ENOTHTA 1

Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση

Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος


Εκτύπωση

Μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη ΜτΠ.

Διδακτικά εργαλεία εποικοδομητικής και κοινωνικοπολιτισμικής προσέγγισης

Ο διάλογος και ο καθοριστικός ρόλος της γλώσσας

Έρευνες που κατευθύνονται από μια κοινωνιογλωσσολογική προοπτική, δείχνουν πως ο ρόλος της γλωσσικής επικοινωνίας είναι καθοριστικός στην επίτευξη μάθησης, αφού μέσω της γλώσσας οι μαθητές εισάγονται και έρχονται σε επαφή με τα πολιτισμικά εργαλεία της ευρύτερης κοινότητας (Wertsch, 1991). Με βάση αυτή την παραδοχή οι διδάσκοντες θα πρέπει να δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε προοδευτικά εξελισσόμενους διάλογους Έτσι, για να προάγει ο δάσκαλος/α το διάλογο θα πρέπει να δίνει ευκαιρίες στους μαθητές να μιλήσουν στο μάθημα της ΜτΠ.. Πιο συγκεκριμένα προτείνονται τα ακόλουθα:

  • Το σπάσιμο της κυριαρχίας του τρίπτυχου Ερώτηση - Απάντηση - Ανατροφοδότηση

  • Ενθαρρύνεται τη διατύπωση ερωτημάτων από μέρους των μαθητών

  • Αφιερώνεται χρόνος στη διατύπωση των απόψεων και των συμπερασμάτων μαθητών και ομάδων

  • Ενθαρρύνεται ο πραγματικός διάλογος (θέτονται ερωτήματα από δάσκαλους και μαθητές σε μια συμμετρική σχέση)

  • Προωθείται ο διάλογος και η επιχειρηματολογία (debate) μεταξύ των μαθητών σε μια ισότιμη βάση.

  • Ενθαρρύνεται η συμμετοχή όλων των μαθητών και όλων των ομάδων

  • Τίθενται κατάλληλα ερωτήματα (ανοικτά...)

  • Δεν μονοπωλείτε η πρωτοβουλία από το δάσκαλο/α

  • Διατίθεται ο απαραίτητος χρόνος

Θέλουμε να σημειώσουμε εδώ ότι οι δραστηριότητες του λογισμικού (και ιδιαίτερα όσες αναφέρονται στα φύλλα εργασίας) σχεδιάστηκαν και δομήθηκαν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υλοποιούν στο μεγαλύτερο βαθμό στρατηγικές προώθησης γραπτού και προφορικού λόγου όπως:

  • Η προσωπική εμπλοκή

  • Η εξερεύνηση και διαπραγμάτευση ιδεών

  • Η προσωπική σύνδεση και η δημιουργία νοημάτων

  • Η συμμετοχή σε μια κοινότητα μάθησης

  • Η μαθητεία

  • Η διαπραγμάτευση κειμένων

Η εφαρμογή τους προϋποθέτει αλλαγή του ρόλου του διδάσκοντα: από μεταδότη γνώσεων σε διευκολυντή, διαμεσολαβητή και συντονιστή της όλης μαθησιακής διαδικασίας.