ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΟΙ ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ, ΟΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΩΝ

Στόχοι

·     Να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων.

·     Να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά χρώματα του φωτεινού σηματοδότη και τις πληροφορίες που μας δίνουν αυτά.

·     Να αναπτύξουν την ικανότητα αναγνώρισης των σημάτων στις διασταυρώσεις.

·     Να διακρίνουν τη λειτουργία του «Σταμάτη», του «Γρηγόρη» και του «Μελέτη».

·     Να εντοπίσουν τη σημασία της λέξης «διάβαση».

·     Να εντοπίσουν τη σημασία της λέξης «διασταύρωση».

·     Να εξοικειωθούν με τις κινήσεις των τροχονόμων.

·     Να εντοπίσούν το ρόλο του σχολικού τροχονόμου.

·     Να καταγράψει ήχους που είναι πιθανό να ακούσει σε μια διασταύρωση.

·     Να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τις κινήσεις των τροχονόμων.

·     Να αναπτύξουν την ικανότητα δραματοποίησης συγκεκριμένης συμπεριφοράς που μας υποδεικνύουν οι τροχονόμοι.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να περιγράφουν προφορικά τις πληροφορίες που μας δίνουν τα φανάρια των πεζών.

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Να διακρίνουν τις μικρές διαφορές στη σημασία των λέξεων «διασταύρωση, διάβαση».

·     Να διατυπώνουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «διασταύρωση, διάβαση».

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Εντοπισμός της σημασίας της λέξης «διασταύρωση, διάβαση».

-         Σημασιολογική διαφοροποίηση των λέξεων «διασταύρωση, διάβαση».

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κτλ).

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η αναγνώριση της σημασίας του φωτεινού σηματοδότη.

-         Η αναγνώριση της σημασία των τροχονόμων.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδιασμός και ζωγραφική φωτεινού σηματοδότη.

·        Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου δρόμων, διαβάσεων, φαναριών κτλ., για την πραγματοποίηση του παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου».

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

-         Δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα από το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου».

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ορθή ρύθμιση της Οδικής Κυκλοφορίας).

·     Επικοινωνία (οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό).

·     Μονάδα – σύνολο (το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Ομοιότητα – διαφορά (ομοιότητες και διαφορές των σημάτων του φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των τροχονόμων).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή.

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης.

 

Πηγές - Υλικό

·     «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»

·     «Η βιβλιοθήκη μας»

·     «Λεξικό»

·     Άλλες πηγές (Βιβλία, φυλλάδια, υπηρεσίας π.χ. Τροχαία κ.λπ.)

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Παιχνίδια ρόλων

·     Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια

·     Εργασία σε ομάδες

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στην αρχή παρουσιάζονται εικόνες από φανάρια για τα τροχοφόρα και εικόνες από φανάρια για τους πεζούς. Οι μαθητές προβληματίζονται σχετικά με τα διαφορετικά χρώματα των φαναριών και τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν.

 

Στη συνέχεια οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες αναζητούν τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση και διάβαση». Η αναζήτηση αυτή μπορεί να γίνει σε βιβλία, λεξικά, στο διαδίκτυο και στο ίδιο το λογισμικό. Για να διαπιστώσουμε αν έχουν κατανοήσει το νόημα των λέξεων αυτών καλούμε τους μαθητές να γράψουν μερικές προτάσεις χρησιμοποιώντας αυτές τις λέξεις.

 

Επίσης, οι μαθητές μέσα από συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης, αναζητούν το ρόλο του σχολικού τροχονόμου και καταγράφουν ήχους που είναι πιθανό να ακούσουν σε μια διασταύρωση.

 

Ακολουθεί δραστηριότητα, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από ένα σύντομο κείμενο. Παρουσιάζονται, επίσης, φωτογραφίες που παρουσιάζουν χαρακτηριστικές κινήσεις τροχονόμων και ζητείται από τα παιδιά να αναγνωρίζουν τις κινήσεις αυτές.

 

Τέλος, οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη λειτουργία των φαναριών και τη χρησιμότητα των διαβάσεων, παίζοντας στην αυλή του σχολείου το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου». Σχεδιάζονται στην αυλή του Σχολείου με χρωματιστές κιμωλίες δρόμοι, διασταυρώσεις, διαβάσεις κτλ και οι μαθητές καλούνται να «κυκλοφορήσουν» ακολουθώντας τα σήματα των φαναριών και του τροχονόμου, τον οποίο ενσαρκώνει κάθε φορά ένας μαθητής από κάθε ομάδα.

 

Ο χρόνος που απαιτείται για τη ολοκλήρωση του πρώτου μέρους του φύλλου εργασίας, δηλαδή χωρίς τη δημιουργία του «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής», είναι 45 λεπτά. Η πραγματοποίηση του παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου» απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα, η οποία όμως μπορεί να ενταχθεί στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, εφόσον συνδέεται άμεσα με αυτό.