ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΟΙ ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ, ΟΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΩΝ

Στόχοι

·     Να θέσουν ερωτήσεις και να πάρουν συνέντευξη από τον σχολικό τροχονόμο.

·     Να κατασκευάσουν αφίσα, όπου θα παρουσιάζουν τα σημαντικότερα οδικά προβλήματα της περιοχής τους.

·     Να κάνουν έρευνα σχετική με τα προβλήματα σηματοδότησης της περιοχής τους.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Να καταγράφουν ερωτήσεις και απαντήσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξής τους.

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Συνέντευξη με τον σχολικό τροχονόμο.

-         Ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο των αποτελεσμάτων της έρευνας.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κτλ).

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:

-         Ανάγνωση χάρτη της περιοχής.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Μονάδα – σύνολο (το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Σύστημα ( ταξινόμηση και οργάνωση οδικών προβλημάτων στην περιοχή του Σχολείου).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή.

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών.

·     Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.

 

Πηγές - Υλικό

·     «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»

·     «Η βιβλιοθήκη μας»

·     «Λεξικό»

·     Άλλες πηγές (Βιβλία, φυλλάδια, υπηρεσίας π.χ. Τροχαία κ.λπ.)

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Εργασία σε ομάδες

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

·     Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.

·     Διεξαγωγή συνέντευξης.

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Δίνεται στους μαθητές ο χάρτης της περιοχής του Σχολείου και οι μαθητές προσπαθούν να ερευνήσουν:

-         «Ποια είναι τα πιο συχνά σήματα οδικής κυκλοφορίας που υπάρχουν στους    δρόμους της γειτονιάς μας;»

-         «Ποιες διασταυρώσεις δεν έχουν σηματοδότηση και δημιουργείται πρόβλημα στην κίνηση των τροχοφόρων;»

-         «Στη διασταύρωση ποιων δρόμων υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες και πού διαβάσεις; Πού πιστεύετε ότι λείπουν;»

-         «Στη διασταύρωση ποιων δρόμων βρίσκεται ο σχολικός τροχονόμος; Υπάρχει στη γειτονιά σας κανονικός τροχονόμος;»

 

Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να πάρουν συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο της περιοχής τους (σε περίπτωση που δεν υπάρχει σχολικός τροχονόμος, ο δάσκαλος μπορεί να καλέσει κάποιον κανονικό τροχονόμο στο σχολείο). Τα ερωτήματα που θα θέσουν τα παιδιά θα πρέπει να εκφράζουν δικές τους απορίες σχετικά με τη σηματοδότηση και τα οδικά προβλήματα της περιοχής τους. Προτείνεται, πάντως, το σχετικό ερωτηματολόγιο να έχει κατασκευαστεί νωρίτερα στο Σχολείο και με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού.

 

Τέλος, τα παιδιά, με βάση την έρευνα και τη συνέντευξη που έχουν πραγματοποιήσει, καταγράφουν συνοπτικά τα σημαντικότερα προβλήματα οδικής κυκλοφορίας της περιοχής τους και κατασκευάζουν αφίσα, στην οποία παρουσιάζουν τα προβλήματα αυτά. Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάζονται τόσο στο χώρο του Σχολείου όσο και έξω από αυτό, στο ευρύ κοινωνικό περιβάλλον, με σκοπό την επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί πως επειδή ακριβώς η έρευνα αυτή γίνεται σε χώρο εκτός του Σχολείου επιβάλλεται τα παιδιά να συνοδεύονται σε κάθε περίπτωση από κάποιον ενήλικο – κηδεμόνα.

 

Ο εκπαιδευτικός, επειδή οι δραστηριότητες του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας δεν πραγματοποιούνται μέσα στα στενά πλαίσια του σχολείου, δεν περιορίζεται χρονικά. Αντίθετα, μάλιστα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει την έρευνα ή να την περιορίσει στο ελάχιστο, ανάλογα με το μέγεθος της γεωγραφικής περιοχής, όπου θα πραγματοποιηθεί η έρευνα, και σε σχέση με το ερωτηματολόγιο του σχολικού τροχονόμου που θα καταρτιστεί.