ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΤΑΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ
Στόχοι
  • Να συνθέσουν τις γνώσεις τους για το τι πρέπει να κάνουν ώστε να κυκλοφορούν οι ίδιοι και οι άλλοι με ασφάλεια στο δρόμο. (φύλλο εργασίας 1)

  • Να διεξάγουν έρευνα σχετική με το πόσο ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 2)

  • Να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο. (φύλλο εργασίας 3)

  • Να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 4)

Γλωσσικοί Στόχοι

Να συμπληρώσουν σχεδιάγραμμα σχετικό με την ασφάλεια στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 1)

·     Να εκφράσουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να κάνουμε ώστε να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 1)

·     Να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο σχετικό με την ασφάλεια στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 2)

·     Να περιγράφουν προφορικά και γραπτά εικόνες/σκηνές που δίνονται. (φύλλο εργασίας 2)

·     Να προτείνουν πιθανές λύσεις/συμβουλές για μια ασφαλή πορεία στο δρόμο. (φύλλο εργασίας 2)

·     Να καταρτίσουν καταλόγους με οδηγίες σωστής και μη σωστής συμπεριφοράς και ασφαλούς κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 3)

·     Να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.. (φύλλο εργασίας 3)

 
Διακλαδικές διασυνδέσεις.
  • Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

  • Συμπλήρωση σχεδιαγράμματος (φύλλο εργασίας 1)

  • Προφορική και γραπτή περιγραφή εικόνας. (φύλλο εργασίας 2)

  • Καταγραφή λύσεων/προτάσεων για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους. (φύλλο εργασίας 2)

  • Να ανακοινώσουν στην τάξη, στο σχολείο, την ευρύτερη κοινότητα, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους. (φύλλο εργασίας 3)

  • Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

  • Χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (ποσοστό, οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κτλ). (φύλλο εργασίας 2)

  • Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

  • Η ευαισθητοποίηση αναφορικά με τα δικαιώματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες. (φύλλο εργασίας 3)

  • Η υιοθέτηση σωστής συμπεριφοράς σε σχέση τις υποχρεώσεις μας προς τα άτομα με ειδικές ανάγκες. (φύλλο εργασίας 3)

  • Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

  • Κατασκευή αφίσας.

 
Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Επικοινωνία ( τα σήματα και οι διάφορες κινήσεις των οδηγών και των τροχονόμων αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.) (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές, δικαιώματα και υποχρεώσεις αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες. (φύλλο εργασίας 3)

·     Σύστημα ( ταξινόμηση και οργάνωση οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο δρόμο). (φύλλο εργασίας 3)

 
Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή. (φύλλο εργασίας 2)

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση». (φύλλο εργασίας 1, 2, και 3)

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες. (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών. (φύλλο εργασίας 3)

·     Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο. (φύλλο εργασίας 3)

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης. (φύλλο εργασίας 3)

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων. (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

 
Πηγές - Υλικό
  • Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;» (φύλλο εργασίας 2 και 3)

  • Έρευνα στη βιβλιοθήκη μας. (φύλλο εργασίας 3)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 2)

·     Διερεύνηση (φύλλο εργασίας 2 και 3)

·     Επισκόπηση απόψεων (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Εργασία σε ομάδες (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ). (φύλλο εργασίας 2 και 3)

·     Επίλυση προβλήματος (φύλλο εργασίας 2 και 3)

·     Συμπλήρωση ερωτηματολογίου. (φύλλο εργασίας 2)

·     Κατασκευή αφίσας. (φύλλο εργασίας 3)

 
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

·     Φύλλο Εργασίας 1 «Ένας “χάρτης” για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους.»

 

Αρχικά δίνετε στους μαθητές ένας χάρτης, στον οποίο παρουσιάζονται σε τρεις κεντρικούς άξονες:

Οι γνώσεις που πρέπει να έχουμε προκριμένου να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους.

Τι πρέπει να κάνουμε ως πεζοί και ως οδηγοί για να είμαστε ασφαλείς στο δρόμο, και

Δείχνουμε σε άλλους πώς να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο.

 

      Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τα κενά που υπάρχουν στην εικόνα, καθώς και να την επεκτείνουν κάνοντας δικές τους προτάσεις.

 

·     Φύλλο Εργασίας 2 «Πόσο ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε στους δρόμους;»

 

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο, απαντώντας οι ίδιοι ή και οι φίλοι τους.

 

Στη συνέχεια, πλοηγούνται στην ενότητα «τι πρέπει να γνωρίζουμε;» και ερευνούν για ενέργειες που πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουμε ως οδηγοί ποδηλάτου ή ως επιβάτες μέσου μαζικής μεταφοράς. Έχοντας ερευνήσει τα παραπάνω, πραγματοποιούν την επόμενη δραστηριότητα, η οποία αφορά στην αναγνώριση και την περιγραφή σωστών και λανθασμένων συμπεριφορών. Επίσης, οι μαθητές καλούνται να προτείνουν δικές τους λύσεις/συμβουλές για μια ασφαλή πορεία.

 

 Φύλλο Εργασίας 3 «Μια “εκστρατεία” ενημέρωσης στο σχολείο μας !»

 

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν και συζητούν το θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους». Το θέμα αυτό επειδή είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε μικρότερες θεματικές :

Επιβάτης αυτοκινήτου και μέσου μαζικής μεταφοράς.

Πεζός.

Ποδηλάτης.

Οδηγός πατινιού, σανίδας. Παιχνίδι σε ελεύθερο χώρο.

       Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα από τα παραπάνω θέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια της τάξης.

 

       Οι μαθητές πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε» και στη «Βιβλιοθήκη μας» και διαμορφώνουν καταλόγους με οδηγίες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς και ασφαλούς κυκλοφορίας.

 

       Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν τους καταλόγους, καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν αφίσες, όπου θα παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορίας στους δρόμους.

 

      Τέλος, οι μαθητές περιγράφουν, συζητούν και προβληματίζονται αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες και κατασκευάζουν σχετικές αφίσες.

 

·     Φύλλο Εργασίας 4 «Προτεραιότητα στη ζωή.»

 

Οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους ως οδηγοί, πεζοί και ως επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς. Για το σκοπό αυτό οι μαθητές πλοηγούνται στο λογισμικό κάνοντας κλικ στο εικονίδιο «Δραστηριότητες» και επιλέγοντας κάθε φορά μία από τις ακόλουθες δραστηριότητες:

«Τροχονόμος»: στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές καλούνται να αναλάβουν τη θέση ενός τροχονόμου και να αναγνωρίσουν κάθε φορά τις λάθος και σωστές κινήσεις και συμπεριφορές που επιδεικνύουν οι οδηγοί, οι επιβάτες και οι πεζοί.

«Η σωστή σηματοδότηση»: οι μαθητές καλούνται να τοποθετήσουν σε σωστό σημείο κάθε φορά τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που τους δίνονται.

«Σταυρόλεξο»: οι μαθητές καλούνται να λύσουν το σταυρόλεξο.