ENOTHTA 2 | |
|
Παρουσίαση
και χρήση του λογισμικού.
Παιδαγωγικές οδηγίες αξιοποίησης του λογισμικού |
|
|
Παρουσίαση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού λογισμικού Το εκπαιδευτικό λογισμικό «Μελέτη Περιβάλλοντος» που προτείνουμε ευελπιστούμε να αποτελέσει υποστηρικτικό υλικό της διδασκαλίας του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος μέσα στην τάξη αλλά και έξω από αυτή. Το λογισμικό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με βάση το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών αλλά και τις σύγχρονες κοινωνικοεποικοδομητικές και κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες για τη μάθηση και τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη χρήση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία που τεκμηριώνουν τη σημασία της συνεργατικής διερεύνησης και της από κοινού οικοδόμησης της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία. Από την ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας προκύπτει ότι οι καλύτερες προϋποθέσεις για αποτελεσματική μαθησιακή διαδικασία προκύπτουν στο πλαίσιο των από κοινού διερευνήσεων γεγονότων και ιδεών, βάση των οποίων διατυπώνονται εναλλακτικές υποθέσεις, τεκμηριωμένες εκτιμήσεις και αξιολογήσεις από τους μαθητές. Ακολουθώντας τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές θέσεις, το υπολογιστικό περιβάλλον οφείλει να αντιμετωπίζει τις απόψεις των μαθητών ως χρήσιμο διδακτικό εργαλείο και να τις αξιοποιεί στη διδακτική πράξη. Έτσι, οι εσφαλμένες επιλογές των μαθητών δεν αποτελούν πλέον λάθη προς αποφυγή, αλλά μέθοδο, μέσω της οποίας οι μαθητές μπορούν να προσεγγίσουν το επιθυμητό γνωστικό αποτέλεσμα. Με αυτό τον τρόπο ο ηλεκτρονικός υπολογιστής χρησιμοποιείται ως νοητικό εργαλείο, μέσω του οποίου οι μαθητές μπορούν να πραγματοποιούν διερευνητικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με τα παραπάνω, το λογισμικό «Μελέτη Περιβάλλοντος» σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αλληλεπιδρούν όχι μόνο με το υπολογιστικό περιβάλλον αλλά και με τους συμμαθητές τους και το δάσκαλό τους. Το λογισμικό είναι δομημένο κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να παρέχει στους μαθητές τόσο το απαραίτητο πληροφοριακό υλικό όσο και την εξοικείωση με τις διαδικασίες της επιστημονικής μεθόδου (παρατήρηση, ταξινόμηση, διεξαγωγή μετρήσεων, εξαγωγή συμπερασμάτων, κ.τ.λ). Επιπλέον, οι δραστηριότητες που αφορούν την επεξεργασία του πληροφοριακού υλικού είναι δομημένες κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να προάγουν την ενεργητική και συνεργατική μάθηση. Το λογισμικό στοχεύει στη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που προϋποθέτει:
Θα πρέπει να τονιστεί πως η ενεργός συμμετοχή και η αλληλεπίδραση, όταν οι μαθητές εργάζονται σε ένα πληροφορικό περιβάλλον, δεν εξαντλείται στην αλληλεπίδρασή τους με το πληροφορικό περιβάλλον. Είναι απαραίτητη η αλληλεπίδραση των μαθητών-μελών των ομάδων μεταξύ τους, των ομάδων της τάξης αλλά και της τάξης σε ολομέλεια. Επίσης, είναι θεμελιώδης και η αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον του μαθητή. Έτσι κατά τη διάρκεια υλοποίησης της ενότητας του λογισμικού «Ασφάλεια στους δρόμους» οι μαθητές θα πλοηγηθούν στο λογισμικό και θα αλληλεπιδράσουν ατομικά και ομαδικά με αυτό αλλά θα βγουν και στο προαύλιο του σχολείου τους αλλά και έξω από αυτό για να δημιουργήσουν οι ίδιοι Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής. Το πληροφορικό περιβάλλον δε διδάσκει από μόνο του. Είναι απαραίτητη η δημιουργία του κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος και σ΄ αυτό είναι καθοριστικός ο ρόλος του δασκάλου που χρησιμοποιεί ποικιλία διαλογικών στρατηγικών και στρατηγικών διερεύνησης, προσφέρει σκαλωσιές μάθησης και εν γένει είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές από κοινού θα οικειοποιούνται διαλόγους και πρακτικές. Αυτό σημαίνει ότι η δημιουργία ενός συνεργατικού μαθησιακού περιβάλλοντος είναι καθοριστική έτσι ώστε η διαπραγμάτευση νοημάτων και η από κοινού οικοδόμησή τους με την κατάλληλη καθοδήγηση του δασκάλου να είναι στην καρδιά της μαθησιακής διαδικασίας. Επίσης, σε ένα τέτοιο περιβάλλον δεν έχει σημασία μόνο τι κάνουν οι μαθητές με τους υπολογιστές, αλλά και τι κάνουν με αφορμή ερωτήματα, προβλήματα ή σχέδια εργασίας που προτείνονται από το λογισμικό και απαιτούν τη χρήση ή μη του υπολογιστή. Στη συνέχεια περιγράφουμε τη δομή και το περιεχόμενο του λογισμικού αναφερόμενοι ταυτόχρονα και στις παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές καθώς και σε προτάσεις για την παιδαγωγική αξιοποίησή του |
|
|
|