ENOTHTA 2

Παρουσίαση και χρήση του λογισμικού.

Παιδαγωγικές οδηγίες αξιοποίησης του λογισμικού

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εκτύπωση

2.5. Τρόποι χειρισμού του λογισμικού από το/τη δάσκαλο/α

Με βάση την παραπάνω περιγραφή του λογισμικού μπορούμε να παραθέσουμε μια σειρά από χαρακτηριστικά του λογισμικού που ταυτόχρονα αποτελούν και τρόπους χειρισμού του.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό είναι πως το λογισμικό σχεδιάστηκε για να μπορεί να το αξιοποιήσει καποιος/α με εναλλακτικούς τρόπους. Όπως:

  • Να το χειριστεί και να το αξιοποιήσει ο/η διδάσκων/ουσα όπως αυτός επιθυμεί με βάση τον προγραμματισμό και τους στόχους που θέτει. Αυτή τη χρήση θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε ως διερευνητική και είναι μια χρήση ανοικτής διαδικασίας. Ο/η δάσκαλος/α σχεδιάζει μια δική του διδακτική ακολουθία αξιοποιώντας το υλικά αλλά και τις δυνατότητες (π.χ. συνδέσεις με άλλους δικτυακούς τόπου) που του προσφέρει το λογισμικό.

  • Να το χειριστεί με βάση το προτεινόμενο σχέδιο εργασίας ή το διαθεματικό σενάριο. Αυτή η χρήση είναι μια πιο κλειστή και καθοδηγούμενη διαδικασία που όμως προσφέρει τη δυνατότητα χρήσης ειδικά σχεδιασμένων φύλλων εργασίας. Υπενθυμίζουμε πως τα φύλλα εργασίας αποτελούν πρόταση, οπότε ο.η δασκάλος/α μπορεί να επιλέξει και να εφαρμόσει κάποια από αυτά. Η ανάπτυξη αυτή προσφέρεται ιδιαίτερα για τις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης αν πρόκειται να υλοποιηθεί ολοκληρωμένο το προτεινόμενο σχέδιο εργασίας.

  • Να το χρησιμοποιήσει συμπληρωματικά στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας κάποιες δραστηριότητες ή κάποια φύλλα εργασίας (ή αποσπάσματα αυτών) ή και να φτιάξει δικές του συνθέσεις δραστηριοτήτων, φύλλα εργασίας ή και δικές του δραστηριότητες από τη δυνατότητα διαχείρισης που προσφέρει το λογισμικό. Για παράδειγμα να φτιάξει ένα νέο σταυρόλεξο.

  • Να το χρησιμοποιήσει συμπληρωματικά σε άλλα μαθήματα συνδέοντάς τα με τη μελέτη Περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, στο λογισμικό υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που αφορούν στη γλώσσα (δίνω οδηγίες και συμβουλές σε άλλους κ.λπ.) μιας και αποτελεί οριζόντιο στόχο του Αναλυτικού Προγράμματος, αλλά και δραστηριότητες που προσφέρουν κάθετες και οριζόντιες διασυνδέσεις με άλλα μαθήματα (μαθηματικά, εικαστικά, αγωγή του πολίτη κ.λπ.).

  • Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ίδιο το μαθητή χωρίς την παρουσία του διδάσκοντα.

Συμπερασματικά, το λογισμικό σχεδιάστηκε έτσι ώστε α) να λειτουργεί συμπληρωματικά και υποστηρικτικά κατά τη διάρκεια του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος β) να λειτουργεί αυτόνομα αν το επιθυμεί ο/η δάσκαλος/α στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης γ) να προσφέρει ευκαιρίες διασυνδέσεων με άλλα μαθήματα, δ) να λειτουργεί ως υποστηρικτικό υλικό (πηγή πληροφοριών, πραγματοποίηση αλληλεπιδραστικών δραστηριοτήτων, οδηγός για την υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων) των μαθητών όταν εργάζονται στο σπίτι.

Χαρακτηριστικά του λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος»

Τέλος, επιδιώκει παρότι στην ουσία είναι πληροφοριακό περιβάλλον το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία (προτείνοντας για παράδειγμα δραστηριότητες μελέτης πεδίου συνδυάζοντας τις αρμονικά με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό υλικό)

Το μαθησιακό περιβάλλον του λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος βασίζεται σε κοινωνικοεποικοδομητικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις. Έτσι υιοθετεί αρχές της ενεργητικής και συνεργατικής μάθησης, είναι μαθητοκεντριικό γιατί σημείο εκκίνησης είναι οι απόψεις των ίδιων των μαθητών (όπου αυτό είναι δυνατόν) και η αξιοποίησή τους, είναι διεπιστημονική μιας και από τη φύση του το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος είναι τέτοιο, είναι διαθεματικό και υιοθετεί ολιστικές προσεγγίσεις που αναγνωρίζουν τη δυναμική αλληλεξάρτηση των φυσικών και ανθρωπογενών στοιχείων του κόσμου.

Ο χειρισμός του υλικού του λογισμικού μπορεί να γίνει με εναλλακτικούς τρόπους. Περιλαμβάνει εφαρμογές με προσομοιώσεις και οπτικοποιήσεις των εννοιών, των φαινομένων ή των διαδικασιών με τη χρήση κινουμένων σχεδίων. Επίσης προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης σύντομων μαγνητοσκοπημένων στιγμιότυπων καθώς και φωτογραφιών έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι μαθητές να οικειοποιούνται γνώσεις και δεξιότητες μέσα από πολλαπλές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας. Προσφέρει δυνατότητες επικοινωνίας με άλλες έγκυρες πηγές.


Κοινωνικο-εποικοδομητική μάθηση

Συνεργατική μάθηση

Ενεργητική μάθηση

Ανακαλυπτική μάθηση

Βιωματική μάθηση

Διαθεματική προσέγγιση

Διερευνητική μάθηση

Επίλυση προβλημάτων