ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
1. Τηλε … επικοινωνούμε

Στόχοι

Οι μαθητές:

    να πληροφορηθούν πλοηγούμενοι στο λογισμικό και στο διαδίκτυο και να συζητήσουν για τις σύγχρονες συσκευές επικοινωνίας και ενημέρωσης

  να καταγράψουν ομοιότητες και διαφορές που εντοπίζουν μεταξύ των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας και ενημέρωσης και συγκεκριμένα μεταξύ τηλέγραφου και τηλεφώνου και μεταξύ σταθερού και κινητού τηλεφώνου.

Γλωσσικοί Στόχοι

     να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης τηλε- και να βρουν παράγωγες από αυτήν λέξεις

     να συζητήσουν για τη σημασία των λέξεων που βρήκαν με πρώτο συνθετικό τη λέξη τηλε-

    να συγκρίνουν και να βρουν ομοιότητες και διαφορές σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-  γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

- εντοπισμός της σημασίας του όρου τήλε-

- σύγκριση και καταγραφή ομοιοτήτων και διαφορών τηλέγραου/τηλεφώνου και σταθερού/κινητού τηλεφώνου

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία

  Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:

- ιστορική εξέλιξη των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας μέσα από φωτογραφικό υλικό

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Επικοινωνία (τρόποι επικοινωνίας, μέσα επικοινωνίας, σύμβολα επικοινωνίας, κώδικες επικοινωνίας κ.λπ.)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Σύστημα - σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας και ενημέρωσης

Διερεύνηση για αναζήτηση πληροφοριών για συσκευές επικοινωνίας και για τη σημασία των λέξεων που έχουν πρώτο συνθετικό το τήλε-

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, λεξικό)

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να βρουν στο λογισμικό πληροφορίες για σύγχρονες συσκευές επικοινωνίας και ενημέρωσης από την εποχή του τηλέγραφου μέχρι σήμερα και να τις ονομάσουν.

Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες. Αναλύουν στα συνθετικά τους τις λέξεις τηλέγραφος, τηλέφωνο. Αναζητούν στο λεξικό και γράφουν τη σημασία των λέξεων τηλέγραφος και τηλέφωνο. 

Γράφουν σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη τήλε- και συζητούν τη σημασία τους.

Τέλος συγκρίνουν (ομοιότητες και διαφορές) και καταγράφουν τον τρόπο λειτουργίας του τηλέγραφου και του τηλεφώνου όπως και του σταθερού και του κινητού τηλεφώνου.