Διδακτικοί στόχοι: Οι μαθητές:
-
να μελετήσουν προτάσεις οι οποίες περιγράφουν αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της Γης,
-
να παρακολουθήσουν μια σύντομη ταινία στην οποία περιγράφονται αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της Γης,
-
να καταγράψουν δικές τους προτάσεις στις οποίες να περιγράφονται αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της Γης και
-
να οικοδομήσουν την έννοια «αλληλεπίδραση».
Η δραστηριότητα 6 προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε πέντε βήματα:
Στο 1ο Βήμα
οι Μ αφού διαβάσουν το εισαγωγικό κείμενο της 5ης Οθόνης θα
χρησιμοποιήσουν την υπερσύνδεση για να αντλήσουν πληροφορίες ώστε να
συζητήσουν στις ομάδες τους ή στην ολομέλεια της τάξης τη σημασία της
λέξης «αλληλεπίδραση».
Στο 2ο Βήμα
προσφέρονται ως παράδειγμα τρεις προτάσεις στις οποίες περιγράφονται
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της Γης με αφορμή την
εικόνα ενός φράγματος που παρουσιάζεται στην οθόνη του υπολογιστή τους.
Στο 3ο Βήμα
οι Μ αφού εκφράσουν προφορικά (με δικά τους λόγια) τις αλληλεπιδράσεις
των στοιχείων της Γης που διάβασαν στις παραπάνω προτάσεις καταλήγουν
με την καθοδήγηση του Δ όπου χρειάζεται σε συμπεράσματα. Το συμπέρασμα
στο οποίο αναμένεται να καταλήξουν οι Μ είναι ότι «σε οποιοδήποτε τοπίο
του πλανήτη μας τα στοιχεία της Γης αλληλεπιδρούν μεταξύ τους».
Στο 4ο Βήμα
οι Μ με αφετηρία τις εμπειρίες τους αναγνωρίζουν και περιγράφουν
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της Γης που έχουν
παρατηρήσει στον τόπο τους. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται σταδιακά οι Μ
να οικοδομήσουν την έννοια «αλληλεπίδραση» και έτσι να συσχετίσουν τις
ανθρώπινες ενέργειες με περιβαλλοντικά προβλήματα που θα μελετήσουν
εκτενώς στις υπόλοιπες ενότητες του εκπαιδευτικού υλικού.
Τέλος στο 5ο Βήμα
παρακολουθούν στον υπολογιστή τους μια σύντομη ταινία με σκοπό να
κρατήσουν αρχικά σημειώσεις και στη συνέχεια να καταγράψουν
ολοκληρωμένες προτάσεις χρησιμοποιώντας τη λέξη «αλληλεπίδραση».
Μπορούν να επαναλάβουν την ταινία όσες φορές χρειαστεί. Έτσι ασκούνται
οι Μ σε δεξιότητες όπως είναι η παρατήρηση και η καταγραφή δεδομένων
εφόσον παρακολουθούν μια ταινία έχοντας στο νου τους συγκεκριμένους
άξονες ή οπτικές και σημειώνουν όταν και όποτε χρειαστεί.
|