Εργαζόμαστε μεθοδικά όπως οι επιστήμονες
     




     



   


Στη διάρκεια αυτού του "ταξιδιού" εσύ και οι συμμαθητές σου θα είστε οι "μικροί επιστήμονες". Για σχέδιο (πλάνο) θα έχετε κάθε φορά ένα φύλλο εργασίας με οδηγίες για την εξερεύνηση του κάθε "σταθμού".

Ένας καλός επιστήμονας αναρωτιέται για οτιδήποτε συμβαίνει γύρω του.
Οι ερωτήσεις του μπορεί να είναι:
"Πώς συμβαίνει αυτό;"
"Πού και πώς μπορώ να εφαρμόσω αυτό που
ανακάλυψα;"
Συγκεντρώνει όλα τα υλικά ή τα δεδομένα πριν από κάθε έρευνα. Διαβάζει και ακολουθεί προσεχτικά τις οδηγίες του φύλλου εργασίας. Γράφει πάντα αυτό που παρατηρεί και αυτό που συμπεραίνει

Επινοεί διαφορετικούς τρόπους για τη λύση ενός προβλήματος Κάνει προβλέψεις (μαντέματα) για το «Τι μπορεί να συμβεί αν…»
Κάνει ερωτήσεις.
"Τι θα συμβεί αν δοκιμάσω αυτό;"
"Τι μπορώ να ερευνήσω ή να ανακαλύψω;"
Αφιερώνει αρκετό χρόνο για τα πειράματα και τις δραστηριότητες. Σε περίπτωση αποτυχίας δεν εγκαταλείπει τις προσπάθειες του και δοκιμάζει ξανά.
Αν δεν μπορεί να δώσει όλες τις απαντήσεις, δεν απογοητεύεται.
Ακόμα και οι πιο μεγάλοι επιστήμονες δεν έχουν ερμηνεύσει τα πάντα. Νιώθουν όμως ευχαρίστηση ν’ ασχολούνται με την έρευνα και την αναζήτηση. Υπάρχουν και άλλα φαινόμενα στη Φύση που δεν έχουν ερευνηθεί. Ίσως αυτά γίνει κάποτε από κάποιον που ξεκίνησε να ερευνά τη Φύση ως καλός "μικρός επιστήμονάς"...
Η μεθοδολογία (οι τρόποι) που ακολουθούν οι επιστήμονες στην ερευνά τους λέγεται επιστημονική μέθοδος.
Μερικές φορές οι επιστήμονες ανακαλύπτουν κάτι εντελώς τυχαία. Τις
περισσότερες όμως φορές για το ερώτημα που τους απασχολεί φτιάχνουν μια υπόθεση, δίνουν δηλαδή μια δική τους ερμηνεία. Για να διαψεύσουν ή να επαληθεύσουν την υπόθεση τους οργανώνουν ένα σχέδιο (πλάνο).
Κατά την εφαρμογή αυτού του σχεδίου οι επιστήμονες κάνουν πειράματα, παρατηρούν, καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και τα αποτελέσματα των πειραμάτων τους.
Στη συνέχεια επαναλαμβάνουν το πείραμα τους αρκετές φορές, επεξεργάζονται όλες τις παρατηρήσεις και τα αποτελέσματα των πειραμάτων τους και καταλήγουν σ' ένα συμπέρασμα, που επαληθεύει ή διαψεύδει την υπόθεση τους.

Χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις, παρατηρούν προσεχτικά τα αντικείμενα και τα φαινόμενα και καταγράφουν αυτές τις παρατηρήσεις τους

Χρησιμοποιούν κοινές ιδιότητες των σωμάτων ή των φαινομένων και τα χωρίζουν (διακρίνουν) σε κατηγορίες. Παραδείγματος χάρη, κατατάσσουν τα σώματα σε στερεά, υγρά και αέρια.

Με ειδικά όργανα (π.χ. θερμόμετρα, ογκομετρικούς σωλήνες, δυναμόμετρα) μετρούν διάφορα φυσικά μεγέθη (αντίστοιχα τη θερμοκρασία, τον όγκο και τη δύναμη).
Χρησιμοποιούν τις παρατηρήσεις τους ή προηγούμενες ανακαλύψεις και κάνουν προβλέψεις για το «Τι θα συμβεί αν…». Οι προβλέψεις επαληθεύονται ή διαψεύδονται με πειράματα.

Επαναλαμβάνουν αρκετές φορές το ίδιο πείραμα. Με βάση τις παρατηρήσεις και τα δεδομένα βγάζουν ένα συμπέρασμα που επαληθεύει ή όχι την αρχική τους υπόθεση. Αν αυτό γίνει αποδεκτό από τους άλλους επιστήμονές τότε αυτό το συμπέρασμα είναι και ένας νόμος ή μια θεωρία των Φυσικών Επιστημών.

Από τα δεδομένα κατασκευάζουν διαγράμματα πίνακες κ.α. Για παράδειγμα

Γράφουν άρθρα τα οποία δημοσιεύουν σε επιστημονικά περιοδικά ή παρουσιάζουν σε συνέδρια.

Κατασκευάζουν μοντέλα για να αναπαραστήσουν κάτι που δεν φαίνεται με γυμνό μάτι.





     



 
 




 Οθόνες:     1   2   3   4   5   6