AΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

 

 

 

Βιβλίο Εκπαιδευτικού

Παίζω Ελλάδα

Τελική Έκδοση Απρίλιος 2008

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ανάδοχος Φορέας Έργου

Ένωση Φυσικών προσώπων

 

Ομάδα Ανάπτυξης του Έργου «Ανακαλύπτω τον κόσμο μέσα από τον υπολογιστή»

Συντονίστρια έργου: Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

Εκπαιδευτική ομάδα: Δρ. Μιχάλης Αργύρης, Δρ. Εύη Τρούκη, Στασινή Φράγκου, Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Επιμέλεια: Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Υπεύθυνη παρακολούθησης εκ μέρους του ΕΑ.ΙΤΥ: Αννέτε Φώσβινκελ

 

 

Συγγραφέας : Στασινή Φράγκου


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

Παίζω Ελλάδα. 4

Περίληψη. 4

Στόχοι 4

Εργαλεία. 4

Προτεινόμενη οργάνωση της τάξης 7

Διάρκεια (ενδεικτική) 7

Προτεινόμενη πορεία διδασκαλίας 8

Φύλλο Εργασίας 1 Παίζω- Πρωτεύουσες 10

Φύλλο Εργασίας 2 Παίζω-Γεωγραφικά Διαμερίσματα Ι 11

Φύλλο Εργασίας 3: Παίζω-Γεωγραφικά Διαμερίσματα ΙΙ 14

Φύλλο Εργασίας 4: Παίζω-Διατυπώνω Ερωτήσεις 17

 

 


Παίζω Ελλάδα

Περίληψη

___________________________________________________________

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα οι μαθητές με τη βοήθεια μίας βάσης δεδομένων επεξεργάζονται με τρόπο δημιουργικό γεωγραφικά και πληθυσμιακά στοιχεία της Ελλάδας.

Στόχοι

___________________________________________________________

Οι επιδιωκόμενοι στόχοι μέσα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι:

Α. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο

Οι μαθητές αναμένεται:

·         Να μελετήσουν γεωγραφικά και δημογραφικά στοιχεία της Ελλάδας.

·         Να μελετήσουν διαφορετικούς τύπους δεδομένων.

·         Να μελετήσουν ποικίλες αναπαραστάσεις των δεδομένων και να τις ερμηνεύσουν.

·         Να συγκρίνουν δεδομένα μεταξύ τους.

Β. Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών

Οι μαθητές αναμένεται:

·         Να χρησιμοποιήσουν και να επεκτείνουν μία βάση δεδομένων.

·         Να επεξεργαστούν δεδομένα μέσα από ερωτήσεις και υπολογισμούς.

·         Να αξιοποιήσουν δημιουργικά τα παρεχόμενα εργαλεία για να πάρουν πληροφορίες.

Γ. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία

Οι μαθητές αναμένεται:

·         Να συνεργαστούν στα πλαίσια της μικρής ομάδας και να διαπραγματευτούν.

·         Να παρατηρήσουν.

·         Να αναπτύξουν στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων.

·         Να διατυπώσουν υποθέσεις και να τις διερευνήσουν.

·         Να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να διατυπώσουν συμπεράσματα.

Εργαλεία

___________________________________________________________

Για τη δραστηριότητα αυτή χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα αβάκιο 2 και το μικρόκοσμο Άτλαντας της Ελλάδας (greekatlas.mwd). Ο μικρόκοσμος αποτελείται από τις ψηφίδες Βάση Δεδομένων, Ερώτηση, Σύνολο, Κείμενο.

Η Βάση Δεδομένων περιέχει έναν οργανωμένο πίνακα με πληροφορίες των νομούς της Ελλάδας. Για τη λειτουργία του μικρόκοσμου συμβουλευτείτε τον Οδηγό Χρήσης Λογισμικού.

(Προσοχή: Ο μικρόκοσμος θα πρέπει να κλείσει χωρίς να γίνει αποθήκευση έτσι ώστε να διατηρούνται οι αρχικές ρυθμίσεις του. Μπορείτε να επισημαίνεται στους μαθητές όταν κλείνουν το αρχείο στην ερώτηση «Θέλετε να αποθηκευτεί ο μικρόκοσμος» να επιλέγουν το κουμπί ΟΧΙ. Αν παρόλα αυτά το αρχείο αλλάξει τότε μπορείτε να το αντιγράψετε εκ νέου από το Cd.

Οδηγός Λογισμικού: Περιγραφή του Μικρόκοσμου

Εδώ θα γίνει αναφορά μόνο σε επιλεγμένες λειτουργίες του μικρόκοσμου, απαραίτητες για την εφαρμογή της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Για αναλυτικότερες οδηγίες γύρω από την λειτουργία αυτό του μικρόκοσμου και τις δυνατότητες που προσφέρει συμβουλευτείτε τον «Οδηγό Χρήσης Λογισμικού» για το περιβάλλον «Ταξινομούμε».

Ψηφίδα Πίνακας

Στον πίνακα της βάσης δεδομένων υπάρχουν καταχωρημένα τα παρακάτω πεδία.

Όνομα Πεδίου

Είδος

Νομοί

αλφαριθμητικό

Έκταση

αριθμός

Πληθυσμός

αριθμός

Πρωτεύουσα

αλφαριθμητικό

Γεωγραφικό Διαμέρισμα

αλφαριθμητικό

Ακτές

λογικό (Αληθές\ Ψευδές)

Αριθμός Οικισμών

αριθμός

Πυκνότητα Πληθυσμού

αριθμός (υπολογιζόμενο)

Τα αριθμητικά δεδομένα προέρχονται από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (απογραφή 2001). Μπορείτε να επεκτείνετε τον πίνακα προσθέτοντας και άλλα πεδία με τη βοήθεια των μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Πεδία που μπορούν να προστεθούν είναι το κλίμα, τα αγροτικά προϊόντα, τα βουνά, τα ποτάμια, τα σύνορα και άλλα πολλά ανάλογα με την ανάλυση που θέλετε να κάνετε. Βασικές λειτουργίες του πίνακα που θα χρειαστείτε για την υλοποίηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι:

Ταξινόμηση Πεδίου: Κάνουμε κλικ πάνω στο όνομα του πεδίου και τότε το περιεχόμενο του πίνακα ταξινομείται κατά αύξοντα ή φθίνοντα τρόπο εναλλάξ.

Διαγραφή πεδίου: Κάνουμε δεξί κλικ πάνω στο όνομα ενός πεδίου και στο μενού που εμφανίζεται διαλέγουμε Διαγραφή επιλεγμένων πεδίων.

Εισαγωγή νέου πεδίου: Κάνουμε δεξί κλικ πάνω στο όνομα ενός πεδίου και στο μενού που εμφανίζεται διαλέγουμε Προσθήκη νέου πεδίου. Στο παράθυρο που εμφανίζεται ορίζουμε το όνομα του πεδίου/ και τις ιδιότητες του (αριθμός, αλφαριθμητικό κλπ)/ και τέλος πατάμε αποδοχή.

Εισαγωγή υπολογιζόμενου πεδίου: Κάνουμε δεξί κλικ πάνω στο όνομα ενός πεδίου και στο μενού που εμφανίζεται διαλέγουμε Προσθήκη νέου πεδίου. Στο παράθυρο που εμφανίζεται ορίζουμε το όνομα του πεδίου/ στις ιδιότητές του επιλέγουμε αριθμητικό και  υπολογιζόμενο. Στην περιοχή φόρμουλα συντάσσουμε τον τύπο του πεδίου και τέλος πατάμε αποδοχή.

Σύνταξη Φόρμουλας για το υπολογιζόμενο πεδίο: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αριθμητικούς τελεστές (+, -,*,/) αλλά και το όνομα κάποιου πεδίου αρκεί να το γράψουμε με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο έχει γραφεί το όνομα του πεδίου στον πίνακα (κεφαλαία γράμματα, τόνοι).

Παράδειγμα 1: Για τον υπολογισμό της πυκνότητας πληθυσμού θα συντάξουμε την φόρμουλα.[Πληθυσμός]/[Έκταση].

Ψηφίδα Ερώτηση

Η ψηφίδα Ερώτηση συνδέεται με τον Πίνακα, το Σύνολο και το Χάρτη (βλέπε επίσης «Οδηγός Χρήσης Λογισμικού» καθώς και στο «Παίζω Ελλάδα» Φύλλο Εργασίας 2). Παραδείγματα ερωτήσεων που μπορούν να διατυπωθούν εδώ είναι:

Παράδειγμα 1

Γεωγραφικό Διαμέρισμα= ΗΠΕΙΡΟΣ: Τότε ο μικρόκοσμος θα επιλέξει με μπλε χρώμα στην ψηφίδα Πίνακας όλους τους νομούς που στο πεδίο Γεωγραφικό διαμέρισμα έχουν την λέξη Ήπειρος και στην ψηφίδα Σύνολο θα βάλει αυτούς τους νομούς σε κύκλο.

Παράδειγμα 2

Έκταση > 100:Τότε στο μικρόκοσμο επιλέγονται όλοι οι νομοί με έκσταση μεγαλύτερη των 100 τετ.χιλ..(και στην ψηφίδα Πίνακας και στην Ψηφίδα Σύνολο).

Ψηφίδα Σύνολο

Στην ψηφίδα Σύνολο παρουσιάζονται οι επιλεγμένες από τη ψηφίδα Ερώτηση εγγραφές.

Στην Ψηφίδα Σύνολο μπορεί να αναπαριστώνται ταυτόχρονα δύο ή και περισσότερες ερωτήσεις σε διαφορετικούς κύκλους-ελλείψεις (Εικόνα 1, κουμπί 1).

Μπορεί να εμφανίζεται το όνομα κάθε εγγραφής (Εικόνα 1, κουμπί 2).

Η ψηφίδα μπορεί να πραγματοποιήσει υπολογισμούς σε όλα τα πεδία των εγγραφών πατώντας το κουμπί Υπολογισμός (Εικόνα 1, κουμπί 3). Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να οριστεί το είδος του υπολογισμού που θέλουμε πραγματοποιηθεί στο κουτί Υπολογιστική Λειτουργία (Μέτρησε, Σύνολο, Μέσος όρος, Μεγαλύτερος, Μικρότερος κλπ) και το πεδίο στο οποίο θα γίνει ο υπολογισμός στο κουτί Πεδίο Υπολογισμού.

Εικόνα 1

Παράδειγμα: Για να υπολογίσουμε τη συνολική έκταση των νομών της Ηπείρου θα πρέπει αρχικά στην Ψηφίδα Ερώτηση να έχει διατυπωθεί η ερώτηση:  Γεωγραφικό Διαμέρισμα= ΗΠΕΙΡΟΣ.

Ο υπολογισμός μπορεί να γίνει σε τρία βήματα.

1ο Βήμα: Να ενεργοποιηθεί το κουμπί Μέτρησε (Εικόνα 1, κουμπί 3) δηλαδή να μην φαίνονται τα ονόματα των κρατών.

2ο Βήμα: Να επιλεγεί το Σύνολο στην περιοχή Υπολογιστική Λειτουργία.

3ο Βήμα: Να επιλεγεί Έκτασης στο Πεδίο Υπολογισμού.

Προτεινόμενη οργάνωση της τάξης

___________________________________________________________

Προτείνεται η οργάνωση των μαθητών σε μικρές ομάδες (2 – 3 μέλη). Οι ομάδες μπορούν να γίνουν σύμφωνα με τις επιθυμίες των μαθητών της τάξης ή να προταθούν από τον καθηγητή. Είναι καλό σε εργασίες με τη χρήση του υπολογιστή να φτιαχτούν ομάδες μεικτών ικανοτήτων ως προς τη χρήση των τεχνολογιών (έμπειρος χρήστης με κάποιο λιγότερο έμπειρο).

Διάρκεια (ενδεικτική)

___________________________________________________________

Η προτεινόμενη διάρκεια είναι ενδεικτική και μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις ανάγκες και την εμπειρία της τάξης.

Α Φάση:1 ώρα

Β’ Φάση:1-2 ώρες

Γ Φάση : 2 ώρες

Δ Φάση : 1 ώρα

Προτεινόμενη πορεία διδασκαλίας

___________________________________________________________

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα αξιοποιεί το μικρόκοσμο Άτλαντας της Ελλάδας (greekatlas.mwd). Οι προτεινόμενες δραστηριότητες είναι ενδεικτικές της αξιοποίησης που μπορεί να γίνει σε αυτό το υλικό. Είναι αρκετά εύκολα ο πίνακας να επεκταθεί και να δημιουργηθούν και άλλες δραστηριότητες που καλύπτουν τις ειδικότερες μαθησιακές ανάγκες κάθε τάξης.

Α ΦΑΣΗ : Εισαγωγή στο περιβάλλον του Άτλαντα της Ελλάδας.

Στη φάση αυτή οι μαθητές εξοικειώνονται με τις βασικές λειτουργίες του μικρόκοσμου. Αναγνωρίζουν με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού μια-μια τις ψηφίδες ξεκινώντας από την Ψηφίδα Βάση Δεδομένων. Είναι καλό κατά τη διάρκεια της εισαγωγής ο εκπαιδευτικός να εστιάσει στον πίνακα χωρίς να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην ευρύτερη έννοια μίας βάσης δεδομένων εκτός και αν κρίνει ότι η εμπειρία της τάξης του το επιτρέπει.

Αξίζει τον κόπο να σχολιαστούν οι γραμμές και οι στήλες του πίνακα δίνοντας και τις αντίστοιχες ονομασίες (πεδία και εγγραφές). Αξίζει επίσης ο εκπαιδευτικός να αναφερθεί στον τύπο των δεδομένων (αριθμός, αλφαριθμητικό, λογικό (αληθές /ψευδές)).

Βοηθητικό υλικό για την εισαγωγή της δραστηριότητας μπορεί να είναι ο χάρτης της Ελλάδας ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί στον πίνακα ή, αν υπάρχει η δυνατότητα διαδικτύου και videoprojector, μπορεί να αξιοποιηθεί η δικτυακή εφαρμογή Google Earth (Η εγκατάσταση μπορεί να γίνει από τον αντίστοιχο δικτυακό τόπο). Καλό είναι κάθε ομάδα μαθητών να έχει έναν άτλαντα ή να μπορεί να συμβουλευτεί έναν ηλεκτρονικό χάρτη. Οι μαθητές μελετούν τον πίνακα και να συμπληρώνουν το σταυρόλεξο στο Φύλλο Εργασίας 1 «Παίζω Πρωτεύουσες». Για τη συμπλήρωση του σταυρόλεξου οι μαθητές μπορούν να ταξινομήσουν τους νομούς αλφαβητικά και να αναζητήσουν τις πληροφορίες που χρειάζονται πάνω στον πίνακα. Ο εκπαιδευτικός επίσης μπορεί να τους υποδείξει τη λειτουργία της Ψηφίδας Ερώτηση. Παράδειγμα: διατυπώνοντας την ερώτηση Νομός =Άρτας στη Ψηφίδα Ερώτηση, η αντίστοιχη εγγραφή επισημαίνεται πάνω στον πίνακα με μπλε χρώμα.

Β ΦΑΣΗ : Υπολογίζω και αναπαριστώ

Σε αυτήν τη φάση οι μαθητές χρησιμοποιούν τις δυνατότητες της Ψηφίδας Σύνολο και κάνουν υπολογισμούς που αφορούν την έκταση και τον πληθυσμό των γεωγραφικών διαμερισμάτων της Ελλάδας. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα γεωγραφικό διαμέρισμα και με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας 2, «Παίζω γεωγραφικά διαμερίσματα Ι» και φύλλου εργασίας 3 «Παίζω γεωγραφικά διαμερίσματα ΙΙ» συμπληρώνουν έναν πίνακα, φτιάχνουν δύο διαγράμματα τα οποία μπορούν να αναρτήσουν στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης.

Γ ΦΑΣΗ: Διατύπωση ερωτήσεων

Κάθε δυάδα (ή τριάδα) ομάδα φτιάχνει ένα σύνολο από ερωτήσεις οι οποίες έχουν απάντηση μία ή περισσότερες λέξεις. Παράδειγμα:

Ποιος είναι ο 5ος σε έκταση νομός της Ελλάδος; (Αρκαδία)

Να αναφέρετε 4 νομούς της Ελλάδας που δεν βρέχονται από την θάλασσα. (Δράμας, Ημαθίας, Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας, Πέλλας, Ευρυτανίας, Κιλκίς, Γρεβενών, Τρικάλων, Ιωαννίνων)

Ποιος είναι ο μικρότερος σε έκταση νομός της χώρας; (Λευκάδος)

Ποια είναι η πυκνότητα πληθυσμού του νομού Αττικής; (1.023)

Ποιο γεωγραφικό διαμέρισμα καταλαμβάνει περισσότερο από το 25% της έκτασης της χώρας. (Μακεδονία)

Ποιος είναι ο πληθυσμός της Μακεδονίας (2.414.558 κάτοικοι)

Οι ερωτήσεις με την απάντησή τους συμπληρώνονται σε ένα αρχείο κειμένου ή στο φύλλο εργασίας «Παίζω Ελλάδα» Φύλλο Εργασίας 4.

Επέκταση: Τα υλικό που συλλέγεται σε αυτήν την φάση μπορεί να αξιοποιηθεί σε ένα παιχνίδι ερωτήσεων. Όλες οι ομάδες καταθέτουν τις ερωτήσεις τους στο δάσκαλο και σχηματίζεται μία μεγαλύτερη τράπεζα ερωτήσεων. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί δοκιμαστικά με μερικές δοκιμαστικές ερωτήσεις σαν αυτές που παρουσιάζονται παραπάνω από όλες τις ομάδες σαν προπόνηση. Ο δάσκαλος διαβάζει την ερώτηση και όλοι προσπαθούν χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή να βρουν την απάντηση. Όποιος βρει την απάντηση πρώτος κερδίζει 1 πόντο. Στη συνέχεια η τάξη μπορεί να χωριστεί σε δύο μεγάλες ομάδες και να εκλέξει αντιπροσώπους οι οποίοι θα δίνουν τις απαντήσεις. Έτσι μπορεί να παιχτεί το παιχνίδι με περισσότερες ερωτήσεις.

 

Τάξεις:

Ε’ - ΣΤ’ Δημοτικού

 

Γνωστικά Αντικείμενα

·         Γεωγραφία Ε’

·         Πληροφορική

 

 

Σύνδεση με ΔΕΠΣ

Γεωγραφία

·         Μελέτη στοιχείων που αφορούν νομούς της Ελλάδας.

·         Διαχείριση πληροφορίας.

 

Μαθηματικά

·         Χρήση μοντέλων αναπαράστασης πληροφορίας (γραφήματα).

·         Αναπαράσταση συνόλων διαγράμματα venn.

·         Έννοια μέσου όρου.

 

Πληροφορική

·         Ταξινόμηση δεδομένων.

·         Διατύπωση λογικών ερωτήσεων.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Φύλλο Εργασίας 1 Παίζω- Πρωτεύουσες

ONOMA

______________________________________________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

__________________________

ΤΑΞΗ

__________________________

 

 

Με τη βοήθεια του πίνακα στο μικρόκοσμο Άτλαντας της Ελλάδας συμπληρώστε το παρακάτω σταυρόλεξο.

 

 

Κ1

 

 

 

 

 

 

 

Ο1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κ2

 

 

 

 

 

Ο3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κ3

 

 

 

Ο4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κ4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ορισμοί

Οριζόντια

Κάθετα

Ο1. Πρωτεύουσα του νομού Ευρυτανίας.

Κ1. Πρωτεύουσα του νομού Κεφαλονιάς.

Ο2. Πρωτεύουσα του νομού Ροδόπης

Κ2. Πρωτεύουσα του νομού Ηλείας.

Ο3. Πρωτεύουσα του νομού Αρκαδίας.

Κ3. Πρωτεύουσα του νομού Φωκίδας.

Ο4. Πρωτεύουσα του νομού Πέλλας.

Κ4. Πρωτεύουσα του νομού Χίου.

Ο5. Πρωτεύουσα του νομού Μαγνησίας.

 

 


Φύλλο Εργασίας 2 Παίζω-Γεωγραφικά Διαμερίσματα Ι

ONOMA

______________________________________________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

__________________________

ΤΑΞΗ

__________________________

 

 

Δραστηριότητα 1. Με τη βοήθεια του δασκάλου σας επιλέξτε ένα γεωγραφικό διαμέρισμα της Ελλάδας.

 

 

 

Δραστηριότητα 2. Επιλέξτε όλους τους νομούς του γεωγραφικού διαμερίσματος που μελετάτε. Για να πραγματοποιήσετε αυτή την εργασία, μπορείτε να ψάξετε όλες τις γραμμές του πίνακα.

Μπορείτε όμως να βρείτε όλους τους νομούς ενός γεωγραφικού διαμερίσματος χρησιμοποιώντας την Ψηφίδα Ερώτηση. Ακολουθήστε τα βήματα συσχετίζοντάς τα με την εικόνα 1:

 

Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να βρείτε όλους τους νομούς της Θεσσαλίας. Τι κοινό έχουν αυτοί οι νομοί;

 

 

Εικόνα 1

1ο Βήμα: Οι νομοί που αναζητάτε έχουν στον πίνακα, στη στήλη Γεωγραφικό Διαμέρισμα, τη λέξη Θεσσαλία. Στην ψηφίδα Ερώτηση κάνετε διπλό κλικ στη λέξη Γεωγραφικό Διαμέρισμα στο αριστερό μέρος της ψηφίδας (Εικόνα 1, 1ο Βήμα). Τότε η λέξη Γεωγραφικό Διαμέρισμα θα εμφανιστεί στην θέση 5 (Εικόνα 1).

2ο Βήμα: Σε αυτό το πεδίο (Γεωγραφικό Διαμέρισμα) θα πρέπει να υπάρχει μία και μόνο λέξη, η λέξη Θεσσαλία. Κάντε λοιπόν ένα κλικ στο σύμβολο = (Εικόνα 1, 2ο Βήμα).

3ο Βήμα: Οι νομοί που αναζητάτε έχουν στο πεδίο Γεωγραφικό Διαμέρισμα τη λέξη Θεσσαλία. Επομένως στο δεξί μέρος του παραθύρου κάντε διπλό κλικ στην λέξη Θεσσαλία (Εικόνα 1, 2ο Βήμα).

Η ερώτηση τώρα θα έχει την μορφή: Γεωγραφικό Διαμέρισμα =Θεσσαλία θέση 5 (Εικόνα 1).

4ο Βήμα: Για να εμφανιστεί η απάντηση, θα πρέπει να πατήσετε το κουμπί που βρίσκεται πάνω αριστερά στη ψηφίδα Ερώτηση (Εικόνα 1, 4ο Βήμα). Η απάντηση τότε εμφανίζεται στη Ψηφίδα Σύνολο μέσα σε μία έλλειψη. Αν δεν υπάρχει αυτή η έλλειψη, δημιουργήστε την. Οι νομοί της Θεσσαλίας έχουν επιλέγει και στον πίνακα με χρώμα μπλε.

 

 


Δραστηριότητα 3. Συμπληρώστε τα στοιχεία των νομών στον πίνακα που ακολουθεί.

Γεωγραφικό Διαμέρισμα:

α/α

Νομός

Έκταση (τετ. χλμ)

Πληθυσμός

1.

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Φύλλο Εργασίας 3: Παίζω-Γεωγραφικά Διαμερίσματα ΙΙ

ONOMA

______________________________________________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

__________________________

ΤΑΞΗ

__________________________

 

 

Δραστηριότητα 1: Ποια είναι η συνολική έκταση του Γεωγραφικού Διαμερίσματος;

 

Για να υπολογίσετε τη συνολική έκταση του Γεωγραφικού διαμερίσματος που μελετάτε, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη ψηφίδα Σύνολο. Για να το πετύχετε αυτό, ακολουθήστε τα βήματα:

Επιλέξτε με τη βοήθεια της ψηφίδας Ερώτηση τους νομούς του γεωγραφικού διαμερίσματος που μελετάτε (Φύλλο Εργασίας 2, Δραστηριότητα 2).

1ο Βήμα: Ενεργοποιήστε το κουμπί Υπολογισμός (κουμπί 3, εικόνα 1).

2ο Βήμα: Επιλέξτε την Υπολογιστική Λειτουργία Σύνολο στο διπλανό παράθυρο (6, εικόνα 1).

3ο Βήμα: Επιλέξτε το πεδίο στο οποίο θα συμβεί αυτός ο υπολογισμός δηλαδή Έκταση στο δεύτερο παράθυρο (7, εικόνα 1).

 

Εικόνα 1

 

Η συνολική έκταση του …………………………………………. είναι ………………………………… τετ.χλμ..

 

Δραστηριότητα 2: Υπολογίστε το συνολικό πληθυσμό των κατοίκων που ζουν στο γεωγραφικό διαμέρισμα που μελετάτε. Ακολουθήστε μία παρόμοια διαδικασία όπως στη δραστηριότητα 1.

 

Ο πληθυσμός των κατοίκων του ……………………………………. είναι …………………………….. κάτοικοι.

 

Δραστηριότητα 3: Υπολογίστε τη συνολική έκταση της Ελλάδας καθώς και το συνολικό πληθυσμό της. Υπολογίστε πόσο, επί της εκατό (%), είναι η έκταση του Γεωγραφικού διαμερίσματος που μελετάτε σε σχέση με τη συνολική έκταση της Ελλάδας.

Υπολογίστε πόσο, επί της εκατό (%), είναι ο πληθυσμός του Γεωγραφικού διαμερίσματος που μελετάτε σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό της Ελλάδας.

Συμπληρώστε με τα στοιχεία αυτά την τελευταία σελίδα του φύλλου εργασίας.


 

Μελέτη της Έκτασης και του Πληθυσμού του γεωγραφικού διαμερίσματος

 

……………………………………………………………………………..

 

Το γεωγραφικό διαμέρισμα  ……………………………………………… έχει …………… νομούς. Καταλαμβάνει έκταση ίση με ………………………..τετ. χλμ. που αντιστοιχεί στο …………………% της έκτασης της Ελλάδας. Έχει πληθυσμό ………………………………… κατοίκους. Ο πληθυσμός του είναι το …………………………..% επί του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδας.

 

Σύγκριση της έκτασης και του πληθυσμού του γεωγραφικού διαμερίσματος με την υπόλοιπη Ελλάδα

 

Πλαίσιο κειμένου: Έκταση

 

 

Υπόμνημα                               Χρώμα

Γεωγραφικό Διαμέρισμα:

Υπόλοιπη Ελλάδα:

 

Πλαίσιο κειμένου: Πληθυσμός

 

 

 

Υπόμνημα                               Χρώμα

Γεωγραφικό Διαμέρισμα:

Υπόλοιπη Ελλάδα:

 

 

 


Φύλλο Εργασίας 4: Παίζω-Διατυπώνω Ερωτήσεις

ONOMA

______________________________________________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

__________________________

ΤΑΞΗ

__________________________

 

 

Με τη βοήθεια  του ψηφιακού άτλαντα της Ελλάδας φτιάξτε ερωτήσεις και συμπληρώστε το φύλλο εργασίας.

 

 

 


*********************************************************

Το εκπαιδευτικό πακέτο

«ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ»

αναπτύχθηκε στο παρακάτω πλαίσιο:

Πράξη:

ΠΛΕΙΑΔΕΣ: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα Ελληνικά Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Διάθεση Προϊόντων Εκπαιδευτικού Λογισμικού στα Σχολεία.

(2003-2007)   http://pleiades.cti.gr

Ενότητα:

ΝΗΡΗΙΔΕΣ: Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών πακέτων

 

Τελικός Δικαιούχος

(Φορέας Υλοποίήσης & Επιστημονικής Παρακολούθησης του έργου):

Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑ.ΙΤΥ)   (http://www.cti.gr/)

Φορέας Χρηματοδότησης και Λειτουργίας:

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υπ.Ε.Π.Θ.)

Χρηματοδότηση:

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Κοινωνία της Πληροφορίας”, Μέτρο 1.2, Γ’ ΚΠΣ

Ανάδοχος Φορέας Έργου

ΕΝΩΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

 

Ομάδα Ανάπτυξης του Έργου «Όνομα έργου»

Συντονίστρια έργου: Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Εκπαιδευτική ομάδα: Δρ. Μιχάλης Αργύρης, Δρ. Εύη Τρούκη, Στασινή Φράγκου, Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

Τεχνική ομάδα:

Επιμέλεια: Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Υπεύθυνος/οι παρακολούθησης εκ μέρους του ΕΑ.ΙΤΥ:

Αννέττε Φώσβινκελ

Τρέχουσα Έκδοση Εκπαιδευτικού Πακέτου

Τελική Έκδοση- Απρίλιος 2008

 

        ***************************************************************

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό αναπτύχθηκε στο παρακάτω πλαίσιο:

 

Πράξη:

ΠΛΕΙΑΔΕΣ: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα Ελληνικά Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Διάθεση Προϊόντων Εκπαιδευτικού Λογισμικού στα Σχολεία.

(2003-2007)   http://pleiades.cti.gr

Ενότητα:

ΝΗΡΗΙΔΕΣ: Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών πακέτων

Τελικός Δικαιούχος

(Φορέας Υλοποίησης & Επιστημονικής Παρακολούθησης του έργου):

Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑ.ΙΤΥ)   (http://www.cti.gr/)

Φορέας Χρηματοδότησης και Λειτουργίας:

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υπ.Ε.Π.Θ.)

Χρηματοδότηση:

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Κοινωνία της Πληροφορίας”, Μέτρο 1.2, Γ’ ΚΠΣ