ENOTHTA 1 | ||||||||||||||||
|
Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση
Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Αξιολόγηση Με τον όρο αξιολόγηση εννοούμε το οποιοδήποτε είδος αλληλεπίδρασης, άμεσης ή έμμεσης, κατά την οποία γίνεται μια συνειδητή προσπάθεια συλλογής και ερμηνείας πληροφοριών σχετικά με τη γνώση και κατανόηση ή τις ικανότητες και στάσεις των μαθητών, των διδασκόντων και της αποτελεσματικότητας υπόλοιπων στοιχείων τα οποία συγκροτούν το αναλυτικό πρόγραμμα ή εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία (Κουλαϊδής 1994). Η αξιολόγηση, παρά τις σημαντικές τεχνικές συνιστώσες του χαρακτήρα της, εδράζεται σε επιλογές φιλοσοφικής, κοινωνιολογικής και επιστημολογικής φύσης. Τα διαφορετικά πλαίσια ή παραδείγματα αξιολόγησης χρησιμοποιούνται για διαφορετικούς λόγους και χρησιμοποιούν διαφορετικές διαδικασίες για να συλλέξουν τις απαραίτητες πληροφορίες και δεδομένα. Κάθε ένα από αυτά τα παραδείγματα αξιολόγησης στηρίζεται σε διαφορετικές υποθέσεις για τη φύση της γνώσης και της μάθησης, σε διαφορετικά πιστεύω για το βαθμό και το επίπεδο συμμετοχής στην διαδικασία αξιολόγησης δασκάλων και μαθητών. Η αξιολόγηση αποτελεί σημαντικό μέρος της μαθησιακής διαδικασίας. Για να είναι αυτή λειτουργική θα πρέπει να γίνεται τόσο κατά τη διάρκεια (διαμορφωτική αξιολόγηση) όσο και μετά το πέρας της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας (τελική αξιολόγηση). Η διαμορφωτική αξιολόγηση γίνεται στη διάρκεια της εξέλιξης της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας και χρησιμοποιεί ποικιλία μεθόδων (παρατηρήσεις, συνεντεύξεις, ημερολόγια κλπ), ενώ η αθροιστική πραγματοποιείται μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος ή συνηθέστερα ακολουθίας μαθημάτων με τυποποιημένα εργαλεία (π.χ. ερωτηματολόγιο) για τον έλεγχο της σχέσης στόχων-αποτελεσμάτων. Στις μέρες μας υποστηρίζεται πώς θα πρέπει να επιδιώξουμε τη μετακίνηση από την αξιολόγηση ως μέτρηση (η επικρατούσα τακτική και στις μέρες μας) προς την αξιολόγηση ως έρευνα και ερμηνεία.
Αρχές αξιολόγησης
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||