ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
3. Από τον αγγελιαφόρο … στον ταχυδρόμο

Στόχοι

Οι μαθητές:

να γνωρίσουν ότι η μεταφορά των μηνυμάτων στην αρχαιότητα γινόταν με τους αγγελιαφόρους

να διαπιστώσουν ότι η μετακίνηση των αγγελιαφόρων ήταν μια δύσκολη και επίπονη προσπάθεια που όμως εξυπηρέτησε τους ανθρώπους για πάρα πολλά χρόνια

να γνωρίσουν ότι η ανάπτυξη των ταχυδρομείων ήταν η εξέλιξη της μεταφοράς μηνυμάτων από τους αγγελιαφόρους

να γνωρίσουν τη μορφή που πρέπει να έχει ένα γράμμα για να αποσταλεί με τη μεσολάβηση του ταχυδρομείου

να επισκεφτούν ένα ταχυδρομείο και να παρατηρήσουν από κοντά τις λειτουργίες του και τις δραστηριότητες των εργαζομένων σε αυτό

Γλωσσικοί Στόχοι

να αναζητήσουν την ερμηνεία όρων σχετικά με την επικοινωνία (αγγελιαφόρος, ταχυδρομείο, αποστολέας, παραλήπτης)

   να συντάξουν μια επιστολή

   να καταγράψουν τις δυσκολίες μεταφοράς ενός γράμματος με αγγελιαφόρο και τη σημερινή εποχή

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

- εντοπισμός της σημασίας των όρων αγγελιαφόρος, αποστολέας, παραλήπτης, ταχυδρομείο

- εξοικείωση με το κειμενικό είδος της επιστολής

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, αλληλεπίδραση με τους εργαζόμενους ταχυδρομείου)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρο και του χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την κατανόηση της ασύγχρονης  επικοινωνίας)

Επικοινωνία (τρόποι επικοινωνίας, μέσα επικοινωνίας, σύμβολα επικοινωνίας, κώδικες επικοινωνίας κ.λπ.)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στην αποστολή γραπτών μηνυμάτων  τρόπους στο πέρασμα του χρόνου)

Σύστημα - σύμβολα (δομή και οργάνωση μιας ταχυδρομικής υπηρεσίας, γραμματόσημα)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, διάλογος)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λεξικό, στο λογισμικό και στο πεδίο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ,  επισκέψεις κτλ).

Μετακίνηση και επί τόπου και μελέτη λειτουργίας υπηρεσιών. Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή τις εικόνες γίνεται συζήτηση για τον τρόπο μεταφοράς των μηνυμάτων στην αρχαιότητα. Θέτονται προς συζήτηση ερωτήματα όπως: Ποιο σκοπό εξυπηρετούσαν τα περιστέρια και ποιο οι αγγελιαφόροι; Στη συνέχεια η συζήτηση μεταφέρεται στον παρόντα χρόνο και στον τρόπο που γίνεται η αποστολή των επιστολών και των υπηρεσιών που λαμβάνουν το ρόλο της μεταφοράς τους. Ο δάσκαλος πληροφορεί τους μαθητές για τη δομή της ταχυδρομικής υπηρεσίας καθώς και για τις υπηρεσίες ταχύτατης μεταφοράς που δραστηριοποιούνται στις μέρες μας.

Στο πλαίσιο της πραγμάτευσης του συγκεκριμένου θέματος οι μαθητές μπορούν να επισκεφθούν μια ταχυδρομική υπηρεσία που υπάρχει στην περιοχή τους. Πριν από την επίσκεψη προτείνεται οι μαθητές να συντάξουν επιστολές που θα ταχυδρομήσουν σε συμμαθητές τους, ώστε να τις ταχυδρομήσουν και να περιμένουν να τις παραλάβουν είτε στα σπίτια τους είτε στο σχολείο.

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η επίσκεψη σε ταχυδρομική υπηρεσία.