|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»
ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
|
|

|
|
|
1. Είμαστε ασφαλείς σαν
επιβάτες;
|
|
Στόχοι
|
Οι
μαθητές:
· να αναπτύξουν γνώση για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει
να συμπεριφερόμαστε ως επιβάτες αυτοκινήτου και μέσων μαζικής μεταφοράς
· να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με το γιατί
απαγορεύεται από το νόμο να κάθονται τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα
του αυτοκινήτου
· να αναγνωρίσουν λανθασμένες συμπεριφορές επιβατών
αυτοκινήτων και μέσων μαζικής ενημέρωσης
· να ερευνήσουν, να αναπτύξουν δεξιότητες
συνεργατικότητας και να ανακοινώσουν τα αποτελέσματά τους
|
Γλωσσικοί
Στόχοι
|
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους
· να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της
τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
- να εκφράσουν προφορικά και γραπτά
τις απόψεις τους
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- διάκριση των εννοιών «νόμος -
κανόνας»
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση
διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το
χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή μεταφορά τους
με το αυτοκίνητο ή με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς)
μονάδα - σύνολο
|
Πηγές
- Υλικό
|
Έρευνα και αξιοποίηση του λογισμικού
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.).
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά, ως αφόρμηση χρησιμοποιείται εικόνα από το
λογισμικό, η οποία παρουσιάζει τρεις επιβάτες αυτοκινήτου, από τους
οποίους οι δύο είναι παιδιά. Από αυτά, το ένα κάθεται στο πίσω κάθισμα
και το άλλο στο μπροστινό. Οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν το
γεγονός ότι ο νόμος απαγορεύει στα παιδιά να κάθονται στο μπροστινό
κάθισμα. Η δραστηριότητα αυτή ευνοεί την πραγμάτευση της διάκρισης των
εννοιών «νόμος - κανόνας».
Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν
και εντοπίζουν λανθασμένες συμπεριφορές επιβατών αυτοκινήτων και μέσων
μαζικής μεταφοράς. Σε κάθε περίπτωση τα παιδιά σχολιάζουν τις
συμπεριφορές αυτές και προτείνουν τον τρόπο με τον οποίο οφείλουν οι
επιβάτες να συμπεριφέρονται κάθε φορά. Οι μαθητές μπορούν να ερευνήσουν
στο λεξικό, σε εγκυκλοπαίδεια, στο διαδίκτυο. Τέλος, οι απόψεις των
μαθητών ανακοινώνονται στην ολομέλεια της τάξης.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι 45 λεπτά.
|
|
|
2. Η ζώνη μας δένει με τη ζωή!
|
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναγνωρίσουν τη σημασία της ζώνης ασφαλείας στο
αυτοκίνητο
· να αναζητήσουν τη σημασία της φράσης «ζώνη ασφαλείας»
· να γράψουν προτάσεις με τη φράση «ζώνη ασφαλείας»
· να ερευνήσουν τους λόγους για τους οποίους οφείλουν να
φορούν τη ζώνη ασφαλείας να συμπληρώσουν σχετική ακροστιχίδα
· να γράψουν δικά τους μηνύματα αναφορικά με τη ζώνη
ασφαλείας.
|
Γλωσσικοί
Στόχοι
|
· να συζητήσουν για τη σημασία της φράσης «ζώνη ασφαλείας»
· να διατυπώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τη φράση «ζώνη
ασφαλείας»
· να δημιουργήσουν δικά τους μηνύματα για τη ζώνη
ασφαλείας.
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- εντοπισμός της σημασίας της φράσης
«ζώνη ασφαλείας»
- διατύπωση προτάσεων με τη φράση
«ζώνη ασφαλείας»
- δημιουργία μηνυμάτων για τη ζώνη
ασφαλείας
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας της ζώνης
ασφαλείας
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται
μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας,
συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται
από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο
τις τυχόν διαφορές τους).
διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται
το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή μεταφορά
τους ως επιβάτες αυτοκινήτων και μέσων μαζικής μεταφοράς).
μονάδα – σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)
|
Πηγές
- Υλικό
|
Έρευνα και
αξιοποίηση του λογισμικού
Έρευνα στο
διαδίκτυο
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Στην αρχή παρουσιάζεται βίντεο σχετικό μα τη ζώνη
ασφαλείας και τη χρησιμότητά της για την ασφάλεια και την υγεία μας.
Χρησιμοποιώντας το βίντεο αυτό ως αφόρμηση, οι μαθητές καλούνται να
ερευνήσουν τη σημασία της φράσης «ζώνη ασφαλείας» και ακολούθως να
γράψουν δύο προτάσεις με αυτή τη φράση. Μέσα από σχετική συζήτηση, οι
μαθητές εντοπίζουν τη χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας στα οχήματα.
Στη συνέχεια, δίνεται ένας μικρός διάλογος δύο παιδιών,
από τα οποία το ένα ισχυρίζεται πως δεν χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας,
ενώ το άλλο υποστηρίζει την αναγκαιότητα χρησιμοποίησης της ζώνης. Τα
παιδιά καλούνται να διαβάσουν το διάλογο, να επιλέξουν τη σωστή
συμπεριφορά/άποψη και να επιχειρηματολογήσουν υπέρ αυτής.
Επίσης, οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν
ακροστιχίδα σχετική με την ασφάλεια των επιβατών στα αυτοκίνητα και τα
μέσα μαζικής μεταφοράς.
Τέλος, τα παιδιά καλούνται να επισημάνουν τη
χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας και την αναγκαιότητα της χρησιμοποίησής
της, καταγράφοντας δικά τους συνοπτικά μηνύματα.
Ο χρόνος που απαιτείται για τη ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.
|
|
|
3. Τα πρώτα βήματα ενός … ερευνητή!
|
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να προβληματιστούν σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα
· να παρακολουθήσουν τη συνέντευξη του ιατρού και να
αντλήσουν βασικές πληροφορίες για τα τροχαία ατυχήματα
· να πραγματοποιήσουν έρευνα
· να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές
τους συμπεριφέρονται σωστά ως επιβάτες
· να επεξεργαστούν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και
να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους
· να κατασκευάσουν αφίσες σχετικές με τα αποτελέσματα της
έρευνας
· να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης με θέμα «Σωστός
επιβάτης»
|
Γλωσσικοί
Στόχοι
|
· να καταγράψουν τα συμπεράσματά της έρευνάς τους
· να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο με θέμα
«Σωστός επιβάτης»
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις.
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας.
- οργάνωση εκστρατείας με θέμα «Σωστός
επιβάτης».
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (σύνολο)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας.
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται
μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας,
συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται
από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο
τις τυχόν διαφορές τους)
μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί
μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες)
σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
απαντήσεων ερωτηματολογίου - έρευνας)
διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται
το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή μεταφορά
τους με το αυτοκίνητο ή με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς)
επικοινωνία (οι πίνακες και οι αφίσες
αποτελούν συμβολικό τρόπο επικοινωνίας)
|
Πηγές
- Υλικό
|
Έρευνα
και μελέτη στο πεδίο
Άλλες
πηγές (βιβλία, φυλλάδια, εφημερίδες, υπηρεσίες κ.λπ.)
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των
στοιχείων του περιβάλλοντος
· Διεξαγωγή συνέντευξης
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά παρουσιάζεται έρευνα του Κέντρου Έρευνας και
Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, η οποία προσφέρει στοιχεία για τα τροχαία
ατυχήματα που λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα. Επίσης, η έρευνα αυτή
πληροφορεί τους μαθητές για την αναγκαιότητα χρησιμοποίησης της ζώνης
ασφαλείας.
Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η συνέντευξη γιατρού
σχετική με τα αίτια και τα αποτελέσματα των τροχαίων ατυχημάτων.
Οι μαθητές προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα
παραπάνω και πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι
ίδιοι και οι συμμαθητές τους επιδεικνύουν σωστή συμπεριφορά ως επιβάτες
αυτοκινήτου και μέσων μαζικής μεταφοράς. Η έρευνα μπορεί να
πραγματοποιηθεί σε τάξεις του σχολείου. Στο φύλλο εργασίας δίνεται ένα
ενδεικτικό ερωτηματολόγιο με βάση το οποίο μπορεί να διεξαχθεί η
έρευνα, αλλά οι μαθητές αν το θελήσουν μπορούν να επεκτείνουν την
έρευνά τους, εμπλουτίζοντας το. Ο ερωτώμενος επιλέγει κάθε φορά μόνο
μία από τις απαντήσεις. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, οι μαθητές
καταγράφουν τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων σε συγκεντρωτικό πίνακα.
Με βάση τον συγκεντρωτικό αυτό πίνακα, τα παιδιά
διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους και ανακοινώνουν σε αφίσες τα
αποτελέσματά τους. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και κάθε
ομάδα να κατασκευάσει τη δική της αφίσα. Προτείνεται κάθε αφίσα να έχει
το δικό της θέμα, ανάλογα με το αν απευθύνεται σε επιβάτη αυτοκινήτου ή
επιβάτη μέσου μαζικής μεταφοράς.
Οι αφίσες αυτές, καθώς και άλλο πληροφοριακό υλικό,
όπως εικόνες, έρευνες, άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά κ.λπ.,
μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διοργάνωση ενημερωτικής εκστρατείας με
θέμα «Σωστός επιβάτης».
Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας
απαιτεί μία διδακτική ώρα, χωρίς να εντάσσεται στα χρονικά αυτά πλαίσια
η διεξαγωγή της έρευνας και η εκστρατεία ενημέρωσης.
|
|
|
4. Φίλε …. επιβάτη!
|
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη σωστή
συμπεριφορά των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς
· να επιλέξουν τη σωστή συμπεριφορά που πρέπει να
επιδεικνύουν κάθε φορά ως επιβάτες λεωφορείου και τρένου
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να. λύσουν σταυρόλεξο
· να συμπληρώσουν κενά σε προτάσεις που δίνονται
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις.
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- σύνθεση ποιήματος.
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (οριζόντια, κάθετα)
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται
μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας,
συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται
από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο
τις τυχόν διαφορές τους).
διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το
χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή μεταφορά τους
με το αυτοκίνητο ή με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς).
μονάδα – σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)
|
Πηγές - Υλικό
|
Έρευνα
και αξιοποίηση του λογισμικού
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά, ως αφόρμηση, υπάρχει μια φωτογραφία στην οποία
παρουσιάζονται διάφορες, σωστές και λανθασμένες, συμπεριφορές επιβατών
μέσων μαζικής μεταφοράς. Με βάση αυτή την εικόνα πραγματοποιείται
συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης.
Ακολουθεί σταυρόλεξο σχετικό με τη συμπεριφορά
των επιβατών αυτοκινήτου, καθώς και των επιβατών μέσων μαζικής
μεταφοράς.
Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να
συμπληρώσουν με συγκεκριμένες λέξεις τα κενά των προτάσεων στη
δραστηριότητα «Φίλοι … επιβάτες».
Ακολουθούν δύο ακόμη σχετικές δραστηριότητες. Η πρώτη
δραστηριότητα τιτλοφορείται «Επιβάτης σε λεωφορείο» και η δεύτερη
«Επιβάτες τρένου». Και οι δύο δραστηριότητες αφορούν στην επιλογή της
σωστής απάντησης κάθε φορά.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.
|
|
|