Οθόνη 3: Σε ποια από τις τέσσερις σφαίρες ανήκουν οι εικόνες;
 

Διδακτικοί στόχοι: Οι μαθητές:

  • να αναγνωρίσουν τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται ο πλανήτης μας,
  • να ταξινομήσουν εικόνες που παρουσιάζουν περιοχές του πλανήτη μας στις τέσσερις σφαίρες: στη γεώσφαιρα, στην υδρόσφαιρα, στην ατμόσφαιρα και στη βιόσφαιρα,
  • να εξοικειωθούν με εικονικές αναπαραστάσεις (μικρόκοσμος) και
  • να συζητήσουν στις ομάδες τους, να προβληματιστούν και να αναπτύξουν επιχειρήματα υποστηρίζοντας τις απόψεις τους.

Η δραστηριότητα 4 προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε τρία βήματα:

Στο 1ο Βήμα οι Μ παρατηρώντας τέσσερις εικόνες που παρουσιάζουν τέσσερις περιοχές/τόπους του πλανήτη να αναζητήσουν ποιο είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Αναμένεται μετά από συζήτηση στις ομάδες τους ή και στην ολομέλεια της τάξης να καταλήξουν: ότι στην πρώτη εικόνα (νησί) κυριαρχεί το υγρό στοιχείο και να την κατατάξουν στην υδρόσφαιρα. Αντίστοιχα στη δεύτερη και στην τέταρτη εικόνα κυριαρχεί το έδαφος (ορεινό τοπίο, βουνό, ηφαίστειο) και να τις κατατάξουν στη γεώσφαιρα και τέλος στην τρίτη εικόνα παρουσιάζεται ένας τόπος όπου λόγω των ισχυρών ανέμων (ατμόσφαιρα) οι άνθρωποι επέλεξαν να εγκαταστήσουν ανεμογενήτριες ώστε να εκμεταλλευθούν την αιολική ενέργεια (ανανεώσιμη μορφή ενέργειας) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.Όμως παρά το γεγονός ότι οι Μ μπορούν να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι κυριαρχεί ένα στοιχείο στις εικόνες που μελετούν και με κριτήριο αυτό να τις κατατάξουν αντίστοιχα σε κάποια από τις τέσσερις σφαίρες ωστόσο θα διαπιστώσουν ότι παράλληλα συνυπάρχουν και τα υπόλοιπα στοιχεία.

Έτσι στο 2ο Βήμα της δραστηριότητας δίνεται η δυνατότητα να περιγράψουν, να εξηγήσουν και να κατανοήσουν το μοντέλο της 2ης Οθόνης των τεσσάρων σφαιρών της Γης. Αναμένεται δηλαδή να επισημάνουν τη στενή σχέση και την αλληλεπίδραση μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων τα οποία αν και τα μελετούμε χωριστά για μεθοδολογικούς σκοπούς ωστόσο δεν διαχωρίζονται στην πράξη εφόσον «συναποτελούν το περιβάλλον μας».

Στο 3ο Βήμα οι Μ αναζητούν τις εικονιζόμενες περιοχές στον παγκόσμιο χάρτη ή στην υδρόγειο σφαίρα της τάξης τους. Επιδιώκεται με τον τρόπο αυτό οι Μ να εξοικειωθούν με διαφορετικές αναπαραστάσεις (μοντέλα) του πλανήτη μας.