ENOTHTA 1 | |
|
Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση
Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος |
|
|
Τα σχέδια εργασίας
Ο ρόλος των σχεδίων εργασίας στο σύγχρονο σχολείο
Τα σχέδια εργασίας θεωρούνται άριστη εναλλακτική προσέγγιση διδασκαλίας και μάθησης, γιατί εξασφαλίζουν υψηλά ποσοστά ενεργοποίησης του μαθητικού ενδιαφέροντος. Επίσης, αποτελούν ιδανικό πλαίσιο για την υλοποίηση προαιρετικών προγραμμάτων, τα οποία στηρίζονται σε διαδικασίες συλλογικής διερεύνησης και δράσης. Αποτελούν ιδανική μέθοδο συνδυασμού των επιστημονικών πληροφοριών με τις πληροφορίες που προσλαμβάνουν τα παιδιά με εμπειρικό-βιωματικό τρόπο. Ακόμα, οδηγούν με φυσικό και αβίαστο τρόπο σε διεπιστημονικές και διαθεματικές προσεγγίσεις των γνωστικών αντικειμένων, ενώ ταυτόχρονα, αποτελούν άριστο πλαίσιο για την ανάπτυξη κοινωνικο-πολιτικών δεξιοτήτων από τους μαθητές. Τέλος, εμπλέκουν και τους «αδύνατους» μαθητές, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε σταδιακή εμπλοκή τους σε θέματα ακαδημαϊκής φύσης, τα οποία συνεπάγονται τη χρήση γραπτού λόγου και λογικο-μαθηματικών διεργασιών.
Βεβαίως, όλα τα παραπάνω δε συνεπάγονται πως τα σχέδια εργασίας αποτελούν διδακτική πανάκεια. Όπως όλες οι διδακτικές μέθοδοι παρουσιάζουν προβλήματα κι εγκυμονούν κινδύνους. Το κυριότερο πρόβλημα αφορά στο γεγονός ότι η χρήση σχεδίων εργασίας απαιτεί αυξημένες επικοινωνιακές, συνεργατικές και ερευνητικές δεξιότητες, οι οποίες συχνά δεν είναι αναπτυγμένες στους μαθητές. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με συστηματική καλλιέργεια των επικοινωνιακών και συνεργατικών δεξιοτήτων των μαθητών, καθώς και με εκπαίδευσή τους για τις φάσεις και διαδικασίες των σχεδίων εργασίας. Τέλος, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος τα σχέδια εργασίας να εξελιχθούν σε απλές δραστηριότητες, χωρίς σαφή διάκριση των φάσεων της διαδικασίας, ή να μετατραπούν σε συμβατικά κριτήρια αξιολόγησης. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που οι μαθητές δυσκολεύονται στην αξιοποίηση των μαθησιακών δυνατοτήτων των σχεδίων εργασίας, όταν απουσιάζει ένα σαφές πλαίσιο στήριξης και καθοδήγησης.
|
|
|
|