ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση»


  • Σχέδιο εργασίας 4.3: «Ο τόπος μας ο κόσμος όλος»

 

   

Παρουσίαση του σχεδίου «Ο τόπος μας ο κόσμος όλος»

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται: Γ΄ και Δ' τάξη Δημοτικού (μετασχηματισμένα τα φύλλα εργασίας μπορούν να αξιοποιηθούν και για προσέγγιση του θέματος στην Α΄ και Β΄ τάξη)

 

Χρόνος: έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθεί ως ένα σύντομο σχέδιο εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος (4 δίωρα) είτε πιο εκτεταμένο στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.

 

Κοινωνική οργάνωση: η παιδαγωγική χρήση του λογισμικού προβλέπει ποικιλία δραστηριοτήτων που μπορούν να λάβουν χώρα ατομικά, εταιρικά και ομαδικά με έμφαση πάντως στη συνεργατική διερεύνηση.

Κοινωνικά προβλήματα και το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας

Τα κοινωνικά προβλήματα (που αναδύονται στις ολοένα και περισσότερο πολυπολιτισμικές κοινωνίες μας) είναι το θέμα του συγκεκριμένου σχεδίου εργασίας που αξιοποιεί το υλικό που περιλαμβάνεται στην υποενότητα «Ο τόπος μας ο κόσμος όλος». Η υποενότητα πραγματεύεται τέσσερα σχετικά θέματα: άτομα με ειδικές ανάγκες και διακρίσεις, φυλετικές διακρίσεις, δικαιώματα των παιδιών, κοινωνική πρόνοια, υπηρεσίες και εθελοντισμός.

Το υλικό της υποενότητα αυτής μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για μια πρώτη γνωριμία των μαθητών με σημαντικά κοινωνικά προβλήματα. Το προτεινόμενο σχέδιο είναι μικρής διάρκειας αλλά μπορεί να αναπτυχθεί και να συμπληρωθεί περαιτέρω με την πραγματοποίηση επισκέψεων σε κοινωνικές υπηρεσίες, με την παρακολούθηση ενημερωτικών ή εκπαιδευτικών ταινιών, με σχετικές έρευνες και με τη δημιουργία αφισών και ενημερωτικών φυλλαδίων από τους μαθητές για τα συγκεκριμένα θέματα που μελέτησαν.

Το χαρακτηριστικό του προτεινόμενου σχεδίου εργασίας είναι, ότι παρουσιάζεται ως ένα σχέδιο δράσης τριών παιδιών που ερευνούν στη γειτονιά τους διαστάσεις των συγκεκριμένων κοινωνικών προβλημάτων. Έτσι οι μαθητές μιας τάξης μπορούν να ενημερωθούν και να μελετήσουν στις ενότητες του λογισμικού πώς τα τρία παιδιά (ο Αμού, η Δήμητρα και ο Άρης) μελέτησαν το θέμα και να σχεδιάσουν παρόμοιες δράσεις.

Το υλικό του λογισμικού (υποενότητα «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας») μπορεί να αξιοποιηθεί και να αξιοποιηθεί με διάφορους τρόπους:

Α) ως ανεξάρτητο μικρό σχέδιο εργασίας που ως βασικό πεδίο μελέτης έχει το σχολείο και τη γειτονιά

Β) συμπληρωματικά στην ανάπτυξη σχετικών ενοτήτων των σχολικών εγχειριδίων

Γ) στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός προγράμματος στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης

Η ανάπτυξη του λογισμικού πραγματοποιήθηκε με βάση την παρακάτω ανάλυση:

Εννοιολογική ανάλυση του θέματος:

 

Η εξακτίνωση του θέματος είναι η ακόλουθη:

 

Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας

 

 

Φύλλο Εργασίας 1: «Τα παιδιά όλου του κόσμου έχουμε δικαιώματα»

Φύλλο Εργασίας 2: «Οι ξένοι … φίλοι μας».

Φύλλο Εργασίας 3: «Διαφορετικοί αλλά με ίσα δικαιώματα»

Φύλλο Εργασίας 4: «Προσφορά ζωής»

 

Σε κάθε ένα από τα τέσσερα υποθέματα μελέτης αντιστοιχεί ένα φύλλο εργασίας με τον ίδιο τίτλο (συνολικά 4 φύλλα εργασίας).

 

Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Κατά την άποψή μας, τα φύλλα εργασίας θα πρέπει να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το διδάσκονται με βάση τα χαρακτηριστικά των μαθητών της κάθε τάξης και τις ανάγκες τους.

Χρήσιμοι δικτυακοί τόποι 

 

http://www.synigoros.gr/0-18/children/children_main_gr.html

Η σελίδα του Συνηγόρου του Παιδιού περιέχει πληροφορίες για τα δικαιώματα των παιδιών.

 

http://www.unicef.gr/reports/symb.php

Η ιστοσελίδα της UNICEF περιέχει πληροφορίες για τη σύμβαση που αφορά στα δικαιώματα των παιδιών.

 

http://www.mohaw.gr/gr/socialwelfare/yphresies

Η ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης περιέχει πλούσιο υλικό σχετικό με το θέμα του σχεδίου εργασίας. Έτσι, παρέχει πληροφορίες για τις υπηρεσίες που ασχολούνται με την προστασία των ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπως επίσης πληροφορίες και ψηφιακή πρόσβαση σε μη κυβερνητικές οργανώσεις που ασχολούνται με την προστασία των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

 

http://www.keat.gr

 Ιστοσελίδα του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ)

 

http://www.ekakv.gr/

 Η ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Κ.Β.) του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης περιέχει πληροφορίες για τις υπηρεσίες που προσφέρονται σε άτομα που χρειάζονται κοινωνική στήριξη.

 

http://www.redcross.gr/greek/socialgr.html

Η ιστοσελίδα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού παρέχει πληροφορίες για τις δραστηριότητες κοινωνικής πρόνοιας που προσφέρει.

 

http://tt.stop-discrimination.info/index.php?id=6880

 Ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προσφέρει πρόσβαση όπως αναφέρει σε πληροφορίες «Για τη Διαφορετικότητα. Κατά των Διακρίσεων».

 

http://www.unhcr.gr/download/KK-KOURAGIO-6pagesLOW.jpg 

Επισκεπτόμαστε τη σελίδα της Αντιπροσωπείας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) για να αναζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες για τους πρόσφυγες.