H διαχρονικότητα και καθολικότητα βασικών αξιών και φυσικών νόμων

Από το βιβλίο των Μαθηματικών Α Γυμνασίου οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για τη διαχρονική αξιοποίηση της αναλογίας της «χρυσής τομής» στην αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική και σε άλλες μορφές τέχνης

Παρθενών, χρυσή τομή

[Μαθηματικά Α Γυμνασίου]

Χαρακτηριστικό παράδειγμα διαχρονικού προτύπου αρμονίας στον χώρο της τέχνης αποτελεί και ο λεγόμενος «Κανόνας των Αναλογιών»

Λεονάρντο ντα Βίντσι

[πηγή: Βικιπαίδεια]

Από τo βιβλίο της Φυσικής Β Γυμνασίου οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για την αποδοχή και αξιοποίηση των βασικών φυσικών νόμων και εννοιών από όλες τις θετικές επιστήμες

Η γλώσσα της φυσικής

Τα φαινόμενα που μελετά η φυσική μπορούν να περιγραφούν με τη χρήση κάποιων κοινών, βασικών εννοιών. Όπως για παράδειγμα, ο «χώρος», ο «χρόνος», η «κίνηση» των σωμάτων, οι «αλληλεπιδράσεις» τους κτλ. Αυτές συνθέτουν το λεξιλόγιο της γλώσσας της φυσικής. Οι σχέσεις που συνδέουν τις έννοιες της φυσικής εκφράζονται με τους νόμους της φυσικής. Οι έννοιες και οι νόμοι της φυσικής χρησιμοποιούνται και στις άλλες φυσικές επιστήμες (εικόνα 1.2).

[Φυσική Β Γυμνασίου]

Σε κοινωνικό επίπεδο, οι διαχρονικές αξίες (όπως η αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η ισότητα, η δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη, η ιθαγένεια) αποτυπώνονται τόσο στην οικουμενική διακήρυξη για τα ανθρώπινα δικαιώματα, όσο και στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής 'Eνωσης

διακήρυξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων
Ευρωπαικό κοινοβούλιο

Από τα Θρησκευτικά της Α΄ Γυμνασίου (βλ. ενότητες 10, 13, 19, 20 και 21) οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για τη διαχρονική αξία των κηρυγμάτων των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης. Επίσης, στα Θρησκευτικά της Β΄ Γυμνασίου (βλ. ενότητες 14, 15, 16, 17, και 18 του σχολικού εγχειριδίου ) αναλύονται οι βασικές αρχές της διδασκαλίας του Χριστού

θρησκευτικά Α΄ Γυμνασίου
Θρησκευτικά Β΄Γυμνασίου

info