ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
3. Φτιάχνουμε την αφίσα μας
Στόχοι

Οι μαθητές:

  να συζητήσουν για το περιεχόμενο μιας αφίσας και τη λειτουργίας της

   να ενημερωθούν και να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας μιας αφίσας 

  να φτιάξουν τη δική τους αφίσα (να αποφασίσουν για τον τίτλο της, για το περιεχόμενό της, για τη δομή της, για την εκτύπωσή της)

Γλωσσικοί Στόχοι

   να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας μιας αφίσας

   να εκφράζουν τις απόψεις τους και να αναπτύξουν διαλογικές δεξιότητες

   να ασκηθούν στη δημιουργία ενημερωτικών κειμένων  αφίσας

Διακλαδικές διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-  γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

-  συγγραφή ενημερωτικών κειμένων αφίσας

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

- σχεδιασμός και διαμόρφωση της αφίσας

- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της αφίσας

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-  ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ενημέρωση μέσω αφισών

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (η αφίσα ως γραπτό μέσο επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Επικοινωνία (έντυπη επικοινωνία)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων αφισών)

Σύστημα - σύμβολα (η έντυπη επικοινωνία προϋποθέτει τη χρήση συμβολικών  συστημάτων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, διάλογος).

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης και η ικανότητα λήψης αποφάσεων για την δημιουργία αφίσας

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό και στο πεδίο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (λεξικά, λογισμικό κ.λπ).

Δραστηριότητα δημιουργίας αφισών

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή τις φωτογραφίες των αφισών οι μαθητές συζητούν για τη θεματολογία τους.

Στη συνέχεια πλοηγούνται στο λογισμικό και στο διαδίκτυο για να εντοπίσουν πληροφορίες σχετικές  με τις αφίσες. Ακολούθως, μελετούν αφίσες που έχουν φέρει ή έχουν φωτογραφίσεις και συζητούν για ζητήματα, όπως:

-         τις φωτογραφίες ή τις ζωγραφιές και τα κείμενα που έχουν οι  αφίσες

-          σε ποια σημεία τοποθετούνται συνήθως οι αφίσες

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας αποφασίζουν για το θέμα της αφίσας ή των αφισών που θα φτιάξουν και προχωρούν στο σχεδιασμό τους (κείμενα, εικόνες, σκίτσα, ζωγραφιές). Στη συνέχεια, αφού έχουν αποφασίσει για όλα όσα αφορούν την αφίσα αναλαμβάνουν να το παράγουν. Δημιουργούν τις αφίσες και επιλέγουν που θα τις τοποθετήσουν.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι τουλάχιστον 2 διδακτικές ώρες.