Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναπτύξουν γνώση για το τι πρέπει να κάνουν για να
κυκλοφορούν με ασφάλεια με το ποδήλατό τους (φύλλο εργασίας 1)
· να επιλέγουν την ασφαλέστερη πορεία, ώστε να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 2)
· να πραγματοποιήσουν έρευνα σχετική με το κατά πόσο
είναι εύκολο ή δύσκολο να κυκλοφορήσει κάποιος με ποδήλατο στη γειτονιά
του (φύλλο εργασίας 3)
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για μια
ασφαλή πορεία με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 4
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 1)
· να εκφράσουν τις απόψεις τους για τα αίτια των
ατυχημάτων με ποδήλατο και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν αυτά να
είχαν αποφευχθεί (φύλλο εργασίας 1)
· να γράψουν δικά τους συνθήματα για τη χρησιμότητα του
κράνους, όταν κυκλοφορούν με ποδήλατό (φύλλο εργασίας 2)
· να συμπληρώσουν ένα φύλλο οδηγιών για μια ασφαλή πορεία
με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 2)
· να υποστηρίξουν τις επιλογές τους επιχειρηματολογώντας
(φύλλο εργασίας 2)
· να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο (φύλλο εργασίας 3)
· να καταγράψουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους (φύλλο
εργασίας 3)
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο
και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3)
· να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης «ικανότητες» (φύλλο
εργασίας 4)
· να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους για
την άδεια οδήγησης (φύλλο εργασίας 4)
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης
των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους (φύλλα εργασίας 1 και 3)
- καταγραφή συνθημάτων για τη
χρησιμότητα του κράνους (φύλλο εργασίας 2)
- εντοπισμός της σημασίας της λέξης
«ικανότητες» (φύλλο εργασίας 4)
- να ανακοινώσουν στην τάξη, το
σχολείο, την ευρύτερη κοινότητα, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
(φύλλο εργασίας 3)
- συμπλήρωση ερωτηματολογίου (φύλλο
εργασίας 3)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (ποσοστό, οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κ.λπ.) (φύλλο εργασίας 1)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας του
κράνους για τους ποδηλάτες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
- διάκριση των εννοιών «κανόνας -
νόμος» (φύλλο εργασίας 4)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- οι κινήσεις ενός ποδηλάτη (φύλλο
εργασίας 1)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- δραματοποίηση συγκεκριμένων κινήσεων
και συμπεριφορών του ποδηλάτη (φύλλο εργασίας 1)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- Ανάγνωση σχεδιαγράμματος περιοχής
(φύλλο εργασίας 2)
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι
οι ακόλουθες:
· Αλληλεπίδραση (η οδήγηση ποδηλάτου
προϋποθέτει την αλληλεπίδραση οδηγών, αλληλεπίδραση με τα χώρο/δρόμο
για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση οδηγού-ποδηλάτου) (φύλλα εργασίας
1, 2, 3 και 4)
· Διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται
το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία
με ποδήλατο) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Επικοινωνία (τα σήματα του ποδηλάτη
αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν
πληροφορίες με τρόπο συμβολικό) (φύλλα εργασίας 1 και 4)
· Μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί
μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες) (φύλλα εργασίας 1,
2, 3 και 4)
· Ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και
διαφορές των σημάτων και των κινήσεων του ποδηλάτη) (φύλλα εργασίας 1
και 4)
· Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
οδικών προβλημάτων στην περιοχή του σχολείου, και καταγραφή της κίνησης
των τροχοφόρων) (φύλλο εργασίας 3)
|
Διαθεματικές Δεξιότητες
|
· Η δεξιότητα της επικοινωνίας
(ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος) (φύλλα
εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Η δεξιότητα της αποτελεσματικής
χρήσης των αριθμών και των Μαθηματικών εννοιών στην καθημερινή ζωή
(φύλλο εργασίας 1)
· Η δεξιότητα/ικανότητα χρήσης
ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας με στόχο
αφενός την εξεύρεση, ανάλυση, αξιολόγηση και παρουσίαση πληροφοριών και
αφετέρου την προστασία από την «πληροφοριακή ρύπανση» (φύλλα εργασίας
1, 2, και 4)
· Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα
άτομα σε ομαδικές εργασίες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας
πληροφοριών (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε
ατομικό και κοινωνικό επίπεδο (φύλλο εργασίας 3)
· Η ικανότητα της δημιουργικής
επινόησης (φύλλο εργασίας 1)
· Η ικανότητα αξιοποίησης γνώσεων και
η υιοθέτηση αξιών κατάλληλων για τη διαμόρφωση προσωπικής άποψης στη
λήψη αποφάσεων (φύλλα εργασίας 1 και 2)
|
Πηγές - Υλικό
|
Λογισμικό (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)
Έρευνα στη «βιβλιοθήκη μας» (φύλλο εργασίας 1 και 2)
Έρευνα στο λεξικό (φύλλο εργασίας 1 και 2)
Έρευνα και μελέτη στο πεδίο
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλα εργασίας 1 και 3)
· Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1 και 3)
· Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας
1, 2, 3 και 4)
· Παιχνίδι ρόλων (φύλλο εργασίας 1)
· Δραματοποιήσεις και θεατρικά
παιχνίδια (φύλλο εργασίας 1)
· Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1,
2, 3 και 4)
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (η «βιβλιοθήκη μας», Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1 και 2)
· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των
στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3)
· Επίλυση προβλήματος (φύλλο εργασίας
3)
· Συμπλήρωση ερωτηματολογίου (φύλλο
εργασίας 3)
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Φύλλο Εργασίας 1: «Με το ποδήλατό
μας στο δρόμο»
Αρχικά οι μαθητές προβληματίζονται και εκφράζουν τις
απόψεις τους για τις αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία
εμπλέκονται και ποδηλάτες και συζητούν για τους κανόνες ασφαλείας που
οφείλουν να τηρούν. Εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και ανακοινώνουν τις
απόψεις τους στην τάξη τους.
Φύλλο Εργασίας 2: «Συμβουλές για μια ασφαλή
πορεία!»
Στην αρχή, δίνεται μια προβληματική κατάσταση, σχετική
με την επιλογή της ασφαλέστερης πορείας που πρέπει να ακολουθήσει ο
ποδηλάτης, προκειμένου να φτάσει στον προορισμό του. Οι μαθητές
καλούνται να επιλύσουν αυτό το ανοιχτό πρόβλημα και να παρουσιάσουν τα
συμπεράσματά τους στην τάξη επιχειρηματολογώντας.
Φύλλο Εργασίας 3: «Ερευνητών …
συνέχεια»
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν κατά πόσο οι
ίδιοι και οι συμμαθητές τους είναι σωστοί ποδηλάτες, συμπληρώνουν
σχετικό ερωτηματολόγιο και καταγράφουν τα συμπεράσματά τους. Επίσης,
δίνονται ερωτήσεις και φύλλο παρατήρησης, ώστε να μελετήσουν την
κατάσταση των δρόμων στη γειτονιά τους, να ερευνήσουν πού γίνονται τα
περισσότερα τροχαία ατυχήματα και να καταγράψουν τη διέλευση των
τροχοφόρων. Τα αποτελέσματα των ερευνών συγκεντρώνονται και
ανακοινώνονται στη ολομέλεια της τάξης.
Φύλλο Εργασίας 4 «Αν έχεις γνώσεις και
ικανότητες … είσαι πιο ασφαλής»
Οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για
μια ασφαλή πορεία στο δρόμο με το ποδήλατό τους, μέσα από
δραστηριότητες επιλογής «Σωστού - Λάθους», συμπλήρωσης προτάσεων και
μέσω μιας παιγνιώδους δραστηριότητας, κατά την οποία οι μαθητές
δοκιμάζονται για την «απόκτηση» άδειας οδήγησης ποδηλάτου.
|
|