ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση»

  • Σχέδιο εργασίας 4.3: «Ο τόπος μας ο κόσμος όλος»


Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ … ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ


  

   

Στόχοι

Οι μαθητές:

·       να ενημερωθούν για τα βασικά δικαιώματα των παιδιών όπως καθορίζονται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Δικαιώματα για Ανάπτυξη - Εξέλιξη, Δικαιώματα Επιβίωσης, Προστασίας και Συμμετοχής), καθώς και τις βασικές οργανώσεις προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού (UNICEF και συνήγορος του παιδιού) (φύλλο εργασίας 1, «Τα παιδιά όλου του κόσμου έχουμε δικαιώματα»)

·       να κάνουν έρευνα σχετική με τις φυλετικές διακρίσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα υποδοχής (φύλλο εργασίας 2, «Οι ξένοι … φίλοι μας»)

·       να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες στην καθημερινή τους ζωή και να προτείνουν πιθανές παρεμβάσεις/βελτιώσεις στα προβλήματα αυτά (φύλλο εργασίας 3: «Διαφορετικοί αλλά με ίσα δικαιώματα»)

·       να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τον εθελοντισμό και τις μορφές που έχει η εθελοντική προσφορά (φύλλο εργασίας 4, «Προσφορά ζωής»)

·       να ενημερωθούν για την ύπαρξη και το ρόλο κάποιων κοινωνικών υπηρεσιών (φύλλο εργασίας 4: «Προσφορά ζωής»)

Γλωσσικοί Στόχοι

·       να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών, τη μετανάστευση και τον εθελοντισμό (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)

·       να ερμηνεύσουν το αρκτικόλεξο της UNICEF (φύλλο εργασίας 1)

·       να γνωρίσουν τη σημασία των λέξεων «μετανάστες» και «παλιννοστούντες» (φύλλο εργασίας 2)

·       να καταγράψουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 2)

·       να ερμηνεύσουν το αρκτικόλεξο ΑΜΕΑ UNICEF (φύλλα εργασίας 1 και, 3).

·       να ερμηνεύσουν το αρκτικόλεξο Μ.Κ.Ο. (φύλλο εργασίας 4).

·       να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο για τις φυλετικές διακρίσεις με θέμα «Οι ξένοι … φίλοι μας» (φύλλο εργασίας 2)

·       να διατυπώνουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τη λέξη «εθελοντισμός» (φύλλο εργασίας 4)

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλο εργασίας 1)

- σύνθεση μηνυμάτων σχετικών με τις φυλετικές διακρίσεις (φύλλο εργασίας 2)

- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας (φύλλα εργασίας 2 και 3)

- καταγραφή προτάσεων με τη λέξη «εθελοντισμός» (φύλλο εργασίας 4)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τα ΑΜΕΑ (φύλλο εργασίας 3).

- διάκριση των εννοιών «μετανάστες - παλιννοστούντες» (φύλλο εργασίας 2).

- ευαισθητοποίηση σχετικά με τις φυλετικές διακρίσεις (φύλλο εργασίας 2)

- προώθηση της εθελοντικής προσφοράς (φύλλο εργασίας 4)

- γνώση των δικαιωμάτων των παιδιών (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας (φύλλο εργασίας 2)

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- γνωριμία χωρών αποστολής και υποδοχής μεταναστών (φύλλο εργασίας 2)

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Σύστημα (το κοινωνικό σύνολο ως σύστημα με αλληλεπιδράσεις) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Αλληλεπίδραση (ανθρώπινες σχέσεις - σεβασμός, αλληλοβοήθεια, αλληλοκατανόηση, αμοιβαίο ενδιαφέρον ) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Επικοινωνία (επικοινωνιακές αλληλεπιδράσεις των μελών μιας κοινότητας, δημιουργία αφισών από τους μαθητές) (φύλλο εργασίας 2)

Μονάδα - σύνολο (το άτομο ως κοινωνική μονάδα οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες και την «ιδιαιτερότητα» των ατόμων) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και απλών στατιστικών εννοιών στην καθημερινή ζωή (φύλλο εργασίας 2)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου τη γνωριμία των βασικών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων ως μελών της κοινωνίας (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες. (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης (φύλλο εργασίας 2)

Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων (φύλλο εργασίας 2)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

 Έρευνα στο διαδίκτυο, ενημερωτικά φυλλάδια, επισκέψεις σε υπηρεσίες κ.λπ. (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Έρευνα στο σχολείο (φύλλα εργασίας 2 και 3)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

· Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος. (φύλλα εργασίας 2, 3 και 4)

Διεξαγωγή έρευνας (φύλλο εργασίας 2)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: «Τα παιδιά όλου του κόσμου έχουμε δικαιώματα»

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν το γεγονός ότι κάποια παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο. Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και εντοπίζουν στο πληροφοριακό υλικό του λογισμικού δύο από τις σημαντικότερες υπηρεσίες για την προστασία των παιδιών: τη UNICEF και το Συνήγορο του παιδιού που δραστηριοποιείται στη χώρα μας στο πλαίσιο λειτουργίας της υπηρεσίας Συνήγορος του πολίτη. Τέλος, με αφορμή τη «Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού» οι μαθητές ερευνούν και συζητούν την καθοδήγηση του δασκάλου για τα βασικά δικαιώματα των παιδιών.

 

Φύλλο Εργασίας 2 «Οι ξένοι … φίλοι μας».

Οι μαθητές εκφράζουν τις απόψεις τους για τις ανάγκες και τα δικαιώματα που έχουν τα παιδιά, αλλά και όλοι οι άνθρωποι. Με τη βοήθεια του λογισμικού και την καθοδήγηση του δασκάλου διευκρινίζεται η σημασία των λέξεων «μετανάστες» και «παλιννοστούντες». Στη συνέχεια οι μαθητές πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους επιδεικνύουν «σωστή» συμπεριφορά στα παιδιά των μεταναστών που βρίσκονται (αν υπάρχουν) στο σχολείο τους.

 

Φύλλο Εργασίας 3 «Διαφορετικοί αλλά με ίσα δικαιώματα»

Οι μαθητές εντοπίζουν τη σημασία των αρχικών ΑΜΕΑ με τη βοήθεια του λογισμικού και του λεξικού, καταγράφουν ποιες είναι οι «ιδιαιτερότητες» των ΑΜΕΑ και συζητούν για τις δυσκολίες που αυτά αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή. Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να συνεργαστούν μεταξύ τους, να ερευνήσουν, να πλοηγηθούν στο λογισμικό για να προτείνουν διάφορες λύσεις για την διευκόλυνση των ανθρώπων που έχουν κινητικές δυσκολίες, που έχουν δυσκολίες στην όραση ή δυσκολίες στην ακοή. Οι μαθητές προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα παραπάνω και με παρότρυνση του δασκάλου πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο στο σχολείο τους, στα σπίτια τους και στη γειτονιά τους, μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις για να διευκολύνουμε την κυκλοφορία των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα. Οι μαθητές συντάσσουν έκθεση με τις προτάσεις τους.

 

Φύλλο Εργασίας 4 «Προσφορά ζωής»

Οι μαθητές συζητούν για τον εθελοντισμό, διατυπώνουν και καταγράφουν τις απόψεις τους. Στη συνέχεια πλοηγούνται στο λογισμικό και εντοπίζουν κυβερνητικές και μη κυβερνητικές οργανώσεις που έχουν συσταθεί για την εθελοντική προσφορά. Αναδεικνύονται στη συζήτηση οι υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες οι κυβερνητικές και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις. Οι μαθητές πραγματοποιούν επίσκεψη στο Δημαρχείο για να αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με υπηρεσίες και εθελοντικά προγράμματα του Δήμου.