Τέχνη

 

Επισκεφτείτε την πύλη της Βικιπαίδειας για την Τέχνη, πατώντας το ακόλουθο ενεργό εικονίδιο:

19

Το κεφάλαιο «Θαυμάζοντας το ωραίο» της Φιλοσοφίας Β΄ Λυκείου πραγματεύεται το θέμα της αισθητικής από την εξής άποψη:

1

Με την ιστορία της τέχνης μέσα από την ανάλυση των πιο γνωστών αριστουργημάτων θα σας φέρει σε επαφή το βιβλίο Ιστορία της Τέχνης Γ΄ Λυκείου.

2

Η ενότητα «Τέχνες στον κόσμο τον 20ό αιώνα» της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας Γ΄ Γυμνασίου προσφέρει μια σύντομη και κατατοπιστική ξενάγηση στους σημαντικότερους σταθμούς της τέχνης του προηγούμενου αιώνα.

3

Μια επισκόπηση των σημαντικότερων κινημάτων της τέχνης και του πνεύματος του 19ου και του 20ού αιώνα πραγματοποιείται στο κεφάλαιο «Πνευματικά και καλλιτεχνικά ρεύματα από την περίοδο του ρομαντισμού έως τις αρχές του 21ου αιώνα» της Ιστορίας του νεότερου και του σύγχρονου κόσμου Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας.

4

Αφιερωμένη στην Τέχνη είναι και η ενότητα «Τέχνη: Μια γλώσσα για όλους, σε όλες τις εποχές» της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ΄ Γυμνασίου.

5

Στο ερώτημα «Τι είναι η ποίηση» επιχειρεί να απαντήσει ο Κλέων Παράσχος με το ομότιτλο δοκίμιό του που βρίσκεται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου, από όπου προέρχεται και το εισαγωγικό σημείωμα που ακολουθεί:

6

 

Η σχέση ανάμεσα στην αρχαϊκή και την κλασική γλυπτική αποτελεί το θέμα του δοκιμίου του Χρήστου Καρούζου «Η κλασική πλαστική» που θα βρείτε στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου, από όπου προέρχεται και το ακόλουθο εισαγωγικό σημείωμα:

14

 

Τα δύο μικρά δοκίμια του Νάσου Βαγενά που θα βρείτε στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας κάτω από τον τίτλο «Ποίηση και πρόζα» είναι επίσης αφιερωμένα στην ποίηση. Διαβάστε το εισαγωγικό σημείωμα από το σχολικό βιβλίο:

7

 

Την ανάπλαση της πραγματικότητας από την πεζογραφία πραγματεύεται ο Αλέξανδρος Αργυρίου στο δοκίμιο «Η πραγματικότητα και η πραγματικότητα της πεζογραφίας» που βρίσκεται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας, από όπου προέρχεται και το ακόλουθο εισαγωγικό σημείωμα:

8

 

Κλασική όσον αφορά τα θέματα της γλώσσας και της ποίησης θεωρείται η ομιλία του Γιώργου Σεφέρη στη Στοκχόλμη κατά την παραλαβή του βραβείου Νόμπελ λογοτεχνίας. Την ομιλία θα βρείτε στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γυμνασίου, προλογισμένη ως εξής:

9

 

Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τέχνης και επιστήμης ανιχνεύει η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ στο δοκίμιο «Τέχνη και επιστήμη».

10

Το θέμα της σχέσης της τέχνης με την πραγματικότητα θίγει ο Οδυσσέας Ελύτης στο δοκίμιό του με τίτλο «Απ- και εικονίζω».

11

Την άποψη ότι τα γνήσια καλλιτεχνήματα πρέπει να είναι δυσνόητα και δυσπρόσιτα σχολιάζει ο Νίκος Δήμου στο άρθρο του «Η Τέχνη ως δυσκοιλιότης».

18

H σχέση του καλλιτέχνη με την εποχή του και το ζήτημα της στράτευσης της τέχνης απασχολούν τον Γιώργο Σεφέρη στο δοκίμιο «Η τέχνη και η εποχή».

12

Το θέμα της στράτευσης του καλλιτέχνη πραγματεύεται κριτικά ο Μάριος Πλωρίτης στο δοκίμιο με τίτλο «Η "στράτευση"».

13

Η συμμετοχή των καλλιτεχνών και των διανοουμένων στην εθνική αντίσταση κατά τον β΄ παγκόσμιο πόλεμο αποτελεί ένα από τα κεντρικά θέματα του επεισοδίου «Η Τέχνη στην Αντίσταση - Ο αντιστασιακός Τύπος» της σειράς Χρονικό της Εθνικής Αντίστασης. Είναι διαθέσιμο από το Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ.

17

Στο διήγημα «Το φονικό της Ιζαμπέλας Μόλναρ» ο Δημήτρης Χατζής πραγματεύεται τη σχέση ανάμεσα στη ζωή και τη δημιουργία του καλλιτέχνη. Θα βρείτε εκτενή αποσπάσματά του στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας. Διαβάστε το εισαγωγικό σημείωμα που προέρχεται από εκεί:

15

 

Την ιστορία της δημιουργίας ενός αγάλματος θα παρακολουθήσετε στο απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Παντελή Πρεβελάκη «Η κεφαλή της Μέδουσας» που βρίσκεται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Λυκείου. Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα στο σχολικό βιβλίο:

16

 

info