|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1:
«Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»
ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗΣ
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
|
|

|
|
|
1.
Συναντώντας μια διασταύρωση
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν οι
φωτεινοί σηματοδότες
· να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων
· να διακρίνουν πότε πρέπει να ακολουθούμε τους φωτεινούς
σηματοδότες και πότε τα σήματα των τροχονόμων
· να αναγνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους
λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες
· να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικότητας
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να παρουσιάσουν στην τάξη τους τα αποτελέσματα της
έρευνάς τους.
· να ανακοινώσουν στην ολομέλεια της τάξης, τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να ανακοινώσουν στην ολομέλεια της
τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας του
φωτεινού σηματοδότη
- η αναγνώριση της σημασία των
τροχονόμων
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
Αλληλεπίδραση
επικοινωνία (οι φωτεινοί σηματοδότες
αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν
πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό)
μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες)
ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και
διαφορές των σημάτων του φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των
τροχονόμων)
|
Πηγές - Υλικό
|
· «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»
· «Η βιβλιοθήκη μας»
· «Λεξικό»
· Άλλες πηγές (βιβλία, φυλλάδια,
υπηρεσίες π.χ. Τροχαία κ.λπ.)
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά, ως αφόρμηση χρησιμοποιείται μια εικόνα από το
λογισμικό, η οποία παρουσιάζει έναν ποδηλάτη μπροστά σε έναν τροχονόμο.
Οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι
μπορούμε να δούμε όταν βρεθούμε σε κάποια διασταύρωση και στον τρόπο με
τον οποίο μας βοηθούν οι φωτεινοί σηματοδότες και οι τροχονόμοι στις
διασταυρώσεις.
Στη συνέχεια τα παιδιά εργαζόμενα σε ομάδες ερευνούν
διάφορα ερωτήματα, όπως:
· Τι δείχνουν στους πεζούς τα διαφορετικά χρώματα ενός
φωτεινού σηματοδότη;
· Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί ανάλογα με το χρώμα που
βλέπουν στο φωτεινό σηματοδότη;
· Ποιες είναι οι κινήσεις του τροχονόμου όταν ρυθμίζει
την κυκλοφορία και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί σε κάθε περίπτωση;
· Τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση που σε μια
διασταύρωση υπάρχει και τροχονόμος και φωτεινός σηματοδότης;
Οι ομάδες ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες
πηγές. Μετά την ολοκλήρωση της έρευνάς τους, οι ομάδες ανακοινώνουν
στην τάξη τα αποτελέσματά τους και ακολουθεί συζήτηση.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση του
φύλλου εργασίας είναι 45 λεπτά.
|
|
2.
Αναγνωρίζουμε τα σήματα του τροχονόμου και του φωτεινού σηματοδότη
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων
· να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά χρώματα του φωτεινού
σηματοδότη και τις πληροφορίες που μας δίνουν αυτά
· να αναπτύξουν την ικανότητα αναγνώρισης των σημάτων
στις διασταυρώσεις
· να διακρίνουν τη λειτουργία του «Σταμάτη», του
«Γρηγόρη» και του «Μελέτη»
· να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης «διάβαση»
· να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης «διασταύρωση»
· να εξοικειωθούν με τις κινήσεις των τροχονόμων
· να καταγράψουν ήχους που είναι πιθανό να ακούσουν σε
μια διασταύρωση
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τις
κινήσεις των τροχονόμων
· να αναπτύξουν την ικανότητα δραματοποίησης
συγκεκριμένης συμπεριφοράς που μας υποδεικνύουν οι τροχονόμοι
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να περιγράφουν προφορικά τις πληροφορίες που μας δίνουν
τα φανάρια των πεζών
· να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο
και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
· να διακρίνουν τις μικρές διαφορές στη σημασία των
λέξεων «διασταύρωση, διάβαση»
· να διατυπώνουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις
«διασταύρωση, διάβαση»
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- εντοπισμός της σημασίας της λέξης
«διασταύρωση, διάβαση»
- σημασιολογική διαφοροποίηση των
λέξεων «διασταύρωση, διάβαση»
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κ.λπ.).
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας του
φωτεινού σηματοδότη
- η αναγνώριση της σημασία των
τροχονόμων
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και ζωγραφική φωτεινού
σηματοδότη
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου
δρόμων, διαβάσεων, φαναριών κ.λπ., για την πραγματοποίηση του
παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου»
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- δραματοποίηση συγκεκριμένων
συμπεριφορών μέσα από το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου»
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση
διάσταση (τα παιδιά αντιλαμβάνονται το
χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ορθή ρύθμιση της
Οδικής Κυκλοφορίας)
επικοινωνία (οι φωτεινοί σηματοδότες
αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν
πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό)
μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες),
ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και
διαφορές των σημάτων του φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των
τροχονόμων)
|
Πηγές - Υλικό
|
· «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»
· «Η βιβλιοθήκη μας»
· «Λεξικό»
· Άλλες πηγές (Βιβλία, φυλλάδια,
υπηρεσίες π.χ. Τροχαία κ.λπ.)
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Παιχνίδια ρόλων
· Δραματοποιήσεις και θεατρικά
παιχνίδια
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Στην αρχή παρουσιάζονται εικόνες με φανάρια για τα
τροχοφόρα και εικόνες με φανάρια για τους πεζούς. Οι μαθητές
προβληματίζονται σχετικά με τα διαφορετικά χρώματα των φαναριών και τις
πληροφορίες που αυτά μας δίνουν.
Στη συνέχεια οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες αναζητούν
τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση και διάβαση». Η αναζήτηση αυτή
μπορεί να γίνει σε βιβλία, λεξικά, στο διαδίκτυο και στο ίδιο το
λογισμικό. Για να διαπιστώσουμε αν έχουν κατανοήσει το νόημα των λέξεων
αυτών καλούμε τους μαθητές να γράψουν μερικές προτάσεις χρησιμοποιώντας
αυτές τις λέξεις.
Επίσης, οι μαθητές μέσα από συζήτηση με την ολομέλεια
της τάξης, αναζητούν το ρόλο του σχολικού τροχονόμου και καταγράφουν
ήχους που είναι πιθανό να ακούσουν σε μια διασταύρωση.
Ακολουθεί δραστηριότητα, σύμφωνα με την οποία οι
μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από ένα
σύντομο κείμενο. Παρουσιάζονται, επίσης, φωτογραφίες που παρουσιάζουν
χαρακτηριστικές κινήσεις τροχονόμων και ζητείται από τα παιδιά να
αναγνωρίζουν τις κινήσεις αυτές.
Τέλος, οι μαθητές καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη
τις γνώσεις τους για τη λειτουργία των φαναριών και τη χρησιμότητα των
διαβάσεων, παίζοντας στην αυλή του σχολείου το παιχνίδι «Οι κινήσεις
του τροχονόμου». Σχεδιάζονται στην αυλή του Σχολείου με χρωματιστές
κιμωλίες δρόμοι, διασταυρώσεις, διαβάσεις κ.λπ. και οι μαθητές
καλούνται να «κυκλοφορήσουν» ακολουθώντας τα σήματα των φαναριών και
του τροχονόμου, τον οποίο ενσαρκώνει κάθε φορά ένας μαθητής από κάθε
ομάδα.
Ο χρόνος που απαιτείται για τη ολοκλήρωση του πρώτου
μέρους του φύλλου εργασίας, δηλαδή χωρίς τη δημιουργία του «Πάρκου
Κυκλοφοριακής Αγωγής», είναι 45 λεπτά. Η πραγματοποίηση του παιχνιδιού
«Οι κινήσεις του τροχονόμου» απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα.
|
|
3. Ένας
«χάρτης» κυκλοφορίας της γειτονιάς μας
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να θέσουν ερωτήσεις και να πάρουν συνέντευξη από τον
σχολικό τροχονόμο
· να κατασκευάσουν αφίσα, όπου θα παρουσιάζουν τα
σημαντικότερα οδικά προβλήματα της περιοχής τους
· να κάνουν έρευνα σχετική με τα προβλήματα σηματοδότησης
της περιοχής τους
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να ανακοινώσουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο
και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
· να καταγράψουν ερωτήσεις και απαντήσεις κατά τη
διάρκεια της συνέντευξής τους
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- συνέντευξη με τον σχολικό τροχονόμο
- ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης,
στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο των αποτελεσμάτων της
έρευνας
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών
εννοιών (οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κ.λπ.)
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- ανάγνωση χάρτη της περιοχής
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση
μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί μια
κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να
ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες)
σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση
οδικών προβλημάτων στην περιοχή του σχολείου)
|
Πηγές - Υλικό
|
· «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»
· «Η βιβλιοθήκη μας»
· «Λεξικό»
· Άλλες πηγές (βιβλία, φυλλάδια,
υπηρεσίες π.χ. Τροχαία κ.λπ.)
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ)
· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των
στοιχείων του περιβάλλοντος.
· Διεξαγωγή συνέντευξης
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Δίνεται στους μαθητές ο χάρτης της περιοχής του
Σχολείου και οι μαθητές προσπαθούν να ερευνήσουν:
- Ποια σήματα οδικής κυκλοφορίας
συναντούμε πιο συχνά στους δρόμους της γειτονιάς μας;
- Ποιες διασταυρώσεις δεν έχουν
σηματοδότηση και δημιουργείται πρόβλημα στην κίνηση των τροχοφόρων;
- Στη διασταύρωση ποιων δρόμων
υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες και σε ποια σημεία τους διαβάσεις;
Μπορείτε να προτείνετα βελτιώσεις;
- Στη διασταύρωση ποιων δρόμων
βρίσκεται ο σχολικός τροχονόμος; Συναντούμε σε δρόμους της γειτονιάς
μας στη γειτονιά μας κανονικός τροχονόμος;
Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να πάρουν
συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο της περιοχής τους (σε περίπτωση που
δεν υπάρχει σχολικός τροχονόμος, ο δάσκαλος μπορεί να καλέσει κάποιον
αστυνόμο τροχονόμο στο σχολείο). Τα ερωτήματα που θα θέσουν τα παιδιά
θα πρέπει να εκφράζουν δικές τους απορίες σχετικά με τη σηματοδότηση
και τα οδικά προβλήματα της περιοχής τους. Προτείνεται το σχετικό
ερωτηματολόγιο να έχει προετοιμαστεί από τα παιδιά με την καθοδήγηση
του δασκάλου.
Τέλος, τα παιδιά, με βάση την έρευνα και τη συνέντευξη
που έχουν πραγματοποιήσει, καταγράφουν συνοπτικά τα σημαντικότερα
προβλήματα οδικής κυκλοφορίας της περιοχής τους και κατασκευάζουν
αφίσα, στην οποία παρουσιάζουν τα προβλήματα αυτά. Τα ευρήματα της
έρευνας παρουσιάζονται τόσο στο χώρο του Σχολείου όσο και έξω από αυτό,
στο ευρύ κοινωνικό περιβάλλον, με σκοπό την επίλυση των συγκεκριμένων
προβλημάτων. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί πως επειδή ακριβώς η
έρευνα αυτή γίνεται σε χώρο εκτός του Σχολείου επιβάλλεται τα παιδιά να
συνοδεύονται σε κάθε περίπτωση από κάποιον ενήλικο – κηδεμόνα.
Ο δάσκαλος, επειδή οι δραστηριότητες του συγκεκριμένου
φύλλου εργασίας δεν πραγματοποιούνται μέσα στα στενά πλαίσια του
σχολείου, δεν περιορίζεται χρονικά. Αντίθετα, μάλιστα έχει τη
δυνατότητα να αναπτύξει περαιτέρω την έρευνα ή να την περιορίσει,
ανάλογα με το μέγεθος της γεωγραφικής περιοχής, όπου θα πραγματοποιηθεί
η έρευνα, και σε σχέση με το ερωτηματολόγιο για τη συνέντευξη με το
σχολικό τροχονόμο που θα καταρτιστεί.
|
|
4. Ένας
σηματοδότης … Ποίημα!
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να διακρίνουν πότε πρέπει να ακολουθούμε τους φωτεινούς
σηματοδότες και πότε τους τροχονόμους
· να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά χρώματα του φωτεινού
σηματοδότη
· να εξοικειωθούν με τις κινήσεις των τροχονόμων
|
Γλωσσικοί Στόχοι
|
· να συνθέσουν ένα δικό τους ποίημα για τους φωτεινούς
σηματοδότες
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- σύνθεση ποιήματος
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας του
φωτεινού σηματοδότη
- η αναγνώριση της σημασία των
τροχονόμων
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- ζωγραφική φωτεινού σηματοδότη
|
Διαθεματικές Έννοιες
|
αλληλεπίδραση, μονάδα σύνολο
|
Πηγές - Υλικό
|
· «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»
· «Η βιβλιοθήκη μας»
· «Λεξικό»
· Άλλες πηγές (βιβλία, φυλλάδια,
υπηρεσίες κ.λπ.)
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
|
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες
|
Το φύλλο εργασίας ξεκινά με τη φωτογραφία ενός
τροχονόμου και ένα σύντομο σχετικό ποίημα. Χρησιμοποιώντας ως αφόρμηση
τα παραπάνω στοιχεία οι μαθητές καλούνται να συνθέσουν ένα δικό τους
ποίημα αναφορικά με τους φωτεινούς σηματοδότες.
Στη συνέχεια, ζητείται από τους μαθητές να
απαντήσουν σε ερωτήματα σχετικά με τη χρησιμότητα του τροχονόμου και
του φωτεινού σηματοδότη στις διασταυρώσεις. Οι μαθητές πρέπει να
περιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο οφείλουν να ενεργήσουν σε διάφορες
καταστάσεις, όπου τροχονόμος και φωτεινός σηματοδότης συνυπάρχουν σε
κάποια διασταύρωση.
Τέλος, τα παιδιά καλούνται να χρωματίσουν με
σωστό τρόπο ένα φωτεινό σηματοδότη για τροχοφόρα, και να αντιστοιχίσουν
τα «σήματα» του τροχονόμου – φωτεινού σηματοδότη με τις πληροφορίες που
μας δίνουν και τη συμπεριφορά που οφείλουμε να επιδείξουμε βλέποντάς
τα.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των
δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.
|
|
|