ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΜΑΣ
Στόχοι

·     Να προβληματιστούν σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν και στα οποία εμπλέκονται ποδηλάτες.

·     Να αναπαριστάνουν τις κινήσεις του ποδηλάτη.

·     Να εντοπίσουν τα εξαρτήματα ενός σωστά εξοπλισμένου ποδηλάτου.

·     Να επισημάνουν τη σημασία και τη χρησιμότητα του κράνους.

·     Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικότητας.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Να εκφράσουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς στο δρόμο με το ποδήλατό μας.

·     Να γράψουν δικά τους συνθήματα για τη χρησιμότητα του κράνους.

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

-         Η προφορική και γραπτή έκφραση απόψεων.

-         Καταγραφή συνθημάτων.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η αναγνώριση της σημασίας του κράνους για μια ασφαλή πορεία με το ποδήλατο.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:

-         Η ανάγνωση και η κατανόηση ποσοστιαίων αριθμητικών δεδομένων.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Οι κινήσεις ενός ποδηλάτη.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:

-         Δραματοποίηση συγκεκριμένων κινήσεων και συμπεριφορών του ποδηλάτη.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία με ποδήλατο).

·     Επικοινωνία (οι κινήσεις του ποδηλάτη αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό).

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Ομοιότητα – διαφορά ( ομοιότητες και διαφορές των σημάτων και των κινήσεων του ποδηλάτη).

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα της αποτελεσματικής χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή. (ανάγνωση και ερμηνεία ποσοστιαίων αριθμητικών δεδομένων)

·     Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση».

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης. (πρωτότυπη δημιουργία συνθημάτων)

·     Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη λήψη αποφάσεων.

 

Πηγές - Υλικό

·     Έρευνα στη «βιβλιοθήκη μας».

·     Έρευνα στο λεξικό.

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

·     Διερεύνηση.

·     Επισκόπηση απόψεων.

·     Παιχνίδια ρόλων.

·     Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια.

·     Εργασία σε ομάδες

·     Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά, παρουσιάζεται η εικόνα ενός ποδηλάτη, ο οποίος φοράει τον απαραίτητο εξοπλισμό του πριν ξεκινήσει την πορεία του. Οι μαθητές συζητούν στην τάξη για τον εξοπλισμό που οφείλει να έχει και να φοράει κάθε ποδηλάτης.

 

Στη συνέχεια, δίνεται σύντομο κείμενο σχετικό με τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και που αφορούν κυρίως ποδηλάτες. Οι μαθητές προβληματίζονται και καταγράφουν τα κυριότερα αίτια ατυχημάτων με ποδήλατο καθώς και το τι πρέπει να γνωρίζουν για να κυκλοφορούν με ασφάλεια με το ποδήλατό τους.

 

Ακολούθως, χωρίζονται σε ομάδες, συνεργάζονται και ερευνούν διάφορα θέματα σχετικά με την ασφάλεια του ποδηλάτη. Τα ερωτήματα αυτά είναι:

Ποιες είναι οι κινήσεις που κάνει ο ποδηλάτης για να στρίψει ή να σταματήσει; (Αφού οι μαθητές εκφράσουν τις απόψεις του αναφορικά με το συγκεκριμένο ερώτημα, παριστάνουν τους ποδηλάτες και παρουσιάζουν μέσα στην τάξη τις κινήσεις αυτές.

Τι άλλο πρέπει να φοράμε (εκτός από το κράνος) για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια;

Υπάρχουν παιδιά που υποστηρίζουν ότι δεν φορούν κράνος γιατί ζεσταίνονται ή χαλάνε τα μαλλιά τους. Τι θα τους λέγατε; (Οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίσουν αυτό τον ισχυρισμό ως λανθασμένο και να προσπαθήσουν να τον αντικρούσουν παρουσιάζοντας τις αρνητικές ή τις θετικές συνέπειες της χρησιμοποίησης του κράνους.)

Τέλος, οι μαθητές εντοπίζουν και καταγράφουν τα εξαρτήματα ενός σωστά εξοπλισμένου ποδηλάτου.

 

Ως πηγή για την έρευνά τους, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό μέρος του λογισμικού(τι χρειάζεται να γνωρίζουμε), το ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού, κάποιο λεξικό ή εγκυκλοπαίδεια το διαδίκτυο ή άλλες πηγές («η βιβλιοθήκη μας»).

Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, τα αποτελέσματα ανακοινώνονται στην ολομέλεια της τάξης.

 

Στη συνέχεια, οι μαθητές διαβάζουν το σύντομο κείμενο από το Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, το οποίο αναφέρεται στα ποδηλατικά ατυχήματα και στον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν αυτά να είχαν εν μέρει αποφευχθεί. Εντοπίζουν μέσα από το συνοδευτικό κείμενο τη χρησιμότητα του κράνους και την αναγκαιότητα χρησιμοποίησής του από τους ποδηλάτες.

 

Τέλος, οι μαθητές καλούνται να γράψουν το δικό τους πρωτότυπο σύνθημα για τη σημασία του κράνους.

 

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.