ΜΗΧΑΝΕΣ -ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
2. Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος...

Φύλλο Εργασίας 2 : Γινόμαστε μικροί δημοσιογράφοι!

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν για τα διάφορα στοιχεία μιας εφημερίδας (τίτλος εφημερίδας, θεματολογία, περιοδικότητα έκδοσης,κ.λπ.)
  • να ενημερωθούν και να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας μια εφημερίδας
  • να «εκδώσουν» τη δική τους εφημερίδα (να αποφασίσουν για τον τίτλο της, για το περιεχόμενό της, για τη δομή της, για την εκτύπωσή της, να συγκεντρώσουν υλικό, κ.λπ.)
  • να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας του υλικού μιας εφημερίδας
  • να ασκηθούν στη γραφή διάφορων κειμενικών ειδών λόγου που θα «δημοσιεύσουν» στην εφημερίδα τους.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- συγγραφή κειμένων.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- αξιοποίηση βασικών μαθηματικών γνώσεων για τη δημιουργία σχολικής εφημερίδας.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και διαμόρφωση των σελίδων της εφημερίδας
- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της εφημερίδας.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
-ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ενημέρωση μέσω εφημερίδων
- σχεδιασμός και έκδοση εφημερίδας.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (η εφημερίδα ως βασικό εργαλείο επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Επικοινωνία (έντυπη επικοινωνία, άρθρα, γελοιογραφίες, φωτογραφίες, εκλαϊκευμένη γνώση, χρηστικές πληροφορίες κ.λπ.)

Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων τύπων εφημερίδων)

Σύστημα - Σύμβολα (η έντυπη επικοινωνία προϋποθέτει τη χρήση συμβολικών συστημάτων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή τις φωτογραφίες των εφημερίδων οι Μ συζητούν αν όλες οι εφημερίδες ασχολούνται με τα ίδια θέματα. Στη συνέχεια πλοηγούνται στο λογισμικό και στο διαδίκτυο για να εντοπίσουν πληροφορίες σχετικές με τις εφημερίδες. Ακολούθως, μελετούν εφημερίδες που έχουν φέρει από το σπίτι τους σε σχέση με διάφορα ζητήματα, όπως:

  • τη σημασία του τίτλου των εφημερίδων και για το λόγο για τον οποίο μπορεί να έχουν επιλεγεί
  • γράφουν στον πίνακα τον τίτλο του κύριου άρθρου κάθε εφημερίδας
  • παρατηρούν τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και σημειώνουν αν υπάρχουν φωτογραφίες, σκίτσα ή άλλα σύμβολα.

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας αποφασίζουν για τον τίτλο που θα δώσουν στην εφημερίδα τους, επιλέγουν τα θέματα που θα φιλοξενηθούν και για τις πληροφορίες και το άλλο υλικό που θα συμπεριλάβουν (ιστορίες, ανέκδοτα, σπαζοκεφαλιές, σταυρόλεξα κ.λπ.). Στη συνέχεια, αφού έχουν αποφασίσει για όλα όσα αφορούν το υλικό της εφημερίδας, αναλαμβάνουν να το παράγουν. Μετά από κάποιες ημέρες συγκεντρώνουν το υλικό και αποφασίζουν τη θέση όπου θα τοποθετηθούν τα κείμενα και οι εικόνες. Αναπαράγουν και διανέμουν την εφημερίδα.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι τουλάχιστον 2 διδακτικές ώρες. Επίσης, θα χρειαστεί οι Μ να εργαστούν και ανεξάρτητα για να συγκεντρώσουν το υλικό ή να γράψουν τα άρθρα που έχουν αναλάβει.