ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΩΣ ΠΕΖΟΙ


 

 

   

1. Σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να αναγνωρίσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς

·       να γνωρίσουν την αναγκαιότητα ύπαρξης σημάτων οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς

·       να γνωρίσουν τα είδη των διαβάσεων πεζώμ

·       να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων «διάβαση, διασχίζω, διέλευση»

·       να ερευνήσουν, να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικότητας και να ανακοινώσουν τα αποτελέσματά τους

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τη σημασία των σημάτων οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς

·       να ερμηνεύσουν τη σημασία των λέξεων «διάβαση, διασχίζω, διέλευση»

·       να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλο εργασίας 1)

-         έρευνα σε λεξικό και ερμηνεία των λέξεων «διάβαση, διασχίζω, διέλευση» (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

 - η αναγνώριση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας για πεζούς

Διαθεματικές Έννοιες

αλληλεπίδραση (η κυκλοφορία πεζών στο δρόμο προϋποθέτει αλληλεπίδραση πεζών-οδηγών, αλληλεπίδραση με τα χώρο/δρόμο για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση πεζών μεταξύ τους κ.λπ.),

διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την ασφαλή κυκλοφορία των μαθητών ως πεζών),

επικοινωνία ( τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό),

ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς)

Πηγές - Υλικό

 Έρευνα στο λογισμικό (Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε, λεξικό, βιβλιοθήκη)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Διερεύνηση

· Επισκόπηση απόψεων

· Εργασία σε ομάδες

· ·Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις κτλ).

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά, ως προσνατολισμός χρησιμοποιούνται εικόνες από σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς. Οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τη σημασία των αυτών των σημάτων. Η δραστηριότητα αυτή φέρνει τους μαθητές σε μια πρώτη επαφή με τα σήματα οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς.

Στη συνέχεια, οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες καταγράφουν τις απόψεις τους σχετικά με την αναγκαιότητα ύπαρξης των σημάτων οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς. Ερευνούν στο λεξικό, εντοπίζουν και καταγράφουν τη σημασία των λέξεων «διάβαση, διασχίζω, διέλευση». Στη συνέχεια οι μαθητές ερευνούν στη βιβλιοθήκη και στο θεωρητικό μέρος και εντοπίζουν τα είδη των διαβάσεων που χρησιμοποιούμε για να διασχίζουμε ένα δρόμο, καθώς επίσης και τα διαφορετικά σήματα οδικής κυκλοφορίας που απευθύνονται στους πεζούς.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι 45 λεπτά.

 

2. Κυκλοφορούμε ως πεζοί

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί στο πεζοδρόμιο

·       να εντοπίσουν τους λόγους για τους οποίους οι πεζοί κινδυνεύουν περισσότερο από τους επιβάτες οχημάτων

·       να καταγράφουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν για να διασχίσουν ένα δρόμο με ασφάλεια

·       να εντοπίσουν τους λόγους για τους οποίους πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν κυκλοφορούν ως πεζοί τη νύχτα

·       να καταγράψουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν όταν κυκλοφορούν ως πεζοί τη νύχτα

·       να περιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διασχίζουν τις γραμμές του τρένου

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι πεζοί

·       να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους

Διακλαδικές διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         ο εντοπισμός των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι πεζοί

-         η περιγραφή του τρόπου με τον οποίο πρέπει να κυκλοφορούμε ως πεζοί για να είμαστε ασφαλείς

Διαθεματικές Έννοιες

αλληλεπίδραση (η κυκλοφορία πεζών στο δρόμο προϋποθέτει αλληλεπίδραση πεζών-οδηγών, αλληλεπίδραση με τα χώρο/δρόμο για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση πεζών μεταξύ τους κ.λπ.),

διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την ασφαλή κυκλοφορία των μαθητών ως πεζών),

επικοινωνία ( τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό),

μονάδα - σύνολο (σεβασμός στους κοινωνικού κανόνες)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό (Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Διερεύνηση

· Επισκόπηση απόψεων

· Εργασία σε ομάδες

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στην αρχή παρουσιάζεται έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Οδική Ασφάλεια, σύμφωνα με την οποία οι πεζοί αντιμετωπίζουν περισσότερους κινδύνους για τη ζωή τους απ’ ότι οι επιβάτες οχημάτων. Οι μαθητές χρησιμοποιώντας αυτή την έρευνα ως προσανατολισμό καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με τους λόγους για τους οποίους οι πεζοί κινδυνεύουν περισσότερο.

 Στη συνέχεια, οι μαθητές παρατηρούν τις εικόνες, οι οποίες περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει:

α) να περπατάμε ως πεζοί στο πεζοδρόμιο

β) να περπατάμε ως πεζοί τη νύχτα

γ) να διασχίσουν ένα δρόμο

δ) να διασχίσουν τις γραμμές τρένου και καλούνται να περιγράψουν τις ενέργειες που θα κάνουν ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί.

Ο χρόνος που απαιτείται για τη ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.

 

3. Πεζοί…ερευνητές

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να πραγματοποιήσουν έρευνα για να εντοπίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας για τους πεζούς που υπάρχουν γύρω από το σχολείο τους.

·       να εντοπίσουν τις διαβάσεις πεζών που υπάρχουν γύρω από το σχολείο τους

·       να καταγράψουν τις απόψεις τους σχετικά με το αν πρέπει να μπουν επιπλέον σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς γύρω από το σχολείο τους

·       να καταγράψουν τις απόψεις τους σχετικά με το αν πρέπει να φτιαχτούν επιπλέον διαβάσεις πεζών γύρω από το σχολείο τους

·       να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί

·       να επεξεργαστούν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους

·       να κατασκευάσουν αφίσες σχετικές με τα αποτελέσματα της έρευνας.

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να καταγράφουν τα συμπεράσματά της έρευνάς τους

·       να καταγράψουν τις απόψεις τους σχετικά με το αν πρέπει να τοποθετηθούν επιπλέον σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς γύρω από το σχολείο τους

·       να καταγράψουν τις απόψεις τους σχετικά με το αν πρέπει να φτιαχτούν επιπλέον διαβάσεις πεζών γύρω από το σχολείου τους

Διακλαδικές διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας

- καταγραφή απόψεων

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (σύνολο)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας

Διαθεματικές Έννοιες

αλληλεπίδραση (η κυκλοφορία πεζών στο δρόμο προϋποθέτει αλληλεπίδραση πεζών-οδηγών, αλληλεπίδραση με τα χώρο/δρόμο για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση πεζών μεταξύ τους κ.λπ.),

σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση απαντήσεων ερωτηματολογίου - έρευνας),

διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία τους ως πεζοί),

σύστημα ( ταξινόμηση και οργάνωση προβλημάτων στην κυκλοφορία των πεζών στην περιοχή του σχολείου),

επικοινωνία (οι πίνακες και οι αφίσες αποτελούν συμβολικό τρόπο επικοινωνίας)

Πηγές - Υλικό

 Μελέτη και έρευνα στο πεδίο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

· Διερεύνηση

· Επισκόπηση απόψεων

· Εργασία σε ομάδες

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.

· Διεξαγωγή έρευνας.

· Συμπλήρωση ερωτηματολογίου.

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με τη βοήθεια ενός χάρτη ερευνούν τους δρόμους που βρίσκονται κοντά και γύρω από το σχολείο τους προκειμένου να εντοπίζουν και να καταγράψουν πάνω στο χάρτη:

α) τα σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς και

β) τις διαβάσεις πεζών.

Στη συνέχεια, οι μαθητές σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνάς τους καταγράφουν τις απόψεις τους σχετικά με τυχόν ελλείψεις που υπάρχουν στη σηματοδότηση της περιοχής γύρω και κοντά στο σχολείο τους. Μπορούν επίσης πάνω στο χάρτη να σημειώσουν με διαφορετικό χρώμα τα σημεία, όπου κατά τη γνώμη τους έπρεπε να υπάρχουν σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς και διαβάσεις πεζών.

Οι μαθητές προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα παραπάνω και πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί. Η έρευνα αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί στις διάφορες τάξεις του σχολείου. Το ερωτηματολόγιο δεν αποτελεί απαγορευτικό παράγοντα σε περίπτωση που οι ίδιοι οι μαθητές θελήσουν να επεκτείνουν την έρευνά τους, εμπλουτίζοντας τις ερωτήσεις. Κάθε ερωτώμενος επιλέγει κάθε φορά μόνο μία από τις δεδομένες απαντήσεις. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, οι μαθητές καταγράφουν τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων σε συγκεντρωτικό πίνακα.

Με βάση τον συγκεντρωτικό αυτό πίνακα, τα παιδιά διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους και ανακοινώνουν σε αφίσες τα αποτελέσματά τους. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα να κατασκευάσει τη δική της αφίσα. Οι αφίσες αυτές, καθώς και άλλο πληροφοριακό υλικό, όπως εικόνες, έρευνες, άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά κ.λπ., μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διοργάνωση ενημερωτικής εκστρατείας με θέμα «Κυκλοφορούμε με ασφάλεια ως πεζοί».

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα, χωρίς να εντάσσεται στα χρονικά αυτά πλαίσια η διεξαγωγή της έρευνας.

 

4. Προτεραιότητα στον… πεζό

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη σωστή συμπεριφορά των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς

·       να επιλύσουν σταυρόλεξο

·       να επιλέξουν και να συμπληρώσουν προτάσεις με τις σωστές κάθε φορά λέξεις

·       να επιλέξουν τη σωστή συμπεριφορά που πρέπει να επιδεικνύουν κάθε φορά που κυκλοφορούν ως πεζοί

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να. λύσουν σταυρόλεξο

·       να συμπληρώσουν κενά σε προτάσεις που δίνονται

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- Χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα)

Διαθεματικές Έννοιες

διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία τους ως πεζοί),

σύστημα (επιλογή επιθυμητών συμπεριφορών για ασφαλή κυκλοφορία στο δρόμο και στο πεζοδρόμιο)

Πηγές - Υλικό

 Λογισμικό

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Επισκόπηση απόψεων

· Εργασία σε ομάδες

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές καλούνται να ελέγξουν τις γνώσεις τους που σχετίζονται με την ασφαλή κυκλοφορία τους ως πεζοί και να τις εφαρμόσουν στην πράξη μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων.

Αρχικά δίνεται σταυρόλεξο σχετικό με τη συμπεριφορά των μαθητών ως πεζών. Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν με συγκεκριμένες λέξεις τα κενά των προτάσεων στη δραστηριότητα «Συμπληρώνουμε…βαδίζοντας». Ακολουθεί δραστηριότητα πολλαπλής επιλογής, η οποία αφορά στην επιλογή της σωστής απάντησης κάθε φορά.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.