ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
1. Η γη γυρίζει και ο χρόνος κυλάει

Φύλλο Εργασίας 3 : Γνωρίζουμε τα ημερολόγια

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να εντοπίσουν τις πληροφορίες που μπορούμε να πάρουμε από μια σελίδα ημερολογίου
  • να τοποθετούν διάφορες ημερομηνίες σε χρονική σειρά
  • να κατασκευάσουν ένα δικό τους ημερολόγιο
  • να προσεγγίσουν τη σημασία των λέξεων «ημερολόγιο», «ημερομηνία», «έτος», «ημέρα», «μήνας», «εορτολόγιο», «π.μ.», «μ.μ.»

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- ερμηνεία αρκτικόλεξων.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- κατασκευή ημερολογίου γενεθλίων.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- σύγκριση ημερομηνιών και διάταξή τους σε χρονική σειρά.

Διαθεματικές Έννοιες

Διάσταση (η αντίληψη του χρόνου ως απαραίτητου στοιχείου για την κατασκευή ημερολογίων)

Επικοινωνία (το ημερολόγιο ως βασικό μέσο επικοινωνίας που σχετίζεται με το χρόνο)

Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές ημερολογίων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι M καλούνται να παρατηρήσουν τη σελίδα του ημερολογίου και να εκφράσουν προφορικά τις απόψεις τους σχετικά με τις πληροφορίες που μπορούμε να βρούμε σε αυτό. Προτείνεται οι M να έχουν φέρει μαζί τους διάφορα ημερολόγια από το σπίτι τους, να τα παρουσιάσουν στην τάξη και να τα συγκρίνουν μεταξύ τους. Στη συνέχεια, οι Μ καλούνται να εργαστούν στην ομάδα τους και να καταγράψουν στο φύλλο εργασίας τις πληροφορίες που μπορούν να αντλήσουν από τη σελίδα του ημερολογίου που τους δίνεται. Αν υπάρχει η δυνατότητα, προτείνεται αυτό το φύλλο εργασίας να προβληθεί με προβολέα διαφανειών, ώστε η τελική συμπλήρωση να γίνει συλλογικά μέσα στην τάξη. Τέλος, ζητείται από τους Μ να κατασκευάσουν το δικό τους ημερολόγιο γενεθλίων. Κάθε Μ γράφει την ημερομηνία της γέννησής του στο συγκεκριμένο πλαίσιο, κολλά τη φωτογραφία του, το χρωματίζει και το κόβει γύρω γύρω προσεκτικά. Στη συνέχεια, συγκεντρώνονται όλα τα πλαίσια από κάθε ομάδα και τοποθετούνται σε χρονολογική σειρά. Πρώτο τοποθετείται το πλαίσιο του Μ που έχει πρώτος γενέθλια τον Ιανουάριο κ.τ.λ. Σε ένα μεγάλο χαρτόνι γράφονται οι μήνες του χρόνου με τη σειρά. Πάνω σ’ αυτό το χαρτόνι, οι Μ κολλούν τα πλαίσια, δίπλα στο μήνα που το καθένα ταιριάζει. Στο τέλος, το χαρτόνι τοποθετείται στην τάξη.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας, εκτός από την κατασκευή του ημερολογίου, είναι μία διδακτική ώρα.