ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   

Η ιστορία της επικοινωνίας στις ανθρώπινες κοινότητες έχει μια μακραίωνη -πολύ ενδιαφέρουσα για τους μαθητές- ιστορία. Το σχέδιο εργασίας που προτείνεται για να αναπτυχθεί είτε στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος (μικρής διάρκειας) είτε στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης (μέσης και μεγάλης διάρκειας) δίνει τη δυνατότητα για διαθεματικές προεκτάσεις σε μια σειρά από μαθήματα, όπως την Ιστορία, τα Θρησκευτικά (ο πύργος της Βαβέλ), τη Γλώσσα, τα Εικαστικά, την Πληροφορική. Οι μαθητές συλλέγουν υλικό και ερευνούν στο λογισμικό και το διαδίκτυο για την ιστορία της επικοινωνίας από την προϊστορία έως σήμερα. Με βάση το υλικό που συγκεντρώνουν πραγματοποιούν δραστηριότητες στους υπολογιστές αλλά και μακριά από αυτούς (π.χ. αναπαριστούν τις φρυκτωρίες), φτιάχνουν αφίσες, ενώ ως προέκταση αυτών μπορούν να πραγματοποιήσουν αυτοτελή δρώμενα για εποχές και δραστηριότητες που τους τράβηξαν το ενδιαφέρον.

Το σχέδιο εργασίας που είναι αρκετά ευρείας θεματολογίας μπορεί να δώσει το έναυσμα για την πραγματοποίηση πιο επικεντρωμένων θεματολόγια μικρότερων σχεδίων. Ενδεικτικά αναφέρουμε: η ιστορία της γραφής, οι κώδικες επικοινωνίας, δελτία ειδήσεων στη νοηματική, επικοινωνία μέσω υπολογιστών κ.λπ.

Η ανάπτυξη της ενότητας του λογισμικού και κατ’ επέκταση ο σχεδιασμός του προτεινόμενου σχεδίου εργασίας πραγματοποιήθηκε με βάση το σχήμα που ακολουθεί:

Στόχοι του σχεδίου εργασίας
Στόχοι του προτεινομένου σχεδίου εργασίας είναι οι μαθητές:

  να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τους διάφορους τρόπους επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και   να μελετήσουν την εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο

να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα άτομα που για διάφορους λόγους αντιμετωπίζουν προβλήματα επικοινωνίας

  να εξοικειωθούν με τρόπους επικοινωνίας και ενημέρωσης, όπως η συγγραφή και η αποστολή γράμματος, η δημιουργία αφίσας και εφημερίδας, η συγγραφή και η αποστολή μηνυμάτων με ηλεκτρονικό μηνύματος

  να ενημερώσουν άλλους για τα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης και την ιστορία τους

να συζητήσουν για την αξία και την αναγκαιότητα της ενημέρωσης και της επικοινωνίας

να εξοικειωθούν με διαδικασίες επιστημονικής μεθοδολογίας και έρευνας, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν δημιουργικά σημαντικά θέματα και να αναπτύξουν επιστημονική νοοτροπία

να ασκηθούν στην συνεργατική διερεύνηση - ομαδική εργασία, να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας, να σέβονται τις διαφορετικές απόψεις, να καλλιεργήσουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και λήψης από κοινού αποφάσεων

  να αναπτύξουν και να παράγουν λόγο (στόχος της γλωσσικής καλλιέργειας)

να αξιοποιήσουν τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, μέσω του διαδικτύου και προγραμμάτων του Η/Υ

Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου εργασίας που προτείνουμε εξειδικεύονται ανά υπόθεμα στο δεύτερο μέρος αυτής της ενότητας.
 

Η εξακτίνωση του θέματος
Η εξακτίνωση του θέματος έχει γίνει σε τρεις θεματικές υποενότητες και υλοποιείται με βάση συγκεκριμένα φύλλα εργασίας (4 για κάθε υποενότητα):

Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ – ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ
1. Η επικοινωνία τα παλιά – παλιά χρόνια
2. Από τα … σχέδια στα γράμματα
3. Από τον αγγελιαφόρο … στον ταχυδρόμο
4. Η ιστορία της επικοινωνίας


Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ – Ο ΠΑΠΠΟΥΣ Ο ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟΣ
1. Μια πρωτότυπη … «τυπογραφική μηχανή»
2. Γινόμαστε μικροί δημοσιογράφοι
3. Φτιάχνουμε την αφίσα μας
4. Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος


ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ – ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΜΑΚΡΙΑ
1. Τηλε … επικοινωνούμε
2. Ραδιο … τηλεόραση
3. Όλος ο κόσμος μια … ηλεκτρονική «γειτονιά»
4. Πιο γρήγορα και … πιο μακριά

Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά, όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Προτείνεται, εάν κρίνεται απαραίτητο, τα φύλλα εργασίας να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το διδάσκοντα με βάση τα χαρακτηριστικά των μαθητών της κάθε τάξης και τις ανάγκες τους.

 

Πηγές-Βιβλιογραφία

Εκπαιδευτικές Επισκέψεις
Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ

Βιβλία
Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, 1997
Η επικοινωνία από την αρχή μέχρι το Ίντερνετ, εκδόσεις Παττάκη, 1998.
Η επικοινωνία χτες και σήμερα, συγγραφέας Στυλιάδης Κώστας, εκδόσεις Πατάκη.
Ιστορία των τηλεπικοινωνιών, συγγραφέας Στυλιάδης Κ.,. Φλώρινα ,1995.
Η ιστορία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, Jeanneney J. N., εκδόσεις Παπαδήµα, Αθήνα 1999.
Τηλεπικοινωνίες των αρχαίων Ελλήνων, Λάζος Χ., εκδόσεις Αίολος, Αθήνα 1997.
Μέσα επικοινωνίας στην αρχαία Ελλάδα, συγγραφέας Κουλέ Κορίν, εκδόσεις Παπαδήμας, 1998.
Σύντομη ιστορία της επικοινωνίας. Από την τυπογραφία στο διαδίκτυο, συγγραφέας Μπαντιμαρούδης Φιλήμων, εκδόσεις Επίκεντρο, 2001.
Γλώσσες και μέσα Επικοινωνίας, Ardley Neil, εκδόσεις Γ. Ρίζου.
Τα μέσα επικοινωνίας , συγγραφείς Μιλλεούνη Μαίρη και Ξενάκη, Φωτεινή, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2000.
4 1/2 φίλοι και ένας κροκόδειλος στο ίντερνετ 8, συγγραφέας Φρίντριχ, Γιόαχιμ, Εκδόσεις Εμπειρία, 2002.
Ιστορία των µέσων µαζικής επικοινωνίας, συγγραφείς Μπαρμπιέ Φ. & Λαβενίρ Κ., εκδόσεις ∆ροµέας, 1999.


 
Δικτυακοί Τόποι

http://www.ote.gr/mouseio.asp
Δικτυακός τόπος του μουσείου του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας (Ο.Τ.Ε.).
http://www.elta.gr
Δικτυακός τόπος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ).
http://www.et.gr
Δικτυακός τόπος του Εθνικού Τυπογραφείου.
http://www.ekebi.gr
Δικτυακός τόπος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
http://www.ote.gr
Δικτυακός τόπος του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας (ΟΤΕ).
http://www.ert.gr
Δικτυακός τόπος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης (ΕΡΤ).
http://www.yme.gr
Δικτυακός τόπος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
http://gym-n-souliou.ser.sch.gr/ergasies/epikoinonies.html
Ιστοσελίδα του Γυμνασίου Σουλίου, όπου παρουσιάζεται εργασία μαθητών με τίτλο «Οι τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα χτες και σήμερα. Τηλεφαρμογές».