AΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

 

 

 

Βιβλίο Μαθητή

Συγκρίνω και Ανακαλύπτω

Τελική Έκδοση Απρίλιος 2008

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ανάδοχος Φορέας Έργου

Ένωση Φυσικών προσώπων

 

Ομάδα Ανάπτυξης του Έργου «Ανακαλύπτω τον κόσμο μέσα από τον υπολογιστή»

Συντονίστρια έργου: Νικολέτα Γιαννούτσου

Εκπαιδευτική ομάδα: Μιχάλης Αργύρης, Εύη Τρούκη, Στασινή Φράγκου Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Επιμέλεια: Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Υπεύθυνη παρακολούθησης εκ μέρους του ΕΑ.ΙΤΥ: Αννέτε Φώσβινκελ

 

 

Συγγραφέας : Στασινή Φράγκου


 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

Συγκρίνω και Ανακαλύπτω. 1

Γεωγραφικό Λεξικό. 1

Φύλλο Εργασίας 1: Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Άτλαντα. 3

Φύλλο Εργασίας 2: Η Πολιτική Διαίρεση τη Γης σε αριθμούς. 9

Φύλλο Εργασίας 3: Συγκρίνω και Ανακαλύπτω.. 12

 

 


Συγκρίνω και Ανακαλύπτω

Γεωγραφικό Λεξικό

Ακτές:

Σε αυτό το πεδίο με την λέξη Αληθές εννοούμε ότι το κράτος αυτό έχει ακτές ενώ με την λέξη Ψευδές εννοούμε ότι το συγκεκριμένο κράτος δεν έχει καθόλου ακτές.

Αριθμός Γεννήσεων:

Αυτός ο αριθμός μας δίνει τον μέσο αριθμό των γεννήσεων που παρατηρούνται σε ένα χρόνο σε 1.000 κατοίκους. Είναι ένας από τους παράγοντες που μας δείχνουν την αύξηση του πληθυσμού.

Αριθμός Θανάτων:

Αυτός ο αριθμός δείχνει τον μέσο όρο των θανάτων που παρατηρούνται σε ένα χρόνο σε πληθυσμό 1.000 κατοίκων. Μεγάλη τιμή στον αριθμό των θανάτων σημαίνει ότι η σύνθεση του πληθυσμού του κράτους περιλαμβάνει πολλούς ηλικιωμένους ανθρώπους.

Αριθμός Μεταναστών:

Είναι ο αριθμός που προκύπτει από την αφαίρεση των αριθμών των μεταναστών που έρχονται στην χώρα και των μεταναστών που εγκαταλείπουν την χώρα. Θετικός αριθμός (6) σημαίνει ότι περισσότεροι άνθρωποι εγκαθίστανται στην χώρα επομένως αυξάνει ο πληθυσμός της. Αρνητικός αριθμός (-2,3) σημαίνει ότι περισσότεροι ανθρώποι εγκαταλείπουν την χώρα και ο πληθυσμός μειώνεται.

Έκταση :

Είναι το σύνολο της χερσαίας και της θαλάσσιας επιφάνειας που ανήκει σύμφωνα με τις διεθνής συμβάσεις στο συγκεκριμένο κράτος μετρημένο σε τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Επικρατέστερα Θρησκεύματα:

Είναι το κυριότερο θρήσκευμα/ θρησκεύματα των κατοίκων της χώρας.

Επίσημη Γλώσσα:

Είναι μία ή περισσότερες και αποτελούν τις επίσημες γλώσσες στις οποίες συντάσσονται τα δημόσια έγγραφα.

Ήπειρος:

Είναι η γεωγραφική ήπειρος στην οποία ανήκει κάθε κράτος.

ΚΚ Εισόδημα:

Το ονομάζουμε Κατά Κεφαλήν Εισόδημα και είναι υπολογισμένο σε δολάρια. Είναι η αξία των αγαθών που παράγονται στο κράτος αυτό σε ένα χρόνο υπολογισμένη με τις τιμές που έχουν τα προϊόντα στις ΗΠΑ και μοιρασμένη ισόποσα σε όλους τους κατοίκους της χώρας. Είναι η τιμή που μας επιτρέπει να συγκρίνουμε την ευημερία που απολαμβάνουν οι κάτοικοι της κάθε χώρας.

Όνομα:

Είναι το επίσημο όνομα κάθε κράτους (σε κάποιες περιπτώσεις ελληνοποιημένο). Στα κράτη αυτά εντάξαμε και γεωγραφικές περιοχές οι οποίες παρότι έχουν διοικητική αυτονομία ανήκουν πολιτικά σε κάποιο άλλο κράτος (παράδειγμα αποικίες)

Παιδική Θνησιμότητα:

Είναι ο μέσος όρος των βρεφών που πεθαίνουν κάθε χρόνο πριν κλείσουν 1 χρόνο ζωής υπολογισμένο σε 1.000 γεννήσεις. Αυτός ο αριθμός μας δείχνει την ποιότητα της παρεχόμενης ιατρικής περίθαλψης στο κράτος αυτό.

Πληθυσμός:

Είναι ο αριθμός των κατοίκων.

Ποσοστό Αύξησης Πληθυσμού:

Είναι ο αριθμός που μας δείχνει την μέση ετήσια αύξηση που έχει ο πληθυσμός της χώρας στους 100 κατοίκους. Υπολογίζεται με τον συνυπολογισμό του αριθμού γεννήσεων, αριθμού θανάτων και αριθμού μεταναστών. Ο αριθμός αυτός δείχνει τις ανάγκες που θα έχει η οικονομία και η υποδομή(εκπαίδευση, σύνταξη, κλπ ) της χώρας στο μέλλον.

Πυκνότητα Πληθυσμού:

Ονομάζουμε τον αριθμό που μας δείχνει το μέσο ορό των κατοίκων που αντιστοιχούν σε κάθε τετραγωνικό χιλιόμετρο.

Σύνορα:

Αυτό είναι το συνολικό μήκος των χερσαίων συνόρων του κράτους μετρημένα σε χιλιόμετρα.


Φύλλο Εργασίας 1: Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Άτλαντα

ΟΝΟΜΑ                         ______________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ               ______________________

ΤΑΞΗ                                       ______________________

 

  1. Ανοίξτε το αρχείο Worldatlas. Αναγνωρίστε τα παράθυρα (ψηφίδες) που βλέπετε στην οθόνη σας.

Εικόνα 1

Α. Ο χάρτης περιλαμβάνει όλες τις χώρες του κόσμου. Μπορείτε επιλέγοντας με το βελάκι μία χώρα στο χάρτη να δείτε το όνομά της στον πίνακα που βρίσκεται αριστερά να γίνεται μπλε και τη σημαία της να εμφανίζεται ανάμεσα στις ψηφίδες.

 

Δραστηριότητα 1: Βρείτε τη Γαλλία πάνω στο χάρτη. Ποίος είναι ο συνδυασμός χρωμάτων της σημαίας αυτής; Ποιος είναι ο προσανατολισμός των γραμμών;

_______________________________________________

Μπορείτε να μεγεθύνετε το χάρτη και να δείτε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια κάποιο σημείο του πλανήτη με την βοήθεια του μεταβολέα που βρίσκεται στα εργαλεία της ψηφίδας χάρτης πάνω δεξιά.

Β. Ο πίνακας Χώρες έχει πολλές γραμμές (εγγραφές) και πολλές στήλες (πεδία). Κάθε μία γραμμή αντιστοιχεί σε μία χώρα. Στα πεδία καταγράφονται στοιχεία για αυτήν τη χώρα (Ονομασία, Ήπειρος, Πληθυσμός, Έκταση, Πρωτεύουσα και άλλα πολλά). Πληροφορίες για τη σημασία κάθε πεδίου μπορείτε να βρείτε πατώντας το κουμπί .

 

Δραστηριότητα 2: Μελετήστε τα στοιχεία του πίνακα για τη Γαλλία και συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί.

Γαλλία

 

 

 

Έκταση

 

…………….

Πληθυσμός

 

…………….

Πρωτεύουσα

 

…………….

Επίσημη Γλώσσα

 

…………….

Παρατηρήστε ότι άλλα πεδία (στοιχεία) του πίνακα είναι αριθμοί (είδος πεδίου: αριθμός), άλλα είναι λέξεις (είδος πεδίου:αλφαριθμητικό) και ένα έχει δύο λέξεις μόνο Αληθές ή Ψευδές.

 

Δραστηριότητα 3: Καταγράψτε στον πίνακα που ακολουθεί ονόματα πεδίων από κάθε είδος.

Αριθμός

 

 

Αλφαριθμητικό

 

 

Αληθές/  Ψευδές

 

 

Γ. Η ψηφίδα που βλέπετε στο κάτω μέρος της σελίδας ονομάζεται Ερώτηση (εικόνα 2) και συνδέεται άμεσα με τη ψηφίδα που βρίσκεται στην επόμενη σελίδα και ονομάζεται Σύνολο (εικόνα 3). Με τη βοήθεια αυτών των δύο παραθύρων μπορούμε να ψάξουμε στον πίνακα και να απαντήσουμε ερωτήσεις όπως «Ποιες είναι οι χώρες της Ευρώπης;».

 

Δραστηριότητα 4α: Βρείτε ποιες είναι οι χώρες της Ευρώπης και μετρήστε τες.

 

Τι κοινό έχουν αυτές οι χώρες; Όλες οι χώρες που αναζητούμε έχουν στο πεδίο Ήπειρος τη λέξη Ευρώπη. Για να απαντήσουμε αυτήν την ερώτηση ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα:

 

1ο Βήμα: Πρώτα εντοπίζουμε το πεδίο με το οποίο θέλουμε να ψάξουμε τον πίνακα. Στην περίπτωση μας είναι το πεδίο Ήπειρος. Κάνετε διπλό κλικ στη λέξη Ήπειρος στο αριστερό μέρος της ψηφίδας Ερώτηση (Εικόνα 2, 1ο Βήμα).

 

2ο Βήμα: Θέλουμε σε αυτό το πεδίο να υπάρχει μία και μόνο λέξη. Κάνουμε λοιπόν ένα κλικ στο σύμβολο =(Εικόνα 2 2ο Βήμα).

 

3ο Βήμα: Οι χώρες που θέλουμε θα πρέπει να έχουν σε αυτό το πεδίο τη λέξη Ευρώπη. Επομένως στο δεξί μέρος του παραθύρου κάνουμε διπλό κλικ στη λέξη Ευρώπη (Εικόνα 2, 3ο Βήμα).

Η ερώτηση τώρα θα έχει την μορφή: Ήπειρος= Ευρώπη (Εικόνα 2 , 5)

 

Εικόνα 2

4ο Βήμα: Για να εμφανιστεί η απάντηση θα πρέπει να πατήσετε το κουμπί πάνω αριστερά στην ψηφίδα Ερώτηση (Εικόνα 2, 4ο Βήμα). Η απάντηση τότε εμφανίζεται στην Ψηφίδα Σύνολο μέσα σε μία έλλειψη. Αν δεν υπάρχει αυτή η έλλειψη δημιουργήστε την (βλ. Εικόνα 3, σημείο 1.).

 

Εικόνα 3

 

5ο Βήμα: Δείτε τα ονόματα των κρατών πατώντας το κουμπί Εμφάνιση Επιλεγμένου Πεδίου (Εικόνα 3, σημείο 2).  Καταγράψτε 6 ονόματα Ευρωπαϊκών κρατών:

1.                                                       4.

2.                                                       5.

3.                                                       6.

 

6ο Βήμα: Μετρήστε το πλήθος των χωρών πατώντας το κουμπί Υπολογισμός (Εικόνα 3, σημείο 3) και επιλέγοντας την λέξη Μέτρησε από το διπλανό κουτί.

 


Πόσες χώρες αριθμεί η Ήπειρος Ευρώπης;

 

 

 

 

Δραστηριότητα 4β: Με παρόμοιο τρόπο μπορούμε να βρούμε το σύνολο του πληθυσμού της Ευρώπης. Έχοντας επιλεγμένο το κουμπί Υπολογισμός (Εικόνα 3, σημείο 3, 6ο βήμα) στο διπλανό παράθυρο Υπολογιστική Λειτουργία, επιλέγουμε Σύνολο και στο διπλανό παράθυρο Πεδίο Υπολογισμού Πληθυσμός.

Ποιος είναι ο συνολικός πληθυσμός της Ευρώπης;

 

 

 

 

Δραστηριότητα 4γ:Υπολογίστε τη συνολική έκταση της Ευρώπης με τη βοήθεια του Συνόλου. Ποια είναι η συνολική έκταση της Ευρώπης;

 

 

 

 

 


Βοηθητικές πληροφορίες για τους υπολογισμούς με την ψηφίδα Σύνολο.

Για να γίνουν οι παραπάνω υπολογισμοί θα πρέπει πρώτα να έχουν επιλεγεί οι χώρες που μας ενδιαφέρουν (στην περίπτωση μας οι χώρες της Ευρώπης). Οι υπολογισμοί γίνονται σε τρία βήματα:

1ο Βήμα: Ενεργοποιούμε το κουμπί Υπολογισμός (Εικόνα 4).

2ο Βήμα: Επιλέγουμε την Υπολογιστική Λειτουργία.

3ο Βήμα: Επιλέγουμε το πεδίο στο οποίο θα συμβεί αυτός ο υπολογισμός.

 

Εικόνα 4

Αν έχουμε επιλέξει….

 

τότε υπολογίζεται…..

Υπολογισμός Μέτρησε

το πλήθος των χωρών που έχουμε επιλέξει

Υπολογισμός Σύνολο                  Έκταση

η συνολική έκταση των χωρών έχουμε επιλέξει

Υπολογισμός Μεγαλύτερο  Έκταση

ποια είναι μεγαλύτερη τιμή έκτασης που υπάρχει στις επιλεγμένες χώρες

 

Υπολογισμός Μικρότερο    Έκταση

είναι η μικρότερη τιμή έκτασης που υπάρχει στις επιλεγμένες χώρες

 


Φύλλο Εργασίας 2: Η Πολιτική Διαίρεση τη Γης σε αριθμούς

ΟΝΟΜΑ                         ______________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ               ______________________

ΤΑΞΗ                                      ______________________

 

Δραστηριότητα 1: Με την βοήθεια της ψηφίδας Ερώτησης υπολογίστε τον αριθμό των κρατών, την έκταση και τον πληθυσμός κάθε ηπείρου. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα.

 

Ήπειρος

Αριθμός κρατών

Συνολική Έκταση

Σύνολο Πληθυσμού

Ασία

…………….

…………….

…………….

Ευρώπη

…………….

…………….

…………….

Αμερική

…………….

…………….

…………….

Αφρική

…………….

…………….

…………….

Ωκεανία

…………….

…………….

…………….

 

Συνολικά

…………….

…………….

…………….

 

Συμβουλή:

Για να συμπληρώσετε τον παραπάνω πίνακα:

  1. Επιλέξτε με τη βοήθεια της ψηφίδας Ερώτηση τις χώρες μία ηπείρου παράδειγμα της Ασίας.
  2. Στη ψηφίδας Σύνολο επιλέξτε Υπολογισμός     Μέτρησε για τον υπολογισμό του πλήθους των χωρών.
  3. Στη ψηφίδας Σύνολο επιλέξτε Υπολογισμός     Σύνολο                  Έκταση για τον υπολογισμό του συνόλου της έκτασης.
  4. Στη ψηφίδας Σύνολο επιλέξτε Υπολογισμός     Σύνολο                  Πληθυσμός για τον υπολογισμό του συνόλου του πληθυσμού της ηπείρου.

Δραστηριότητα 2: Χρωματίστε τα κουτάκια στις παρακάτω στήλες για να φτιάξτε ένα ραβδόγραμμα για τον πληθυσμό κάθε ηπείρου. Θεωρήστε ότι κάθε κουτάκι αντιστοιχεί περίπου σε  300 εκατ. κατοίκους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πληθυσμός

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ασία

Αμερική

Ευρώπη

Αφρική

Ωκεανία

Δραστηριότητα 3: Αν η Γη είχε 100 κατοίκους:

οι ……………………………. θα ζούσαν στην Ασία,

οι ……………………………. θα ζούσαν στην Ευρώπη,

οι ……………………………. θα ζούσαν στην Αμερική,

οι ……………………………. θα ζούσαν στην Αφρική,

οι ……………………………. θα ζούσαν στην Ωκεανία,

και σχεδόν κανένα στην Ανταρκτική.

Συμβουλή:Για την δραστηριότητα 3 χρειάζεται:

1.     Να επιλέξετε τις χώρες κάθε ηπείρου με τη βοήθεια της ψηφίδας Ερώτηση.

2.    Στην ψηφίδα Σύνολο επιλέξτε Υπολογισμός Σύνολο         Πληθυσμός και να βρείτε το ποσοστό του πληθυσμού σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό της Γης.
Δραστηριότητα 4:Χρωματίστε με διαφορετικά χρώματα για κάθε ήπειρο τα κομμάτια της πίτας ανάλογα με την έκταση κάθε ηπείρου. Κάθε κομμάτι αντιστοιχεί σε 10.000.000 τετρ. χιλιόμετρα.

 

 

Υπόμνημα

Χρώμα

Ήπειρος

 

Ασία

 

Ευρώπη

 

Αμερική

 

Αφρική

 

Ωκεανία

 

Ανταρκτική

 

 

 


Φύλλο Εργασίας 3: Συγκρίνω και Ανακαλύπτω

ΟΝΟΜΑ                         ______________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ               ______________________

ΤΑΞΗ                                      ______________________

 

1. Μελετήστε με προσοχή τη σημασία κάθε πεδίου (στήλης) που έχει ο πίνακας σας. Μπορείτε να συμβουλευτεί και το κουμπί Πληροφορίες. .

 

2. Διαλέξτε ένα ή δύο πεδία που θα θέλατε να μελετήσετε περισσότερο. Ζητήστε και τη βοήθεια του δασκάλου σας.

 

3. Καταγράψτε το πεδίο ή τα πεδία με τα οποία θα ασχοληθείτε:

Ι.

ΙΙ.

4. Μπορείτε να επιλέξετε μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες ιδέες επεξεργασίας:

Ταξινόμηση από το μικρότερο στο μεγαλύτερο…

Μέτρηση χωρών…

Κατασκευή ραβδογράμματος…

Κατασκευή πίττας…

Αναζήτηση μίας σχέσης ανάμεσα …….

Μετά την εργασία σας γράψτε ένα κείμενο με τις σκέψεις και τις εξηγήσεις που ανακαλύψατε κατά τη διάρκεια της εργασίας σας. Μπορείτε να συνεχίσετε και σε δικό σας χαρτί.

 

 

 

 

 


              *********************************************************

Το εκπαιδευτικό πακέτο

«ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ»

αναπτύχθηκε στο παρακάτω πλαίσιο:

Πράξη:

ΠΛΕΙΑΔΕΣ: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα Ελληνικά Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Διάθεση Προϊόντων Εκπαιδευτικού Λογισμικού στα Σχολεία.

(2003-2007)   http://pleiades.cti.gr

Ενότητα:

ΝΗΡΗΙΔΕΣ: Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών πακέτων

 

Τελικός Δικαιούχος

(Φορέας Υλοποίήσης & Επιστημονικής Παρακολούθησης του έργου):

Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑ.ΙΤΥ)   (http://www.cti.gr/)

Φορέας Χρηματοδότησης και Λειτουργίας:

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υπ.Ε.Π.Θ.)

Χρηματοδότηση:

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Κοινωνία της Πληροφορίας”, Μέτρο 1.2, Γ’ ΚΠΣ

Ανάδοχος Φορέας Έργου

ΕΝΩΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

 

Ομάδα Ανάπτυξης του Έργου «Όνομα έργου»

Συντονίστρια έργου: Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Εκπαιδευτική ομάδα: Δρ. Μιχάλης Αργύρης, Δρ. Εύη Τρούκη, Στασινή Φράγκου, Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

Τεχνική ομάδα:

Επιμέλεια: Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου

 

Υπεύθυνος/οι παρακολούθησης εκ μέρους του ΕΑ.ΙΤΥ:

Αννέττε Φώσβινκελ

Τρέχουσα Έκδοση Εκπαιδευτικού Πακέτου

Τελική Έκδοση Απρίλιος 2008

 

        ***************************************************************

 


 

 

 

 

 

 

 

Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό αναπτύχθηκε στο παρακάτω πλαίσιο:

 

Πράξη:

ΠΛΕΙΑΔΕΣ: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα Ελληνικά Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Διάθεση Προϊόντων Εκπαιδευτικού Λογισμικού στα Σχολεία.

(2003-2007)   http://pleiades.cti.gr

Ενότητα:

ΝΗΡΗΙΔΕΣ: Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών πακέτων

Τελικός Δικαιούχος

(Φορέας Υλοποίησης & Επιστημονικής Παρακολούθησης του έργου):

Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑ.ΙΤΥ)   (http://www.cti.gr/)

Φορέας Χρηματοδότησης και Λειτουργίας:

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υπ.Ε.Π.Θ.)

Χρηματοδότηση:

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Κοινωνία της Πληροφορίας”, Μέτρο 1.2, Γ’ ΚΠΣ