«Η ήττα» ελαιογραφία του Οράς Βερνέ, 1827 Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη

 

  Οι σύγχρονες κριτικές έγραψαν για το έργο ότι απεικονίζει τον Έλληνα νικητή, ο οποίος πατώντας το πτώμα ενός Τούρκου διατάζει τον υπηρέτη του τελευταίου να αποκεφαλίσει τον κύριό του με το ίδιο του το σπαθί. Η βαρβαρότητα του θέματος συμφωνεί με τη θεματογραφία των ρομαντικών καλλιτεχνών, που προτιμούσαν θέματα με βία, πάθη και έντονες συγκρούσεις. Η πάλη του Έλληνα με τον Τούρκο στα έργα αυτά συμβόλιζε την πάλη του πολιτισμού με τη βαρβαρότητα, του σταυρού με την ημισέληνο, της ελευθερίας με την καταπίεση. Η συγκεκριμένη σκηνή αποτέλεσε δημοφιλέστατο διακοσμητικό μοτίβο, κατά τον 19ο αι., για αντικείμενα καθημερινής χρήσης (πορσελάνες, κεντήματα, ταπετσαρίες).