|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»
ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
|
|

|
|
|
1. Που παίζουμε με ασφάλεια;
|
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να συζητήσουν για τη χρησιμότητα που έχουν τα σήματα
οδικής κυκλοφορίας, ώστε να παίζουν ασφαλείς
· να καταγράψουν τις απόψεις τους αναφορικά με το τι
πρέπει να κάνουν και που πρέπει να παίζουν ώστε να μη διατρέχουν κίνδυνο
· να αναζητήσουν την ελληνική ονομασία αθλημάτων
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους για
το τι πρέπει να κάνουν και που πρέπει να παίζουν ώστε να είναι ασφαλείς
και να μη διατρέχουν κίνδυνο
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- συμπλήρωση σχεδιαγράμματος
- προφορική και γραπτή έκφραση
- αναζήτηση της ελληνικής ονομασίας
των αθλημάτων μπάσκετ, βόλεϊ, σκέιτ.
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- αναγνώριση της σημασίας των σημάτων για ασφαλές
παιχνίδι
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (το ασφαλές παιχνίδι σε
δρόμο, σε πλατεία, σε ελεύθερο χώρο προϋποθέτει αλληλεπίδραση με τον
χώρο αλλά συχνά και με πεζούς, με οδηγούς κ.λπ.),
επικοινωνία (τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας-συμβολικές αναπαραστάσεις)
|
Πηγές - Υλικό
|
Έρευνα στο λεξικό
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση
απόψεων
· Εργασία
σε ομάδες
· Αξιοποίηση
πηγών
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά δίνονται στους μαθητές σήματα οδικής κυκλοφορίας
που αφορούν «προειδοποιήσεις οδηγών» ώστε να είναι προσεκτικοί γιατί
παίζουν παιδιά.
Οι μαθητές καλούνται να επιχειρηματολογήσουν για τη
σημασία των σημάτων και να αναφέρουν σε ποια μέρη είναι τα συναντούμε.
Επίσης καλούνται να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με τα παρακάτω θέματα
·
για ποιο λόγο
κινδυνεύουμε όταν παίζουμε στο δρόμο;
·
ποιοι είναι οι χώροι
όπου μπορούμε να παίζουμε με ασφάλεια;
·
αν φτιάχναμε μια
πινακίδα κοντά σε χώρο που παίζουμε τι θα γράφαμε σ’ αυτήν;
Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν σχετικές με το
ασφαλές παιχνίδι προτάσεις, καθώς και να τις επεκτείνουν.
|
|
2.
Αναγνωρίζουμε τους κίνδυνους στα παιχνίδια μας
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναγνωρίσουν πιθανούς κινδύνους κατά τη διάρκεια
παιχνιδιών στην πλατεία και στο δρόμο
· να καταγράψουν οδηγίες για μια σωστή συμπεριφορά στο
παιχνίδι
· να ερευνήσουν τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουν για
να παίζουν με ασφάλεια στο δρόμο και στην πλατεία
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να προτείνουν λύσεις/διατυπώσουν συμβουλές για ασφαλές
παιχνίδι
· να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης «κίνδυνος» στο
παιχνίδι
· να γράψουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τη λέξη «κίνδυνος»
· να αναζητήσουν σε λεξικά την ελληνική ονομασία των
αθλημάτων «μπάσκετ», «βόλεϊ», «σκέιτ»
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- προφορική και γραπτή έκφραση
- καταγραφή λύσεων/διατύπωση
προτάσεων για παιχνίδι χωρίς κινδύνους
- αναζήτηση της ελληνικής
ονομασίας των αθλημάτων μπάσκετ, βόλεϊ, σκέιτ
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ο εντοπισμός σωστών και
λανθασμένων συμπεριφορών για ασφαλές παιχνίδι
- ενημέρωση για τους κινδύνους
που κρύβουν τα παιχνίδια
Οι δραστηριότητες που σχετίζονται με
το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- ανάγνωση και μελέτη του χάρτη
της περιοχής γύρω από το σχολείο
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (το ασφαλές παιχνίδι σε
δρόμο, σε πλατεία, σε ελεύθερο χώρο προϋποθέτει αλληλεπίδραση με τον
χώρο αλλά συχνά και με πεζούς, με οδηγούς κ.λπ.),
επικοινωνία (τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας-συμβολικές αναπαραστάσεις),
σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο παιχνίδι),
διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του
χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για παιχνίδι χωρίς κινδύνους)
|
Πηγές - Υλικό
|
Έρευνα στο λεξικό σχετικά με τη λέξη
«κίνδυνος»
Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται να
γνωρίζουμε;»
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση,
περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση
απόψεων
· Εργασία
σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν στο λεξικό
τη σημασία της λέξης «κίνδυνος» και να γράψουν δυο προτάσεις
χρησιμοποιώντας τη λέξη αυτή.
Στη συνέχεια, πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται
να γνωρίζουμε;» και συζητούν για τους κινδύνους που κρύβουν τα
παιχνίδια στο δρόμο, στην πλατεία, σε ελεύθερο χώρο και για τις
ενέργειες που πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουμε ώστε να είμαστε ασφαλείς
όταν παίζουμε.
|
|
3.
Παίζουμε και… ερευνούμε
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να διεξάγουν έρευνα σχετική με το πόσο ασφαλείς είναι
όταν παίζουν σε χώρους της γειτονιάς τους
· να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο
με θέμα «Πόσο ασφαλείς είμαστε όταν παίζουμε»
· να δημιουργήσουν αφίσα με οδηγίες – προτάσεις για
ασφαλές παιχνίδι
· να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο σχετικό με την ασφάλεια
στους παιχνίδι
· να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- συμπλήρωση σχεδιαγράμματος
- προφορική και γραπτή έκφραση.
- ανακοίνωση στην τάξη, στο
σχολείο, στην ευρύτερη κοινότητα τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- ταξινόμηση και καταγραφή σε
πίνακα των απαντήσεων των ερωτηματολογίων της έρευνας
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ενημέρωση των μαθητών για τους
χώρους όπου μπορούν να παίζουν με ασφάλεια
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Αισθητικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία
αφίσας
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (το ασφαλές παιχνίδι σε
δρόμο, σε πλατεία, σε ελεύθερο χώρο προϋποθέτει αλληλεπίδραση με τον
χώρο αλλά συχνά και με πεζούς, με οδηγούς κ.λπ.),
διάσταση (η αντίληψη του χώρου και το
χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για παιχνίδι χωρίς κινδύνους),
επικοινωνία (σήματα οδικής
κυκλοφορίας-συμβολικές αναπαραστάσεις),
σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο παιχνίδι)
|
Πηγές - Υλικό
|
· Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;»
· Έρευνα στο «Η βιβλιοθήκη μας»
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση
απόψεων
· Εργασία
σε ομάδες
· Επίλυση
προβλήματος
· Συμπλήρωση
ερωτηματολογίου
· Κατασκευή
αφίσας
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες,
ερευνούν και συζητούν το θέμα «Παίζω με ασφάλεια». Επειδή, το θέμα
είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε υποθέματα:
·
σήματα οδικής
κυκλοφορίας που υπάρχουν γύρω από το σχολείο ή τη γειτονιά που μας
ενημερώνουν για τα μέρη όπου μπορούμε να παίζουμε με ασφάλεια
·
μέρη γύρω από το σχολείο
και τη γειτονιά που μπορούμε να παίζουμε ασφαλείς
·
παιχνίδι σε ελεύθερο χώρο
·
προτάσεις για τη
δημιουργία χώρων παιχνιδιών και των απαραίτητων σημάτων οδικής
κυκλοφορίας που πρέπει να υπάρχουν στους χώρους αυτούς
Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα από τα παραπάνω
θέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της
στην ολομέλεια της τάξης αλλά και σε άλλες τάξεις του σχολείου.
Οι μαθητές πλοηγούνται στην ενότητα «Τι
χρειάζεται να γνωρίζουμε» και στη «Βιβλιοθήκη μας». Διαμορφώνουν
καταλόγους με οδηγίες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς για παιχνίδι
χωρίς κινδύνους.
Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν τους
καταλόγους, καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν
αφίσες, όπου θα παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες συμβουλές
για ασφαλές παιχνίδι.
|
|
4. Πόσο
ασφαλείς είμαστε όταν παίζουμε
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους
· να εντοπίσουν σωστές και λανθασμένες συμπεριφορές στο
παιχνίδι (στο δρόμο, στην πλατεία, κ.λπ.)
· να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους μέσω παιγνιωδών
δραστηριοτήτων (Συμπλήρωση σταυρόλεξου, Συμπλήρωση φράσεων, Ερωτήσεις
πολλαπλής επιλογής) (φύλλο εργασίας 4, «Προτεραιότητα στον…πεζό»)
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να συμπληρώσουν σταυρόλεξο
· να συμπληρώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας λέξεις
σχετικές με την κυκλοφορία των πεζών
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Επίλυση σταυρολέξου
- Συμπλήρωση κενών
- Αντιστοίχηση
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Η αναγνώριση σωστών και
λανθασμένων συμπεριφορών οδηγών και παιδιών για ασφαλές παιχνίδι.
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (το ασφαλές παιχνίδι σε
δρόμο, σε πλατεία, σε ελεύθερο χώρο προϋποθέτει αλληλεπίδραση με τον
χώρο αλλά συχνά και με πεζούς, με οδηγούς κ.λπ.),
διάσταση (η αντίληψη του χώρου και το
χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για παιχνίδι χωρίς κινδύνους),
επικοινωνία (σήματα οδικής
κυκλοφορίας-συμβολικές αναπαραστάσεις),
σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο παιχνίδι)
|
Πηγές - Υλικό
|
Έρευνα στο λεξικό
Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται να
γνωρίζουμε;»
«Δραστηριότητες»
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Εργασία
σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν τις
γνώσεις τους για παιχνίδι χωρίς κινδύνους. Για το σκοπό αυτό οι μαθητές
πλοηγούνται στο λογισμικό και ασχολούνται με κάποιες από τις ακόλουθες
δραστηριότητες:
·
«Σταυρόλεξο»: οι μαθητές
καλούνται να λύσουν το σταυρόλεξο
·
«Αντιστοίχιση»: οι
μαθητές καλούνται αντιστοιχίσουν φράσεις που αναφέρονται στο ασφαλές
παιχνίδι
«Συμπλήρωση κενών»: οι μαθητές καλούνται να
συμπληρώσουν κενά των φράσεων που δίνονται, με τις κατάλληλες λέξεις
|
|
|