|
|
3ο Μέρος: 3. Το νόημα του αλφαβητισμού που υιοθετούμε– διδακτικοί στόχοι λογισμικού
|
|
|
Με βάση τη συνεργατική διερευνητική προσέγγιση που υιοθετούμε υποστηρίζουμε πως η διδακτική και μαθησιακή διαδικασία θα πρέπει να οργανώνεται γύρω από θέματα που χρήζουν συνεργατικής διερεύνησης και καταστάσεις προβληματισμού που δίνουν τη δυνατότητα σους μαθητές να συνειδητοποιήσουν πως τα νοήματα δεν είναι μια σταθερά, αλλά ένα προϊόν διαπραγμάτευσης στα πλαίσια μιας κοινότητας, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουν τη σχέση ανάμεσα στη γνώση των διαφόρων επιστημονικών πεδίων και του κόσμου στον οποίο ζουν. Με βάση τη θέση μας αυτή, οι στόχοι για αλφαβητισμό, στην περίπτωσή μας στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, προχωρούν πέρα από την απόκτηση βασικών γνώσεων που αφορούν την κατανόηση εννοιών και την εξοικείωση με δεξιότητες και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι διάφορες επιστήμες και συμπεριλαμβάνουν στόχους μεταεπιστημονικού περιεχομένου καθώς και άλλες μετά-δεξιότητες όπως είναι η συνεργασία |
(μια βασική προσέγγιση για τη μελέτη του λογισμικού που προτείνουμε είναι η συνεργατική διερεύνηση με την αξιοποίηση κατάλληλων φύλλων εργασίας), η ικανότητα του διαλέγεστε και η κριτική δράση (για παράδειγμα, η ενότητα του λογισμικού «Αναλαμβάνουμε δράση» στοχεύει στην ανάπτυξη από τους μαθητές δεξιοτήτων κριτικής δράσης). | |
Οι διδακτικοί στόχοι του λογισμικού είναι σύμφωνοι με αυτούς του ΔΕΠΠΣ, συμπληρώνουν ή και επεκτείνουν τους στόχους του σχολικού βιβλίου, λαμβάνοντας υπόψη και τις σύγχρονες κατευθύνσεις περί αλφαβητισμού. Είναι στη δικαιοδοσία του διδάσκοντος να μελετήσει το λογισμικό και να εξοικειωθεί με τη χρήση του ώστε να κάνει τις επιλογές του με βάση τις ανάγκες των μαθητών, το χρόνο που διαθέτει και τους στόχους που επιθυμεί να υλοποιήσει. Θα πρέπει να τονίσουμε πως οι στόχοι δεν πρέπει να είναι κατά ανάγκη μόνο περιεχομένου (δηλαδή στόχοι που θέτουν ως προτεραιότητα την κατάκτηση εννοιών) αλλά και στόχοι ανάπτυξης γνωστικών ή και μεταγνωστικών δεξιοτήτων (κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ερευνητικές δεξιότητες), αλλά και κοινωνικοί (συνεργατικές και μετασυνεργατικές δεξιότητες). Επίσης, σε κάθε υποενότητα δίνεται έμφαση σε συγκεκριμένες διαθεματικές έννοιες- στόχους καθώς και σε συγκεκριμένες διαθεματικές δεξιότητες (βλέπε οδηγίες για το/τη δάσκαλο/α στο τέταρτο μέρος του οδηγού). |
|