ENOTHTA 1

Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση

Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος

 

 

 

Εκτύπωση

Νέες Τεχνολογίες, Διδασκαλία και Μάθηση

Εποικοδόμηση της γνώσης και νέες τεχνολογίες

Η διδασκαλία σήμερα αντιμετωπίζει δυο προκλήσεις. Η πρώτη προέρχεται από τη σύγχρονη αντίληψη για το τι είναι μάθηση. Η δεύτερη πηγάζει από τις καινούριες ευκαιρίες μάθησης που προσφέρει η Τεχνολογία.

Η κοινωνική εποικοδόμηση και οι κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις έχουν παρουσιάσει την πρώτη πρόκληση. Οι προσεγγίσεις αυτές υποστηρίζουν ότι:

  • Η γνώση χτίζεται ενεργητικά δε μεταδίδεται.

  • Μαθαίνουμε από τη δράση σε αντικείμενα, συμβάντα, δραστηριότητες και διαδικασίες.

  • Βασίζουμε αυτές τις εμπειρίες πάνω σε αυτά που ήδη γνωρίζουμε, συλλογιζόμαστε γύρω από αυτά και τότε αναστοχαζόμαστε τις εμπειρίες και τους συλλογισμούς μας.

Για αυτό το νόημα που εποικοδομούμε και η γνώση που κερδίζουμε αναδύεται από τις αλληλεπιδράσεις που είχαμε και από τους διαλόγους που συμμετείχαμε.

Η δεύτερη πρόκληση είναι ο υπολογιστής. Λόγω των πολλαπλών του χρήσεων και της ευκολίας απόκτησής του, η αξιοποίησή του στην εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει σε μια νέα αντίληψη για τη διδασκαλία που δίνει έμφαση όχι στη μετάδοση αλλά στην καθοδήγηση μιας κοινωνικά βασισμένης εξερεύνησης σε ένα πλούσιο νοημάτων περιβάλλον.

Είναι σημαντικό ότι τα περιβάλλοντα εποικοδόμησης της γνώσης που υποστηρίζονται από τον υπολογιστή δεν πρέπει να περιλαμβάνουν μόνο πληροφορίες αλλά να δημιουργούν καταστάσεις και να παρέχουν εργαλεία που παρωθούν τους μαθητές να κάνουν τη μέγιστη δυνατή χρήση των δικών τους γνωστικών ικανοτήτων. Ένα άλλο σπουδαίο επακόλουθο της θεωρίας της εποικοδόμησης της γνώσης για την οικοδόμηση μαθησιακού περιβάλλοντος που υποστηρίζεται από υπολογιστή είναι ότι η μάθηση είναι προσωπική καθώς επίσης και κοινωνική δραστηριότητα.

Έτσι, αν επιθυμούμε οι νέες τεχνολογίες να υποστηρίξουν τη μάθηση κατά ένα εποικοδομητικό τρόπο τότε δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως προμηθευτές πληροφόρησης αλλά μάλλον ως φορείς και διευκόλυνες της σκέψης και της οικοδόμησης της γνώσης.

Άρα μια προσχεδιασμένη οικοδόμηση της γνώσης με τη χρήση νέων τεχνολογιών (πολυμέσων) μπορεί να διευκολυνθεί από μαθησιακά περιβάλλοντα τα οποία:

  • Παρέχουν πολλαπλές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας

  • Παρέχουν αυθεντικά μαθησιακά περιβάλλοντα που στηρίζονται στη μελέτη περιπτώσεων

  • Ενθαρρύνουν την αναστοχαστική πρακτική

  • Ενισχύουν τη συνεργατική οικοδόμηση της γνώσης μέσω της κοινωνικής διαπραγμάτευσης και όχι τον ανταγωνισμό για αναγνώριση μεταξύ των μαθητευόμενων.