Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να γνωρίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας που αφορούν
στους πεζούς και την αναγκαιότητα ύπαρξής τους (φύλλο εργασίας 1,
«Σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς»)
· να περιγράφουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν για
να κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί. (Περπατάμε με ασφάλεια στο
πεζοδρόμιο, Διασχίζουμε με ασφάλεια δρόμο, Περπατάμε με ασφάλεια τη
νύχτα και Διασχίζουμε με ασφάλεια γραμμές τρένου) (φύλλο εργασίας 2,
«Κυκλοφορούμε ως πεζοί»)
· να ερευνήσουν και να καταγράψουν σήματα οδικής
κυκλοφορίας και διαβάσεις πεζών και να εντοπίσουν σχετικές παραλείψεις
(φύλλο εργασίας 3, «Πεζοί…ερευνητές»)
· να πραγματοποιήσουν έρευνα στο σχολείο για να
διαπιστώσουν αν οι συμμαθητές τους κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί
(φύλλο εργασίας 3, «Πεζοί…ερευνητές»)
· να κατασκευάσουν αφίσα, όπου θα παρουσιάζουν τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3, «Πεζοί…ερευνητές»)
· να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους μέσω παιγνιωδών
δραστηριοτήτων (Συμπλήρωση σταυρόλεξου, Συμπλήρωση φράσεων, Ερωτήσεις
πολλαπλής επιλογής) (φύλλο εργασίας 4, «Προτεραιότητα στον…πεζό»)
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τη σημασία των
σημάτων οδικής κυκλοφορίας για πεζούς (φύλλο εργασίας 1)
· να εκφράσουν τις απόψεις τους για την αναγκαιότητα
ύπαρξης σημάτων οδικής κυκλοφορίας για πεζούς (φύλλο εργασίας 1)
· να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων «διάβαση, διασχίζω,
διέλευση» (φύλλο εργασίας 1)
· να καταγράψουν τα είδη των διαβάσεων που χρησιμοποιούν
οι πεζοί (φύλλο εργασίας 1)
· να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τους κινδύνους
που αντιμετωπίζουν οι πεζοί (φύλλο εργασίας 2)
· να περιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο περπατούμε στο
πεζοδρόμιο, κυκλοφορούμε τη νύχτα, διασχίζουμε το δρόμο, διασχίζουμε
γραμμές τρένου, ώστε να είμαστε ασφαλείς (φύλλο εργασίας 2)
· να καταγράψουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τις
διαβάσεις πεζών που υπάρχουν γύρω από το σχολείο τους (φύλλο εργασίας 3)
· να καταγράψουν τυχόν παραλείψεις στην τοποθέτηση
σημάτων οδικής κυκλοφορίας και την κατασκευή διαβάσεων για πεζούς
(φύλλο εργασίας 3)
· να καταγράψουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους (φύλλο
εργασίας 3)
· να συμπληρώσουν σταυρόλεξο (φύλλο εργασίας 4)
· να συμπληρώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας λέξεις
σχετικές με την κυκλοφορία των πεζών. (φύλλο εργασίας 4)
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις.
|
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
(φύλλα εργασίας 1 και 2)
- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας.
(φύλλο εργασίας 3)
- συμπλήρωση σταυρόλεξου (φύλλο
εργασίας 4)
- συμπλήρωση προτάσεων (φύλλο εργασίας
4)
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα, σύνολο) (φύλλα εργασίας 3 και 4)
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τον
ΚΟΚ (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)
- ευαισθητοποίηση σχετικά με τους
κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι πεζοί (φύλλο εργασίας 2)
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας
(φύλλο εργασίας 3).
Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το
μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση χάρτη της περιοχής για
την καταγραφή των σημάτων οδικής κυκλοφορίας και διαβάσεων για τους
πεζούς. (φύλλο εργασίας 3)
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:
Αλληλεπίδραση (η κυκλοφορία πεζών στο
δρόμο προϋποθέτει αλληλεπίδραση πεζών-οδηγών, αλληλεπίδραση με τα
χώρο/δρόμο για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση πεζών μεταξύ τους
κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το
χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία τους
ως πεζοί (φύλλο εργασίας 1, 2, 3)
Επικοινωνία (σήματα, πίνακες, αφίσες
γλωσσικοί και μη τρόπο επικοινωνίας). (φύλλα εργασίας 1 και 3)
Μονάδα – σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες και την ιδιαιτερότητα
των ατόμων) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
απαντήσεων ερωτηματολογίου - έρευνας) (φύλλο εργασίας 3)
|
Διαθεματικές Δεξιότητες
|
Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία,
ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλα εργασίας
1, 2, 3 και 4)
Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης
των αριθμών και απλών στατιστικών εννοιών στην καθημερινή ζωή (φύλλο
εργασίας 3)
Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων
πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την
εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου
τη γνωριμία των βασικών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων ως μέλη της
κοινωνίας (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα
σε ομαδικές εργασίες (φύλλαεργασίας 1, 2, 3 και 4)
Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης
(φύλλο εργασίας 3)
Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η
υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη
αποφάσεων (φύλλα εργασίας 2, 3)
|
Πηγές - Υλικό
|
Έρευνα στο Λογισμικό (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)
Μελέτη και έρευνα στο πεδίο (φύλλο εργασίας 3)
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της
λειτουργίας του περιβάλλοντος (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Διερεύνηση (φύλλο εργασίας 3)
Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1,
2, 3 και 4)
Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1,
2, 3 και 4)
Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις κτλ) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και
4)
Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των
στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3)
Διεξαγωγή έρευνας (φύλλο εργασίας 3)
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Φύλλο Εργασίας 1: «Σήματα οδικής
κυκλοφορίας για πεζούς»
Αρχικά οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν τις απόψεις
τους σχετικά με τη σημασία των σημάτων οδικής κυκλοφορίας για πεζούς,
που παρουσιάζονται στην αρχή του φύλλου εργασίας. Στη συνέχεια, οι
μαθητές εκφράζουν τις απόψεις για την αναγκαιότητα ύπαρξης αυτών των
σημάτων. Επίσης, εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και εντοπίζουν στο
πληροφοριακό υλικό του λογισμικού τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τις
διαβάσεις για πεζούς. Τέλος, αναζητούν στο λεξικό τη σημασία των λέξεων
«διάβαση, διασχίζω, διέλευση».
Φύλλο Εργασίας 2: «Κυκλοφορούμε ως
πεζοί»
Αρχικά οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν τα
αποτελέσματα έρευνας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Οδική Ασφάλεια
και να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τους λόγους για τους
οποίους οι πεζοί κινδυνεύουν περισσότερο όταν κυκλοφορούν, σε σύγκριση
με τους επιβάτες οχημάτων. Στη συνέχεια, οι μαθητές παρατηρούν τις
εικόνες και καταγράφουν τις ενέργειές που πρέπει να κάνουν, ώστε να
κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί, στο πεζοδρόμιο, τη νύχτα, όταν
διασχίζουν δρόμο και όταν διασχίζουν γραμμές τρένου.
Φύλλο Εργασίας 3: «Πεζοί…ερευνητές»
Αρχικά δίνεται στους μαθητές χάρτης της περιοχής γύρω
από το σχολείο τους και τους ζητείται να εργαστούν σε ομάδες με σκοπό
να ερευνήσουν την περιοχή τους και να καταγράψουν τα σημεία όπου
υπάρχουν σήματα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς και διαβάσεις πεζών.
Επίσης, καλούνται να κρίνουν αν σε κάποιο σημείο θα έπρεπε να υπάρχει
σήμα οδικής κυκλοφορίας για πεζούς ή κάποια διάβαση που να διευκολύνει
την κίνηση των πεζών. Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να εργαστούν
σε ομάδες και να πραγματοποιήσουν έρευνα ώστε να διαπιστώσουν κατά πόσο
οι συμμαθητές τους κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί. Τα αποτελέσματα
της έρευνάς τους παρουσιάζονται σε αφίσες που τοιχοκολλούνται στον
πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου. Στην περίπτωση που τα αποτελέσματα
της έρευνας δείξουν πως οι μαθητές του σχολείου δεν γνωρίζουν πώς να
κυκλοφορούν με ασφάλεια ως πεζοί, οι μαθητές μπορούν να
πραγματοποιήσουν σχετική εκστρατεία ενημέρωσης.
Φύλλο Εργασίας 4: «Προτεραιότητα
στον…πεζό»
Σε αυτό το φύλλο εργασίας οι μαθητές καλούνται να
χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν για να λύσουν σχετικό
σταυρόλεξο, να πραγματοποιήσουν δραστηριότητα συμπλήρωσης κενών και να
επιλέξουν σωστές και λάθος απαντήσεις.
|
|