ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»
Σχέδιο εργασίας 2.1: «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Μηχανές - επικοινωνία - ενημέρωση»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στις Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεις Δημοτικού.


   
4. Πιο γρήγορα και … πιο μακριά

Στόχοι

  Να διατυπώσουν οι μαθητές τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι καταφέρνουν σήμερα να επικοινωνούν και να ενημερώνονται γρήγορα και σε μακρινές αποστάσεις.

   Να ελέγξουν τις γνώσεις τους για τις σύγχρονες μορφές επικοινωνίας, τη χρήση τους και τις δυνατότητες που παρέχουν στους ανθρώπους.

Γλωσσικοί Στόχοι

  Να αριθμήσουν τα σωστά βήματα που ακολουθούμε για να στείλουμε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

   να διατυπώνουν προτάσεις χρησιμοποιώντας ορολογία που σχετίζεται  με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης

  Να εξασκηθούν στη λύση σταυρολέξου.

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων

  Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία

- γνώση του τρόπου αποστολής μηνύματος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

- προφύλαξη από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

- πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας εκμηδένισε τις αποστάσεις και έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

- αρίθμηση των βημάτων που ακολουθούμε για να στείλουμε μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

  Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:

- ο Γκράχαμ Μπελ ως εφευρέτης του τηλεφώνου

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση της των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Επικοινωνία (το διαδίκτυο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, η τηλεόραση, το τηλέφωνο και το ραδιόφωνο, ως σύγχρονοι τρόποι επικοινωνίας)

Ομοιότητα - διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και ενημέρωσης)

Σύστημα - σύμβολα (η επικοινωνία προϋποθέτει την αξιοποίηση  συστημάτων και συμβόλων)

Διαθεματικές Δεξιότητες

Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος)

Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών

Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό, σε λεξικά και στο διαδίκτυο

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας των σύγχρονων συσκευών και μορφών επικοινωνίας και ενημέρωσης.

Διερεύνηση

Επισκόπηση απόψεων

Εργασία σε ομάδες

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, λεξικό κτλ).

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι σήμερα καταφέρνουν να επικοινωνούν και να ενημερώνονται γρήγορα και σε μακρινές αποστάσεις.

Στη συνέχεια, οι μαθητές εξασκούνται στη λύση σταυρολέξου και συμπλήρωση κενών, με την παράλληλη πλοήγηση στο λογισμικό για την αναζήτηση πληροφοριών, αλλά και τον έλεγχο των γνώσεών τους.

Τέλος αριθμούν τη σωστή σειρά με την οποία στέλνουν ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.