ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Στόχοι

·     Να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 1)

·     Να διακρίνουν τη σημασιολογική διαφοροποίηση των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω». (φύλλο εργασίας 2)

·     Να χωρίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας στις κατηγορίες τους. (φύλλο εργασίας 2)

·     Να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 3)

·     Να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στο σχολείο τους. (φύλλο εργασίας 3)

·     Να αναγνωρίζουν τα σημαντικότερα σήματα οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 4)

·     Να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 4)

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης «σήμα». (φύλλο εργασίας 1)

·     Να διακρίνουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω». (φύλλο εργασίας 2)

·     Να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους. (φύλλο εργασίας 1 και 2)

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης «σήμα». (φύλλο εργασίας 1)

-         Να διακρίνουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω». (φύλλο εργασίας 2)

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Κατηγοριοποίηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 2)

-         Κατασκευή σημάτων οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 3)

-         Δημιουργία «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου. (φύλλο εργασίας 3)

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η αναγνώριση της σημασίας των σημάτων οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 1 και 4)

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδιασμός και κατασκευή σημάτων οδικής κυκλοφορίας. (φύλλο εργασίας 3)

·        Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής. (φύλλο εργασίας 3)

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

-         Δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής. (φύλλο εργασίας 3)

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ορθή ρύθμιση της Οδικής Κυκλοφορίας). (φύλλο εργασίας 3)

·     Επικοινωνία ( τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.) (φύλλο εργασίας 1 και 4)

·     Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας). (φύλλο εργασίας 2 και 4)

·     Σύστημα ( ταξινόμηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας). (φύλλο εργασίας 2)

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών και οργάνων στην καθημερινή ζωή. (φύλλο εργασίας 3)

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση». (φύλλο εργασίας 1, 2 και 4)

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες. (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών. (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο. (φύλλο εργασίας 1 και 4)

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης. (φύλλο εργασίας 3)

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων. (φύλλο εργασίας 3)

 

Πηγές - Υλικό

·     Έρευνα στο λεξικό. (φύλλο εργασίας 2 και 4)

·     Έρευνα στο διαδίκτυο (φύλλο εργασίας 1, 2 και 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 1 και 3)

·     Διερεύνηση (φύλλο εργασίας 1 και 2)

·     Επισκόπηση απόψεων (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Παιχνίδια ρόλων (φύλλο εργασίας 3)

·     Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια (φύλλο εργασίας 3)

·     Εργασία σε ομάδες (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ). (φύλλο εργασίας 1, 2 και 4)

·     Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 3)

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1 «Γνωρίζουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας».

 Αρχικά οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι είναι τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ποια είναι η χρησιμότητά τους. Στη συνέχεια εργάζονται σε ομάδες και ερευνούν τις κατηγορίες και τη χρησιμότητα των σημάτων οδικής κυκλοφορίας καθώς και τη σημασία της λέξης «σήμα».

 ·     Φύλλο Εργασίας 2 «Αναγνωρίζουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας».

 Οι μαθητές καλούνται να κατηγοριοποιήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και να αναγνωρίσουν το χρωματικό κώδικα επικοινωνίας των κυριότερων σημάτων οδικής κυκλοφορίας. Καλούνται επίσης να ερευνήσουν ομαδικά και να καταγράψουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, ρυθμίζω, πληροφορώ».

 ·     Φύλλο Εργασίας 3 «Κυκλοφορούμε και μαθαίνουμε».

 Ζητείται από τους μαθητές να επιλέξουν κάποιο σήμα οδικής κυκλοφορίας και στη συνέχεια να το σχεδιάσουν και να το κατασκευάσουν. Επίσης, οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου, στο οποίο θα εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

 ·     Φύλλο Εργασίας 4 «Μαθαίνουμε να κυκλοφορούμε».

 Σε αυτό το φύλλο εργασίας οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίσουν μερικά από τα σημαντικότερα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Για το σκοπό αυτό καλούνται να αντιστοιχίσουν κάποια σήματα οδικής κυκλοφορίας με τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν, να τοποθετήσουν διάφορα σήματα σε μια εικόνα, από την οποία έχουν αφαιρεθεί τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τέλος, να απαντήσουν σωστά σε μερικές ερωτήσεις, επιλέγοντας κάθε φορά την ορθή απάντηση.