ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
1. Η γη γυρίζει και ο χρόνος κυλάει

Φύλλο Εργασίας 2 : Οι τέσσερις εποχές

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να προσεγγίσουν τη σημασία της λέξης «περιφορά»
  • να συσχετίσουν τον τρόπο με τον οποίο πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου πάνω στη γη με τη εναλλαγή των εποχών
  • να καταγράψουν πόσα ημερονύχτια έχει ένα έτος
  • να κατασκευάσουν αφίσα σχετική με τις τέσσερις εποχές
  • να περιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου πάνω στη γη.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- διαπραγμάτευση της σημασίας της λέξης «περιφορά»
- περιγραφή του τρόπου που πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου πάνω στη γη.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- κατασκευή αφίσας.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- συσχετισμός ημερονυχτίου και έτους.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (γη - ήλιος)

Διάσταση (η αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητων στοιχείων για την κατανόηση της περιστροφικής κίνησης της γης γύρω από τον εαυτό της, καθώς και της περιφοράς της γης γύρω από τον ήλιο)

Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές των εποχών του έτους)

Σύστημα - Σύμβολα (ηλιακό σύστημα)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να παρατηρήσουν τις εισαγωγικές εικόνες από το λογισμικό και να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με την εναλλαγή των εποχών. Στη συνέχεια, οι Μ καλούνται να ερευνήσουν σε λεξικά και να καταγράψουν τη σημασία της λέξης «περιφορά», η οποία είναι ουσιώδης για την κατανόηση του μηχανισμού εναλλαγής των εποχών. Για την καλύτερη, λοιπόν, κατανόησή της προτείνεται η δραματοποίηση της από τους μαθητές. Επίσης, ζητείται από τους Μ να ερευνήσουν στο λογισμικό και να καταγράψουν τον τρόπο με τον οποίο πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου στον τόπο μας την κάθε εποχή. Προτείνεται, αρχικά οι Μ να το σχεδιάσουν σε ένα φύλλο χαρτί στις ομάδες τους και να ακολουθήσει λεκτική καταγραφή. Στη συνέχεια, οι ΜΟ καλούνται να συσχετίσουν την έννοια του ημερονυχτίου με το έτος και να καταγράψουν πόσα ημερονύχτια έχει ένα έτος. Η απάντησή τους πρέπει να δικαιολογηθεί. Τέλος, ζητείται από τους Μ να κατασκευάσουν αφίσα σχετική με τις τέσσερις εποχές. Κάθε ΜΟ επιλέγει μια εποχή. Οι Μ γράφουν σχετικά τραγούδια, ποιήματα, κολλάνε στην αφίσα τους εικόνες και φωτογραφίες για τα έθιμα και τις συνήθειες του τόπου τους, που ταιριάζουν στον κάθε μήνα.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας, εκτός από την κατασκευή αφίσας, είναι μία διδακτική ώρα.