Επιπλέον των παραδοσιακών προσωποποιήσεων των θεμάτων, που εμφανίζονται
στην οροφή, οι τοιχογραφίες της Στάντσα ντέλα Σενιατούρα εμφανίζουν
τη νεωτεριστική ιδέα μιας σύναξης σ' ένα χώρο των εξεχουσών προσωπικοτήτων
σε κάθε τομέα. Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι της Σχολής των Αθηνών εμφανίζονται
στον τοίχο που είναι απέναντι από τους φωτισμένους θεολόγους, συζητώντας
για τα Άχραντα Μυστήρια, ενώ οι μεγάλοι ποιητές του Παρνασσού αντικρίζουν
τους νομοθέτες. Η ζωηρή συζήτηση που διεξάγεται ενοποιεί την κάθε ομάδα
και εκφράζει την ύπαρξη πνευματικής ελευθερίας.
Στο μεγάλο αυτό έργο
απεικονίζονται οι αρχαίοι φιλόσοφοι, με κεντρικά πρόσωπα τον Πλάτωνα
και τον Αριστοτέλη, σε ένα αρχιτεκτονικό περιβάλλον- αριστούργημα προοπτικής
σχεδίασης. Στο κέντρο οι χειρονομίες του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα
είναι ενδεικτικές για τις πηγές της έμπνευσής τους : Ο ιδανικός κόσμος
του Πλάτωνα αντιπαρατίθεται στην εμπειρική παρατήρηση της πραγματικότητας
από τον Αριστοτέλη. Μεταξύ των άλλων μορφών περιλαμβάνεται στην άκρη
αριστερά ο Πυθαγόρας, ο οποίος γράφει σ' ένα βιβλίο με την πλάκα μπροστά
του, ενώ δεξιά ο Ευκλείδης, με ένα διαβήτη στο χέρι, φαίνεται να αποδεικνύει
κάποια γεωμετρική πράξη. Όπως ο Μιχαήλ
Άγγελος στην Οροφή της Καπέλα
Σιξτίνα και ο Ραφαήλ απεικόνισε τα χαρακτηριστικά συγχρόνων του καλλιτεχνών
σε πολλές μορφές της σύνθεσης. Έτσι ο Πλάτων είναι πιθανώς ένα πορτραίτο
του Λεονάρντο, ενώ ο ίδιος ο ζωγράφος εικονίζεται σε μια μορφή στη δεξιά
άκρη του έργου που κοιτάζει καταπρόσωπο τον θεατή.