|
ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
|
1. Η γη
γυρίζει και ο χρόνος
κυλάει
|
Διδακτικοί Στόχοι |
Οι Μ:
|
Διακλαδικές Διασυνδέσεις |
Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες: Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες: Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες: Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες: Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
μάθημα της Μουσικής είναι οι ακόλουθες: Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το
μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες: |
Διαθεματικές Έννοιες |
Αλληλεπίδραση (Γη - ήλιος, εποχές – άνθρωποι - φύλλα εργασίας 1 και 2) Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της περιστροφικής κίνησης της γης γύρω από τον εαυτό της, καθώς και της περιφοράς της γης γύρω από τον ήλιο. Επίσης, η αντίληψη του χρόνου ως απαραίτητου στοιχείου για την κατασκευή ημερολογίων και η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της εναλλαγής των εποχών - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4) Επικοινωνία (τα αρκτικόλεξα ως κώδικες επικοινωνίας - κώδικες διατύπωσης της ώρας των ρολογιών) (φύλλα εργασίας 3 και 4) Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές διάφορων ημερολογίων, οι ομοιότητες και οι διαφορές των εποχών) (φύλλα εργασίας 3 και 4) Σύστημα - Σύμβολα (ηλιακό σύστημα – φύλλα εργασίας 1 και 2, η επικοινωνία της ακριβούς ώρας προϋποθέτει την αξιοποίηση συστημάτων και συμβόλων, όπως τη χρήση αριθμητικών συμβόλων στην καταγραφή της ώρας με διαφορετικούς τρόπους - φύλλα εργασίας 3 και 4) |
Πηγές - Υλικό |
Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά, στο διαδίκτυο, σε άλλες πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, ενημερωτικά φυλλάδια, ημερολόγια - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4) |
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις |
Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4) Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2 , 3 και 4) Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4) Αξιοποίηση πηγών και μέσων πρόσκτησης πληροφοριών (βιβλιοθήκη, Η/Υ, κ.τ.λ. -φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4) Κατασκευή αφίσας (φύλλο εργασίας 2) Κατασκευή ημερολογίου (φύλλο εργασίας 3) Ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση - ζωγραφική (φύλλο εργασίας 4) |
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες |
Φύλλο Εργασίας 1: Ξημερώνει και νυχτώνει Αρχικά οι Μ καλούνται να διαβάσουν το μύθο για το άρμα του Ήλιου και για τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαίοι Έλληνες εξηγούσαν την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Στη συνέχεια, διατυπώνουν τις απόψεις τους σχετικά με το πώς ερμηνεύουμε την εναλλαγή ημέρας και νύχτας και εργαζόμενοι στις ομάδες τους, ερευνούν σε λεξικά και καταγράφουν τη σημασία της λέξης «περιστροφή». Στη συνέχεια, οι Μ ερευνούν στο λογισμικό και απαντούν στην ερώτηση «Πώς ερμηνεύουμε την εναλλαγή ημέρας και νύχτας;». Επίσης, οι Μ καλούνται να βρουν από το λογισμικό και να καταγράψουν από πόσες ώρες αποτελείται ένα ημερονύχτιο. Τέλος, οι μαθητές καλούνται να πλοηγηθούν στο διαδίκτυο και να ερευνήσουν αν σε όλους τους τόπους της γης έχουμε εναλλαγή ημέρας και νύχτας, όπως στον τόπο μας. Φύλλο Εργασίας 2: Οι τέσσερις εποχές Αρχικά οι Μ καλούνται να παρατηρήσουν τις εισαγωγικές εικόνες από το λογισμικό και να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με την εναλλαγή των εποχών. Στη συνέχεια, καλούνται να ερευνήσουν σε λεξικά και να καταγράψουν τη σημασία της λέξης «περιφορά». Ζητείται από τους Μ να ερευνήσουν στο λογισμικό και να καταγράψουν τον τρόπο με τον οποίο πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου στον τόπο μας την κάθε εποχή. Στη συνέχεια, οι Μ καλούνται να συσχετίσουν την έννοια του ημερονυχτίου με το έτος και να καταγράψουν πόσα ημερονύχτια έχει ένα έτος. Τέλος, ζητείται από τους Μ να κατασκευάσουν αφίσα σχετική με τις τέσσερις εποχές. Φύλλο Εργασίας 3: Γνωρίζουμε τα ημερολόγια Αρχικά οι Μ καλούνται να παρατηρήσουν τη σελίδα του ημερολογίου και να εκφράσουν προφορικά τις απόψεις τους σχετικά με τις πληροφορίες που μπορούμε να βρούμε σ’ ένα ημερολόγιο. Στη συνέχεια, οι Μ καλούνται να εργαστούν στην ομάδα τους και να καταγράψουν σε κουτάκια τις διάφορες πληροφορίες που μπορούν να βρουν σ’ αυτή τη σελίδα του ημερολογίου. Τέλος, ζητείται από τους μαθητές να κατασκευάσουν ένα δικό τους ημερολόγιο. Φύλλο Εργασίας 4: Και ο χρόνος… κυλάει Οι Μ καλούνται να πλοηγηθούν στο λογισμικό και να πραγματοποιήσουν τις δραστηριότητες: «Οι τέσσερις εποχές στη ζωγραφική» και «Οι τέσσερις εποχές του Αντόνιο Βιβάλντι». Επίσης, δίνεται στους Μ το ημερήσιο πρόγραμμα ενός παιδιού της ηλικίας τους και καλούνται να γράψουν το πρόγραμμα αυτό με δύο διαφορετικούς τρόπους. Τέλος, οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τα κενά σ' ένα κείμενο σχετικό με την εναλλαγή των εποχών και της ημέρας - νύχτας. |