ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΟΙ ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ, ΟΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΩΝ

Στόχοι

·     Να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν οι φωτεινοί σηματοδότες.

·     Να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων.

·     Να διακρίνουν πότε πρέπει να ακολουθούμε τους φωτεινούς σηματοδότες και πότε τους τροχονόμους.

·     Να αναγνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες.

·     Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικότητας.

·     Να παρουσιάσουν στην τάξη τους τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η αναγνώριση της σημασίας του φωτεινού σηματοδότη.

-         Η αναγνώριση της σημασία των τροχονόμων.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Επικοινωνία ( οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό).

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές των σημάτων του φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των τροχονόμων).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

 

Πηγές - Υλικό

·     «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»

·     «Η βιβλιοθήκη μας»

·     «Λεξικό»

·     Άλλες πηγές (Βιβλία, φυλλάδια, υπηρεσίας π.χ. Τροχαία κ.λπ.)

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Εργασία σε ομάδες

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά, ως αφόρμηση χρησιμοποιείται μια εικόνα από το λογισμικό, η οποία παρουσιάζει έναν ποδηλάτη μπροστά σε έναν τροχονόμο. Οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι μπορούμε να δούμε όταν βρεθούμε σε κάποια διασταύρωση και στον τρόπο με τον οποίο μας βοηθούν οι φωτεινοί σηματοδότες και οι τροχονόμοι στις διασταυρώσεις.

 

 Στη συνέχεια τα παιδιά εργαζόμενα σε ομάδες ερευνούν διάφορα ερωτήματα, όπως:

            Τι δείχνουν στους πεζούς τα διαφορετικά χρώματα ενός φωτεινού σηματοδότη;

            Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί ανάλογα με το χρώμα που βλέπουν στο φωτεινό σηματοδότη;

            Ποιες είναι οι κινήσεις του τροχονόμου όταν ρυθμίζει την κυκλοφορία και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί σε κάθε περίπτωση;

            Τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση που σε μια διασταύρωση υπάρχει και τροχονόμος και φωτεινός σηματοδότης;

 

Οι ομάδες ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές. Μετά το πέρας της έρευνάς τους, οι ομάδες ανακοινώνουν στην τάξη τα αποτελέσματά τους και ακολουθεί συζήτηση.

 

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φύλλου εργασίας είναι 45 λεπτά.