«Η ήττα»
ελαιογραφία του Οράς Βερνέ, 1827
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη
|
|
Οι σύγχρονες
κριτικές έγραψαν για το έργο ότι απεικονίζει τον Έλληνα νικητή, ο
οποίος πατώντας το πτώμα ενός Τούρκου διατάζει τον υπηρέτη του τελευταίου
να αποκεφαλίσει τον κύριό του με το ίδιο του το σπαθί. Η βαρβαρότητα
του θέματος συμφωνεί με τη θεματογραφία των ρομαντικών καλλιτεχνών,
που προτιμούσαν θέματα με βία, πάθη και έντονες συγκρούσεις. Η πάλη
του Έλληνα με τον Τούρκο στα έργα αυτά συμβόλιζε την πάλη του πολιτισμού
με τη βαρβαρότητα, του σταυρού με την ημισέληνο, της ελευθερίας με
την καταπίεση. Η συγκεκριμένη σκηνή αποτέλεσε δημοφιλέστατο διακοσμητικό
μοτίβο, κατά τον 19ο αι., για αντικείμενα καθημερινής χρήσης (πορσελάνες,
κεντήματα, ταπετσαρίες). |
|