«Η Έξοδος του Μεσολογγίου» Ελαιογραφία του Θεόδωρου Βρυζάκη, 1853 Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

  Η «Έξοδος του Μεσολογγίου» είναι ένα θέμα που παρουσιάστηκε στην Ευρώπη σε μεγάλο αριθμό έργων αμέσως μετά την πτώση του Μεσολογγίου, το 1826, κάτι που δείχνει τη μεγάλη απήχηση και συγκίνηση που προκάλεσε διεθνώς το ιστορικό αυτό γεγονός. Η παράσταση του Θεόδωρου Βρυζάκη ακολουθεί πρότυπα από τη θρησκευτική ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα. Ο ζωγράφος χωρίζει το έργο σε γήινο (μάχη - ήττα) και ουράνιο (Χριστός - άγγελοι) τμήμα. Το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στα γραφικά και επίκαιρα στοιχεία της σκηνής. Εικονίζεται από την πλευρά των Οθωμανών ο Ιμπραήμ έφιππος και μπροστά του ο Σουλεϊμάν Μπέης. Από την πλευρά των Ελλήνων δεσπόζει η μορφή του Νότη Μπότσαρη με τη σημαία στο χέρι, ενώ μπροστά του βρίσκεται πεσμένος ο Στουρνάρης και στο βάθος εφορμά ο Κίτσος Τζαβέλας. Το έργο λιθογραφήθηκε το 1856, στο Παρίσι, καθώς επιθυμία του καλλιτέχνη ήταν να γίνει γνωστό το θέμα του σε περισσότερους ανθρώπους.