Στόχοι |
Να αναπτύξουν γνώση για τη
χρησιμότητα που έχουν οι φωτεινοί σηματοδότες και οι τροχονόμοι. (φύλλο
εργασίας 1)
Να αναγνωρίζουν τις κινήσεις
των τροχονόμων. (φύλλο εργασίας 2)
Να αναγνωρίζουν τα σήματα του
φωτεινού σηματοδότη. (φύλλο εργασίας 2)
Να κάνουν έρευνα σχετική με
τα προβλήματα σηματοδότησης της περιοχής τους. (φύλλο εργασίας 3)
Να διακρίνουν πότε πρέπει να
ακολουθούμε τα σήματα των φωτεινών σηματοδοτών και πότε των
τροχονόμων. (φύλλο εργασίας 4)
|
Γλωσσικοί
Στόχοι |
Να ανακοινώνουν στην
ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους. (φύλλο εργασίας
1 και 2)
Να περιγράφουν προφορικά τις
πληροφορίες που μας δίνουν τα φανάρια των πεζών. (φύλλο εργασίας 2)
Να διακρίνουν τις μικρές
διαφορές στη σημασία των λέξεων «διασταύρωση, διάβαση». (φύλλο εργασίας
2)
Να διατυπώνουν προτάσεις
χρησιμοποιώντας τις λέξεις «διασταύρωση, διάβαση». (φύλλο εργασίας 2)
Να καταγράφουν ερωτήσεις και
απαντήσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξής τους. (φύλλο εργασίας 3)
Να ανακοινώνουν στην
ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στους γονείς τα αποτελέσματα της
έρευνάς τους. (φύλλο εργασίας 3)
Να συνθέσουν ένα δικό τους
ποίημα για τους τροχονόμους. (φύλλο εργασίας 4)
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις. |
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
-
Ανακοίνωση στην ολομέλεια
της τάξης των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους. (φύλλο εργασίας 1)
-
Εντοπισμός της σημασίας
της λέξης «διασταύρωση, διάβαση». (φύλλο εργασίας 2)
-
Σημασιολογική
διαφοροποίηση των λέξεων «διασταύρωση, διάβαση». (φύλλο εργασίας 2)
-
Συνέντευξη με τον σχολικό
τροχονόμο. (φύλλο εργασίας 3)
-
Να ανακοινώσουν στην
τάξη, το σχολείο, την ευρύτερη κοινότητα, τα αποτελέσματα της έρευνάς
τους. (φύλλο εργασίας 3)
-
Σύνθεση ποιήματος. (φύλλο
εργασίας 4)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
-
Χρησιμοποίηση βασικών
μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κτλ). (φύλλο εργασίας
2 και 3)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι
ακόλουθες:
-
Η αναγνώριση της σημασίας
του φωτεινού σηματοδότη. (φύλλο εργασίας 1 κα 2 και 4)
-
Η αναγνώριση της σημασία
των τροχονόμων. (φύλλο εργασίας 1, 2 και 4)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
-
Σχεδιασμός και ζωγραφική
φωτεινού σηματοδότη. (φύλλο εργασίας 2 και 4)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
-
Σχεδίαση στην αυλή του
Σχολείου Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής με διαβάσεις, τροχονόμους κτλ.
(φύλλο εργασίας 2)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
-
Δραματοποίηση
συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής. (φύλλο
εργασίας 2)
-
Οι δραστηριότητες που
συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
-
Ανάγνωση χάρτη της
περιοχής. (φύλλο εργασίας 3)
|
Διαθεματικές
Έννοιες |
Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι
ακόλουθες:
· Αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση με τους σηματοδότες και τις
κινήσεις των τροχονόμων, τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών
δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να
διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα
μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν
διαφορές τους). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως
απαραίτητο στοιχείο για την ορθή ρύθμιση της Οδικής Κυκλοφορίας).
(φύλλο εργασίας 2)
· Επικοινωνία (οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν έναν
συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο
καθαρά συμβολικό). (φύλλο εργασίας 1 και 2)
· Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια
ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται
τους κοινωνικούς κανόνες.) (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές των σημάτων του
φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των τροχονόμων). (φύλλο εργασίας 1
και 2)
· Σύστημα ( ταξινόμηση και οργάνωση οδικών προβλημάτων στην
περιοχή του Σχολείου). (φύλλο εργασίας 3)
|
Διαθεματικές
Δεξιότητες |
Η δεξιότητα της επικοινωνίας
(ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος). (φύλλο
εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των
Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή. (φύλλο εργασίας 2 και 3)
· Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων
πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση,
αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από
την «πληροφοριακή ρύπανση». (φύλλο εργασίας 1, 2, και 3)
· Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.
(φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών. (φύλλο
εργασίας 3)
· Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό
επίπεδο. (φύλλο εργασίας 3)
· Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης. (φύλλο εργασίας 2)
· Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών
κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.
(φύλλο εργασίας 3)
|
Πηγές -
Υλικό |
· Link στη βιβλιοθήκη μας (φύλλο
εργασίας 1, 2 και 3)
· Link στο λεξικό. (φύλλο εργασίας 1
και 2)
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις |
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του
κοινωνικού περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 3)
· Διερεύνηση (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)
· Επισκόπηση απόψεων (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Παιχνίδια ρόλων (φύλλο εργασίας 2)
· Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια (φύλλο εργασίας 2)
· Εργασία σε ομάδες (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ
κτλ). (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)
· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του
περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 3)
· Διεξαγωγή συνέντευξης. (φύλλο εργασίας 3)
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες |
· Φύλλο Εργασίας 1 «Συναντώντας μια διασταύρωση»
Αρχικά
οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι
είναι πιθανό να συναντήσουν όταν βρεθούν σε κάποια διασταύρωση και στον
τρόπο με τον οποίο μας βοηθούν οι φωτεινοί σηματοδότες και οι
τροχονόμοι στις διασταυρώσεις. Στη συνέχεια τα παιδιά εργαζόμενα σε
ομάδες ερευνούν διάφορα ερωτήματα σχετικά με τις πληροφορίες που μας
δίνουν τα χρώματα στους φωτεινούς σηματοδότες, τον τρόπο με τον οποίο
οφείλουμε να συμπεριφερόμαστε βλέποντας τους φωτεινούς σηματοδότες, τις
κινήσεις των τροχονόμων και την προτεραιότητα που πρέπει να δίνουμε σε
αυτές.
· Φύλλο Εργασίας 2 «Αναγνωρίζουμε τα σήματα του τροχονόμου
και του φωτεινού σηματοδότη».
Οι μαθητές
προβληματίζονται σχετικά με τα διαφορετικά χρώματα στους φωτεινούς
σηματοδότες και τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν. Στη συνέχεια οι
μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες αναζητούν τη σημασία των λέξεων
«διασταύρωση και διάβαση». Ακολουθεί συζήτηση αναφορικά με το ρόλο του
σχολικού τροχονόμου. Τέλος, υπάρχει δραστηριότητα, σύμφωνα με την οποία
οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από ένα
σύντομο κείμενο. Παρουσιάζονται, επίσης, φωτογραφίες που έχουν
χαρακτηριστικές κινήσεις τροχονόμων και ζητείται από τα παιδιά να
αναγνωρίζουν τις κινήσεις αυτές. Τέλος, οι μαθητές καλούνται να
εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη λειτουργία των φαναριών
και τη χρησιμότητα των διαβάσεων, φτιάχνοντας στην αυλή του Σχολείου
τους ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής».
· Φύλλο Εργασίας 3 «Ένας «χάρτης» κυκλοφορίας της γειτονιάς
μας»
Δίνεται στους μαθητές ο
χάρτης της περιοχής του Σχολείου και οι μαθητές προσπαθούν να
ερευνήσουν και να εντοπίσουν τα σημαντικότερα προβλήματα οδικής
κυκλοφορίας στην ευρύτερη περιοχή τους. Στην προσπάθειά τους αυτή
απαιτείται η βοήθεια κάποιου ενηλίκου. Τέλος, τα παιδιά κατασκευάζουν
αφίσα, στην οποία παρουσιάζουν τα προβλήματα αυτά.
· Φύλλο Εργασίας 4 «Ένας σηματοδότης … ποίημα»
Χρησιμοποιώντας
ως αφόρμηση την φωτογραφία ενός τροχονόμου και ένα σύντομο σχετικό
ποίημα οι μαθητές καλούνται να συνθέσουν ένα δικό τους ποίημα αναφορικά
με τους τροχονόμους. Στη συνέχεια, ζητείται από τους μαθητές να
απαντήσουν σε ερωτήματα σχετικά με τη χρησιμότητα του τροχονόμου και
του φωτεινού σηματοδότη στις διασταυρώσεις. Τέλος, τα παιδιά καλούνται
να χρωματίσουν με σωστό τρόπο ένα φωτεινό σηματοδότη για τροχοφόρα, και
να αντιστοιχίσουν τα «σήματα» του τροχονόμου – φωτεινού σηματοδότη με
τις πληροφορίες που μας δίνουν.
|
|