Γεώργιος Μπαμπινιώτης [H Γλωσσική Ευθύνη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης]Αν όμως καθοριστικοί παράγοντες διαμόρφωσης της γλώσσας είναι, όπως το είπαμε ήδη, τα ακούσματα και τα διαβάσματά μας, τότε η χρήση της γλώσσας στα ΜΜΕ παίρνει άλλες διαστάσεις. Σε χώρες δε όπως η Ελλάδα, όπου η ανάγνωση του βιβλίου είναι συγκριτικά πολύ περιορισμένη, η γλώσσα των ΜΜΕ αναγορεύεται, για τις μεγάλες πληθυσμιακές μάζες, σε αποφασιστικό παράγοντα καθορισμού της χρήσης μιας γλώσσας. Δυστυχώς στην Ελλάδα το επίπεδο γλώσσας σε μεγάλο μέρος του Τύπου και ιδίως στην ηλεκτρονική δημοσιογραφία πολύ απέχει από του ν' αποτελεί πρότυπο γλώσσας. Εδώ η κακοποίηση της γλώσσας προκαλεί κλαυσίγελον. Έτσι, τα ηλεκτρονικά και τα έντυπα ΜΜΕ αντί να αποτελούν εργαστήρια δημιουργίας πρότυπου λόγου, με εξαίρεση ορισμένους δημοσιογράφους, μάστορες πραγματικά του ελληνικού λόγου, αποτελούν παραδείγματα προς αποφυγήν. Κι ωστόσο ο ένας από τους δύο χώρους όπου μπορεί να δοθεί η μάχη για καλύτερη ελληνική γλώσσα είναι τα ΜΜΕ. (Ο άλλος είναι φυσικά το σχολείο). Όπως έχουν δε τα πράγματα, ένας καλός χειριστής του λόγου στο χώρο της δημοσιογραφίας μπορεί να επηρεάσει πολύ πιο αποτελεσματικά και σε πολύ μεγαλύτερη έκταση το γλωσσικό αίσθημα των ομιλητών μιας γλώσσας. *Στην παρούσα αναπαραγωγή δεν διατηρήθηκε το πολυτονικό σύστημα του πρωτοτύπου.
[πηγή: Γ. Μπαμπινιώτης, Η Γλώσσα ως Αξία, Gutenberg, Αθήνα 1994, σελ. 21-22] |