητικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις

Τις τελευταίες δεκαετίες σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές στο πεδίο της Διδακτικής. Τα σύγχρονα πορίσματα της Διδακτικής αμφισβήτησαν το μοντέλο του μανθάνοντος, ως ατόμου που αγωνίζεται να κατακτήσει ένα σώμα προκαθορισμένων εννοιών, γεγονότων και φαινομένων. Έτσι, στις μέρες μας αναγνωρίζεται ότι ο μαθητευόμενος είναι ταυτόχρονα μέλος πολλών κοινοτήτων μέσα στις οποίες το περιεχόμενο και το νόημα των υπό διαπραγμάτευση λέξεων αποκτά διαφορετικά νοήματα.

Ταυτόχρονα, έχει παρατηρηθεί μια μετακίνηση από θέσεις που υιοθετούσαν πως η μάθηση είναι μια καθαρά ατομική διαδικασία προς θέσεις που υποστηρίζουν πως η μάθηση εμπεριέχει κοινωνικές και πολιτισμικές διεργασίες (Vygotsky 1978, Wertsch 1995, Bruner 1996, Cobern & Aikenhead 1998).

Το μαθησιακό περιβάλλον, στα πλαίσια εποικοδομητικών και κοινωνικοπολιτισμικών προσεγγίσεων, περιγράφεται ως περιβάλλον στο οποίο δάσκαλος και μαθητές ερευνούν από κοινού και οικοδομούν ή οικειοποιούνται νοήματα. Επίσης αναγνωρίζεται ο ρόλος και η σημασία των απόψεων των μαθητών για τη μάθηση εννοιών και φαινομένων και η ατομική και συγχρόνως κοινωνική – αλληλεπιδραστική διάσταση της οικοδόμησης της νέας επιστημονικής γνώσης (Κόκκοτας 2002).

Οι υποστηριχτές αυτών των απόψεων όταν αναφέρονται στη φύση της μαθησιακής διαδικασίας μας καλούν να την αντιμετωπίζουμε ως:

  • προσπάθεια διαπραγμάτευσης και δημιουργίας νοήματος στα πλαίσια μιας μαθητικής κοινότητας (Lemke, 2001)

  • συνεργατικής έρευνας και επίλυσης προβλημάτων (Roth, 1995)

  • διαλογικής δραστηριότητας (Wells 1999)

  • σημειωτικής (Halliday 1978, Lemke 1990, Wells 1999) και πολυσημειωτικής διαδικασίας (Kress, Jewitt, Ogborn, Tsatsarelis 2001).

Με βάση τα παραπάνω οι στόχοι για αλφαβητισμό προχωράνε πέρα από την απόκτηση βασικών γνώσεων που αφορούν την κατανόηση εννοιών και την εξοικείωση με δεξιότητες και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι διάφορες επιστήμες και συμπεριλαμβάνουν στόχους μεταεπιστημονικού περιεχομένου καθώς και άλλες μετά-δεξιότητες όπως είναι η συνεργασία, η ικανότητα του διαλέγεστε και η κριτική δράση.