ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Στόχοι

·     Να προβληματιστούν σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα.

·     Να παρακολουθήσουν τη συνέντευξη του ιατρού και να εντοπίσουν βασικές πληροφορίες για τα τροχαία ατυχήματα.

·     Να πραγματοποιήσουν έρευνα.

·     Να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους συμπεριφέρονται σωστά ως επιβάτες.

·     Να επεξεργαστούν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους.

·     Να κατασκευάσουν αφίσες σχετικές με τα αποτελέσματα της έρευνας.

·     Να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης με θέμα «Σωστός επιβάτης».

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να καταγράφουν τα συμπεράσματά της έρευνάς τους.

·     Να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο με θέμα «Σωστός επιβάτης».

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας.

-         Οργάνωση εκστρατείας με θέμα «Σωστός επιβάτης».

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (σύνολο)

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση απαντήσεων ερωτηματολογίου - έρευνας).

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή μεταφορά τους με το αυτοκίνητο ή με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς)

·     Επικοινωνία (οι πίνακες και οι αφίσες αποτελούν συμβολικό τρόπο επικοινωνίας).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή.

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης.

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.

 

Πηγές - Υλικό

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Εργασία σε ομάδες

·     Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.

·     Διεξαγωγή συνέντευξης.

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά παρουσιάζεται έρευνα του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, η οποία προσφέρει στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα που λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα. Επίσης, η έρευνα αυτή πληροφορεί τους μαθητές για την αναγκαιότητα χρησιμοποίησης της ζώνης ασφαλείας.

 Στη συνέχεια, δίνεται συνέντευξη του γιατρού κ. Τερζίδη σχετική με τα αίτια και τα αποτελέσματα των τροχαίων ατυχημάτων.

 Οι μαθητές προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα παραπάνω και πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους επιδεικνύουν σωστή συμπεριφορά ως επιβάτες αυτοκινήτου και μέσων μαζικής μεταφοράς. Η έρευνα αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί στις διάφορες τάξεις του σχολείου. Στο φύλλο εργασίας δίνεται ένα αρχικό ερωτηματολόγιο με βάση το οποίο μπορεί να διεξαχθεί η έρευνα. Το ερωτηματολόγιο δεν αποτελεί απαγορευτικό παράγοντα σε περίπτωση που οι ίδιοι οι μαθητές θελήσουν να επεκτείνουν την έρευνά τους, εμπλουτίζοντας τις ερωτήσεις. Κάθε ερωτώμενος επιλέγει κάθε φορά μόνο μία από τις δεδομένες απαντήσεις. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, οι μαθητές καταγράφουν τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων στο συγκεντρωτικό πίνακα που ακολουθεί.

 Με βάση τον συγκεντρωτικό αυτό πίνακα, τα παιδιά διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους και ανακοινώνουν σε αφίσες τα αποτελέσματά τους. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα να κατασκευάσει τη δική της αφίσα. Προτείνεται κάθε αφίσα να έχει το δικό της θέμα, ανάλογα με το αν απευθύνεται σε επιβάτη αυτοκινήτου ή επιβάτη μέσου μαζικής μεταφοράς.

 Οι αφίσες αυτές, καθώς και άλλο πληροφοριακό υλικό, όπως εικόνες, έρευνες, άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά κτλ, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διοργάνωση ενημερωτικής εκστρατείας με θέμα «Σωστός επιβάτης».

 Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα, χωρίς να εντάσσεται στα χρονικά αυτά πλαίσια η διεξαγωγή της έρευνας. Αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί στο διάλειμμα ή ακόμα και στα πλαίσια του μαθήματος του Μαθηματικών, δεδομένου ότι εμπλέκεται άμεσα με αυτό.