ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση»


  • Σχέδιο εργασίας 4.2: «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας»


ΖΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ


  

   

Στόχοι

Οι μαθητές:

·        να συζητήσουν και να ενημερωθούν για το πώς ο άνθρωπος μπορεί να κινδυνεύσει από διάφορα φυσικά φαινόμενα (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·        να γνωρίσουν την υπηρεσία που ασχολείται με τους σεισμούς (Ο.Α.Σ.Π.), καθώς και την υπηρεσία που ασχολείται με την προστασία από φυσικά φαινόμενα (Γ.Γ.Π.Π.) (φύλλα εργασίας 1 και 2)

·        να ερευνήσουν, να συζητήσουν και να διαμορφώσουν απόψεις για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε και τις προφυλάξεις που πρέπει να παίρνουμε για να είμαστε ασφαλείς από διάφορα φυσικά φαινόμενα (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·        να σχεδιάσουν τρόπους/σχ΄δια δράσης σε περιπτώσεις κινδύνων εξαιτίας φυσικών φαινόμενων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·        να εφαρμόσουν στην πράξη το σχέδιό τους (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

·       να διακρίνουν τη σημασία λέξεων (φύλλο εργασίας 4)

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων Ο.Α.Σ.Π. Γ.Γ.Π.Π. θερμοπληξία, καύσωνας (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)

·       να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·       να ανακοινώσουν προφορικά και γραπτά τα αποτελέσματα των ερευνών τους για την πρόληψη ατυχημάτων από τυχόν πλημμύρα (φύλλο εργασίας 2)

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων Ο.Α.Σ.Π. Γ.Γ.Π.Π. θερμοπληξία, καύσωνας (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)

-         να γίνει προφορική και γραπτή εξάσκηση στην επικοινωνία των μαθητών μεταξύ τους, αλλά και με το διευθυντή του σχολείου (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Δημιουργία σχεδίου αντιμετώπισης της πυρκαγιάς (φύλλο εργασίας 3)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-         σχεδιασμός και κατασκευή σχεδίου δράσης στην περίπτωση σεισμού και πυρκαγιάς (φύλλα εργασίας 1 και 3)

-         σχεδιασμός και καταγραφή των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό με σκοπό την προστασία σε περίπτωση πλημμύρας (φύλλο εργασίας 2)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου του τρόπου με τον οποίο παρατάσσονται μετά την έξοδό τους από την αίθουσα σε περίπτωση σεισμού (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

-         κραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στην αίθουσα αλλά και στο προαύλιο του σχολείου προτυποποίησης επιθυμητών ενεργειών στην περίπτωση σεισμού (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

-         καταγραφή περιοχών που κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα, με σκοπό την αποφυγή τους (φύλλο εργασίας 2)

-         αναγνώριση για το πότε οι ακτίνες του ήλιου είναι πιο επικίνδυνος (εποχή) και γιατί (φύλλο εργασίας 4)

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Διάσταση (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Επικοινωνία (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων) (φύλλα εργασίας 2, και 3)

Μονάδα - σύνολο (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και την σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Σύστημα (ταξινόμηση των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας- ταξινόμηση των ενεργειών για την προστασία από τον ήλιο) (φύλλο εργασίας 2, 4)

Αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος (π.χ. μερική καταστροφή σπιτιού μετά από σεισμό), (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών (φύλλα εργασίας 2, 3 και 4)

Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο (φύλλο εργασίας 1)

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης (φύλλα εργασίας 1 και 3)

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

 Έρευνα στο διαδίκτυο (φύλλα εργασίας 1, 2 ,3 και 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία των προβλημάτων και των κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα. (φύλλα εργασίας 1 και 3)

· Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)

· Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Παιχνίδια ρόλων (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

· Δραματοποιήσεις (φύλλο εργασίας 1)

· Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Μελέτη και εργασία στο πεδίο (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

 Φύλλο εργασίας 1: «Σεισμός! Τι κάνουμε;»

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να γράψουν τι σημαίνουν τα αρχικά Ο.Α.Σ.Π. αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στο σεισμό. Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • ποια εφόδια πρέπει να έχουν στο σπίτι τους σε περίπτωση σεισμού

  • τι πρέπει να κάνουν όταν τελειώσει ο σεισμός και βρίσκονται στο σπίτι τους

  • τι πρέπει να κάνουν όταν σταματήσει ο σεισμός για να βγουν από το σπίτι τους

·        Σε ποια μέρη θα πρέπει να καταφύγουν όταν γίνει σεισμός και βρίσκονται έξω από το σπίτι τους.

Οι μαθητές καλούνται να συζητήσουν και να ενημερωθούν για το σχέδιο δράσης του σχολείου τους σε περίπτωση σεισμού, να φτιάξουν ένα σχέδιο δράσης για την τάξη τους και να το εφαρμόσουν εικονικά.

 

 Φύλλο εργασίας 2: «Προσοχή, κίνδυνος πλημμύρας!»

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πλημμύρες.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • ποιες υπηρεσίες μας προστατεύουν σε περίπτωση κινδύνου, όπως η πλημμύρα

  • τι κάνουμε αν δεν προλάβουμε να απομακρυνθούμε από μια περιοχή που πλημμυρίζει.

  • πόσο ασφαλές είναι το σχολείο τους σε περίπτωση πλημμύρας.

Τέλος οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μια αφίσα με θέμα: «Πώς προστατευόμαστε σε περίπτωση πλημμύρας» και παράλληλα να ενημερώσουν όλες τις τάξεις του σχολείου τους.

 

 Φύλλο εργασίας 3: «Φωτιά, φωτιά … το 199!»

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν το πώς μπορεί να ξεκινήσει μια φωτιά στο δάσος ή στο σπίτι, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πυρκαγιές.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές τα παρακάτω θέματα:

  • τι προσέχουμε όταν βρισκόμαστε στο δάσος, για να μην πιάσει φωτιά

  • τι προσέχουμε στο σπίτι μας για να αποφύγουμε τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς

  • τι κάνουμε σε περίπτωση πυρκαγιάς όταν βρισκόμαστε στο σπίτι, αν δεν μπορούν να φύγουμε αυτό.

  • Τι κάνουμε στην περίπτωση που πιάσουν φωτιά τα ρούχα μας

Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Στη συνέχεια οι μαθητές συνεργάζονται για να παρουσιάσουν ένα δικό τους ένα σχέδιο δράσης, για να προστατευτούν σε περίπτωση πυρκαγιάς στο χώρο του σχολείου.

 

 Φύλλο εργασίας 4: «Ένα “καυτό” πρόβλημα»

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν τις απόψεις τους για το πώς μπορεί ο ήλιος να γίνει επικίνδυνος για την υγεία του ανθρώπου, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στον ήλιο.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν :

  • τι σημαίνουν οι λέξεις καύσωνας και θερμοπληξία

  • πώς μπορούν να προστατευτούν από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου

  • τι πρέπει να αποφεύγουν τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας

  •  τι πρέπει να κάνουν τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας

Οι μαθητές ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές. Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.