Εισαγωγική Θεματική ενότητα
Στην
εισαγωγική ενότητα του εκπαιδευτικού υλικού που προτείνεται ο πλανήτης
Γη αντιμετωπίζεται ως σύστημα. Σκοπός της ενότητας είναι να
εξοικειωθούν οι μαθητές με τα βασικά στοιχεία του πλανήτη μας τα οποία
αναπαριστάνονται ως σφαίρες (γεώσφαιρα, υδρόσφαιρα, ατμόσφαιρα και
βιόσφαιρα) έτσι ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν στη συνέχεια τις
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των στοιχείων αυτών και τη σημασία τους για την
ύπαρξη, τη διατήρηση και τη διασφάλιση της «ποιότητας» της ζωής στη Γη.
Επίσης επιδιώκεται μέσω της αναγνώρισης των αλληλεπιδράσεων των
στοιχείων να οικοδομήσουν ενεργητικά οι μαθητές την έννοια του
συστήματος. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να μελετήσουν στις υπόλοιπες
ενότητες του υλικού περιβαλλοντικά προβλήματα τα οποία απορρέουν και
από τις αλληλεπιδράσεις αυτές.
Οθόνη 1: Ο πλανήτης Γη είναι ένα σύστημα
Διδακτικοί στόχοι: Οι μαθητές:
- να παρατηρήσουν φωτογραφίες οι οποίες παρουσιάζουν μια εικόνα της Γης από το διάστημα,
- να εκφράσουν τις απόψεις τους για τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται ο πλανήτης μας,
- να εξοικειωθούν με διαδικασίες αναζήτησης λέξεων/όρων σε ηλεκτρονικό λεξικό και
- να οικοδομήσουν την έννοια «σύστημα».
Στη δραστηριότητα 1
οι μαθητές (Μ) παρατηρούν μια φωτογραφία της Γης που έστειλαν
αστροναύτες από το διάστημα και συζητούν από ποια στοιχεία πιστεύουν
ότι αποτελείται ο πλανήτης μας. Είναι πιθανό να αναφέρουν αρχικά το
νερό (υδρόσφαιρα) εφόσον στη φωτογραφία είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Με
την κατάλληλη καθοδήγηση του διδάσκοντα (Δ) όπου χρειάζεται αλλά και με
αφετηρία τις εμπειρίες τους (ειδικότερα οι μικροί μαθητές Γ΄ και Δ΄
τάξεων του δημοτικού) θα αναφερθούν στη συνέχεια και στην ατμόσφαιρα
που περιβάλλει τη Γη και στην στεριά (γεώσφαιρα) όπου κατοικούν οι
άνθρωποι και άλλοι ζωντανοί οργανισμοί (βιόσφαιρα).
Η δραστηριότητα 2 προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε τρία βήματα:
Στο 1ο Βήμα οι Μ αναζητούν τη λέξη «σύστημα» σε ηλεκτρονικό λεξικό, στο 2ο Βήμα χρησιμοποιούν την υπερσύνδεση του τίτλου της Οθόνης και στο 3ο Βήμα
μέσω της συζήτησης στις ομάδες τους ή στην ολομέλεια της τάξης
ερμηνεύουν και αναλύουν την έννοια του συστήματος. Έτσι οικοδομούν
σταδιακά τη δυσνόητη αυτή έννοια με σκοπό να μελετήσουν τον πλανήτη μας
ως σύστημα και να αναγνωρίσουν κατόπιν τις αλληλεπιδράσεις των
στοιχείων του.
Γενικά
επισημαίνουμε ότι ανάλογα α) με το επίπεδο εξοικείωσης των Μ με τις
λειτουργίες και τα προγράμματα των ηλεκτρονικών υπολογιστών αλλά και β)
με τις επιδιώξεις του Δ είναι εφικτό το εκπαιδευτικό υλικό που
προτείνουμε να αξιοποιηθεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Για
παράδειγμα μπορούν οι Μ να γράφουν:
- είτε σε πλαίσια κειμένων που υπάρχουν σε μερικές οθόνες και να εκτυπώνουν μετά τις εργασίες τους,
- είτε να εκτυπώνουν τα φύλλα εργασίας και να γράφουν σε αυτά στον κατάλληλο χώρο,
-
είτε να ανοίγουν ένα πρόγραμμα ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ή ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΦΥΛΛΟ
που προτείνουμε σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και είναι κατάλληλα
διαμορφωμένα (ημιδομημένα) για να συμπληρωθούν από τους Μ,
- είτε να χρησιμοποιούν αντίστοιχα προγράμματα και να αποθηκεύουν τις εργασίες τους σε δικούς τους φακέλους.
|