ΜΗΧΑΝΕΣ -ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
2. Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος...

Φύλλο Εργασίας 1: Μια πρωτότυπη … «τυπογραφική μηχανή»

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ενημερωθούν και να συζητήσουν για τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου
  • να συγκρίνουν τον τρόπο δημιουργίας βιβλίων με τη μέθοδο της χειρόγραφης αντιγραφής με αυτόν της εκτύπωσης βιβλίων
  • να φτιάξουν τα δικά τους «τυπογραφικά στοιχεία» και να τα χρησιμοποιήσουν για να τυπώσουν λέξεις
  • να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- περιγραφή του τρόπου λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και κόψιμο γραμμάτων
- επικόλληση των γραμμάτων σε χαρτόνι και κόλλημα.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Αξιοποίηση βασικών μαθηματικών γνώσεων για τη δημιουργία τυπογραφικών γραμμάτων.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της σύγχρονης (πρόσωπο με πρόσωπο ή εξ’ αποστάσεως) και ασύγχρονης επικοινωνίας)

Επικοινωνία (τρόποι επικοινωνίας, μέσα επικοινωνίας, σύμβολα επικοινωνίας, κώδικες επικοινωνίας κ.λπ.)

Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στους τρόπους επικοινωνίας στο χρόνο και στους διάφορους πολιτισμούς)

Σύστημα - Σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση συστημάτων και συμβόλων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να καταγράψουν όσες περισσότερες φορές μπορούνε μέσα σ’ ένα λεπτό τη λέξη «ΜΑΤΙΑ» για να διαπιστώσουν στη συνέχεια, όταν θα φτιάξουν τη δική τους «τυπογραφική μηχανή», ότι η αναπαραγωγή της ίδιας λέξης θα είναι πολύ πιο εύκολη διαδικασία. Στη συνέχεια, συζητούν για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι άνθρωποι τα παλιά χρόνια στην προσπάθειά τους να αντιγράψουν ένα βιβλίο.

Στη συνέχεια πλοηγούνται στο λογισμικό και στο διαδίκτυο για να εντοπίσουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου. Αφού παρουσιάσουν και συζητήσουν στην ολομέλεια για τα αποτελέσματα των ερευνών τους φτιάχνουν τη δική τους «τυπογραφική μηχανή»! Σημαντική προϋπόθεση να έχουν εξασφαλιστεί τα υλικά που θα χρειαστούν οι ΜΟ για τη δραστηριότητα.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.