«Πολεμιστής του 1821» Ελαιογραφία του Σπυρίδωνα Προσαλέντη, 1862 Κέρκυρα, Δημοτική Πινακοθήκη

  Οι προσωπογραφίες των αγωνιστών που κυριάρχησαν στην οθωνική περίοδο τείνουν να εξαφανιστούν στις απεικονίσεις του Αγώνα του 1821, οι οποίες δημιουργούνται μετά το 1862. Ακόμα κι όταν γίνονται τέτοια πορτραίτα, όπως αυτά του Σπυρίδωνα Προσαλέντη, δεν χαρακτηρίζονται από αμεσότητα και έντονο συγκινησιακό κλίμα, όπως άλλα, πιο κοντινά χρονικά στον Αγώνα, έργα. Το ιστορικό θέμα γίνεται αφορμή να δοθούν τοπιογραφίες ή θαλασσογραφίες, ενώ άλλοτε παίρνει συμβολικό χαρακτήρα, όπως και στην περίπτωση του πολεμιστή του Σ. Προσαλέντη. Ο πολεμιστής σε αυτή τη σκηνή με έντονα τα στοιχεία της μάχης (χαρακτηριστικές οι κηλίδες αίματος στα ρούχα του) κρατά σφιχτά τη σημαία-σύμβολο στο ένα χέρι και με το άλλο χέρι κρατά το σπαθί έτοιμος να αγωνιστεί.