Αλληγορία και Ιστορία: αλληγορικές μορφές στην ποίηση και τις εικαστικές τέχνες

 

Στo ποίημα του Διονύσιου Σολωμού «Εις Μάρκον Μπότσαρη» εμφανίζεται η μορφή της Δόξας να συνοδεύει τον ήρωα, ενώ στον «Ύμνον εις την Ελευθερίαν» παρουσιάζεται προσωποποιημένη η μορφή της Ελευθερίας.

 

 

Στις αναπαραστατικές τέχνες, όπως η ζωγραφική και η γλυπτική, αντρικές ή γυναικείες μορφές προσωποποιούν μια αφηρημένη έννοια (π.χ. ελευθερία, πατρίδα, μουσική). Να μελετήσετε στην Εθνική Πινακοθήκη πίνακες ζωγραφικής στους οποίους παρουσιάζονται συμβολικές και αλληγορικές μορφές και να τους συγκρίνετε με πίνακες που απεικονίζουν ιστορικά γεγονότα.

 

 

Στο σχολικό βιβλίο λογοτεχνίας της Β΄ Γυμνασίου ανθολογούνται ένα απόσπασμα από την ωδή του Ανδρέα Κάλβου «Εις Σάμον» και το επίγραμμα του Διονυσίου Σολωμού «Η καταστροφή των Ψαρών». Αφού τα διαβάσετε, να τα συγκρίνετε με τους ζωγραφικούς πίνακες του Νικόλαου Γύζη, Η Δόξα των Ψαρών (1898), του Θεόδωρου Βρυζάκη, Η Ελλάς ευγνωμονούσα (1858, Εθνική Πινακοθήκη), του Ευγένιου Ντελακρουά, Η Ελευθερία οδηγεί το λαό (1830, Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι) και Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου (1827, Μουσείο Καλών Τεχνών, Μπορντώ) και το άγαλμα Η Νίκη της Σαμοθράκης (191 π.Χ., Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι). Μπορείτε να διακρίνετε με ποια μέσα μπορούν η ποίηση και οι αναπαραστατικές τέχνες να (ανα)παραστήσουν μια αφηρημένη έννοια;

 

 

Μπορείτε, επίσης, να διαβάσετε το ποίημα του Κ.Γ. Καρυωτάκη «Στο άγαλμα της Ελευθερίας που φωτίζει τον κόσμο» (Ελεγεία και Σάτιρες, 1927), το οποίο αναφέρεται στο Άγαλμα της Ελευθερίας (του γλύπτη Φρεντερίκ Μπαρτολντί, 1886) που βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού της Νέας Υόρκης. Ποια εικόνα της Ελευθερίας παρουσιάζει ο Κ.Γ. Καρυωτάκης;

 

 

Διαβάστε περισσότερα για την έννοια της αλληγορίας στο ψηφιακό περιβάλλον Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

info