ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Greenways
Πράσινες διαδρομές
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
«Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές»
Εμπειρία που επιδιώκεται να αποκομίσει ο παίκτης/χρήστης
• Ο βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού παιχνιδιού είναι η απόκτηση κινήτρων για μάθηση, χωρίς βέβαια να απουσιάζει η ψυχαγωγία και η διασκέδαση. Η μάθηση πρέπει να είναι διασκεδαστική. Απόλαυση και διασκέδαση είναι συνιστώσες της μαθησιακής διαδικασίας. Όταν απολαμβάνουμε αυτό που μαθαίνουμε, το μαθαίνουμε καλύτερα, ο εγκέφαλός μας διασκεδάζει και λειτουργεί αποτελεσματικότερα. Έτσι ενισχύεται η επιθυμία για επανάληψη της διαδικασίας και καλλιεργείται το εσωτερικό κίνητρο. Επομένως, βασικός ρόλος της διασκέδασης στη μαθησιακή διαδικασία είναι η επίτευξη της χαλάρωσης, έτσι ο παίκτης προσλαμβάνει πληροφορίες με περισσότερη ευκολία, και η παροχή κινήτρου, που ωθεί τον παίκτη να επενδύει προσπάθεια και κόπο χωρίς να δυσανασχετεί.
• Ποιος είναι ο εκπαιδευτικός σκοπός του παιχνιδιού μας;
Το παιχνίδι «Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές» είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο που σκοπό έχει να εισάγει τους μαθητές στους 17 Παγκόσμιους Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, να τους ευαισθητοποιήσει στα μεγάλα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, στις σύγχρονες προκλήσεις και τις στρατηγικές επίλυσης των περιβαλλοντικών προβλημάτων, να αποκτήσουν το δικό τους όραμα, το όραμα των Ενεργών Πολιτών του αύριο που θα αναλάβουν δράση για την μεγάλη αλλαγή στον πλανήτη μας στις επόμενες κρίσιμες δεκαετίες μέχρι το 2050 και να υιοθετήσουν το «My Actions Matter» ως βασική αρχή στη ζωή τους.
• Το παιχνίδι είναι βιωματική μάθηση, συντελείται μια διαδικασία μετασχηματισμού των εμπειριών του ατόμου σε γνώσεις. Οι παλιές εμπειρίες των παιδιών ανακατασκευάζονται, με βάση τα νέα δεδομένα που συναντά.
• Όταν τα παιδιά παίζουν παιχνίδια, κατακλύζονται από συναισθήματα ευχαρίστησης τα οποία συμβάλλουν στη βελτίωση των ικανοτήτων τους και τη διαμόρφωση εσωτερικών κινήτρων. Η πηγή ευχαρίστησης δεν προέρχεται από την άμεση ικανοποίηση των αναγκών τους αλλά από την εκπλήρωση του σκοπού του παιχνιδιού.
Επιρροές που αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή του παιχνιδιού
Το επιτραπέζιο παιχνίδι μας «Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές» είναι μια δημιουργική διαδικασία που γεννήθηκε μέσα από την ενασχόλησή μας με το περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Διεθνούς Δικτύου «Μαθαίνω για τα δάση» LEARNING ABOUT FORESTS με τίτλο «Δάσος και Βιοποικιλότητα», τη συμμετοχή του σχολείου μας στην εκστρατεία της Global Action Days “Litter Less Plus campaign” και Running Out of Time με ποικίλες δράσεις, τη συμμετοχή μας στο Δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη» του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού και Βερτίσκου» και τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων για δεύτερη χρονιά φέτος. Οι 17 Παγκόσμιοι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη είναι εδώ και χρόνια η ομπρέλα κάτω από την οποία το σχολείο μας δραστηριοποιείται και υλοποιεί πολλές περιβαλλοντικές δράσεις .
Οι μαθητές έχοντας προσωπική εμπειρία από την καταγραφή της κατάστασης της γειτονιάς μας και της πόλης, πραγματοποιώντας πράσινα περιβαλλοντικά μονοπάτια στην πόλη μας, φωτογραφίζοντας και σχολιάζοντας τις θετικές και τις αρνητικές πλευρές της πόλης μας και την προηγούμενη εμπειρία της δημιουργίας του επιτραπέζιου παιχνιδιού «Το Δάsos εκπέμπει SOS» εξέφρασαν την επιθυμία για τη δημιουργία ενός δεύτερου παιχνιδιού. Έχοντας, λοιπόν, ως αφετηρία τις γνώσεις που αποκόμισαν από τις φετινές περιβαλλοντικές δράσεις, αλλά και τις προγενέστερες, οι μαθητές με χαρά δέχτηκαν να τη μεταφέρουν τη δράση τους στο ταμπλό του επιτραπέζιου παιχνιδιού. Οι ερωτήσεις του παιχνιδιού αφορούν στους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Μπορεί το λεξιλόγιο των ερωτήσεων να είναι αρκετά δύσκολο, για τις μικρές ηλικίες, όμως είναι μια ευκαιρία να εξοικειωθούν οι μαθητές και να μάθουν να το χρησιμοποιούν σωστά. Θα χρειαστεί να μιλήσουν για τους Παγκόσμιους Στόχους στους φίλους και στην οικογένεια τους, στην παρέα τους. Θα γίνουν πρεσβευτές και θα πάρουν μέρος στην παγκόσμια εκστρατεία για τη γνωστοποίηση και τη διάδοσή τους. Αφορά το μέλλον τους.
Η εποικοδομητική αυτή δραστηριότητα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Η μάθηση εκτός βιβλίου είναι μάθηση διασκεδαστική αλλά κυρίως αποτελεσματική και το παιχνίδι αποτελεί ιδανική μέθοδο για την απόκτηση γνώσεων, γιατί ο μαθητής που εμπλέκεται λειτουργεί σε ένα χαλαρό πλαίσιο.
Μαθησιακοί/διδακτικοί στόχοι που εξυπηρετεί το παιχνίδι
• Γνωστική ανάπτυξη: Σύμφωνα με τον J. Piaget και τα εξελικτικά στάδια της νοητικής ανάπτυξης του παιδιού, στην ηλικία 7-11 τα παιχνίδια με κανόνες είναι μέγιστη πηγή ανάπτυξης για το παιδί, που μέσω αυτής της διαδικασίας ξεπερνά την ηλικία του και μετακινείται πέρα και πάνω από την καθημερινή του συμπεριφορά. Η γνωστική σφαίρα είναι ο κύριος στόχος των επιτραπέζιων παιχνιδιών. Συμπεριλαμβάνει δεξιότητες όπως η αντίληψη (προσανατολισμός στον χώρο, λογικός τρόπος σκέψης, στρατηγική σκέψη), ο λόγος (λεξιλόγιο, έκφραση, ικανότητα σωστής χρήσης γραμματικών και συντακτικών κανόνων), η μνήμη (ικανότητα απομνημόνευσης στοιχείων απαραίτητων στο παίξιμο του παιχνιδιού), η συμβολική σκέψη (ικανότητα αντίληψης συμβόλων και σημείων που περιλαμβάνει το παιχνίδι και σωστής χρήσης τους)
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων που άπτονται της επικοινωνιακής σφαίρας: συνεργασία, κοινωνική συναναστροφή (επικοινωνία), δημιουργία ομαδικού πνεύματος, δημιουργία σχέσεων συμπάθειας, αποφυγή συγκρούσεων…
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
«Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές»
Περιγραφή
Το παιχνίδι «Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές» είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που θα βοηθήσει τους μαθητές να προσεγγίσουν 17 Παγκόσμιους Στόχους για τη Βιωσιμότητα με χαλαρό πνεύμα, αλλά και να διευρύνει τον περιβαλλοντικό τους εγγραμματισμό.
Το παιχνίδι αποτελείται από:
• Το ταμπλό
• 4 πιόνια (μοβ, κίτρινο, πράσινο, μπλε)
• 1 ζάρι
• 10 QR Cards με τα σημεία Β
• 32 Gift Cards
• Καρτέλα επιλογής ερωτήσεων (με αρίθμηση)
• 100 SDGs Cards
• 1 συσκευή tablet ή smartphone απαραίτητα με QR Scanner
Τα σημεία Β της Βιωσιμότητας στα οποία θα περιηγηθούν οι παίκτες είναι:
Β: Σχολείο (αφετηρία & τερματισμός)
Β1: Στη θάλασσα
Β2: Στο αγρόκτημα του παππού και της γιαγιάς
Β3: Στο εργοστάσιο Ανακύκλωσης
Β4: Στο Σούπερ Μάρκετ
Β5: Στο Πάρκο της πόλης
Β6: Στο Περιαστικό Δάσος
Β7: Στη Βιβλιοθήκη
Β8: Στο Βενζινάδικο
Β9: Στο Δημαρχείο
• Αφετηρία και τερματισμός του παιχνιδιού είναι το σημείο Β «Σχολείο». Οι παίκτες θα κάνουν πράσινες διαδρομές στην πόλη τους για να την γνωρίσουν καλύτερα και να ανακαλύψουν πόσο βιώσιμη είναι. Ταυτόχρονα θα μετρήσουν τον δείκτη της περιβαλλοντικής τους ευαισθησίας.
• Το παιχνίδι παρέας «Greenways» ή «Πράσινες Διαδρομές» παίζεται με 2 - 4 παίκτες ή ομάδες, ηλικίας από 7 ετών και πάνω. Αν οι παίκτες είναι 4 μπορείτε, αν θέλετε, να χωριστείτε σε δύο ομάδες, έτσι ώστε τα μέλη της κάθε ομάδας να συνεργαστούν μεταξύ τους για να ανταγωνιστούν την αντίπαλη ομάδα. Αν οι παίκτες είναι 2 ή 3 τότε το παιχνίδι γίνεται καθαρά ανταγωνιστικό.
• Όλοι οι παίκτες τοποθετούν το πιόνι τους στο σημείο Β «Σχολείο».
• Παίζει πρώτος ο παίκτης ή η ομάδα που θα φέρει την μεγαλύτερη ζαριά. Το ίδιο επαναλαμβάνεται μέχρι όλοι οι παίκτες πάρουν τη θέση τους (δεύτερη, τρίτη, τέταρτη).
• Διαλέγετε ένα πιόνι (μοβ, κίτρινο, πράσινο ή μπλε).
• Οι παίκτες πρέπει να περάσουν από όλα τα σημεία Β (= Βιωσιμότητα), να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερες κάρτες “SDGs Cards” και να φτάσουν στο τέρμα της διαδρομής στο σημείο Β «Σχολείο».
• Κάθε φορά που ο παίκτης απαντά σωστά σε ερώτηση, κερδίζει μια “SDGs Cards” . Στο τέλος της διαδρομής πρέπει να έχει μαζέψει, απαντώντας σε μία ερώτηση, το λιγότερο 9 “SDGs Cards” ή 18 “SDGs Cards”, αν έχει απαντήσει σε 2 ερωτήσεις σε κάθε σημείο Β και παραπάνω από 18, αν έχει πάρει προνόμια από τις “Gift Card.
• Νικητής του παιχνιδιού είναι ο παίκτης που θα φτάσει πρώτος στο τέλος της διαδρομής, δηλαδή στο «Σχολείο» και θα έχει συγκεντρώσει τις περισσότερες κάρτες “SDGs Cards”.
Ξεκινάμε!!!!!!!
Οδηγίες του παιχνιδιού … πιο αναλυτικά
• Οι παίκτες διαλέγουν το πιόνι τους.
• Αρχίζει πρώτος ο παίκτης που θα φέρει τη μεγαλύτερη ζαριά.
• Για να ξεκινήσουν οι παίκτες από την Αφετηρία πρέπει να φέρουν με το ζάρι τους 6 ή 1 αλλά και να απαντήσουν σε μία «Ερώτηση Εκκίνησης».
• Αφού φέρουν 6 ή 1 μπορούν να περιμένουν, αν θέλουν στις θέσεις parking (μοβ, κίτρινη, πράσινη, μπλε) έξω από το Σχολείο.
• Όταν απαντήσουν και στην ερώτηση εκκίνησης, μπορούν να ξεκινήσουν τις πράσινες διαδρομές τους στην πόλη.
• Κάθε φορά οι παίκτες κινούνται τόσες θέσεις όσες φέρει το ζάρι τους. Στη διάρκεια της διαδρομής τους πρέπει να περάσουν και από τους 9 τομείς της βιωσιμότητας με την ένδειξη Β =(Βιωσιμότητα) και να απαντήσουν σε μία (υποχρεωτικά) ερώτηση ή σε δύο (προαιρετικά) ερωτήσεις.
• Για την είσοδό τους σε σημείο Β οι παίκτες πρέπει να φέρουν ακριβώς τη ζαριά που χρειάζεται. Π.χ. αν ο παίκτης βρίσκεται στη θέση 6 και θέλει να μπει στο «Αγρόκτημα του παππού και της γιαγιάς», πρέπει να φέρει 3 στη ζαριά του. Αν π.χ. φέρει 5, τότε θα πάει στη θέση 7. Εκτός και αν υπάρχει στην κατοχή του παίκτη μία “Gift Card η οποία μπαίνει σε ισχύει και επιλέγει να την εφαρμόσει.
• Όταν ο παίκτης φτάνει σε κόκκινη τετράγωνη θέση, δηλαδή στο 6, 12, 18, 25, 33, 40, 47, 54 επιλέγει μία “SDGs Cards” η οποία θα του φανεί χρήσιμη. Η “Gift Card” θα του χαρίσει «απαλλαγές» ή θα του προσφέρει «προνόμια».
• Εισερχόμενος ο παίκτης στο σημείο Β, πρέπει πρώτα να διαλέξει από την καρτέλα «Κάρτα Επιλογής Ερώτησης» τον αριθμό της ερώτησης που θέλει να απαντήσει. Στη συνέχεια, σκανάρει το QR με το QR Code Scanner και μεταφέρεται στο περιβάλλον των ερωτήσεων.
• Αν ο παίκτης απαντήσει σωστά, κερδίζει μία SDGs Card.
• Σε περίπτωση που απαντήσει λάθος και έχει στην κατοχή του την “Gift Card”: «Κερδίζεις μία SDGs Card. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις την κάρτα μία φορά, όταν απαντήσεις λάθος σε μία ερώτηση.», τότε τη χρησιμοποιεί και ισχύει αυτό που του προσφέρει η “Gift Card.
• Αφού οι παίκτες ολοκληρώσουν τη διαδρομή τους στην πόλη, πρέπει να τερματίσουν στο «Σχολείο». Για να εισέλθουν πρέπει να φέρουν με τη ζαριά τους τον ακριβή αριθμό.
• Αν ο παίκτης έχει στην κατοχή του την “Gift Card: «Το αποτύπωμά σου σε εκπομπές άνθρακα είναι μειωμένο. Συγχαρητήρια! Κερδίζεις ελεύθερη είσοδο στο «Σχολείο» όταν φτάσεις στη θέση 57» τότε ισχύει ό,τι του προσφέρει η “Gift Card”.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
https://photodentro.edu.gr/i-create/r/8545/1424
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
https://photodentro.edu.gr/v/item/icreate/8545/1424