ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση»


  • Σχέδιο εργασίας 4.2: «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας»


ΖΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ


  

 

1. Σεισμός! Τι κάνουμε;

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να ερευνήσουν, να συζητήσουν και να διαμορφώσουν απόψεις για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε και τις προφυλάξεις που πρέπει να παίρνουμε για να είμαστε ασφαλείς σε περίπτωση σεισμού

·       να ενημερωθούν για την υπηρεσία που ασχολείται με τους σεισμούς (Ο.Α.Σ.Π.)

·       να σχεδιάσουν στρατηγικές/σχέδιο δράσης σε περίπτωσης σεισμού στο σχολείο και να ενημερωθούν για το ήδη υπάρχον σχέδιο

·       να εφαρμόσουν στην πράξη το σχέδιό τους

·       να ενημερωθούν για την υπηρεσία που ασχολείται με τους σεισμούς (Ο.Α.Σ.Π.)

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης Ο.Α.Σ.Π.

·       να ανακοινώσουν προφορικά και γραπτά στην ολομέλεια της τάξης το αποτέλεσμα της έρευνάς τους.

Διακλαδικές διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης Ο.Α.Σ.Π.

- να ανακοινώνουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και ανάπτυξη σχεδίου δράσης στην περίπτωση σεισμού

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου του τρόπου με τον οποίο παρατάσσονται οι μαθητές των τάξεων μετά την έξοδό τους από την αίθουσα

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

- δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στην αίθουσα αλλά και στο προαύλιο του σχολείου (εικονικός σεισμός)

Διαθεματικές Έννοιες

διάσταση (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα),

επικοινωνία (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων),

μονάδα - σύνολο (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και την σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης),

αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας (ιστοσελίδα Ο.Α.Σ.Π.)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο (σχέδιο προστασίας από τους σεισμούς)

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης. (σχέδιο προστασίας από τους σεισμούς)

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση κατάλληλης συμπεριφοράς για την προστασία από τους σεισμούς

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού

 Έρευνα στο διαδίκτυο

 Ενημερωτικά φυλλάδια, επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.λπ.

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Διερεύνηση

· Επισκόπηση απόψεων

· Παιχνίδια ρόλων

· Δραματοποιήσεις

· Εργασία σε ομάδες

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των αποτελεσμάτων της έρευνας των μαθητών και του σχεδιασμού τους για την αντιμετώπιση του σεισμού στο σχολείο

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να γράψουν τι σημαίνουν τα αρχικά Ο.Α.Σ.Π. αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στο σεισμό. Ως προσανατολισμός παρουσιάζεται εικόνα και κείμενο από το λογισμικό («πόλη» που συμβαίνει σεισμός).

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • ποια εφόδια πρέπει να έχουν στο σπίτι τους σε περίπτωση σεισμού

  • τι πρέπει να κάνουν όταν τελειώσει ο σεισμός και βρίσκονται στο σπίτι τους

  • τι πρέπει να κάνουν όταν σταματήσει ο σεισμός για να βγουν από το σπίτι τους

·        Σε ποια μέρη θα πρέπει να καταφύγουν όταν γίνει σεισμός και βρίσκονται έξω από το σπίτι τους.

Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Τέλος οι μαθητές καλούνται να συζητήσουν και να ενημερωθούν για το σχέδιο δράσης του σχολείου τους σε περίπτωση σεισμού, να φτιάξουν ένα σχέδιο δράσης για την τάξη τους και να το εφαρμόσουν εικονικά.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.

 

2. Προσοχή, κίνδυνος πλημμύρας!

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να ερευνήσουν και να συζητήσουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρες

·       να ενημερωθούν για τις υπηρεσίες που ασχολούνται με την πρόληψη και προστασία από φυσικά φαινόμενα, όπως η πλημμύρα (π.χ. Γ.Γ.Π.Π.)

·       να καταγράψουν βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να προστατευτούμε από την πλημμύρα

·       να εφαρμόσουν στην πράξη στο σχολείο επιθυμητές ενέργειες για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης Γ.Γ.Π.Π.

·       να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους

·       να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους για την πρόληψη από τυχόν πλημμύρα (μέσω αφίσας στους μαθητές του σχολείου, προφορικά και γραπτά στο διευθυντή του σχολείου)

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης Γ.Γ.Π.Π.

- να επικοινωνήσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους προφορικά και γραπτά 

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και καταγραφή των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό με σκοπό την προστασία σε περίπτωση πλημμύρας

- σχεδιασμός αφίσας

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (Γεωγραφία) είναι οι ακόλουθες:

- καταγραφή των περιοχών που κινδυνεύουν περισσότερο σε περίπτωση πλημμύρας (με σκοπό την αποφυγή τους)

Διαθεματικές Έννοιες

διάσταση (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα),

επικοινωνία (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων),

μονάδα - σύνολο (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και την σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης),

σύστημα (ταξινόμηση των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας- ταξινόμηση των ενεργειών για την προστασία από τον ήλιο),

αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την περίπτωση πλημμύρας

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών (ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα;).

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση συμπεριφοράς κατάλληλης ώστε να αποφύγουμε τον κίνδυνο σε περίπτωση πλημμύρας, αλλά κυρίως της πρόληψής της)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού

 Έρευνα στο διαδίκτυο

 Ενημερωτικά φυλλάδια, επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.λπ.

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Διερεύνηση

· Επισκόπηση απόψεων

· Παιχνίδια ρόλων

· Εργασία σε ομάδες

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.).

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των σημείων του σχολείου που κινδυνεύουν από πλημμύρα

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πλημμύρες.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • ποιες υπηρεσίες μας προστατεύουν σε περίπτωση κινδύνου, όπως η πλημμύρα

  • τι κάνουμε αν δεν προλάβουμε να απομακρυνθούμε από μια περιοχή που πλημμυρίζει.

  • πόσο ασφαλές είναι το σχολείο τους σε περίπτωση πλημμύρας.

Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Τέλος οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μια αφίσα με θέμα: «Πώς προστατευόμαστε σε περίπτωση πλημμύρας» και παράλληλα να ενημερώσουν όλες τις τάξεις του σχολείου τους.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.

 

3. Φωτιά, φωτιά … το 199!

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να συζητήσουν για το πώς μπορεί να ξεκινήσει μια πυρκαγιά στο δάσος ή στο σπίτι.

·       να ερευνήσουν και να συζητήσουν για τις ενέργειες που κάνουμε για την αποφυγή και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς στο σπίτι και στο δάσος

·       να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα σχέδιο για την περίπτωση πυρκαγιάς στο σχολείο

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να καταγράψουν τις ενέργειες που κάνουμε για την αποφυγή και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς

·       να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους.

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- να καταγράψουν τις ενέργειες που κάνουμε για την αποφυγή και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- δημιουργία σχεδίου αντιμετώπισης της πυρκαγιάς

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και κατασκευή σχεδίου αντιμετώπισης της πυρκαγιάς

Διαθεματικές Έννοιες

διάσταση (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα),

 επικοινωνία (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων),

μονάδα - σύνολο (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και την σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης),

σύστημα (ταξινόμηση των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας- ταξινόμηση των ενεργειών για την προστασία από τον ήλιο),

αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από το ενδεχόμενο πυρκαγιάς

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση στάσεων κατάλληλων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς

Πηγές - Υλικό

 Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού

 Διαδίκτυο, ενημερωτικά φυλλάδια, επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.λπ.

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία του τρόπου προστασίας από/και αντιμετώπισης της πυρκαγιάς

· Επισκόπηση απόψεων

· Παιχνίδια ρόλων

· Εργασία σε ομάδες

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.).

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος (σχολείο) για προστασία από φωτιά

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν το πώς μπορεί να ξεκινήσει μια φωτιά στο δάσος ή στο σπίτι, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πυρκαγιές.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές τα παρακάτω θέματα:

  • τι προσέχουμε όταν βρισκόμαστε στο δάσος, για να μην πιάσει φωτιά

  • τι προσέχουμε στο σπίτι μας για να αποφύγουμε τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς

  • τι κάνουμε σε περίπτωση πυρκαγιάς όταν βρισκόμαστε στο σπίτι, αν δεν μπορούν να φύγουμε αυτό.

  • Τι κάνουμε στην περίπτωση που πιάσουν φωτιά τα ρούχα μας

Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Στη συνέχεια οι μαθητές συνεργάζονται για να παρουσιάσουν ένα δικό τους ένα σχέδιο δράσης, για να προστατευτούν σε περίπτωση πυρκαγιάς στο χώρο του σχολείου.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.

 

4. Ένα «καυτό» πρόβλημα

 

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να ερευνήσουν και να συζητήσουν για ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να αποφύγουμε προβλήματα που δημιουργούνται από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου

·       να καταγράψουν τις προφυλάξεις που παίρνουμε και ενέργειες που κάνουμε για να αποφύγουμε από/και να προστατευτούμε στην περίπτωση καύσωνα

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων καύσωνας και θερμοπληξία

·       να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους.

Διακλαδικές διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων καύσωνας και θερμοπληξία

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (Γεωγραφία) είναι οι ακόλουθες:

- η αναγνώριση για το πότε ο ήλιος είναι επικίνδυνος (εποχή) και γιατί

Διαθεματικές Έννοιες

διάσταση (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα),

επικοινωνία (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων),

μονάδα - σύνολο (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και την σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης),

αλληλεπίδραση (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από τον ήλιο

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση στάσεων κατάλληλων για την αποφυγή και προστασία από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου

Πηγές - Υλικό

 Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού

 Διαδίκτυο, ενημερωτικά φυλλάδια, επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.λπ.

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Διερεύνηση λογισμικού

· Επισκόπηση απόψεων

· Εργασία σε ομάδες

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές καλούνται να γράψουν τις απόψεις τους για το πώς μπορεί ο ήλιος να γίνει επικίνδυνος για την υγεία του ανθρώπου, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στον ήλιο. Ως προσανατολισμός παρουσιάζονται εικόνα και κείμενο από τη σχετική υποενότητα του λογισμικού.

Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν:

  • τι σημαίνουν οι λέξεις καύσωνας και θερμοπληξία

  • πώς μπορούν να προστατευτούν από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου

  • τι πρέπει να αποφεύγουν τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας

  •  τι πρέπει να κάνουν τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας.

Οι μαθητές ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές. Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.