ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ




   


Θεματική ενότητα: ΕΔΑΦΟΣ

Το εκπαιδευτικό υλικό της ενότητας απευθύνεται σε μαθητές των τάξεων Δ', Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού.

Χρόνος: έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει δυνατότητα να αναπτυχθεί ως ένα σχέδιο εργασίας τουλάχιστον 6 ωρών.

Κοινωνική οργάνωση: η παιδαγωγική αξιοποίηση της θεματικής ενότητας «Το έδαφος του πλανήτη μας» προβλέπει ποικιλία δραστηριοτήτων που μπορούν να γίνουν ατομικά και ομαδικά με έμφαση πάντως στη συνεργατική διερεύνηση και στη συνεργατική επίλυση προβλήματος.

Σε κάθε θεματική υποενότητα περιέχονται συγκεκριμένα φύλλα εργασίας που συμβαδίζουν με τις «οθόνες» της υποενότητας και τις δραστηριότητες που υπάρχουν αυτές. Για παράδειγμα στην υποενότητα «Έδαφος και υπέδαφος: Τα θεμέλια της ζωής» υπάρχουν 5 οθόνες που συνοδεύονται από δυο φύλλα εργασίας τα οποία οι μαθητές είναι απαραίτητο να τα έχουν στη διάθεσή τους τυπωμένα, όταν εργάζονται με το προτεινόμενο ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό. Τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας αποτελούν μια πρόταση (φυσικά όχι τη μοναδική) για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού. Κατά την άποψή μας, τα φύλλα εργασίας θα πρέπει να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το Δ με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των μαθητών του και των δεξιοτήτων που αυτοί κατέχουν ή/και οικειοποιούνται σταδιακά.

Ενεργοποιώντας τις υπερσυνδέσεις οδηγούμαστε στην παρουσίαση των διδακτικών στόχων των υποενοτήτων της κάθε θεματικής ενότητας, στην αναλυτική παρουσίαση των οθονών των υποενοτήτων και σε προτάσεις για τη διδακτική αξιοποίησή τους:

Οι υποενότητες της θεματικής ενότητας «Το έδαφος του πλανήτη μας» είναι οι ακόλουθες:

1. Το έδαφος και το υπέδαφος: Τα θεμέλια της ζωής
Στην υποενότητα αυτή οι μαθητές εμπλεκόμενοι σε συνεργατικές διερευνητικές δραστηριότητες ενημερώνονται για το έδαφος, τη σημασία του για τη ζωή των ζωντανών οργανισμών και τη λειτουργία του ως βάσης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων

Οθόνη 1: Γεώσφαιρα: «ταξιδεύουμε» στο εσωτερικό της Γης
Οθόνη 2: Ο πλούτος (οι πόροι) του φλοιού της Γης
Οθόνη 3: Το ζωογόνο έδαφος
Οθόνη 4: Η διάβρωση του εδάφους
Οθόνη 5: Ερημοποίηση και αλατοποίηση του εδάφους

2 Το παγκόσμιο πρόβλημα της υποβάθμισης του εδάφους
Η υποβάθμιση του εδάφους είναι ένα από τα σημαντικότερα οικολογικά προβλήματα που όμως δεν έχει αναδειχθεί τόσο όσο τα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης. Οι μαθητές προσεγγίζουν και μελετούν τις διαστάσεις της υποβάθμισης του εδάφους (π.χ. διάβρωση, ερημοποίηση κ.λπ) μέσω της μεθοδολογίας επίλυσης προβλήματος

Οθόνη 1: Τι σημαίνει υποβάθμιση του εδάφους του πλανήτη;
Οθόνη 2: Το έδαφος του πλανήτη σε κίνδυνο;
Οθόνη 3: Αναζητούμε τις αιτίες της υποβάθμισης του εδάφους του πλανήτη μας
Οθόνη 4: Οι επιπτώσεις της υποβάθμισης του εδάφους
Οθόνη 5: Λύσεις που προτείνονται για το πρόβλημα της υποβάθμισης του εδάφους
Οθόνη 6: Κατασκευή αφίσας: Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για το έδαφος
Οθόνη 7: Αξίζει όλοι να γνωρίζουμε: ΕΔΑΦΟΣ – Το θεμέλιο της ζωής στον πλανήτη

3 Τα ορυκτά καύσιμα του πλανήτη εξαντλούνται
Στις μέρες μας η ενεργειακή ζήτηση αυξάνεται ολοένα. Το μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας που χρησιμοποιούμε προέρχεται από τις συμβατικές πηγές ενέργειας που είναι το πετρέλαιο, η βενζίνη και ο άνθρακας. Αυτές οι μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που αργά ή γρήγορα θα εξαντληθούν δημιουργούν μια σειρά από περιβαλλοντικά προβλήματα με πιο σημαντικό το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή, αιολική, γεωθερμική και ενέργεια βιομάζας που είναι περιβαλλοντικά πιο φιλικές είναι επιβεβλημένη ανάγκη

Οθόνη 1: «Ανανεώσιμες» και «Μη ανανεώσιμες πηγές» ενέργειας Ι
Οθόνη 2: «Ανανεώσιμες» και «Μη ανανεώσιμες πηγές» ενέργειας ΙΙ




.....


 










 Οθόνες:     1   2   3   4   5