ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Ευανθία Καΐρη: Η Μούσα του 1821
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων απο την ελληνική επανάσταση του 1821 οι μαθητές/ τριες του Γυμνασίου Στυλίδας ασχολήθηκαν με τη ζωή και το έργο της Ευανθίας Καΐρη, μιας λόγιας γυναικείας μορφής της επανάστασης του 1821 που διατηρούσε ιδιαίτερα χαμηλό προφίλ έχοντας περιορισμένες κοινωνικές συναναστροφές με αποτέλεσμα να έχουν μείνει άγνωστες στο ευρύ κοινό πολλές πτυχές του βίου και της προσωπικότητάς της. Υπήρξε αδελφή του μεγάλου φιλοσόφου και αγωνιστή της εποχής, Θεόφιλου Καΐρη, με καταγωγή απο την Άνδρο. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν αυτή του project και υλοποιήθηκε εκτός ωρών διδασκαλίας, διαδικτυακά. Το τελικό προϊόν του project ήταν η δημιουργία μίας ταινίας μικρού μήκους σχετικά με τη ζωή, το έργο και την προσωπικότητα της Ευανθίας Καΐρη. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε περιελάμβανε βιβλιογραφία βασισμένη σε ιστορικές πηγές, εισηγήσεις σε συνέδρια, το σχολικό εγχειρίδιο της ιστορίας, αρθρογραφία σε εφημερίδες καθώς και ένα βιβλίο το οποίο επιμελήθηκε ο Δημήτριος Ι. Πολέμης και περιέχει αυθεντικές επιστολές της Ευανθίας Καΐρη. Πρόκειται για ιδιόχειρες επιστολές της, οι οποίες φέρνουν στο φως ξεχωριστές πτυχές της ιδιοσυγκρασίας της και είναι ιδιαίτερα αξιοποιήσιμες δεδομένου ότι το έργο της υπήρξε κατά κύριο λόγο συγγραφικό/ γραπτό. Οι μαθητές, αφού άντλησαν τις απαραίτητες πληροφορίες από τις παραπάνω πηγές, προέβησαν στην παραγωγή αφηγηματικών κειμένων, τα οποία συνδύασαν με αποσπάσματα από επιστολές της Ευανθίας Καΐρη. Η αφήγηση συνοδεύτηκε από οπτικό υλικό που περιελάμβανε ιστορικά αρχεία της τότε εποχής όπως προσωπογραφίες, επιστολές, πίνακες ζωγραφικής κτλ. αλλά και σκηνές οι οποίες βιντεοσκοπήθηκαν για το σκοπό αυτό με τους μαθητές να υποδύονται το ρόλο των αφηγητών και της Ευανθίας Καΐρη. Προκειμένου να επιτευχθεί προσομοίωση των συνθηκών ζωής της εποχής του 1821, αναζητήθηκαν παραδοσιακές φορεσιές και παλαιά αντικείμενα. Επιπρόσθετα, οι μαθητές, ερευνώντας, εντόπισαν στις επιστολές της Ευανθίας Καΐρη συγκεκριμένα ηθικά «διδάγματα» τα οποία συμπεριέλαβαν στην ταινία, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τον θεατή σχετικά με την προσωπικότητα, τη φιλοσοφία ζωής της, τις αρχές και τις ευαισθησίες που τη διέκριναν ως άνθρωπο και ως ελληνίδα που αγωνίστηκε για τον τόπο της. Μέσα απο τη δημιουργική αυτή εργασία επιτεύχθηκαν πολλαπλοί στόχοι: οι μαθητές ανέλαβαν ρόλο ιστορικού ερευνητή αναζητώντας πληροφορίες σε ιστορικές πηγές και διασωθέντα αρχεία της εποχής, εξάσκησαν τη συγγραφική τους ικανότητα συντάσσοντας αφηγηματικά κείμενα για τις ανάγκες τις ταινίας, ανέπτυξαν την ενσυναίσθηση μέσα απο τη βιωματική μάθηση υποδυόμενοι ρόλους (αυτόν της Ευανθίας Καΐρη και των αφηγητών), μυήθηκαν στην αυτόνομη μάθηση καθώς κλήθηκαν να συνδυάσουν υλικό που συνέλεξαν απο διαφορετικές πηγές, ανέπτυξαν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες επιλέγοντας το κατάλληλο οπτικοακουστικό υλικό που θα συνοδεύει την αφήγηση της ταινίας (πίνακες ζωγραφικής, μουσική επένδυση) και μυήθηκαν στην ομαδική εργασία αναπτύσσοντας πνεύμα συνεργασίας και αμοιβαίας αποδοχής. Αξίζει να αναφερθεί οτι το εν λόγω σχέδιο εργασίας αποτελεί μία προσπάθεια ένταξης και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων στην εκπαίδευση καθώς ενισχύει την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών και τον ψηφιακό εγγραματισμό τους.
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η παρούσα ταινία δύναται να χρησιμοποιηθεί σαν ιστορικό ντοκυμαντέρ προκειμένου να εμπλουτίσει κανείς τις ιστορικές του γνώσεις σχετικά με το 1821. Επιπρόσθετα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία μαθημάτων όπως η Ιστορία, συμπληρωματικά ως προς το σχολικό εγχειρίδιο. Σε μαθήματα όπως η Λογοτεχνία ή η ελληνική γλώσσα/έκθεση, μπορεί να λειτουργήσει σαν αφόρμηση, προκειμένου μετέπειτα να ασχοληθούν οι μαθητές με τη συγγραφή ενός κειμένου μυούμενοι στη δημιουργική γραφή και εξασκώντας τη δεξιότητα παραγωγής γραπτού λόγου. Τέλος, η εν λόγω ταινία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ιστορικό ντοκυμαντέρ, καθότι βασίζεται αποκλειστικά σε ιστορικά στοιχεία, αρχεία, πηγές και τεκμήρια (δεν αποτελεί δηλαδή προϊόν μυθοπλασίας), τα οποία μάλιστα αναφέρονται σαν βιβλιογραφία στο τέλος της ταινίας.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
https://photodentro.edu.gr/i-create/r/8545/996
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
https://photodentro.edu.gr/v/item/icreate/8545/996