Σκηνές πρόθεσης και θρήνου στην αρχαία ελληνική τέχνη

Αττικός γεωμετρικός κρατήρας από το νεκροταφείο του Διπύλου, στον Κεραμεικό (750-735 π.Χ.)

αττικός γεωμετρικός κρατήρας

[πηγή: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο]

Μνημειώδης επιτύμβιος κρατήρας με παράσταση εκφοράς νεκρού, του Ζωγράφου του Hirschfeld.
Βρέθηκε στον Κεραμεικό.

[πηγή: Αρχαιολογία και Τέχνες]


Yστερογεωμετρικός αμφορέας από το νεκροταφείο του Διπύλου, στον Κεραμεικό (760-750 π.Χ.)

Στη ζώνη των λαβών, σε ορθογώνια μετόπη, παριστάνεται η πρόθεση του νεκρού στο νεκρικό κρεβάτι, πάνω από το οποίο απλώνεται το νεκρικό σεντόνι. Γύρω και κάτω από το νεκρό εικονίζονται θρηνωδοί στη χαρακτηριστική στάση με υψωμένα τα χέρια. Οι μορφές αποδίδονται με την τυπική τεχνοτροπία της γεωμετρικής εποχής, αφαιρετικά και σχηματικά. Το έργο αποδίδεται στο ζωγράφο του Διπύλου, που πήρε το συμβατικό όνομά του από αυτό ακριβώς το αγγείο. Ο αμφορέας ήταν επιτύμβιο μνημείο στο νεκροταφείο του Διπύλου, στον Κεραμεικό, και στη βάση του υπήρχε οπή για τις χοές που γίνονταν προς τιμήν του νεκρού.

[πηγή: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο] [πηγή: © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού]

Απότμημα γραπτού επιτύμβιου πίνακα, που απεικονίζει την πρόθεση

 

Το θραύσμα προέρχεται από ορθογώνιο πίνακα για διακόσμηση τάφου. Εικονίζονται δύο ιματιοφόροι άνδρες βαδίζοντας προς τα δεξιά. Εικονίζονται δύο ιματιοφόροι άνδρες βαδίζοντας προς τα δεξιά. Ο πλήρως σωζόμενος υψώνει το δεξί χέρι και ανοίγει έντονα το στόμα. Κρίνοντας από ανάλογα, ακέραια έργα, εικάζεται ότι η σύνθεση παρουσίαζε «χορό» ανδρών, οι οποίοι αποχαιρετούν με θρήνο νεκρό (πρόθεση). Με ελάχιστη και άνετη χάραξη αποδίδονται ανατομικές λεπτομέρειες και τα ενδύματα.

[πηγή: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο]

Μπορείτε να δείτε και άλλες σκηνές πρόθεσης και ταφής νεκρού σε ταφικές λάρνακες και σαρκοφάγους:

thrinos_gynaikes ekfora_andres

[πηγή: Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία]

info