|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»
ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΔΙΝΟΥΜΕ
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΖΩΗ
|
|

|
|
|
1. Ένας
«χάρτης» για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους
|
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να καταγράψουν τις απόψεις τους αναφορικά με το τι
πρέπει να γνωρίζουμε για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους
· να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από τις φράσεις
· να ομαδοποιήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τις γνώσεις
τους
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τις απόψεις
τους
· να εκφράσουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να
κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς στο δρόμο
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- η προφορική και γραπτή έκφραση
απόψεων
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας των
κανόνων και των νόμων για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση, διάσταση (χώρος-χρόνος), μονάδα -
σύνολο ομοιότητα - διαφορά, σύστημα
|
Πηγές - Υλικό
|
Οι απόψεις
που έχουν διαμορφώσει οι μαθητές
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Δίνεται στους μαθητές ένας χάρτης, ο οποίος
τιτλοφορείται «Ένας “χάρτης” για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους
δρόμους.» Στο χάρτη αυτό, οι μαθητές καλούνται να καταγράψουν συνοπτικά
τις απόψεις τους, να ομαδοποιήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τις γνώσεις
τους αναφορικά με την ασφάλεια στους δρόμους. Το κεντρικό θέμα
χωρίζεται σε τρεις μικρότερες θεματικές. Η πρώτη αφορά στις γνώσεις που
πρέπει να έχουμε για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους, η
δεύτερη στη σωστή συμπεριφορά που οφείλουμε να επιδεικνύουμε ως οδηγοί,
πεζοί ή επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς και η τρίτη αναφέρεται στον
τρόπο με τον οποίο μπορούμε να δείξουμε και σε άλλους πώς να
κυκλοφορούν με ασφάλεια.
Για να είναι πιο εύκολο για τους μαθητές, δίνονται
εξαρχής κάποιες προτάσεις, από τις οποίες όμως λείπουν κάθε φορά
κάποιες λέξεις. Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν αυτές τις λέξεις
και στη συνέχεια να επεκτείνουν αυτόν τον χάρτη καταγράφοντας και δικές
τους προτάσεις.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι 30 λεπτά.
|
|
2. Πόσο
ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε στους δρόμους;
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναγνωρίσουν πιθανούς κινδύνους σε διάφορες
καταστάσεις
· να καταγράψουν οδηγίες για μια σωστή συμπεριφορά στο
δρόμο
· να ερευνήσουν το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε
όταν είμαστε οδηγοί ποδηλάτου ή επιβάτες σε μέσο μαζικής μεταφοράς
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο
· να καταγράψουν βασικές οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορία
στους δρόμους
· να περιγράψουν προφορικά και γραπτά συγκεκριμένες
εικόνες
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή οδηγιών
- προφορική και γραπτή περιγραφή
εικόνας
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και της Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ο εντοπισμός σωστών και λανθασμένων
συμπεριφορών για μια ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- συμπλήρωση ερωτηματολογίου..
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση,
διάσταση (χώρος-χρόνος), μονάδα - σύνολο ομοιότητα - διαφορά, σύστημα
|
Πηγές - Υλικό
|
· Έρευνα στην υποενότητα «Τι
χρειάζεται να γνωρίζουμε;»
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.)
· Επίλυση προβλήματος
· Συμπλήρωση ερωτηματολογίου
· Κατασκευή αφίσας
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν
ερωτηματολόγιο σχετικό με το πόσο ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε
στο δρόμο. Στο ερωτηματολόγιο αυτό μπορούν να απαντήσουν οι ίδιοι οι
μαθητές, καθώς και μαθητές άλλων τάξεων ή φίλοι τους. Το ερωτηματολόγιο
αυτό «αξιολογεί» τις γνώσεις και τις ικανότητες των μαθητών. Αφού
συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια, οι μαθητές μπορούν να ομαδοποιήσουν τις
απαντήσεις, να συζητήσουν με την ολομέλεια της τάξης τους και να
καταγράψουν τα συμπεράσματά τους.
Στη συνέχεια, πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται
να γνωρίζουμε» και ερευνούν για ενέργειες που πρέπει ή δεν πρέπει να
κάνουμε ως οδηγοί ποδηλάτου ή ως επιβάτες μέσου μαζικής μεταφοράς.
Έχοντας ερευνήσει τα παραπάνω, οι μαθητές μελετούν πίνακα, ο οποίος
παρουσιάζει σωστές και λάθος συμπεριφορές, τις οποίες καλούνται να
επισημάνουν και να εντοπίσουν τους πιθανούς κινδύνους. Αφού, οι μαθητές
εντοπίσουν τις συμπεριφορές αυτές εργάζονται ομαδικά και προτείνουν τις
δικές τους συμβουλές - οδηγίες για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους
δρόμους
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.
|
|
3. Μια
«εκστρατεία» ενημέρωσης στο σχολείο μας
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο
με θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους»
· να δημιουργήσουν αφίσα με οδηγίες - προτάσεις για σωστή
συμπεριφορά στο δρόμο
· να δημιουργήσουν αφίσα σχετική με τα δικαιώματα των
ατόμων με ειδικές ανάγκες
· να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης και στο
σχολείο τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
· να διαμορφώσουν κατάλογο με οδηγίες για σωστή
συμπεριφορά στους δρόμους
· να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους
· να δημιουργήσουν τα δικά τους πρωτότυπα συνθήματα
σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις.
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης
των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους
- σύνθεση καταλόγου με οδηγίες
- διατύπωση συμπερασμάτων
- διατύπωση πρωτότυπων συνθημάτων
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η ευαισθητοποίηση αναφορικά με
θέματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- κατασκευή αφίσας
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση,
διάσταση (χώρος-χρόνος), μονάδα - σύνολο ομοιότητα - διαφορά, σύστημα
|
Διαθεματικές Δεξιότητες
|
· Η δεξιότητα της επικοινωνίας
(ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)
· Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης
ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας
· Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα
άτομα σε ομαδικές εργασίες
· Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας
πληροφοριών
· Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε
ατομικό και κοινωνικό επίπεδο
· Η ικανότητα της δημιουργικής
επινόησης
· Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και
η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη
λήψη αποφάσεων
|
Πηγές - Υλικό
|
· Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται
να γνωρίζουμε;»
· Έρευνα στη βιβλιοθήκη μας.
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.)
· Επίλυση προβλήματος
· Κατασκευή αφίσας
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν και συζητούν
το θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους». Το θέμα αυτό επειδή
είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε μικρότερες θεματικές:
· Επιβάτης αυτοκινήτου και μέσου μαζικής μεταφοράς.
· Πεζός.
· Ποδηλάτης.
· Οδηγός πατινιού, σανίδας. Παιχνίδι σε ελεύθερο χώρο.
Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα από τα παραπάνω
θέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της
στην ολομέλεια της τάξης.
Οι μαθητές πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να
γνωρίζουμε;» και στη «Βιβλιοθήκη μας» και διαμορφώνουν καταλόγους με
οδηγίες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς και ασφαλούς κυκλοφορίας.
Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν τους καταλόγους,
καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν αφίσες, όπου θα
παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορίας
στους δρόμους.
Τέλος, παρουσιάζονται εικόνες στις οποίες εικονίζονται
μια ράμπα πεζοδρομίου για άτομα με ειδικές ανάγκες και μια σχετική
πινακίδα. Οι μαθητές συζητούν και προβληματίζονται για τα δικαιώματα
των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Κατασκευάζουν σχετικές αφίσες τις οποίες
αναρτούν σε πίνακες του σχολείου.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι δύο διδακτικές ώρες. Στην
πρώτη ώρα οι μαθητές είναι δυνατόν να ερευνήσουν και να καταρτίσουν
τους καταλόγους τους καταλόγους με τις οδηγίες σωστής συμπεριφοράς στο
δρόμο, ενώ η δεύτερη διδακτική ώρα μπορεί να διατεθεί για συζήτηση,
ενημέρωση και κατασκευή αφίσας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Ακόμα,
είναι δυνατό ο δάσκαλος να χρησιμοποιήσει για την κατασκευή των αφισών
κάποια ώρα από το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής.
|
|
4.
Προτεραιότητα στη ζωή!
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις που απέκτησαν ώστε
να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους
· να εντοπίζουν σωστές και λανθασμένες συμπεριφορές στο
δρόμο
· να τοποθετούν στη σωστή τους θέση σήματα οδικής
κυκλοφορίας
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- λύση σταυρολέξου
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση σωστών και λανθασμένων
συμπεριφορών οδηγών, πεζών και επιβατών μέσων μαζικής μεταφοράς
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση,
διάσταση (χώρος-χρόνος), μονάδα - σύνολο ομοιότητα - διαφορά, σύστημα
|
Πηγές - Υλικό
|
Λογισμικό
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά οι μαθητές παρατηρούν εικόνα από το λογισμικό, η
οποία παρουσιάζει μια πλατεία, δρόμους, σήματα οδικής κυκλοφορίας,
τροχοφόρα κ.λπ. Οι μαθητές ανακαλούν τις γνώσεις που απέκτησαν για να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους.
Στη συνέχεια καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη αυτές
τους τις γνώσεις, πλοηγούμενοι στο λογισμικό μέσω του εικονιδίου
«Δραστηριότητες». Επιλέγουν τις παρακάτω δραστηριότητες:
«Τροχονόμος»: στη δραστηριότητα
αυτή οι μαθητές καλούνται να αναλάβουν τη θέση ενός τροχονόμου και να
αναγνωρίσουν κάθε φορά τις λάθος κινήσεις και συμπεριφορές που
επιδεικνύουν οι οδηγοί, οι επιβάτες και οι πεζοί.
«Η σωστή σηματοδότηση»: οι μαθητές
καλούνται να τοποθετήσουν σε σωστό σημείο κάθε φορά τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας που τους δίνονται.
«Σταυρόλεξο»: οι μαθητές
καλούνται να λύσουν το σταυρόλεξο.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.
|
|
|