ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΤΑΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ
Στόχοι

·     Να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες.

·     Να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο με θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους.».

·     Να δημιουργήσουν αφίσα με οδηγίες – προτάσεις για σωστή συμπεριφορά στο δρόμο.

·     Να δημιουργήσουν αφίσα σχετική με τα δικαιώματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης και στο σχολείο τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Να διαμορφώσουν κατάλογο με οδηγίες για σωστή συμπεριφορά στους δρόμους.

·     Να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους. 

·     Να δημιουργήσουν τα δικά τους πρωτότυπα συνθήματα σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους.

-         Σύνθεση καταλόγου με οδηγίες.

-         Διατύπωση συμπερασμάτων.

-         Διατύπωση πρωτότυπων συνθημάτων.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η ευαισθητοποίηση αναφορικά με θέματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Κατασκευή αφίσας.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους).

·     Επικοινωνία ( τα σήματα και οι διάφορες κινήσεις των οδηγών και των τροχονόμων αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό).

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές, δικαιώματα και υποχρεώσεις αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

·     Σύστημα ( ταξινόμηση και οργάνωση οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο δρόμο).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·      Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών.

·     Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης.

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.

 

Πηγές - Υλικό

·     Έρευνα  στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;»

·      Έρευνα στη βιβλιοθήκη μας.

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Εργασία σε ομάδες

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

·     Επίλυση προβλήματος

·     Κατασκευή αφίσας.

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

 

 Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν και συζητούν το θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους». Το θέμα αυτό επειδή είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε μικρότερες θεματικές :

 Επιβάτης αυτοκινήτου και μέσου μαζικής μεταφοράς.

Πεζός.

Ποδηλάτης.

Οδηγός πατινιού, σανίδας. Παιχνίδι σε ελεύθερο χώρο.

       Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα από τα παραπάνω θέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια της τάξης.

 

       Οι μαθητές πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε;» και στη «Βιβλιοθήκη μας» και διαμορφώνουν καταλόγους με οδηγίες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς και ασφαλούς κυκλοφορίας.

 

       Στη συνέχεια, οι μαθητές χρησιμοποιούν τους καταλόγους, καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν αφίσες, όπου θα παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορίας στους δρόμους.

 

      Τέλος, παρουσιάζονται εικόνες στις οποίες εικονίζονται μια ράμπα πεζοδρομίου για άτομα με ειδικές ανάγκες και μια σχετική πινακίδα. Οι μαθητές συζητούν και προβληματίζονται για τα δικαιώματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Κατασκευάζουν σχετικές αφίσες τις οποίες αναρτούν σε πίνακες του σχολείου.

 

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι δύο διδακτικές ώρες. Στην πρώτη ώρα οι μαθητές είναι δυνατόν να ερευνήσουν και να καταρτίσουν τους καταλόγους τους καταλόγους με τις οδηγίες σωστής συμπεριφοράς στο δρόμο, ενώ η δεύτερη διδακτική ώρα μπορεί να διατεθεί για συζήτηση, ενημέρωση και κατασκευή αφίσας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Ακόμα, είναι δυνατό ο δάσκαλος να χρησιμοποιήσει για την κατασκευή των αφισών κάποια ώρα από το μάθημα της Αισθητικής Αγωγής.