Προηγούμενη Σελίδα

 

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 5– ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ ΤΟ ΔΑΣΟΣ

 

Διδακτικοί στόχοι:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τους εθνικούς δρυμούς που βρίσκονται υπό προστασία καθώς και τα απειλούμενα είδη ζώων που ενδημούν σε αυτούς.
  • Να ευαισθητοποιηθούν και να καλλιεργήσουν την ευθύνη για την προστασία του δάσους και την αειφόρο διαχείρισή του.
  • Να αναπτύξουν τον εθελοντισμό ως παράγοντα συμμετοχικότητας του πολίτη στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η ενότητα 5 είναι η ενότητα της περιβαλλοντικής δράσης γι’ αυτό τα «μαθήματα» έχουν τη μορφή των φύλλων εργασίας.

 Φύλλο εργασίας 1: Παιδαγωγική αξία – Οδηγίες χρήσης.

Στο φύλλο εργασίας: Η καφέ αρκούδα κινδυνεύει οι μαθητές μπορούν να επισκεφτούν το διαδικτυακό κόμβο της περιβαλλοντικής οργάνωσης Αρκτούρος και να πληροφορηθούν, να συλλέξουν, να επεξεργαστούν και να καταγράψουν υλικό σχετικά με τη βιολογία της αρκούδας και τους κινδύνους που αυτή αντιμετωπίζει στη χώρα μας. 
Αφού μελετήσουν τις ρυθμίσεις για την προστασία της καφέ αρκούδας στον ελλαδικό χώρο, ζητείται οι μαθητές να εντοπίσουν και να καταγράψουν μέσα από «αληθινές ιστορίες» τις ομοιότητες και διαφορές που προκύπτουν από αυτές και που αναδεικνύουν τα στερεότυπα και τις απειλές που αντιμετωπίζει μέσα στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον η καφέ αρκούδα.
Μετά τη διερεύνηση των κινδύνων προτείνουμε στους μαθητές να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες για την εξέλιξη των περιστατικών αυτών συνθέτοντας δικά τους κείμενα και κατασκευάζοντας συλλογικά το λεύκωμα της καφέ αρκούδας.

 Φύλλο εργασίας 2: Παιδαγωγική αξία – Οδηγίες χρήσης.

Στο φύλλο εργασίας: Ζώα που κινδυνεύουν, οι μαθητές παρακινούνται να ενημερωθούν για τα απειλούμενα είδη στη χώρα μας, να καταγράψουν ποια από αυτά συναντούμε στα δάση, να σημειώσουν σε χάρτη τις ανάλογες περιοχές στις οποίες εντοπίζονται, να αναγνωρίσουν και να ονομάσουν τα ζώα που κινδυνεύουν. Να κατασκευάσουν τέλος πίνακες με το υλικό που θα συλλέξουν, αναδεικνύοντας τα απειλούμενα είδη και τους βασικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν.

 Φύλλο εργασίας 3: Παιδαγωγική αξία – Οδηγίες χρήσης.

Στο φύλλο εργασίας: Οι φτερωτοί μας φίλοι κινδυνεύουν, οι μαθητές ενημερώνονται για τα πουλιά που απειλούνται με εξαφάνιση στη χώρα μας, εντοπίζουν  μερικά από τα απειλούμενα είδη, καταγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά τους και τα οικοσυστήματα στα οποία τα συναντούμε και πινακοποιούν τα δεδομένα στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας.

 Φύλλο εργασίας 4: Παιδαγωγική αξία – Οδηγίες χρήσης.

Στο φύλλο εργασίας: Στο κέντρο περίθαλψης, οι μαθητές παρακινούνται να συζητήσουν σχετικά τις πρώτες βοήθειες που μπορούν να προσφέρουν σε ένα τραυματισμένο πουλί και αφού ενημερωθούν από τους ειδικούς επιστήμονες, να καταγράψουν τις πρώτες βοήθειες έτσι όπως προτείνονται από τους ορνιθολόγους. Στη συνέχεια μέσα από μια δραστηριότητα δημιουργικής ανασύστασης δεδομένων παίρνουν ρόλους εθελοντών του κέντρου περίθαλψης και τραυματισμένων πουλιών και μιμούνται τον τρόπο με τον οποίο οι εθελοντές φροντίζουν τα τραυματισμένα ζώα.

Εθνικοί Δρυμοί

Στο πρόγραμμα: Εθνικοί Δρυμοί,  οι μαθητές έρχονται σε επαφή με προστατευόμενες περιοχές της χώρας μας που συγκεντρώνουν ιδιαίτερη επιστημονική, οικολογική και πολιτιστική αξία και αποτελούν τόπους φιλοξενίας της άγριας χλωρίδας και πανίδας. Η περιήγηση στους Εθνικούς Δρυμούς προτείνεται να γίνει με μια εισαγωγική δραστηριότητα μέσα από την οποία οι μαθητές να εκφράσουν απόψεις, προυπάρχουσες γνώσεις και ιδέες σχετικά με τις έννοιες: προστατευμένη περιοχή, χλωρίδα, πανίδα, βλάστηση, εθνικός δρυμός, βιότοπος, υγρότοπος κ.λπ.

Η γνωριμία με τους Εθνικούς δρυμούς μπορεί να πάρει τη μορφή ενός παιχνιδιού μέσα από το οποίο οι μαθητές θα θέτουν ερωτήματα, θα κάνουν υποθέσεις τις οποίες θα επαληθεύουν, θα επαναπροσδιορίζουν και θα ελέγχουν στη συνέχεια. Είναι σημαντικό οι μαθητές να ανακαλέσουν, να επεξεργαστούν και να αξιολογήσουν όσα έχουν προηγηθεί στις προηγούμενες ενότητες μιας και οι Εθνικοί Δρυμοί αποτελούν το απόσταγμα της ζωής του πλανήτη και το απόθεμα της άγριας χλωρίδας και πανίδας.

Με την πλοήγηση στο χάρτη μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν ζώα και φυτά που ενδημούν στους Εθνικούς Δρυμούς της χώρας μας, να τα ταξινομήσουν σε κατηγορίες σε σχέση με τις προηγούμενες ενότητες, να αναφέρουν και άλλους αντιπροσώπους και να αξιολογήσουν τη σημασία της προστασίας των Εθνικών Δρυμών για τη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη μας.

Εναλλακτικά στο τέλος μπορούν οι μαθητές αφού διερευνήσουν το περιβάλλον των Εθνικών Δρυμών να κατασκευάσουν ταυτότητες των Εθνικών Δρυμών που βρίσκονται στο γεωγραφικό διαμέρισμα στο οποίο ανήκουν με ενδεικτικά είδη χλωρίδας και πανίδας. Μπορούν ακόμη να ερευνήσουν για τα απειλούμενα με εξαφάνιση είδη που εντοπίζονται στα οικοσυστήματα αυτά και να  προτείνουν δράσεις για την προστασία τους στο δικό τους φυσικό περιβάλλον.

Δραστηριότητες επέκτασης
Η Ενότητα 5 ολοκληρώνεται με τις ακόλουθες προτάσεις δραστηριοτήτων:
Βοηθάμε στην αναδάσωση:Μ’ αυτή τη δραστηριότητα παροτρύνεται η κοινότητα της σχολικής τάξης και του σχολείου να συμμετάσχει σε πρωτοβουλίες για την αναδάσωση των καμένων δασών. Οι πυρκαγιές αποτελούν το μεγαλύτερο πλήγμα των δασών και των εθνικών δρυμών κάθε καλοκαίρι στη χώρα μας και προκαλούν τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές. Γι’ αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντική η ευαισθητοποίηση των μαθητών μας για την προστασία του δάσους.
Στέλνουμε μηνύματα:Οι μαθητές μπορούν να γράψουν, να ζωγραφίσουν, να κατασκευάσουν με όποια υλικά επιλέξουν μηνύματα ευαισθητοποίησης για την προστασία του δάσους και να τα αποστείλουν με e-mails σε συμμαθητές τους άλλων σχολείων μέσω του σχολικού δικτύου.
Προτείνουμε δραστηριότητες για την προστασία του δάσους: Οι μαθητές συνθέτουν ένα κείμενο με δικές τους προτάσεις για δραστηριότητες σχετικές με την προστασία του δάσους από τους κινδύνους που το απειλούν.