ENOTHTA 1

Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση

Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος


Εκτύπωση

Συνεργατική μάθηση

Ο ρόλος του μαθητή στη συνεργατική μάθηση

Οι μαθητές είναι όχι μόνο υπεύθυνοι για τη δική τους αλλά και για την μάθηση των άλλων μελών της ομάδας. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να αλληλοβοηθούνται παρέχοντας ταυτόχρονα αμοιβαία αλληλοτροφοδότηση για την ατομική και την ομαδική τους απόδοση. Για να φέρουν σε πέρας τη μαθησιακή δραστηριότητα αναλαμβάνουν και εκτελούν με υπευθυνότητα συγκεκριμένους ρόλους (καταγραφέας, χρονομέτρης, υπεύθυνος της ομάδας κλπ.). Τα τελευταία χρόνια πολλοί ερευνητές όμως αναφέρονται στην αναποτελεσματικότητα λειτουργίας των ομάδων με βάση τους παραπάνω ρόλους. Σήμερα, τονίζεται η σημασία που έχουν για τη μαθησιακή διαδικασία οι κοινωνιογνωστικοί ρόλοι που αναλαμβάνουν τα μέλη κάθε ομάδας. Έτσι έχουν εντοπιστεί ρόλοι που προσφέρουν σημαντικά στην οικοδόμηση από κοινού νοημάτων των μελών των ομάδων και ρόλοι που εμποδίζουν τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στα πλαίσια των ομαδικών δραστηριοτήτων. Μερικοί από τούς ρόλους που οι δάσκαλοι θα πρέπει να ενθαρρύνουν είναι αυτών των μαθητών που:

  • Ζητούν πληροφορίες και διευκρινίσεις από τα άλλα μέλη

  • Προσφέρουν πληροφορίες και ιδέες στην ομάδα

  • Ενθαρρύνουν τη συμμετοχή όλων των μελών

  • Είναι σε θέση μέσα από τις διαφωνίες να συνθέτουν νέες θέσεις

  • Αναθεωρούν την αρχική τους άποψη αν χρειαστεί

  • Αξιολογούν τις ιδέες που προσφέρονται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια

  • Ενθαρρύνουν με τη στάση και τις αντιδράσεις τους άλλους να εκφράσουν την άποψή τους

  • Προσφέρουν βοήθεια στα άλλα μέλη της ομάδας

Φυσικά υπάρχουν ρόλοι που οι διδάσκοντες θα πρέπει να εντοπίζουν και να προσπαθούν για την εξάλειψή τους όπως για παράδειγμα των μαθητών που:

  • Συνεργάζονται μόνο με ορισμένα μέλη της ομάδας

  • Χαρακτηρίζουν αρνητικά τις προσφερόμενες ιδέες

  • Αποφεύγουν να συμμετάσχουν στη συλλογική δραστηριότητα

  • Απορρίπτουν ιδέες και λύσεις χωρίς να αιτιολογούν το γιατί

  • Δημιουργούν εντάσεις στην ομάδα κλπ.