|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1:
«Ασφάλεια στους δρόμους
Σχέδιο εργασίας 1.1 «Ασφάλεια στους δρόμους»
Παρουσίαση του σχεδίου εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»
ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗΣ
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
|
|

|
|
|
1.
Μελετούμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας
|
Στόχοι |
Οι μαθητές:
· να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν τα
σήματα οδικής κυκλοφορίας
· να αναγνωρίσουν τη σημασία των χρωμάτων στα σήματα
οδικής κυκλοφορίας
· να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης «σήμα»
· να συζητήσουν για τις κατηγορίες των σημάτων οδικής
κυκλοφορίας.
· να αναπτύξουν ομαδικές δεξιότητες διερεύνησης
· να ανακοινώσουν στην ολομέλεια της τάξης τους τα
αποτελέσματα - συμπεράσματα της έρευνάς τους
|
Γλωσσικοί Στόχοι |
· να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης «σήμα»
· να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους
|
Διακλαδικές διασυνδέσεις |
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης
«σήμα».
- να ανακοινώσουν προφορικά τα
αποτελέσματα της έρευνάς τους
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας των
σημάτων οδικής κυκλοφορίας
|
Διαθεματικές Έννοιες |
αλληλεπίδραση
επικοινωνία
(τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα
επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό)
|
Πηγές - Υλικό |
Ως πηγή για την έρευνά τους, οι μαθητές μπορούν να
χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό μέρος του λογισμικού (τι χρειάζεται να
γνωρίζουμε), το ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού, κάποιο λεξικό ή
εγκυκλοπαίδεια το διαδίκτυο ή άλλες πηγές («Η βιβλιοθήκη
μας»).
|
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις |
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες |
Αρχικά οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις
τους σχετικά με το τι είναι τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ποια είναι
η χρησιμότητά τους. Ως αφόρμηση παρουσιάζεται μια εικόνα όπου υπάρχουν
δρόμοι, πλατείες, φανάρια και σήματα οδικής κυκλοφορίας.
Στη συνέχεια οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν
:
-
τη σημασία των χρωμάτων στα σήματα οδικής
κυκλοφορίας
-
τη σημασία της λέξης «σήμα»
-
τη χρησιμότητα των σημάτων οδικής κυκλοφορίας
-
τις κατηγορίες στις οποίες χωρίζονται τα
σήματα οδικής κυκλοφορίας
-
οι μαθητές ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες
πηγές.
Αφού οι μαθητές ολοκληρώσουν την έρευνά τους
ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής
τους.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση του
συγκεκριμένου φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα, δηλαδή 45 λεπτά.
|
|
2. Αναγνωρίζουμε τα
σήματα οδικής κυκλοφορίας
|
Στόχοι |
Οι μαθητές:
·
να αναγνωρίσουν τον τρόπο με
τον οποίο το χρώμα και το σχήμα μας πληροφορούν για τη σημασία
συγκεκριμένων σημάτων οδικής κυκλοφορίας
·
να διακρίνουν τη σημασιολογική
διαφοροποίηση των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω»
·
να αναζητήσουν τη σημασία της
λέξης «προειδοποιώ»
·
να γράψουν προτάσεις με τη λέξη
«προειδοποιώ»
·
να αναζητήσουν τη σημασία της
λέξης «πληροφορώ»
·
να γράψουν προτάσεις με τη λέξη
«πληροφορώ»
·
να αναζητήσουν τη σημασία της
λέξης «ρυθμίζω»
·
να γράψουν προτάσεις με τη λέξη
«ρυθμίζω»
·
να χωρίσουν τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας στις κατηγορίες τους
·
να αντιστοιχίσουν ορισμένα
σήματα οδικής κυκλοφορίας με τη λειτουργία που αυτά επιτελούν
(προειδοποιούν, πληροφορούν, ή ρυθμίζουν)
·
να αναπτύξουν ομαδικές
δεξιότητες διερεύνησης
·
να ανακοινώσουν στην ολομέλεια
της τάξης τους τα αποτελέσματα – συμπεράσματα της έρευνάς τους
|
Γλωσσικοί
Στόχοι
|
·
να διακρίνουν τις διαφορές στη
σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω»
·
να συνθέσουν προτάσεις με τις
λέξεις «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω»
·
να ανακοινώσουν προφορικά στην
ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να διακρίνουν τις διαφορές στη
σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω»
- να συνθέσουν προτάσεις με τις λέξεις
«προειδοποιώ, πληροφορώ, ρυθμίζω»
- να ανακοινώσουν προφορικά στην
ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- κατηγοριοποίηση των σημάτων οδικής
κυκλοφορίας
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση
επικοινωνία (τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και
παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό),
ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και
διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας)
σύστημα (ταξινόμηση των σημάτων οδικής
κυκλοφορίας)
|
Πηγές - Υλικό
|
Ως πηγή
για την έρευνά τους, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό
μέρος του λογισμικού(τι χρειάζεται να γνωρίζουμε), το
ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού, κάποιο λεξικό ή
εγκυκλοπαίδεια το διαδίκτυο ή άλλες πηγές («η βιβλιοθήκη
μας»).
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Διερεύνηση
· Επισκόπηση απόψεων
· Εργασία σε ομάδες
·
Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Στο φύλλο εργασίας χρησιμοποιούνται ως αφόρμηση τρεις
εικόνες από το λογισμικό, στις οποίες παρουσιάζονται διάφορα σήματα
οδικής κυκλοφορίας χωρισμένα στις τρεις κατηγορίες τους. Στην πρώτη
εικόνα παρουσιάζονται σήματα οδικής κυκλοφορίας που ρυθμίζουν την
κυκλοφορία των τροχοφόρων, και τα οποία είναι συνήθως στρογγυλές με
μπλε ή κόκκινο χρώμα. Στην επόμενη εικόνα υπάρχουν σήματα οδικής
κυκλοφορίας που πληροφορούν πεζούς και οδηγούς, είναι συνήθως τετράγωνα
ή ορθογώνια μπλε χρώματος. Στην τελευταία εικόνα παρουσιάζονται σήματα
οδικής κυκλοφορίας που προειδοποιούν για τυχόν κινδύνους, και τα οποία
είναι κυρίως τριγωνικά κίτρινου ή κόκκινου χρώματος. Οι μαθητές
καλούνται να παρατηρήσουν αυτές τις εικόνες, να εντοπίσουν τις
ομοιότητες και τις διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας, τόσο
ανάμεσα στις ίδιες τις ομάδες σημάτων, όσο και μεταξύ των διαφορετικών
ομάδων. Μπορούν, επίσης, οι μαθητές να επιχειρήσουν μια δική τους,
διαφορετική κατηγοριοποίηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας επιλέγοντας
τα δικά τους κριτήρια.
Στη συνέχεια, τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες ερευνούν
τη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ, ρυθμίζω και πληροφορώ», με σκοπό να
προσεγγίσουν τις μικρές σημασιολογικές διαφοροποιήσεις τους. Προσπαθούν
να εκφράσουν τις διαφορές αυτές, καταγράφοντας δικές τους προτάσεις με
αυτές τις λέξεις. Αφού τα παιδιά ολοκληρώσουν την έρευνά τους,
ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματά τους και
ακολουθεί συζήτηση και με το δάσκαλο/τη δασκάλα.
Τέλος, παρουσιάζονται μερικά από τα πλέον γνωστά σήματα
οδικής κυκλοφορίας και οι μαθητές καλούνται να σημειώσουν κάτω από το
καθένα τη λέξη «ρυθμίζει, πληροφορεί ή προειδοποιεί», ανάλογα με τη
λειτουργία κάθε σήματος οδικής κυκλοφορίας.
Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φύλλου
εργασίας είναι 45 λεπτά.
|
|
|
3.
Μαθαίνουμε να κυκλοφορούμε
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
·
να σχεδιάσουν και να
κατασκευάσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας
·
να χρησιμοποιούν βασικά
γεωμετρικά όργανα
·
να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο
Κυκλοφοριακής Αγωγής» στο σχολείο τους
·
να εφαρμόσουν στην πράξη τις
γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας
·
να αναπτύξουν συνεργατικές
δεξιότητες
|
Γλωσσικοί
Στόχοι
|
·
να παρουσιάσουν στην ολομέλεια
της τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασε ο κάθε μαθητές και
να περιγράψουν την πληροφορία που αυτό μας δίνει
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της
τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασε ο κάθε μαθητής και να
περιγράψουν την πληροφορία που αυτό μας δίνει
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- κατασκευή σημάτων οδικής κυκλοφορίας
- χρησιμοποίηση βασικών γεωμετρικών
σχημάτων
- δημιουργία «Πάρκου Κυκλοφοριακής
Αγωγής» στην αυλή του σχολείου
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και κατασκευή σημάτων
οδικής κυκλοφορίας
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- σχεδίαση στην αυλή του Σχολείου
Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- δραματοποίηση συγκεκριμένων «ασφαλών
ενεργειών-συμπεριφορών» μέσα στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση, διάσταση (χώρο-χρόνος,
τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο
για την ορθή ρύθμιση της Οδικής Κυκλοφορίας),
επικοινωνία (τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και
παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό)
|
Πηγές
- Υλικό
|
· Μελέτη και εργασία στο πεδίο
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία
της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.
· Επισκόπηση απόψεων
· Παιχνίδια ρόλων
· Δραματοποιήσεις και θεατρικά
παιχνίδια
· Εργασία σε ομάδες
·
Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά, ως αφόρμηση, παρουσιάζονται μερικά από
γνωστότερα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ζητείται από τους μαθητές να
επιλέξουν ένα προκειμένου να το σχεδιάσουν. Η επιλογή του σήματος
οδικής κυκλοφορίας είναι ελεύθερη και δεν περιορίζεται μόνο στα
συγκεκριμένα σήματα.
Στη συνέχεια, κάθε μαθητής σχεδιάζει και κατασκευάζει
σε χαρτόνι το σήμα οδικής κυκλοφορίας που επέλεξε. Αφού ολοκληρωθεί η
κατασκευή των σημάτων, οι μαθητές παρουσιάζουν στο σύνολο της τάξης το
σήμα που κατασκεύασαν και εξηγούν τη σημασία του.
Τέλος, οι μαθητές, με τη βοήθεια του δασκάλου καλούνται
να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής». Για το σκοπό αυτό
προηγείται σχετική συζήτηση στην τάξη και έρευνα στο λεξικό του
λογισμικού και στα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Στη συνέχεια, τα παιδιά
σχεδιάζουν με χρωματιστές κιμωλίες στην αυλή του σχολείου ένα «Πάρκο
Κυκλοφοριακής Αγωγής». Στο Πάρκο είναι δυνατόν να υπάρχουν δρόμοι,
διασταυρώσεις, πεζοδρόμια και σήματα οδικής κυκλοφορίας (τα οποία οι
μαθητές κατασκεύασαν προηγουμένως και έχουν κρεμάσει στο στήθος τους).
Προσέχουμε ώστε τα παιδιά με τα σήματα να είναι κατάλληλα τοποθετημένα
για να διεξάγεται σωστά η κυκλοφορία των πεζών και των «οχημάτων» μέσα
στο Πάρκο. Τα υπόλοιπα παιδιά, αυτά που δεν παριστάνουν κάποιο σήμα
κυκλοφορίας, χωρίζονται σε μικρές ομάδες (των δύο ή τριών ατόμων)
παριστάνοντας είτε τους πεζούς είτε κάποιο τροχοφόρο και προσπαθούν να
κυκλοφορήσουν μέσα στο Πάρκο, ακολουθώντας τις υποδείξεις των σημάτων
οδικής κυκλοφορίας. Για να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον η
μαθησιακή διαδικασία, μπορεί κάποιο παιδί με τη βοήθεια του δασκάλου να
παριστάνει τον τροχονόμο, ο οποίος θα φροντίζει για την τήρηση των
σημάτων οδικής κυκλοφορίας.
Για την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους του φύλλου
εργασίας, δηλαδή για την κατασκευή των σημάτων οδικής κυκλοφορίας
απαιτούνται 45 λεπτά. Η δημιουργία του «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής»
απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα.
|
|
4. Δοκιμάζουμε τις
γνώσεις μας
|
Στόχοι
|
Οι μαθητές:
· να αναγνωρίζουν βασικά σήματα οδικής κυκλοφορίας
· να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για βασικά
σήματα οδικής κυκλοφορίας
· να αναγνωρίσουν τη μεγάλη σημασία του σήματος οδικής
κυκλοφορίας ΣΤΟΠ
· να αντιστοιχίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας με τη
σημασία τους
· να τοποθετήσουν στη σωστή θέση τους διάφορα σήματα
οδικής κυκλοφορίας
|
Διακλαδικές
διασυνδέσεις
|
· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με
το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η αναγνώριση της σημασίας των
σημάτων οδικής κυκλοφορίας
|
Διαθεματικές
Έννοιες
|
αλληλεπίδραση, επικοινωνία ( τα σήματα οδικής
κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και
παρέχουν πληροφορίες με τρόπο καθαρά συμβολικό), μονάδα - σύνολο (το
άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που
όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες),
ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και διαφορές των σημάτων οδικής
κυκλοφορίας)
|
Πηγές
- Υλικό
|
Ως πηγή για την έρευνά τους, οι μαθητές μπορούν να
χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό μέρος του λογισμικού («Τι
χρειάζεται να γνωρίζουμε»), το ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού,
κάποιο λεξικό ή εγκυκλοπαίδεια το διαδίκτυο ή άλλες πηγές («Η
βιβλιοθήκη μας»).
|
Μεθοδολογικές
Προσεγγίσεις
|
· Επισκόπηση απόψεων
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης
γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κτλ).
|
Προτεινόμενες
Διδακτικές Ενέργειες
|
Αρχικά, ως αφόρμηση χρησιμοποιείται μια εικόνα από το
λογισμικό, η οποία παρουσιάζει έναν ποδηλάτη μπροστά από το σήμα οδικής
κυκλοφορίας ΣΤΟΠ. Ο δάσκαλος καλεί τους μαθητές να εκφράσουν τις
απόψεις τους σχετικά με το τι πρέπει να κάνει ο ποδηλάτης βλέποντας το
συγκεκριμένο σήμα οδικής κυκλοφορίας. Η σημασία του συγκεκριμένου
σήματος δίνεται ακολούθως, προκειμένου οι μαθητές να αναγνωρίσουν τη
σπουδαιότητά του.
Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να αντιστοιχίσουν
τέσσερα σήματα οδικής κυκλοφορίας με τις πληροφορίες που αυτά μας
δίνουν. Επίσης, τους ζητείται να συμπληρώσουν μια εικόνα του λογισμικού
με τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, τα οποία λείπουν. Η συμπλήρωση μπορεί
να γίνει τραβώντας γραμμές και συνδέοντας το κάθε σήμα με τη σωστή θέση
του.
Τέλος, οι μαθητές καλούνται να δοκιμάσουν τις γνώσεις
τους αντιστοιχίζοντας κάποια σήματα οδικής κυκλοφορίας μας τις σημασίες
τους και επιλέγοντας τις σωστές απαντήσεις σε κάποιες ερωτήσεις που
ακολουθούν.
Για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας
απαιτείται 1 διδακτική ώρα.
|
|
|