3ο Μέρος: 2. Μια πρώτη παρουσίαση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού λογισμικού

 


Αγαπητέ μαθητή/ αγαπητή μαθήτρια

H «Μελέτη Περιβάλλοντος» είναι ένα «βιβλίο», ένα πολύ διαφορετικό «βιβλίο» από τα συνηθισμένα. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τους υπολογιστές ένα τέτοιο «βιβλίο» το λένε λογισμικό.

Το λογισμικό αυτό έχει ήχους, έχει χρώματα, έχει κινούμενα σχέδια. Το λογισμικό έχει κι αυτό σελίδες, κάπως διαφορετικές βέβαια. Το λογισμικό μας βοηθάει να μελετήσουμε τον κόσμο μέσα από την οθόνη του υπολογιστή μας.

Ταξιδεύοντας με το λογισμικό θα μάθουμε ενδιαφέροντα πράγματα για τα ζώα, τα φυτά, τα βουνά, τα ποτάμια του τόπου μας. Θα μελετήσουμε τη ζωή μας στο σχολείο, στη γειτονιά, στο χωρίο ή στην πόλη μας. Θα μελετήσουμε επίσης πώς εμείς οι άνθρωποι αλλάζουμε τον τόπο που ζούμε, αλλά και πώς ο τόπος που ζούμε επηρεάζει τη ζωή μας.

 

Στο ταξίδι μας αυτό θα πραγματοποιήσουμε έρευνες, θα απαντήσουμε σε ερωτήματα, θα παίξουμε, θα μάθουμε και θα διασκεδάσουμε. Επίσης, θα συνεργαστούμε με τους συμμαθητές μας και με το/τη δάσκαλό/α μας θα εργαζόμαστε στους υπολογιστές μας αλλά και χωρίς αυτούς. Θα ταξιδεύουμε μέσα από τον υπολογιστή μας σε άλλα μέρη, θα γνωρίσουμε πώς εργάζονται άλλοι μαθητές, θα ακούσουμε απόψεις επιστημόνων.

Η συντροφιά στο ταξίδι μας

Στο ταξίδι μας αυτό θα έχουμε για συντροφιά τρεις φίλους.

Τον Ερμή, το σκύλο που θα είναι ο ξεναγός στους σταθμούς του ταξιδιού μας (δηλαδή στις ενότητες που θα εξερευνήσουμε) και δυο παιδιά τη Δήμητρα και τον Άρη

 Απόσπασμα από την πρώτη γνωριμία του μαθητή με το λογισμικό που υπάρχει στη «Βοήθεια» του λογισμικού

   

Το λογισμικό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με βάση το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών αλλά και τις σύγχρονες κοινωνικοεποικοδομητικές και κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες για τη μάθηση και τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη χρήση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία που τεκμηριώνουν τη σημασία της συνεργατικής διερεύνησης και της από κοινού οικοδόμησης της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία.

Το λογισμικό διαθέτει μια φιλική προς τους μαθητές επιφάνεια εργασίας (διεπαφής) που είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να παρέχει το βασικό άξονά του. Με εύχρηστο τρόπο, απλά και γρήγορα, οι μαθητές μετακινώντας το δείκτη του ποντικιού στην επιφάνεια αυτή, μπορούν να έχουν πρόσβαση στο υλικό του λογισμικού (πληροφορίες παρουσιασμένες με πολυμεσικό τρόπο, δραστηριότητες, φύλλα εργασίας, λεξικό, βίντεο, ήχους, υπερσυνδέσεις, φωτογραφίες, ενημερωτικά φυλλάδια).

Παιδιά-πρωταγωνιστές (π.χ. στην ενότητα «Ασφάλεια στους δρόμους» ο Άρης και η Δήμητρα) συνοδεύουν τους μαθητές στο ταξίδι τους, τους παρέχουν πληροφορίες και τους προβληματίζουν με σκοπό να συνεργάζονται, να ερευνούν και να ανακαλύπτουν τη γνώση διασκεδάζοντας. Επίσης μια φιλική φιγούρα στους μαθητές (π.χ. στην ενότητα «Αναλαμβάνουμε δράση, η Κλειώ η φώκια), βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές εμπλεκόμενη μαζί με τα παιδία πρωταγωνιστές, σε σενάρια που μπορούν να προκαλέσουν την περιέργεια και το ενδιαφέρον τους. Ακόμα όπου κρίνεται απαραίτητο άλλα πρόσωπα (π.χ. γυναίκα τροχονόμος) με τη μορφή κινούμενων σχεδίων εξηγούν, πληροφορούν, εφαρμόζουν κανόνες και δίνουν οδηγίες στους μαθητές.

Οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε δραστηριότητες και φύλλα εργασίας σχεδιασμένα σύμφωνα με τους στόχους του ΔΕΠΠΣ και του ΑΠΣ, που συμπληρώνουν ή και επεκτείνουν τους στόχους του σχολικού βιβλίου. Είναι στην ευχέρεια του διδάσκοντος να μελετήσει το λογισμικό και να εξοικειωθεί με τη χρήση του ώστε να κάνει τις επιλογές του με βάση τις ανάγκες των μαθητών, τους στόχους που επιθυμεί να υλοποιήσει και το χρόνο που διαθέτει. Θα πρέπει να τονίσουμε πως οι στόχοι δεν πρέπει να είναι κατ’ ανάγκη μόνο γνωστικοί, αλλά και στόχοι ανάπτυξης γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων (κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ερευνητικές δεξιότητες), αλλά και κοινωνικοί (συνεργατικές και μετασυνεργατικές δεξιότητες).

Το λογισμικό δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό και στους μαθητές να έχουν πρόσβαση σε διάφορες πηγές πληροφοριών (βίντεο, ήχο, λεξικό, υπερσυνδέσεις κ.λπ.). Το εκπαιδευτικό λογισμικό «Μελέτη Περιβάλλοντος» μπορεί να αποτελέσει υποστηρικτικό υλικό της διδασκαλίας του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος μέσα στην τάξη αλλά (με αφορμή πάντα το λογισμικό) και έξω από αυτή.

Τα βασικά εικονίδια του λογισμικού.

Πατώντας σε αυτά τα εικονίδια πλοηγούμαστε στο λογισμικό

 

«Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το πληροφοριακό υλικό με πολυμεσικό τρόπο.

 «Δραστηριότητες»

Στην ενότητα αυτή υπάρχουν αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες ποικίλου είδους και πολλαπλών στόχων.

«Συνεργαζόμαστε και Ερευνούμε»

Στην ενότητα αυτή προτείνεται μια συγκροτημένη διδακτική ακολουθία των ενοτήτων του λογισμικού (π.χ. για την ενότητα «Ασφάλεια στους δρόμους» προτείνεται μια συγκεκριμένη θεματική εξακτίνωση, που οδηγεί σε φύλλα εργασίας, σχετικές δραστηριότητες ανά θεματική εξακτίνωση, πηγές και υλικό).

Λεξικό

Το εικονίδιο αυτό μας οδηγεί στο δυναμικό ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού. Σε αυτό οι μαθητές μας μπορούν να αναζητήσουν τη σημασία λέξεων που συναντούν στους σταθμούς του ταξιδιού μας. Επίσης, μπορούμε μέσα από το σύστημα διαχείρισης του λογισμικού να προσθέσουμε κι άλλες λέξεις συνοδευμένες με κείμενο, εικόνες ή video)

Βίντεο

Πατώντας το εικονίδιο αυτό οδηγούμαστε στην ταινιοθήκη μας. Σε αυτή μπορούμε να αναζητήσουμε και να παρακολουθήσουμε αποσπάσματα ταινιών που έχουν σχέση με θέματα που μελετάμε στους διάφορους σταθμούς του ταξιδιού μας.

Βοήθεια

Το εικονίδιο «Βοήθεια» μας οδηγεί στη σελίδα που υπάρχει μια σύντομη παρουσίαση του λογισμικού, για να εξοικειωθούν οι μαθητές στη χρήση του γρήγορα και εύκολα.

Είσοδος στο λογισμικό: Χρήστης –Διαχειριστής

Από τη «Σύνδεση», με την εισαγωγή ονόματος και κωδικού χρήστη (Όνομα χρήστη: guest Κωδικός: guest) ο δάσκαλος/α έχει πρόσβαση στο λογισμικό με πλήρη δικαιώματα. Αυτό σημαίνει ότι:

·        έχει πρόσβαση στον «Οδηγό δασκάλου/ας» όπου υπάρχει η θεωρητική τεκμηρίωση του λογισμικού και η παιδαγωγική του αξιοποίηση.

·        μπορεί να φτιάξει βάση με τα ονόματα των μαθητών του και τους κωδικούς τους, έτσι ώστε κάθε μαθητής ή ομάδα μαθητών να χρησιμοποιεί το λογισμικό με το χαρακτηριστικό του/της όνομα, ώστε να καταγράφεται η πορεία πλοήγησης στο λογισμικό

·        μπορεί να εμπλουτίσει το λογισμικό με νεότερα δικά του στοιχεία (π.χ. να εισάγει νέες λέξεις και την ερμηνεία τους στο λεξικό)

·        μπορεί να κατασκευάσει δικές του δραστηριότητες (π.χ. σταυρόλεξο)

·        έχει τη δυνατότητα να προσπελάσει τα αρχεία καταγραφής της χρήσης του λογισμικού (log file) από τους μαθητές και να τα αξιοποιήσει ανάλογα (π.χ. αξιολόγηση, έρευνα κ.τ.λ.).

     

 .