ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 3– ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΞΩ ΚΟΣΜΟΣ
Διδακτικοί στόχοι:
Κεφάλαιο 1: «Το δάσος επηρεάζει το κλίμα – Τάξεις Δ΄ΣΤ΄» Για
τους μεγάλους μαθητές προτείνουμε τη διαπραγμάτευση του μείζονος
θέματος της εποχής μας, του φαινόμενου του θερμοκηπίου. Προσφέρεται ένα
αρχείο Power Point (ppt), το οποίο σχηματικά και λεκτικά επιχειρεί να
υποβοηθήσει τη συζήτηση στην τάξη για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Στο
αρχείο υπάρχουν δύο όμοιες διαφάνειες που δείχνουν το μηχανισμό
σχηματισμού του φαινόμενου του θερμοκηπίου. Στην μια μπορείτε να
εξελίξετε το μοντέλο σχηματισμού του φαινόμενου βήμα-βήμα κάνοντας
αριστερό κλικ με το ποντίκι. Επομένως, μπορείτε βήμα-βήμα να δίνετε
εξηγήσεις και να συζητάτε με τους μαθητές σας. Στην αμέσως επόμενη
διαφάνεια υπάρχει αυτόματη εξέλιξη του φαινόμενου στο μοντέλο που
απεικονίζεται. Κεφάλαιο 2: «Το δάσος επηρεάζει τον αέρα των πόλεων. Τάξεις Α΄-Γ΄»
Κεφάλαιο 2: «Το δάσος επηρεάζει τον αέρα των πόλεων. Τάξεις Δ΄-ΣΤ΄» Σκοπός της ενότητας αυτής είναι να συσχετίσουν οι μαθητές α) την ύπαρξη μηχανισμού των φυτών του δάσους που βελτιώνει την ποιότητα του αέρα, με β) τις λειτουργίες της φωτοσύνθεσης, της διαπνοής και της κατακράτησης των βλαβερών σωματιδίων του αέρα. Τα φυτά ως παραγωγοί τροφής πρώτης τάξεως είναι η βάση της τροφικής πυραμίδας, υπό την έννοια ότι παράγουν μόνα τους την τροφή τους μέσα από τη λειτουργία της φωτοσύνθεσης. Στις διαφάνειες διαπραγματευόμαστε το θέμα της φωτοσύνθεσης αλλά και της διαπνοής, μέσα από τις οποίες ο αέρας εμπλουτίζεται σε οξυγόνο και υγρασία με παράλληλη μείωση της θερμοκρασίας. Οι υπάρχουσες διαφάνειες σχηματοποιούν τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης και των προϊόντων που παράγονται (οξυγόνο, πολυοργανικές ενώσεις, τροφής θα πούμε στους μαθητές μας), καθώς και τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα με την παράλληλη απορρόφηση των ανόργανων συστατικών από το έδαφος. Στη συνέχεια περιγράφεται η διαπνοή και σχηματοποιείται ο καθαρισμός του αέρα. Τέλος, υπάρχει το σχηματικό μοντέλο του καθαρισμού του αέρα των πόλεων από το περιαστικό πράσινο. Φύλλο εργασίας: Παιδαγωγική αξία – Οδηγίες χρήσης. Στο φύλλο εργασίας τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν κενά, να γράψουν τις εμπειρίες τους γύρω από τα θέματα που διαπραγματεύονται στην ενότητα και μετά από μια επίσκεψή τους στο δάσος. Στο τέλος παρακινούνται να γράψουν με περιεκτικό τρόπο τη διαδικασία του καθαρισμού των αέρα των πόλεων. Το φύλλο εργασίας έχει αξιολογική – ανατροφοδοτική λειτουργία.
Κεφάλαιο 3: «Το δάσος προσφέρει πρώτες ύλες και αναψυχή» Στο κεφάλαιο αυτό προσπαθούμε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι το δάσος αποτελεί πλουτοπαραγωγική πηγή για τον άνθρωπο, προσφέροντάς του ξυλεία, ζωικό κρέας και άλλες πρώτες ύλες για την παραγωγή πολλών αγαθών. Ταυτόχρονα τα δάση επηρεάζουν πολλές φορές καθοριστικά την επαγγελματική ζωή των ανθρώπων. Προσφέρονται εικόνες που παραπέμπουν στα αγαθά που μας προσφέρουν τα δάση, καθώς επίσης και εικόνες από διάφορες περιοχές της χώρας μας με δραστηριότητες αναψυχής και αισθητικής απόλαυσης των δασών. Τα παιδιά παρακινούνται μέσα από την Πύλη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης να αναζητήσουν περισσότερα για το θέμα που μελετούν. Έμμεσα εξοικειώνονται να αναζητούν ενημέρωση μέσα από δικτυακούς τόπους επίσημων και έγκυρων φορέων. Όμοια, στην ενότητα 4 παραπέμπονται στο δικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, στην ενότητα 5 στο δικτυακό τόπο του Αρκτούρου κ.ο.κ. Κεφάλαιο 4 : «Το δάσος ρυθμίζει τον κύκλο του νερού. Τάξεις Α΄-Γ΄» Για
τους μαθητές των μικρών τάξεων προσφέρεται ένα αρχείο ppt όπου
αναπαρίσταται ο κύκλος του νερού στη φύση και προκαλείται συζήτηση γύρω
από το θέμα του τύπου του ταξιδιού μιας σταγόνας βροχής. Επιπρόσθετα,
μπορείτε να επισκεφτείτε με τους μαθητές σας του δικτυακούς τόπους των
Περιβαλλοντικών Κέντρων Καστοριάς, Κόνιτσας κ.ά. όπου για τους μαθητές
του Νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου έχουν
αναπτυχθεί εκπαιδευτικά προγράμματα που περιέχουν ένα παραμύθι
για τον κύκλο του νερού π.χ. «Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας», «Το
ταξίδι της περλίτας» κ.λπ. Στο
κεφάλαιο αυτό προσφέρεται ένα αρχείο ppt όπου αναπαρίσταται ο κύκλος
του νερού, από το σχηματισμό των νεφών μέσω της εξάτμισης έως τη
δημιουργία της βροχής, του χιονιού και του χαλαζιού μέσω της
συμπύκνωσης των υδρατμών και το σχηματισμό, στη συνέχεια, επιφανειακών
υδάτων, π.χ. ρυακιών, ποταμών κ.λπ. Στη διαφάνεια Νο 11 υπάρχει το
μοντέλο του κύκλου του νερού (υδρολογικού κύκλου). Στις επόμενες
διαφάνειες Νο 12,14 υπάρχουν πληροφορίες για την κατανομή του νερού στο
στερεό φλοιό της γης, όπως επίσης και της περιεκτικότητας σε νερό του
ανθρώπινου οργανισμού και κάποιων φυτών. Δραστηριότητες επέκτασης – «Διάβρωση του εδάφους»
|