ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση»

  • Σχέδιο εργασίας 4.1: «Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον»


ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


  

   

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να συζητήσουν και να αναγνωρίσουν τη σημασία του νερού, του αέρα για την ύπαρξη της ζωής, και της προστασίας του βιοτικών (π.χ. έδαφος) και αβιοτικών στοιχείων ενός οικοσυστήματος (φυτά, ζώα)

·       να ενημερωθούν για τις αρνητικές ανθρώπινες περιβαλλοντικές παρεμβάσεις και δραστηριότητες.

·       να γνωρίσουν περιβαλλοντικά προβλήματα, να τα μελετήσουν και να προτείνουν κατάλληλες δράσεις (οι προτεινόμενες δραστηριότητες αφορούν το χώρο του σχολείου, μπορούν όμως να επεκταθούν και έξω από αυτό)

·       να συνειδητοποιήσουν (σταδιακά) τη σημασία της εφαρμογής περιβαλλοντικά προσανατολισμένων πρακτικών και να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή συνήθειες που δείχνουν ευαισθησία στις περιβαλλοντικές αξίες

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να καταγράψουν δραστηριότητες των ανθρώπων που ρυπαίνουν το νερό, το έδαφος, τον αέρα (φύλλο εργασίας 1, 2, 3)

·       να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με περιβαλλοντικές δράσεις (οικονομία στο νερό - φύλλο εργασίας 1, δράσεις για την αποφυγή σκουπιδιών - φύλλο εργασίας 1)

·       να καταγράψουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 2)

·       να ανακοινώσουν την εργασίας τους (δημιουργία αφίσας) σε άλλους (φύλλο εργασίας 4)

* Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου εργασίας που προτείνουμε εξειδικεύονται ανά φύλλο εργασίας στη συνέχεια.

Διακλαδικές διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας (φύλλο εργασίας 2)

-         διατύπωση και καταγραφή επιθυμητών περιβαλλοντικών πρακτικών (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4)

-         ανακοίνωση των συμπερασμάτων της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 2)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- ταξινόμηση ζώων σε κατηγορίες (φύλλο εργασίας 4)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         περιβαλλοντικά προσανατολισμένες πρακτικές και δράσεις (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας (φύλλο εργασίας 4).

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση: Αλληλεπίδραση έμβιων και άβιων στοιχείων, αλληλεπίδραση ανθρώπινων δραστηριοτήτων και περιβάλλοντος

Σύστημα: η σχέση των έμβιων κι άβιων στοιχείων ενός οικοσυστήματος

Επικοινωνία: δημιουργία αφίσας, ανακοίνωση ερευνητικών αποτελεσμάτων

Μονάδα – σύνολο: Η περιβαλλοντικά ευαίσθητη συμπεριφορά που βασίζεται στην αγαστή σύζευξη /συνεργασία του δίπολου μονάδα - σύνολο

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή) (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας και παρουσίαση πληροφοριών (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες. (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων (φύλλο εργασίας 1, 2, 3)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

 Μελέτη στο πεδίο (φύλλο εργασίας 2)

Αξιοποίηση άλλων πηγών (ενημερωτικά φυλλάδια, διαδίκτυο, ενημέρωση από ειδικούς, εκπαιδευτική επίσκεψη κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Συνεργατική διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Εργασία σε ομάδες (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις κτλ). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος. (φύλλο εργασίας 2)

· Διεξαγωγή έρευνας (φύλλο εργασίας 2)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

 Φύλλο εργασίας 1: Πολύτιμο νεράκι

Στην πρώτη δραστηριότητα οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις για το πώς οι άνθρωποι ρυπαίνουν τον περιβάλλον. Στην δραστηριότητα που ακολουθεί οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας την σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

·        Πώς μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν πλένουμε τα χέρια και τα δόντια μας;

·        Πού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το νερό με το οποίο έχουμε πλύνει φρούτα και λαχανικά;

·        Πώς πρέπει να πλένουμε το αυτοκίνητό μας για να κάνουμε οικονομία στο νερό;

·        Με ποιους τρόπους μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν είμαστε στο σχολείο;

 

 Φύλλο εργασίας 2: Σκουπίδια…υπάρχουν λύσεις!

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό για τη σημασία των λέξεων «ανακύκλωση» και «λιπασματοποίηση». Η δραστηριότητα που ακολουθεί περιλαμβάνει τρεις έρευνες σχετικές με τα σκουπίδια (στη γειτονιά, στο σχολείο και στο σπίτι) κι ένα πείραμα σχετικό με τη διαδικασία της λιπασματοποίησης.

 

 Φύλλο εργασίας 3: Ο αέρας που αναπνέουμε

Στην πρώτη δραστηριότητα οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις για το πώς οι άνθρωποι ρυπαίνουμε τον αέρα.

Στην δραστηριότητα που ακολουθεί οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας την σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

·        Πώς μπορούμε να μειώσουμε την ρύπανση του αέρα από τα αυτοκίνητα;

·        Τι πρέπει να κάνουμε για να είναι ο αέρας καθαρός στην τάξης μας;

·        Τι πρέπει να κάνουμε τις ημέρες που ο αέρας δεν είναι καθαρός;

·        Τις επιδράσεις της όξινης βροχής με την πραγματοποίηση σχετικού πειράματος;

 

 Φύλλο εργασίας 4: Φύση…ΣΟΣ

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές για να ενημερωθούν και να καταγράψουν ποια ζώα της Ελλάδας κινδυνεύουν να εξαφανιστούν και ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες δημιουργούν αυτό το περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Στη δεύτερη δραστηριότητα οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας την σχετική ενότητα του λογισμικού κατασκευάζουν αφίσα με ελληνικά ζώα και λόγους από τους οποίους κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, με σκοπό να ενημερώσουν την κοινότητα του σχολείου τους.