Το πρόβλημα με τις 8 Βασίλισσες

Φύλλο Εργασίας

 

Τίτλος: Το πρόβλημα με τις 8 Βασίλισσες

Γνωστικό Αντικείμενο: Εφαρμογές Λογισμικού

Διδακτική Ενότητα: Σχεδιάζω – Εφαρμόζω. Τμηματική υλοποίηση στο περιβάλλον ανάπτυξης. Δοκιμή με πραγματικά δεδομένα. Εντοπισμός σφαλμάτων και παραλείψεων

Τάξη: Γ’ Λυκείου

Διάρκεια: 5 ώρες

 

Δραστηριότητα 1: “ Το πρόβλημα με τις 8 Βασίλισσες

Στα πλαίσια αυτής της εργασίας θα επιχειρήσετε να λύσετε ένα πρόβλημα με τη βοήθεια ενός προγράμματος που θα φτιάξετε στον υπολογιστή. Το πρόβλημα ονομάζεται οι 8 Βασίλισσες και σχετίζεται με το σκάκι. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να βρείτε σε ποιες θέσεις πρέπει να τοποθετηθούν 8 Βασίλισσες πάνω σε μια σκακιέρα 8 χ 8 θέσεων (Εικόνα 19-1), έτσι ώστε καμία Βασίλισσα να μην απειλεί καμία άλλη. Όπως θα διαπιστώσετε η εύρεση της λύσης δεν είναι πολύ εύκολη. Θα προσπαθήσετε λοιπόν να κατασκευάσετε ένα πρόγραμμα που θα σας βοηθήσει στο γρήγορο εντοπισμό της λύσης.

 

Εικόνα 19-1

 

 

 

Βήμα 1ο

 

Προσπαθήστε να τοποθετήσετε τις 8 Βασίλισσες πάνω στη σκακιέρα (Εικόνα 19-2), έτσι ώστε καμία Βασίλισσα να μην απειλεί καμία άλλη, σύμφωνα με τον κανόνα.

 

Εικόνα 19-2

 

Καταγράψτε τις δυσκολίες που συναντήσατε προσπαθώντας να λύσετε το πρόβλημα

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Αν η σκακιέρα ήταν στην οθόνη του υπολογιστή και χρησιμοποιούσατε κάποιο πρόγραμμα ζωγραφικής, θα σας βοηθούσε να ξεπεράσετε κάποια από τις προηγούμενες δυσκολίες;

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Βήμα 2ο

 

Με τις οδηγίες που θα πάρετε από τον καθηγητή σας, κατασκευάστε στο AgentSheets μια «έξυπνη σκακιέρα». Σε αυτήν, κάθε φορά που προσθέτετε μια Βασίλισσα, σημαδεύονται όλες οι θέσεις που απειλούνται και έτσι μπορείτε ευκολότερα να εντοπίσετε τις ελεύθερες θέσεις για την τοποθέτηση της επόμενης Βασίλισσας (Εικόνα 19-3).

 

Σε ορισμένα σημεία του κειμένου, κάποιες ενέργειες είναι με έντονη γραφή. Αν δε θυμάστε ακριβώς πώς θα πραγματοποιηθεί αυτή η ενέργεια, θα βρείτε βοήθεια μέσα από το πρόγραμμα AgentSheets στο μενού Βοήθεια->Εγχειρίδιο Αναφορών.

 

Εικόνα 19-3

 

Τροποποιήστε τώρα τη συμπεριφορά της Βασίλισσας, ώστε να ελευθερώνει όλες τις απειλούμενες θέσεις όταν τη διαγράφουμε.

 

Ποιο πρόβλημα σας έλυσε η έξυπνη σκακιέρα;

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Βήμα 3ο

 

Η μέθοδος που χρησιμοποιήσατε για να λύσετε το πρόβλημα του μαρκαρίσματος της σκακιέρας ονομάζεται Αναδρομή (Εικόνα 19-4). 

Εικόνα 19-4

 

Υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένη στο πρόγραμμα η πληροφορία για το πόσες θέσεις πρέπει να μαρκάρει η Βασίλισσα;

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Πότε θα σταματήσει να σημαδεύει θέσεις προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση;

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Κατεβάστε τις εικόνες της δραστηριότητας εδώ.