Τετράδιο μαθητή
ΘΕ17: Ταξινόμηση
Όνομα(τα):___________________________________________________
Όνομα Η/Υ:___________________________________________________
Τμήμα:_______________________Ημερομηνία:___________________
Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις
Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις
Ξεκινήστε το Χώρο Δραστηριοτήτων, επιλέξτε τη θεματική ενότητα:
ΘΕ17:
Ταξινόμηση
και επιλέξτε την πρώτη δραστηριότητα (Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις).
Ο προπονητής της ομάδας μπάσκετ ενός σχολείου θέλει να παρακολουθεί τα ύψη των 5
παικτών της βασικής ομάδας.
Για το σκοπό αυτό έχει κατασκευάσει πρόγραμμα το οποίο ζητάει
τα ύψη των παικτών και τα αποθηκεύει σε πίνακα. Στη συνέχεια, το πρόγραμμα περιλαμβάνει
ένα τμήμα επεξεργασίας το οποίο εξετάζει τα στοιχεία του πίνακα και τους αλλάζει τις θέσεις
με ένα ιδιαίτερο τρόπο.
...
1.
Αναλύστε το πρόβλημα
ώς θα ονομάζατε
τον πίνακα που θα χρησιμοποιεί το πρόγραμμα για να φυλάξει τα
στοιχεία;
Δικαιολογείστε την απάντησή σας:
Π
Ο πίνακας θα ονομάζεται
επειδή
όσα στοιχεία
πρέπει να έχει ο πίνακας; Δικαιολογείστε την απάντησή σας στο παρακάτω
πλαίσιο:
Π
Ο πίνακας θα έχει
στοιχεία
επειδή
ι τύπο
θα επιλέγατε για τα στοιχεία του πίνακα και γιατί; Δικαιολογείστε την απάντησή
σας στο παρακάτω πλαίσιο:
Τ
Τα στοιχεία του πίνακα είναι τύπου
αφού
2.
Μελετήστε τον Αλγόριθμο
πό το χώρο δραστηριοτήτων επιλέξτε τον σύνδεσμο
που περιέχει το
πρόγραμμα που περιγράφηκε. Εξετάστε τις εντολές του τμήματος επεξεργασίας του
αλγόριθμου και συμπληρώστε στο παρακάτω πλαίσιο
τί
υποθέτετε ότι κάνει το συγκεκριμένο
τμήμα:
Α
ΥΠΟΘΕΣΗ
: Οι εντολές στο τμήμα επεξεργασίας του αλγόριθμου . . .
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 1 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις
Τετράδιο μαθητή
3.
Εκτελέστε το Πρόγραμμα
πιβεβαιώστε τη σκέψη σας, εκτελώντας βηματικά το πρόγραμμα και δίνοντας ως τιμές τις:
1.85, 1.92, 1.83, 1.90, 1.88,
με αυτή τη σειρά
. Σημειώστε στο παρακάτω πλαίσιο τη σειρά
με την οποία περιμένετε να εμφανιστούν τα στοιχεία κατά την έξοδο.
Ε
Οι τιμές που
θα
εμφανίσει το πρόγραμμα με τη σειρά, είναι οι εξής:
ημειώστε τις τιμές που εμφανίστηκαν από το πρόγραμμα. Ποιός αριθμός βρέθηκε στην
αρχή (θέση 1) και ποιός στο τέλος (θέση 5) του πίνακα;
Σ
Οι τιμές που εμφάνισε το πρόγραμμα με τη σειρά, ήταν οι εξής:
Στην
αρχή
(θέση 1) του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
Στο
τέλος
(θέση 5) του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
πιβεβαιώθηκε η υπόθεσή σας;
Δοκιμάστε άλλη μία φορά εκτελώντας πάλι το πρόγραμμα με
τις ίδιες τιμές αλλά με άλλη σειρά: 1.90, 1.88, 1.85, 1.92, 1.83. Σημειώστε στο παρακάτω
πλαίσιο τη σειρά με την οποία περιμένετε να εμφανιστούν τα νούμερα κατά την έξοδο
Ε
Οι τιμές που
θα
εμφανίσει το πρόγραμμα με τη σειρά, είναι οι εξής:
ημειώστε τις τιμές που εμφανίστηκαν από το πρόγραμμα. Ποιός αριθμός βρέθηκε στην
αρχή (θέση 1) και ποιός στο τέλος (θέση 5) του πίνακα;
Σ
Οι τιμές που εμφάνισε το πρόγραμμα με τη σειρά, ήταν οι εξής:
Στην
αρχή
(θέση 1) του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
Στο
τέλος
(θέση 5) του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
υγκρίνετε τα αποτελέσματα
από τις δύο διαδοχικές εκτελέσεις του αλγόριθμου με τα ίδια
δεδομένα. Τι συμπεραίνετε εξετάζοντας τις τιμές που βρέθηκαν στην αρχή του πίνακα;
Παίζει κάποιο ρόλο η αρχική σειρά των στοιχείων για την τιμή που θα βρεθεί στην αρχή του
πίνακα ή μήπως τελικά καταλήγει η ίδια τιμή πάντοτε στην αρχή;
Σ
υμπληρώστε τις γραμμές
1 και 2 με τις σωστές τιμές. Εξετάστε τη γραμμή 3 και
διαγράψτε τη λάθος απάντηση
, διατυπώνοντας σωστά το συμπέρασμα που προκύπτει (να
διαγράψετε τη λάθος απάντηση):
Σ
1. Την πρώτη φορά,
στην αρχή του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
2. Τη δεύτερη φορά, στην αρχή του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
3.Επομένως
, η τιμή που μετακινείται στην αρχή του πίνακα .
..
...
εξαρτάται / είναι ανεξάρτητη
... από την αρχική σειρά των τιμών
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 2 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Τετράδιο μαθητή
ΘΕ17: Ταξινόμηση
ι συμπεραίνετε εξετάζοντας τις τιμές που βρέθηκαν στο τέλος του πίνακα; Παίζει κάποιο
ρόλο η αρχική σειρά των στοιχείων για την τιμή που θα βρεθεί στο τέλος του πίνακα ή
μήπως τελικά καταλήγει πάντοτε η ίδια τιμή στο τέλος;
Τ
υμπληρώστε τις γραμμές
1 και 2 με τις σωστές τιμές. Εξετάστε τη γραμμή 3 και
διαγράψτε τη λάθος απάντηση
, διατυπώνοντας σωστά το συμπέρασμα που προκύπτει:
Σ
1. Την πρώτη φορά, στο τέλος
του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
2. Τη δεύτερη φορά, στο τέλος του πίνακα βρέθηκε η τιμή:
3.Επομένως
, η τιμή που μετακινείται στο τέλος του πίνακα .
..
...
εξαρτάται / είναι ανεξάρτητη
... από την αρχική σειρά των τιμών
υζητείστε τα αποτελέσματα μεταξύ σας και με το διδάσκοντα και συμπληρώστε τις λέξεις
που λείπουν στο παρακάτω πλαίσιο που διατυπώνει
το αποτέλεσμα
της εκτέλεσης του
αλγόριθμου:
Σ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
: Οι εντολές στο τμήμα επεξεργασίας του αλγόριθμου.
..
...προωθούν το _ _ _ _ λ _ _ _ _ _ στοιχείο στο _ _ λ _ _ του πίνακα
πορείτε να εξηγήσετε για ποιό λόγο ο βρόχος εκτελείται μόνο 4 φορές αφού τα στοιχεία
του πίνακα είναι 5; Συμπληρώστε τα κενά στην παρακάτω πρόταση και βεβαιωθείται οτι
καταλαβαίνετε και συμφωνείτε με το περιεχόμενό της !
Μ
Σε κάθε εκτέλεση του βρόχου, κάθε στοιχείο του πίνακα συγκρίνεται με
το _ _ ό _ _ _ ό του. Ο βρόχος τελειώνει με το _ _ _ α _ _ _ στοιχείο
του πίνακα αφού το πέμπτο στοιχείο δεν έχει _ π _ _ _ _ _ !.
4.
Διατυπώστε τον Αλγόριθμο
εριγράψτε τη λειτουργία του αλγόριθμου με φυσική γλώσσα κατά βήματα,
συμπληρώνοντας τις λέξεις που λείπουν στο παρακάτω πλαίσιο:
Π
Προώθηση του μεγαλύτερου στοιχείου στο τέλος του πίνακα:
Ο Αλγόριθμος σε Φυσική Γλώσσα (κατά βήματα)
- ο αλγόριθμος _ _ _ _ ρ _ _ _ _ κάθε στοιχείο με το επόμενό του
- ο βρόχος εκτελείται _ _ σ σ _ _
_ ς φορές επειδή τόσα στοιχεία
έχουν επόμενο
- όταν το στοιχείο είναι _ _ _ _ _ ' _ _ _ _ από το επόμενό του,
(ισχύει η
_ _ _ θ _ _ _ αντιμετάθεσης)
ο αλγόριθμος
_ _ τ _ _ _ τ _ _ _ τ _ _ τα δύο στοιχεία
- ο αλγόριθμος ξεκινάει από το _ _ _ _ _ στοιχείο
του πίνακα
και 'προχωράει' προς το _ _ _ _ _ _ _ _ _
- όταν τελειώσει ο αλγόριθμος, το _ _ _ α _ _ _ _ _ _ στοιχείο .
..
... καταλήγει στην _ _ _ _ υ _ _ _ _ θέση του πίνακα
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 3 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις
Τετράδιο μαθητή
5.
Τροποποιείστε τον Αλγόριθμο
ώρα που έχετε καταλάβει πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος, τροποιείστε τον ώστε να προωθεί
το μικρότερο
στοιχείο του πίνακα στο τέλος. Μπορείτε να το πετύχετε αλλάζοντας μόνο
μία γραμμή του αλγόριθμου και, συγκεκριμένα, μόνο ένα χαρακτήρα.
.. !
Τ
οιά είναι η γραμμή που θα πρέπει να αλλάξετε και πώς θα γίνει για να προωθεί το
μικρότερο στοιχείο του πίνακα στο τέλος;
Συμπληρώστε στο πλαίσιο που ακολουθεί:
Π
Στο αλγόριθμο θα πρέπει να αλλάξει η
_ υ _ _ _ _ _ αντιμετάθεσης
ως εξής:
πιβεβαιώστε ότι η αλλαγή που κάνατε έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, εκτελώντας το
πρόγραμμα και δίνοντας ως τιμές τις: 1.85, 1.92, 1.83, 1.90, 1.88,
με αυτή τη σειρά
.
Επιλέξτε γρήγορη εκτέλεση και .
.. καταφύγετε στη βηματική μόνο αν τα αποτελέσματα σας .
..
διαψεύσουν. Σημειώστε στο παρακάτω πλαίσιο τη σειρά με την οποία περιμένετε να
εμφανιστούν τα νούμερα κατά την έξοδο και επιβεβαιώστε το με τις τιμές που θα εμφανίσει το
πρόγραμμα.
Προσέξτε να 'μαντέψετε' σωστά τις τελικές θέσεις
όλων
των τιμών.
Ε
Οι τιμές που
θα
εμφανίσει το πρόγραμμα με τη σειρά, είναι οι εξής:
ημειώστε τις τιμές που εμφανίστηκαν από το πρόγραμμα με τη σειρά στο παρακάτω
πλαίσιο κειμένου.
Σ
Οι τιμές που εμφάνισε το πρόγραμμα με τη σειρά, ήταν οι εξής:
κτελέστε πάλι το πρόγραμμα και δίνοντας τις ίδιες τιμές αλλά με άλλη σειρά: 1.90, 1.88,
1.85, 1.92, 1.83. Σημειώστε στο παρακάτω πλαίσιο τη σειρά με την οποία περιμένετε να
εμφανιστούν τα νούμερα κατά την έξοδο
Ε
Οι τιμές που
θα
εμφανίσει το πρόγραμμα με τη σειρά, είναι οι εξής:
ημειώστε πάλι τις τιμές που εμφανίστηκαν από το πρόγραμμα, στο παρακάτω πλαίσιο
κειμένου.
Σ
Οι τιμές που εμφάνισε το πρόγραμμα με τη σειρά, ήταν οι εξής:
6.
'Αντιστρέψτε' τη λογική του αλγόριθμου
ροποιήστε την περιγραφή του αλγόριθμου ώστε αυτός να προωθεί
το μικρότερο
στοιχείο
του πίνακα
στην αρχή
αντί για το τέλος του πίνακα! Συμπληρώστε τις λέξεις που λείπουν
στην παρακάτω περιγραφή του αλγορίθμου (με φυσική γλώσσα σε βήματα) που (ξανά) δίνεται με
αντεστραμμένη
τη λογική της .
..
Τ
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 4 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Τετράδιο μαθητή
ΘΕ17: Ταξινόμηση
Προώθηση του μικρότερου στοιχείου στην αρχή του πίνακα:
Ο Αλγόριθμος σε Φυσική Γλώσσα (σε βήματα)
- ο αλγόριθμος συγκρίνει κάθε στοιχείο με το _ _ _ _ _ _ _ μ _ _ _ του
- ο βρόχος εκτελείται _ _ σ σ _ _ _ _ ς φορές επειδή τόσα στοιχεία
έχουν
_ _ _ _ γ _ _ _ _ _ _
- όταν το στοιχείο είναι _ _ _ _ ' _ _ _ _ από το
_ _ _ _ _ _ ' _ _ _ ' του, (ισχύει η
_ _ _ θ _ _ _ αντιμετάθεσης)
ο αλγόριθμος αντιμεταθέτει
τα δύο στοιχεία
- ο αλγόριθμος ξεκινάει από το _ _ _ _ _ _ _ ' _ στοιχείο του πίνακα
και 'προχωράει' προς το _ _ ' _ _
- όταν τελειώσει ο αλγόριθμος, το _ _ _ _ _ _ _ _ _ στοιχείο .
..
... καταλήγει στην _ _ _ _ _ θέση του πίνακα
εταφέρετε τις αλλαγές που διατυπώσατε για τον αλγόριθμο, στο πρόγραμμα
ψευδογλώσσας. Τι μορφή θα πρέπει να έχει η
συνθήκη αντιμετάθεσης
ώστε να εκφράζει
το τρίτο βήμα που περιγράφεται στη λεκτική περιγραφή του αλγόριθμου;
Μ
Συνθήκη Αντιμετάθεσης:
ΑΝ Ύψος[
] ____ Ύψος[
] ΤΟΤΕ
οιά θα πρέπει να είναι η
αρχική
τιμή για το μετρητή του βρόχου και ποιά η
τελική
; Τι
τιμή θα πρέπει να έχει το
βήμα
της επανάληψης για να μπορέσει να λειτουργήσει το
'
ανάποδο
' περπάτημα του πίνακα (από το τέλος προς την αρχή);
Π
Η Δομή Επανάληψης
Αρχική τιμή :
Τελική τιμή :
Βήμα :
Ολοκληρωμένη Μορφή:
ΓΙΑ i ΑΠΟ ____ ΜΕΧΡΙ ____ ΜΕ_ΒΗΜΑ ____
υμπληρώστε τα στοιχεία που λείπουν στο παρακάτω τμήμα ψευδογλώσσας που κάνει τη
λειτουργία που ζητήθηκε:
Προωθεί το μικρότερο στοιχείο στην αρχή του πίνακα
Σ
Προώθηση του μικρότερου στοιχείου στην αρχή του πίνακα
ΓΙΑ i ΑΠΟ ____ ΜΕΧΡΙ ____ ΜΕ_ΒΗΜΑ ____
ΑΝ Ύψος[
] ____ Ύψος[
] ΤΟΤΕ
πρόχειρο <-- Ύψος[
]
Ύψος[
] <-- Ύψος[
]
Ύψος[
] <-- πρόχειρο
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 5 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Διαδοχικές .
.. προσπεράσεις
Τετράδιο μαθητή
εταφέρετε τον αλγόριθμο στο
χώρο κωδικοποίησης
του Διερμηνευτή και δοκιμάστε με
πραγματικές τιμές: 1.88, 1.92, 1.83, 1.90, 1.85,
με αυτή τη σειρά
. Σημειώστε στο
παρακάτω πλαίσιο τη σειρά με την οποία περιμένετε να εμφανιστούν τα νούμερα κατά την έξοδο
και επιβεβαιώστε το με τις τιμές που θα εμφανίσει το πρόγραμμα. Προσέξτε να 'μαντέψετε'
σωστά τις τελικές θέσεις
όλων
των τιμών.
Μ
Οι τιμές που
θα
εμφανίσει το πρόγραμμα με τη σειρά, είναι οι εξής:
κτελέστε το πρόγραμμα και σημειώστε τις τιμές που εμφανίστηκαν με τη σειρά στο
παρακάτω πλαίσιο κειμένου.
Ε
Οι τιμές που εμφάνισε το πρόγραμμα με τη σειρά, ήταν οι εξής:
Αποθηκεύστε
ή
εκτυπώστε
, σύμφωνα με τις οδηγίες του καθηγητή σας, το πρόγραμμα που
δημιουργήσατε, πριν τερματίσετε το Διερμηνευτή.
7.
Μία άσκηση εμπέδωσης
Σκεφτείτε το πρόβλημα που περιγράφεται στη συνέχεια
Κατά τη διάρκεια του αγώνα μπάσκετ της ομάδας μπάσκετ του σχολείου, ο προπονητής κρατάει
για κάθε παίκτη τον αριθμό πόντων που πέτυχε. Κατασκευάστε πρόγραμμα που θα ζητάει τους
πόντους του κάθε παίκτη και θα τους καταχωρεί σε πίνακα. Στη συνέχεια θα προωθεί στην
κορυφή (αρχή) του πίνακα τους πόντους που πέτυχε ο καλύτερος σκόρερ του αγώνα και θα
εμφανίζει τους πόντους αυτούς με κατάλληλα διαμορφωμένο μήνυμα.
...
ια το σκοπό αυτό δημιουργήστε έναν αλγόριθμο και υλοποιήστε τον με τη βοήθεια του
διερμηνευτή πατώντας το σύνδεσμο
Γ
Χρησιμοποιείστε το μηχανισμό προώθησης που μάθατε προκειμένου να μετακινήσετε το
μικρότερο από τα στοιχεία ενός πίνακα στην κορυφή (αρχή) του πίνακα.
Αποθηκεύστε
ή
εκτυπώστε
, σύμφωνα με τις οδηγίες του καθηγητή σας, το πρόγραμμα που
δημιουργήσατε, πριν τερματίσετε το Διερμηνευτή. Πατήστε τον σύνδεσμο για την λύση εδώ
8.
Μία άσκηση εμβάθυνσης
Σκεφτείτε το πρόβλημα που περιγράφεται στη συνέχεια
Η Φανή και η Δώρα συναντιούνται την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς στην ουρά για την
παραλαβή των βιβλίων και αρχίζουν την κουβέντα. Η Φανή βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα της
ουράς και η Δώρα στο πίσω. Επειδή όμως δε βρίσκονται σε συνεχόμενες θέσεις.
.. έχουν
σηκώσει το διάδρομο στο πόδι με τις φωνές τους. Κατασκευάστε πρόγραμμα που θα ζητάει τα
ονόματα των 12 ατόμων που βρίσκονται στην ουρά και θα τα καταχωρεί σε πίνακα. Στη
συνέχεια θα ζητάει τη σειρά στην οποία βρίσκεται η Φανή και τη σειρά στην οποία βρίσκεται η
Δώρα. Ο αλγόριθμος θα προωθεί τη Φανή ώστε να παραχωρήσει διαδοχικά τη θέση της σε
όλους όσους βρίσκονται πίσω της για να βρεθεί ακριβώς μπροστά από τη Δώρα.
Το πρόγραμμα
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 6 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός
Τετράδιο μαθητή
ΘΕ17: Ταξινόμηση
θα εμφανίζει τα ονόματα όλων όσων βρίσκονται μπροστά και όλων όσοι βρίσκονται πίσω από τα
δύο κορίτσια όταν ολοκληρωθούν οι .
.. μετακινήσεις
ια το σκοπό αυτό δημιουργήστε έναν αλγόριθμο και υλοποιήστε τον με τη βοήθεια του
διερμηνευτή πατώντας το σύνδεσμο
Γ
Παράδειγμα πινάκα πριν και μετά την παραχώρηση της θέσης
Θέση
Πριν την προώθηση
Μετά την προώθηση
1
Νίκος
Νίκος
2
Άλκης
Άλκης
3
Χρύσα
Χρύσα
4
Φανή
Σέργιος
5
Σέργιος
Βασίλης
6
Βασίλης
Άρτεμις
7
Άρτεμις
Ελισάβετ
8
Ελισάβετ
Κυριάκος
9
Κυριάκος
Φανή
10
Δώρα
Δώρα
11
Γιάννης
Γιάννης
12
Τάκης
Τάκης
Αποθηκεύστε
ή
εκτυπώστε
, σύμφωνα με τις οδηγίες του καθηγητή σας, το πρόγραμμα που
δημιουργήσατε, πριν τερματίσετε το Διερμηνευτή.
Έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ/Νηρηίδες, Γ΄ ΚΠΣ
ΕΑ.ΙΤΥ / Υπ.Ε.Π.Θ.
- σελ. 7 -
Αλγοριθμική & Προγραμματισμός