ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   

1. Η επικοινωνία τα παλιά – παλιά χρόνια

Στόχοι

Οι μαθητές:

να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τους διάφορους τρόπους επικοινωνίας που ανέπτυξαν οι άνθρωποι στα αρχαία χρόνια και σε διάφορα μέρη του κόσμου δίνοντας έμφαση στις φρυκτωρίες

 να αποκωδικοποιήσουν φωτεινά μηνύματα στην πράξη που αποστέλλονται με τη μέθοδο των φρυκτωριών

  να αναγνωρίσουν τη σημασία της ανάπτυξης τρόπων επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και τη συμβολή τους στην εξέλιξη του ανθρώπου και στην ανάπτυξη του πολιτισμού

Γλωσσικοί Στόχοι

   να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης φρυκτωρία

   να αναζητήσουν την ερμηνεία της λέξης φρυκτωρία

   να περιγράψουν τη λειτουργία της μετάδοσης μηνυμάτων με τη φρυκτωρία

   να αντιστοιχίσουν κωδικοποιημένα μηνύματα σε γράμματα

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

- εντοπισμός της σημασίας φρυκτωρία

- σύνθεση μηνυμάτων με κώδικα (φρυκτωρία).

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- στήλες και γραμμές πίνακα.

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων).

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της σύγχρονης (πρόσωπο με πρόσωπο ή εξ’ αποστάσεως, π.χ. φρυκτωρίες) και ασύγχρονης  επικοινωνίας).

Επικοινωνία (τρόποι επικοινωνίας, μέσα επικοινωνίας, σύμβολα επικοινωνίας, κώδικες επικοινωνίας κ.λπ.).

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στους τρόπους επικοινωνίας στο χρόνο και στους διάφορους πολιτισμούς).

Σύστημα - σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων).

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, διάλογος).

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και την αντιστοίχισή τους συμβολικά σε γράμματα.

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας.

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (λεξικά, λογισμικό κ.λπ).

Διεξαγωγή προσομοίωσης μετάδοσης μηνύματος με φρυκτωρίες

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν το γεγονός ότι οι άνθρωποι ανέπτυξαν μεταξύ τους κάποιους τρόπους επικοινωνίας. Με αφορμή τις εικόνες μπορεί να γίνει συζήτηση για τους τρόπους που ανέπτυξαν οι άνθρωποι διαφορετικών λαών για να επικοινωνούν μεταξύ τους. Επίσης η συζήτηση μπορεί να αφορά και στους τρόπους επικοινωνίας στο πέρασμα των χρόνων.

Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και εντοπίζουν στο πληροφοριακό υλικό του λογισμικού και σε λεξικά τρόπους επικοινωνίας που ανέπτυξαν οι άνθρωποι στο πέρασμα των χρόνων και ασχολούνται ιδιαίτερα με τη φρυκτωρία. Με τη βοήθεια του πίνακα που υπάρχει στο φύλλο εργασίας, κάθε ομάδα κωδικοποιεί μια λέξη. Στη συνέχεια, οι μαθητές κάθε ομάδας διαδοχικά καλούνται να χρησιμοποιήσουν τη φρυκτωρία για να μεταδώσουν μηνύματα σε άλλες ομάδες. Οι άλλες ομάδες με την καθοδήγηση του διδάσκονται καλούνται να αποκωδικοποιήσουν το μήνυμα.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι 45 λεπτά.