ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
3. Από τα ηλιακά στα σύγχρονα ρολόγια

Φύλλο Εργασίας 1: Ρολόγια με ιστορία

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να περιγράψουν τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι στα παλιότερα χρόνια υπολόγιζαν το πέρασμα του χρόνου
  • να αναγνωρίσουν διάφορα είδη ρολογιών
  • να ταξινομήσουν διάφορα είδη ρολογιών σε χρονολογική σειρά
  • να συγκεντρώσουν πληροφορίες για το ηλιακό και το μηχανικό ρολόι
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους σε σχέση με το πώς μετρούσαν οι άνθρωποι το χρόνο στα πολύ παλιά χρόνια
  • να αναγράψουν την ονομασία διάφορων ειδών ρολογιών.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- αναγραφή ονομασίας διάφορων ειδών ρολογιών
- καταγραφή πληροφοριών σχετικών με το ηλιακό και το μηχανικό ρολόι.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:
- εύρεση του τρόπου μέτρησης του χρόνου στα πολύ παλιά χρόνια.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- σύγκριση και ταξινόμηση ρολογιών σε χρονολογική σειρά.

Διαθεματικές Έννοιες

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου μέσω των διάφορων τρόπων μέτρησής του στις διάφορες ιστορικές περιόδους. Επίσης, η αντίληψη του χρόνου με τη χρήση ρολογιών)

Ομοιότητα - Διαφορά (σύγκριση των τρόπων μέτρησης του χρόνου στις διάφορες ιστορικές περιόδους)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να εκφράσουν στην ομάδα τους τις απόψεις τους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο στα πολύ παλιά χρόνια οι άνθρωποι μετρούσαν το χρόνο. Στην προσπάθειά τους αυτή θα τους βοηθήσουν η εισαγωγική εικόνα από το λογισμικό. Στη συνέχεια, ζητείται από τους μαθητές να παρατηρήσουν διάφορα είδη ρολογιών και να τα αναγνωρίσουν, αναγράφοντας κάτω από το καθένα την ονομασία του. Έπειτα, ζητείται από τους Μ να ταξινομήσουν τα ρολόγια αυτά σε χρονολογική σειρά, από το παλιότερο στο πιο σύγχρονο. Τέλος, οι Μ καλούνται να συλλέξουν εικόνες και πληροφορίες σχετικές με το ηλιακό και το μηχανικό ρολόι. Για τη δραστηριότητα αυτή οι Μ μπορούν να πλοηγηθούν στο λογισμικό ή και να αναζητήσουν πληροφορίες σε άλλες πηγές.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.