ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ – ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΜΑΚΡΙΑ
Στόχοι

Οι μαθητές:

  να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τις  σύγχρονες συσκευές επικοινωνίας και ενημέρωσης. Επίσης να γνωρίσουν τις σύγχρονες συσκευές  επικοινωνίας που ανέπτυξαν οι άνθρωποι καταγράφοντας ομοιότητες και διαφορές που υπάρχουν μεταξύ τους (φύλλο εργασίας 1)

  να συζητήσουν για την εξέλιξη των συσκευών επικοινωνίας των ανθρώπων, από τις παλιότερες στις πιο σύγχρονες, όπως και το «ταξίδι του μηνύματος» από τον πομπό μέχρι το δέκτη. (φύλλο εργασίας 2)

   να έλθουν σε επαφή με την πιο σύγχρονη συσκευή επικοινωνίας (τον υπολογιστή), να γνωρίσουν την εξέλιξή της μέσα από φωτογραφικό υλικό, όπως  και τη λειτουργία του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (φύλλο εργασίας 3)

   να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους για τις σύγχρονες μορφές επικοινωνίας, τη χρήση τους και τις δυνατότητες που παρέχουν στους ανθρώπους (φύλλο εργασίας 4)

Γλωσσικοί Στόχοι

  να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης τηλε- και να αναζητήσουν παράγωγες από αυτήν λέξεις (φύλο εργασίας 1)

   να αναλύσουν σύνθετες λέξεις (φύλλα εργασίας 1, 2)

  να συγκρίνουν και να βρουν ομοιότητες και διαφορές σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλα εργασίας 1, 3)

  να περιγράψουν το «ταξίδι» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής (φύλλο εργασίας 2)

  να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (φύλλο εργασίας 3)

   να αριθμήσουν τα σωστά βήματα που ακολουθούμε για να στείλουμε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (φύλλο εργασίας 4)

   να διατυπώνουν προτάσεις χρησιμοποιώντας ορολογία που σχετίζεται  με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλο εργασίας 4)

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

- εντοπισμός της σημασίας των όρων τήλε-, ραδιόφωνο, τηλεόραση (φύλλα εργασίας 1, 2)

- περιγραφή του τρόπου λειτουργίας  του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως και του «ταξιδιού» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής (φύλλα εργασίας 2, 3)

- σύγκριση και καταγραφή ομοιοτήτων και διαφορών τηλέγραφου/τηλεφώνου και σταθερού/κινητού τηλεφώνου (φύλλο εργασίας 1)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

- γνώση του τρόπου αποστολής μηνύματος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (φύλλο εργασίας 4)

- προφύλαξη από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου (φύλλο εργασίας 4)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας εκμηδένισε τις αποστάσεις και έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά (φύλλα εργασίας 2, 4).

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- αρίθμηση των βημάτων που ακολουθούμε για να στείλουμε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο(φύλλο εργασίας 4)

  Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:

- Ιστορική εξέλιξη των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας μέσα από φωτογραφικό υλικό (φύλλα εργασίας 1,2,3)

- Ο Γκράχαμ Μπέλ ως εφευρέτης του τηλεφώνου (φύλλο εργασίας 4)

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

Επικοινωνία (τρόποι επικοινωνίας, μέσα επικοινωνίας, σύμβολα επικοινωνίας, κώδικες επικοινωνίας κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Σύστημα - σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος). (φύλλα εργασίας 1, 2, 3,4)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών (φύλλα εργασίας 1, 2, 3,4)

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες. (φύλλα εργασίας 1, 2, 3,4)

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης (φύλλο εργασίας 2).

 

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λεξικό, στο διαδίκτυο και στο πεδίο. (φύλλο εργασίας 1, 2,3 και 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας των σύγχρονων συσκευών και μορφών επικοινωνίας (φύλλα εργασίας 1, 2, 3,4)

Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1,3,4)

Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1,2,3)

Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3,4)

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, λεξικό κτλ). (φύλλο εργασίας 1, 2, 3,4)

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων. (φύλλο εργασίας 1,2,4)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1 Τηλε … επικοινωνούμε

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να βρουν στο λογισμικό πληροφορίες για σύγχρονες συσκευές επικοινωνίας και να τις ονομάσουν.. Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, αναζητούν σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη τήλε- και συζητούν τη σημασία τους. Τέλος συγκρίνουν και καταγράφουν τον τρόπο λειτουργίας του τηλέγραφου και του τηλεφώνου όπως και του σταθερού και του κινητού τηλεφώνου.

Φύλλο Εργασίας 2 Ραδιο … τηλεόραση

Οι μαθητές μέσα από φωτογραφίες καλούνται να παρατηρήσουν την ιστορική εξέλιξη του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης. Στη συνέχεια αναλύουν τις σύνθετες λέξεις «ραδιόφωνο» και «τηλεόραση». Αφού οι ομάδες συνεργαστούν περιγράφουν και καταγράφουν το «ταξίδι» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής. Τέλος χωρίζονται σε δύο ομάδες και υποστηρίζουν με επιχειρήματα ποιο είναι πιο χρήσιμο μέσο επικοινωνίας το ραδιόφωνο ή η τηλεόραση.

Φύλλο Εργασίας 3 Όλος ο κόσμος μια … ηλεκτρονική «γειτονιά»

Στην αρχή οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό και να αναφέρουν ποιες συσκευές έχουν εφεύρει οι άνθρωποι για να επικοινωνούν, να ενημερώνονται και να ψυχαγωγούνται. Στη συνέχεια μέσα από φωτογραφίες βλέπουν την ιστορική εξέλιξη του Η/Υ και τέλος περιγράφουν τον τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Φύλλο Εργασίας 4 Πιο γρήγορα και … πιο μακριά

Στην αρχή οι μαθητές καλούνται να πουν τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι σήμερα καταφέρνουν να επικοινωνούν και να ενημερώνονται πιο γρήγορα και σε μακρινές αποστάσεις. Στη συνέχεια μέσα από δραστηριότητες (σταυρόλεξο και συμπλήρωση κενών), δοκιμάζουν τις γνώσεις τους, αλληλεπιδρώντας με το λογισμικό. Τέλος αριθμούν τα σωστά βήματα που πρέπει να γίνουν για να στείλουμε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.