ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ – Ο ΠΑΠΠΟΥΣ Ο ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟΣ
Στόχοι

Οι μαθητές:

  να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τους διάφορους τρόπους έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

    να φτιάξουν τα δικά τους «τυπογραφικά στοιχεία» (φύλλο εργασίας 1)

    να «εκδώσουν» τη δική τους εφημερίδα (φύλλο εργασίας 2)

    να φτιάξουν τη δική τους αφίσα (φύλλο εργασίας 3)

Γλωσσικοί Στόχοι

Οι μαθητές:

   να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου (φύλλο εργασίας 1)

   να εκφράζουν τις απόψεις τους και να αναπτύξουν διαλογικές δεξιότητες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

   να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας του υλικού μιας εφημερίδας (φύλλο εργασίας 1)

   να ασκηθούν στη γραφή διαφόρων κειμενικών ειδών λόγου που θα «δημοσιεύσουν» στην εφημερίδα τους (φύλλο εργασίας 1)

    να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας μιας αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

    να ασκηθούν στη δημιουργία ενημερωτικών κειμένων  αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

    να συμπληρώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας ορολογία που αφορά στα μέσα έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλο εργασίας 4)

   να. λύσουν σταυρόλεξο (φύλλο εργασίας 4)

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

- περιγραφή του τρόπου λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου (φύλλο εργασίας 1)

-  συγγραφή κειμένων (φύλλο εργασίας 2)

-  συγγραφή ενημερωτικών κειμένων αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

-  να συμπληρώσουν κενά σε προτάσεις που δίνονται (φύλλο εργασίας 4)

-  να αναζητήσουν την σωστή ορολογία λέξεων που σχετίζονται με τα μέσα έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλο εργασίας 4)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και κόψιμο γραμμάτων (φύλλο εργασίας 1)

- επικόλληση των γραμμάτων σε χαρτόνι και κόλλημα (φύλλο εργασίας 1)

- σχεδιασμός και διαμόρφωση των σελίδων της εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)

- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)

- σχεδιασμός και διαμόρφωση της αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-    ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ενημέρωση μέσω εφημερίδων σχεδιασμός και έκδοση εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)

-    ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ενημέρωση μέσω αφισών (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-     χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα) (φύλλο εργασίας 4)

Διαθεματικές Έννοιες Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων)

Επικοινωνία (έντυπη επικοινωνία, άρθρα, γελοιογραφίες, φωτογραφίες, εκλαϊκευμένη γνώση, χρηστικές πληροφορίες κ.λπ.)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στους τρόπους αναπαραγωγής γραπτών κειμένων, χειρόγραφα-τυπογραφία, οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων τύπων εφημερίδων, οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων αφισών)

Σύστημα - σύμβολα (η έντυπη επικοινωνία προϋποθέτει τη χρήση συμβολικών  συστημάτων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών (φύλλα εργασίας  2, 3)

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης και η ικανότητα λήψης αποφάσεων (φύλλα εργασίας  2, 3)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λεξικό, στο διαδίκτυο και στο πεδίο (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις, επισκέψεις κτλ) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Εξοικείωση με κειμενικά είδη (φύλλο εργασίας 2, 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1:  Μια πρωτότυπη … «τυπογραφική μηχανή»

Οι μαθητές πλοηγούνται στο λογισμικό και στο διαδίκτυο για να εντοπίσουν πληροφορίες σχετικά  με τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου και στη συνέχεια φτιάχνουν  τη δική τους «τυπογραφική μηχανή».

 Φύλλο Εργασίας 2 «Γινόμαστε μικροί δημοσιογράφοι»

Οι μαθητές, αφού συζητήσουν και μελετήσουν πώς είναι μια εφημερίδα, προχωρούν στην «έκδοση» της δικής τους εφημερίδας. Αποφασίζουν για τον τίτλο που θα δώσουν στην εφημερίδα τους, επιλέγουν τα θέματα που θα φιλοξενηθούν, για τις πληροφορίες και το άλλο υλικό που θα συμπεριλάβουν και αναλαμβάνουν να το παράγουν. Μετά από κάποιες ημέρες συγκεντρώνουν το υλικό, αποφασίζουν τη θέση που θα τοποθετηθούν τα κείμενα και οι εικόνες, αναπαράγουν και διανέμουν την εφημερίδα.

 Φύλλο Εργασίας 3 «Φτιάχνουμε την αφίσα μας»

Οι μαθητές, αφού συζητήσουν και μελετήσουν πώς είναι μια αφίσα, προχωρούν στη δημιουργία της. Αποφασίζουν για το θέμα που θα δώσουν στην αφίσα ή τις αφίσες τους, και προχωρούν στο σχεδιασμό και στην υλοποίησή της.  

 Φύλλο Εργασίας 4 «Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος»

Σε αυτό το φύλλο εργασίας οι μαθητές καλούνται να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους που σχετίζονται με έντυπα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης.