ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ


   

   

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να συζητήσουν για τη χρησιμότητα που έχουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, ώστε να παίζουν ασφαλείς (φύλλο εργασίας 1)

·       να διεξάγουν έρευνα σχετική με το πόσο ασφαλείς είμαστε όταν παίζουμε. (φύλλο εργασίας 3)

·       να αναγνωρίσουν κινδύνους που κρύβουν παιχνίδια σε δρόμους, πεζοδρόμια, πλατείες (φύλλο εργασίας 2)

·       να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο (φύλλο εργασίας 3)

·       να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για να μπορούν να παίζουν με ασφάλεια (φύλλο εργασίας 4)

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο σχετικό με την ασφάλεια στους παιχνίδι. (φύλλο εργασίας 3)

·       να εκφράσουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να κάνουν ώστε να παίζουν χωρίς να κινδυνεύουν. (φύλλο εργασίας 1)

·       να απαντούν προφορικά και γραπτά ερωτήματα που δίνονται (φύλλα εργασίας 1 και 2)

·       να προτείνουν λύσεις/διατυπώνουν συμβουλές για ασφαλές παιχνίδι. (φύλλο εργασίας 2)

·       να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης «κίνδυνος» στο παιχνίδι (φύλλο εργασίας 2)

·       να γράψουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τη λέξη «κίνδυνος» (φύλλο εργασίας 2)

·       να αναζητήσουν την ελληνική ονομασία των αθλημάτων «μπάσκετ», «βόλεϊ», «σκέιτ» (φύλλο εργασίας 2)

·       να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3)

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

 - συμπλήρωση σχεδιαγράμματος (φύλλο εργασίας 1)

 - προφορική και γραπτή έκφραση (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

 - καταγραφή λύσεων/προτάσεων για παιχνίδι χωρίς κινδύνους (φύλλο εργασίας 2)

 - αναζήτηση της ελληνικής ονομασίας των αθλημάτων μπάσκετ, βόλεϊ, σκέιτ

 - ανακοίνωση στην τάξη, στο σχολείο, την ευρύτερη κοινότητα, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- ταξινόμηση και καταγραφή σε πίνακα των απαντήσεων των ερωτηματολογίων της έρευνας (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- αναγνώριση της σημασίας των σημάτων για ασφαλές παιχνίδι. (φύλλο εργασίας 1)

- ενημέρωση των μαθητών για τους χώρους όπου μπορούν να παίζουν ασφαλείς (φύλλο εργασίας 3)

- ενημέρωση για τους κινδύνους που κρύβουν τα παιχνίδια. (φύλλο εργασίας 2)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που σχετίζονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- ανάγνωση και μελέτη του χάρτη της περιοχής γύρω από το σχολείο. (φύλλο εργασίας 3)

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (το ασφαλές παιχνίδι σε δρόμο, σε πλατεία, σε ελεύθερο χώρο προϋποθέτει αλληλεπίδραση με τον χώρο αλλά συχνά και με πεζούς, με οδηγούς κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διάσταση (οι μαθητές αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για παιχνίδι χωρίς κινδύνους) (φύλλο εργασίας 2, 3)

Επικοινωνία (σήματα οδικής κυκλοφορίας-συμβολικές αναπαραστάσεις) (φύλλα Εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο παιχνίδι) (φύλλο εργασίας 2, 3)

Διαθεματικές Δεξιότητες

·           Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·           Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή (φύλλο εργασίας 3)

·           Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας (φύλλα εργασίας 1, 2, και 3)

·           Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·           Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών (φύλλο εργασίας 3)

·           Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο (φύλλο εργασίας 3)

·           Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης (φύλλο εργασίας 3)

·           Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3) 

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο χάρτη της περιοχής του σχολείου (Φύλλο Εργασίας 3)

Έρευνα στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;» (φύλλα εργασίας 2 και 3)

Έρευνα στο «Η βιβλιοθήκη μας» και σε άλλες πηγές(φύλλο εργασίας 3)

Έρευνα στο λεξικό (φύλλο εργασίας 2)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 2)

·     Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 2 και 3)

·     Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 2 και 3)

·     Επίλυση προβλήματος (φύλλα εργασίας 2 και 3)

·     Συμπλήρωση ερωτηματολογίου (φύλλο εργασίας 3)

Κατασκευή αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: «Που παίζουμε με ασφάλεια»

Αρχικά δίνονται στους μαθητές σήματα οδικής κυκλοφορίας που αφορούν «προειδοποιήσεις οδηγών» ώστε να είναι προσεκτικοί γιατί παίζουν παιδιά.

Οι μαθητές καλούνται να επιχειρηματολογήσουν για τη σημασία των σημάτων και να αναφέρουν σε ποια μέρη είναι τα συναντούμε. Επίσης καλούνται να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με τα παρακάτω θέματα

·            για ποιο λόγο κινδυνεύουμε όταν παίζουμε στο δρόμο;

·            ποιοι είναι οι χώροι όπου μπορούμε να παίζουμε με ασφάλεια;

·            αν φτιάχναμε μια πινακίδα κοντά σε χώρο που παίζουμε τι θα γράφαμε σ’ αυτήν;

Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν σχετικές με το ασφαλές παιχνίδι προτάσεις, καθώς και να τις επεκτείνουν.

 

Φύλλο Εργασίας 2: «Αναγνωρίζουμε τους κινδύνους στα παιχνίδια μας»

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν στο λεξικό τη σημασία της λέξης «κίνδυνος» και να γράψουν δυο προτάσεις χρησιμοποιώντας τη λέξη αυτή.

Στη συνέχεια, πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;» και συζητούν για τους κινδύνους που κρύβουν τα παιχνίδια στο δρόμο, στην πλατεία, σε ελεύθερο χώρο και για τις ενέργειες που πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουμε ώστε να είμαστε ασφαλείς όταν παίζουμε.

 

Φύλλο Εργασίας 3: «Παίζουμε και… ερευνούμε»

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν και συζητούν το θέμα «Παίζω με ασφάλεια». Επειδή, το θέμα είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε υποθέματα:

·            σήματα οδικής κυκλοφορίας που υπάρχουν γύρω από το σχολείο ή τη γειτονιά που μας ενημερώνουν για τα μέρη όπου μπορούμε να παίζουμε με ασφάλεια

·            μέρη γύρω από το σχολείο και τη γειτονιά που μπορούμε να παίζουμε ασφαλείς

·            παιχνίδι σε ελεύθερο χώρο

·            προτάσεις για τη δημιουργία χώρων παιχνιδιών και των απαραίτητων σημάτων οδικής κυκλοφορίας που πρέπει να υπάρχουν στους χώρους αυτούς

Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα από τα παραπάνω θέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια της τάξης αλλά και σε άλλες τάξεις του σχολείου.

 Οι μαθητές πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε» και στη «Βιβλιοθήκη μας». Διαμορφώνουν καταλόγους με οδηγίες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς για παιχνίδι χωρίς κινδύνους.

 Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν τους καταλόγους, καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν αφίσες, όπου θα παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες συμβουλές για ασφαλές παιχνίδι.

 

Φύλλο Εργασίας 4: «Δοκιμάζουμε τις γνώσεις μας»

Οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για παιχνίδι χωρίς κινδύνους. Για το σκοπό αυτό οι μαθητές πλοηγούνται στο λογισμικό και ασχολούνται με κάποιες από τις ακόλουθες δραστηριότητες:

·            «Σταυρόλεξο»: οι μαθητές καλούνται να λύσουν το σταυρόλεξο

·             «Αντιστοίχιση»: οι μαθητές καλούνται αντιστοιχίσουν φράσεις που αναφέρονται στο ασφαλές παιχνίδι

·            «Συμπλήρωση κενών»: οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν κενά των φράσεων που δίνονται, με τις κατάλληλες λέξεις