ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   

2. Από τα … σχέδια στα γράμματα

Στόχοι

Οι μαθητές:

να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπου για την ανάπτυξη της γραφής (δημιουργία συλλαβογραμμάτων και ιδεογραμμάτων)

να ενημερωθούν για τα διάφορα είδη αλφαβήτου που χρησιμοποιούν σήμερα διάφοροι λαοί και να τα συγκρίνουν με το ελληνικό

Γλωσσικοί Στόχοι

να αναζητήσουν την ερμηνεία όρων σχετικά με την επικοινωνία (συλλαβογράμματα, ιδεογράμματα, γραμμική)

    να ενημερωθούν για την θεωρούμενη ως πρώτη ελληνική γραφή, τη γραμμική

    να συγκρίνουν το ελληνικό με άλλα αλφάβητα

   να αντιστοιχίσουν κωδικοποιημένα μηνύματα σε γράμματα

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-  γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

-  καταγραφή πληροφοριών σε αφίσα

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-   ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-   σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- γνωριμία λαών που πρώτοι χρησιμοποίησαν γραπτά σημάδια για να επικοινωνήσουν (Κινέζοι, Αιγύπτιοι)

Διαθεματικές Έννοιες Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, αλληλεπίδραση λαών)

Επικοινωνία (επικοινωνία μέσω συμβόλων)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στα διάφορα συμβολικά συστήματα)

Σύστημα – σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, διάλογος).

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (λεξικά, λογισμικό κ.λπ).

Δημιουργία αφίσας

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή εικόνες που δείχνουν τις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπου να εκφραστεί και να επικοινωνήσει γραπτά γίνεται συζήτηση για το πώς φθάσαμε τελικά στη χρήση των γραμμάτων. Ο δάσκαλος πληροφορεί τους μαθητές ότι έχουν βρεθεί και άλλες μορφές γραπτής επικοινωνίας και ότι μερικές από τις πρώτες προσπάθειες ανήκουν στους κατοίκους του ελληνικού χώρου.

Οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες στο διαδίκτυο και να τις καταγράψουν. Η έρευνα στη συνέχεια στρέφεται στον ελληνικό χώρο, όπου βρίσκουν διάφορες μορφές γραφής που έχουν χρησιμοποιηθεί από τους Έλληνες.

Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν τη βιβλιοθήκη του λογισμικού αλφάβητα άλλων λαών και τα συγκρίνουν με το Ελληνικό. Αναμένεται να διαπιστώσουν ότι σε διάφορα μέρη του κόσμου χρησιμοποιούνται διαφορετικά σύμβολα για τη γραφή.

Με το υλικό που έχουν συλλέξει οι μαθητές μπορούν να κατασκευάσουν αφίσες (ανά ομάδα ή μια αφίσα όλη η τάξη) με θέμα την ιστορία της γραφής, τα αλφάβητα κ.λ.π.

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα. Η κατασκευή της αφίσας μπορεί να επεκταθεί ως δραστηριότητα και το μάθημα των εικαστικών.