ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Στόχοι

·     Να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας.

·     Να χρησιμοποιούν βασικά γεωμετρικά όργανα.

·     Να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στο σχολείο τους.

·      Να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

·     Να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να παρουσιάσουν στην ολομέλεια ης τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασε ο κάθε μαθητές και να περιγράψουν την πληροφορία που αυτό μας δίνει.

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.
 

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασε ο κάθε μαθητής και να περιγράψουν την πληροφορία που αυτό μας δίνει.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Κατασκευή σημάτων οδικής κυκλοφορίας.

-         Χρησιμοποίηση βασικών γεωμετρικών οργάνων.

-         Δημιουργία «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδιασμός και κατασκευή σημάτων οδικής κυκλοφορίας.

·        Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

-         Δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ορθή ρύθμιση της Οδικής Κυκλοφορίας).

·     Επικοινωνία ( τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών και οργάνων στην καθημερινή ζωή.

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης.

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.

 

Πηγές - Υλικό

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Παιχνίδια ρόλων

·     Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια

·     Εργασία σε ομάδες

Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά, ως αφόρμηση, παρουσιάζονται μερικά από γνωστότερα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ζητείται από τους μαθητές να επιλέξουν ένα προκειμένου να το σχεδιάσουν. Η επιλογή του σήματος οδικής κυκλοφορίας είναι ελεύθερη και δεν περιορίζεται μόνο στα συγκεκριμένα σήματα.

 

Στη συνέχεια, κάθε μαθητής σχεδιάζει και κατασκευάζει σε χαρτόνι το σήμα οδικής κυκλοφορίας που επέλεξε. Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή των σημάτων, οι μαθητές παρουσιάζουν στο σύνολο της τάξης το σήμα που κατασκεύασαν και εξηγούν τη σημασία του.

 

Τέλος, οι μαθητές, με τη βοήθεια του δασκάλου / της δασκάλας καλούνται να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής». Για το σκοπό αυτό προηγείται σχετική συζήτηση στην τάξη και έρευνα στο λεξικό του λογισμικού και στα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Στη συνέχεια, τα παιδιά σχεδιάζουν με χρωματιστές κιμωλίες στην αυλή του σχολείου ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής». Στο Πάρκο είναι δυνατόν να υπάρχουν δρόμοι, διασταυρώσεις, πεζοδρόμια και σήματα οδικής κυκλοφορίας (τα οποία οι μαθητές κατασκεύασαν προηγουμένως και έχουν κρεμάσει στο στήθος τους). Προσέχουμε ώστε τα παιδιά με τα σήματα να είναι κατάλληλα τοποθετημένα για να διεξάγεται σωστά η κυκλοφορία των πεζών και των «οχημάτων» μέσα στο Πάρκο. Τα υπόλοιπα παιδιά, αυτά που δεν παριστάνουν κάποιο σήμα κυκλοφορίας, χωρίζονται σε μικρές ομάδες (των δύο ή τριών ατόμων) παριστάνοντας είτε τους πεζούς είτε κάποιο τροχοφόρο και προσπαθούν να κυκλοφορήσουν μέσα στο Πάρκο, ακολουθώντας τις υποδείξεις των σημάτων οδικής κυκλοφορίας. Για να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, μπορεί κάποιο παιδί με τη βοήθεια του δασκάλου / της δασκάλας να παριστάνει τον τροχονόμο, ο οποίος θα φροντίζει για την τήρηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας.

 

Για την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους του φύλλου εργασίας, δηλαδή για την κατασκευή των σημάτων οδικής κυκλοφορίας απαιτούνται 45 λεπτά. Η δημιουργία του «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής» απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα, η οποία όμως μπορεί να ενταχθεί μέσα στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, εφόσον συνδέεται άμεσα με αυτή.