Φεντερίκο ντα Μοντεφέλτρο
Μπατίστα Σφόρτζα


Ο Πιέρο ντελα Φραντσέσκα ζωγράφισε ένα δίπτυχο για το δούκα και τη δούκισσα του Ουρμπίνο, τους φιλότεχνους Φεντερίκο ντα Μοντεφέλτρο και Μπατίστα Σφόρτζα. Όπως φαίνεται, ο Πιέρο είχε έρθει σε επαφή με τη φλαμανδική τέχνη στην Αυλή του δούκα. Η ιδέα της απεικόνισης των πορτραίτων του Δούκα και της Δούκισσας μπροστά από ένα ανοιχτό τοπίο προέρχεται από τη βόρειο-ευρωπαϊκή τέχνη. Επιπλέον, ο Πιέρο ζωγράφισε με λάδι και όχι τέμπερα, όπως συνηθιζόταν ως τότε. Η τεχνική της ελαιογραφίας είχε εισαχθεί στην Ιταλία τον 15ο αιώνα, πιθανόν από το Ντομένικο Βενετσιάνο. Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε μετά το θάνατο της Μπατίστα, που πέθανε ξαφνικά στα εικοσιέξη το 1472. Ο Δούκας και η Δούκισσα εικονίζονται σε άμαξες που προχωρούν αντικριστά. Ο τεράστιος πλούτος και η ισχύς του Φεντερίκο εκφράζονται μέσω των κοσμημάτων και του περίπλοκου χτενίσματος της Μπατίστα, που καταγόταν από την ισχυρή οικογένεια των Σφόρτζα του Μιλάνου. Ο ζωγράφος απεικονίζει προφίλ τις μορφές τους, χωρίς να εξωραΐζει τα χαρακτηριστικά τους. Το δυνατό και σκληρό πρόσωπο του Δούκα, με το κόκκινο καπέλο και ρούχο φανερώνει το χαρακτήρα ενός πρώην μισθοφόρου που πλούτισε και χρησιμοποίησε την περιουσία του για να φτιάξει μια λαμπρή αυλή, με καλλιτέχνες και επιστήμονες, καθώς και το περίλαμπρο ανάκτορο του Ουρμπίνο.