ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
3. Όλος ο κόσμος μια … ηλεκτρονική «γειτονιά»

Στόχοι

Οι μαθητές:

   να εξοικειωθούν με την πιο σύγχρονη συσκευή επικοινωνίας και ενημέρωσης με  τον υπολογιστή

  να ενημερωθούν και να συζητήσουν για την εξέλιξή της μέσα από φωτογραφικό υλικό.

   να ενημερωθούν πλοηγούμενοι στο λογισμικό, να συζητήσουν και να περιγράψουν τη λειτουργία του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Γλωσσικοί Στόχοι

   να συγκρίνουν και να βρουν ομοιότητες και διαφορές παλιότερων και νεότερων συσκευών ηλεκτρονικού υπολογιστή

   να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

- περιγραφή του τρόπου λειτουργίας  του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

 - ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία και την ενημέρωση

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας εκμηδένισε τις αποστάσεις και     έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά

   Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:

- ιστορική εξέλιξη των σύγχρονων συσκευών(ηλεκτρονικός υπολογιστής) επικοινωνίας μέσα από φωτογραφικό υλικό

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση της των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης, τα παιδιά καλούνται να κατανοήσουν το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητα στοιχεία για τη μεταφορά μηνυμάτων από μια περιοχή σε μια άλλη όπως και την εκμηδένιση της απόστασης)

Επικοινωνία (το διαδίκτυο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ως σύγχρονοι τρόποι επικοινωνίας)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Σύστημα - σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας των σύγχρονων συσκευών και μορφών επικοινωνίας και ενημέρωσης

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, λεξικό κτλ).

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να βρουν μέσα από το λογισμικό, ποιες συσκευές έχουν εφεύρει οι άνθρωποι για να επικοινωνούν, να ενημερώνονται και να ψυχαγωγούνται και να αναφέρουν κάποιες από αυτές.

Στη συνέχεια, οι μαθητές μέσα από φωτογραφικό υλικό βλέπουν την ιστορική εξέλιξη της συσκευής του ηλεκτρονικού υπολογιστή και συζητούν πάνω σε αυτήν.

Τέλος εργάζονται σε ομάδες. Περιγράφουν τον τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αφού αναζητήσουν πληροφορίες στο λογισμικό.