ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
2. Ραδιο … τηλεόραση

Στόχοι

Οι μαθητές:

    να ενημερωθούν και να συζητήσουν για την εξέλιξη του ραδιόφωνου και της τηλεόρασης ως μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης των ανθρώπων

     να ενημερωθούν πλοηγούμενοι στο λογισμικό και να συζητήσουν για το «ταξίδι» μιας τηλεοπτικής εκπομπής από τον πομπό ως την οθόνη της τηλεόρασης

    να ενημερωθούν πλοηγούμενοι στο λογισμικό και να συζητήσουν για το «ταξίδι» μιας ραδιοφωνικής εκπομπής από τον πομπό ως τον δέκτη του ραδιοφώνου

Γλωσσικοί Στόχοι

    να αναλύσουν τις σύνθετες λέξεις ραδιόφωνο και τηλεόραση

    να περιγράψουν το «ταξίδι» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής

    να υποστηρίξουν με επιχειρήματα τις απόψεις τους

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

- εντοπισμός της σημασίας των όρων ραδιόφωνο, τηλεόραση

- περιγραφή του «ταξιδιού» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας εκμηδένισε τις αποστάσεις και έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά

  Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι  ακόλουθες:

- ιστορική εξέλιξη των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας μέσα από φωτογραφικό υλικό

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Επικοινωνία (η τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ως σύγχρονοι τρόποι επικοινωνίας)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Σύστημα (σύγκριση ραδιόφωνου και τηλεόρασης, διατύπωση απόψεων )

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας των σύγχρονων συσκευών επικοινωνίας και ενημέρωσης

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, λεξικό κτλ)

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται μέσα από φωτογραφικό υλικό να γνωρίσουν την ιστορική εξέλιξη του ραδιόφωνου και της τηλεόρασης.

Αναλύουν τις σύνθετες λέξεις ραδιόφωνο και τηλεόραση και συζητούν τη σημασία τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες. Περιγράφουν το «ταξίδι» μιας τηλεοπτικής και μιας ραδιοφωνικής εκπομπής από τον πομπό μέχρι το δέκτη του ραδιόφωνού τους και της τηλεόρασής τους. 

Τέλος συγκρίνουν ραδιόφωνο και τηλεόραση για το ποιο είναι πιο χρήσιμο μέσο επικοινωνίας και υποστηρίζουν με επιχειρήματα τις απόψεις τους.