|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 2: «Μηχανές -
επικοινωνία - ενημέρωση» |
|
|
Τα υποθέματα που μελετώνται στην ενότητα αυτή του λογισμικού είναι τα ακόλουθα: 2. Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος... 3. Πιο γρήγορα και πιο μακριά...
|
Κοινωνική οργάνωση: η παιδαγωγική χρήση του λογισμικού προβλέπει ποικιλία δραστηριοτήτων που μπορούν να λάβουν χώρα ατομικά ή ομαδικά κυρίως μπροστά αλλά και χωρίς τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με έμφαση πάντως στη συνεργατική διερεύνηση. Η επικοινωνία στις ανθρώπινες κοινότητες έχει μια μακραίωνη -πολύ ενδιαφέρουσα για τους μαθητές- ιστορία. Το σχέδιο εργασίας που προτείνεται για να αναπτυχθεί είτε στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος (μικρής διάρκειας) είτε στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης (μέσης και μεγάλης διάρκειας) δίνει τη δυνατότητα για διαθεματικές προεκτάσεις σε μια σειρά από μαθήματα, όπως την Ιστορία, τα Θρησκευτικά, τη Γλώσσα, την Αισθητική Αγωγή, την Πληροφορική. Οι μαθητές συλλέγουν υλικό και ερευνούν στο λογισμικό και το διαδίκτυο για την ιστορία της επικοινωνίας από την προϊστορία έως σήμερα. Με βάση το υλικό που συγκεντρώνουν πραγματοποιούν δραστηριότητες στους υπολογιστές αλλά και μακριά από αυτούς (π.χ. αναπαριστούν τις φρυκτωρίες), φτιάχνουν αφίσες, ενώ ως προέκταση αυτών μπορούν να πραγματοποιήσουν αυτοτελή δρώμενα για εποχές και δραστηριότητες που τους τράβηξαν το ενδιαφέρον. Το σχέδιο εργασίας που είναι αρκετά ευρείας θεματολογίας μπορεί να δώσει το έναυσμα για την πραγματοποίηση πιο επικεντρωμένων σχεδίων εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε: η ιστορία της γραφής, οι κώδικες επικοινωνίας, δελτία ειδήσεων στη νοηματική, επικοινωνία μέσω υπολογιστών κ.λπ. Η ανάπτυξη της ενότητας του λογισμικού και κατ’ επέκταση ο σχεδιασμός του προτεινόμενου σχεδίου εργασίας πραγματοποιήθηκε με βάση το σχήμα που ακολουθεί: Στόχοι του σχεδίου εργασίαςΣτόχοι του προτεινομένου σχεδίου εργασίας είναι οι μαθητές:
Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου εργασίας εξειδικεύονται ανά υπόθεμα στο δεύτερο μέρος αυτής της ενότητας. Η εξακτίνωση του θέματος Η εξακτίνωση του θέματος έχει γίνει σε τρεις θεματικές υποενότητες και υλοποιείται με βάση συγκεκριμένα φύλλα εργασίας (4 για κάθε υποενότητα):
|
|
ΜΙΑ ΦΟΡΑ
ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ... Ο
ΠΑΠΠΟΥΣ Ο ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟΣ... ΠΙΟ
ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΜΑΚΡΙΑ...
|
|
Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά, όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Προτείνεται, εάν κρίνεται απαραίτητο, τα φύλλα εργασίας να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το Δ με βάση τα χαρακτηριστικά των Μ της κάθε τάξης και τις ανάγκες τους. |
Πηγές-Βιβλιογραφία Εκπαιδευτικές
Επισκέψεις J eanneney J. N. (1999). Η
ιστορία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, Αθήνα: Παπαδήµας
|
|
Δικτυακοί τόποι |
|
http://www.ote.gr/mouseio.asp |
|
http://www.elta.gr |
|
http://www.et.gr |
|
http://www.ekebi.gr |
|
http://www.ote.gr |
|
http://www.ert.gr |
|
http://gym-n-souliou.ser.sch.gr/ergasies/epikoinonies.html |
|
http://www.yme.gr/ |
|