ENOTHTA 1 | |
|
Ενότητα 1: Θεωρητική Τεκμηρίωση
Φιλοσοφία του Λογισμικού «Μελέτη Περιβάλλοντος |
|
|
Νέες Τεχνολογίες, Διδασκαλία και Μάθηση Κοινωνική διάσταση της μάθησης και υπολογιστής Η γνώση και η μάθηση είναι κοινωνικά προσδιορισμένες (Vygotsky, 1978). Τα τελευταία χρόνια δίνεται ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στις διαδικασίες αλληλεπίδρασης και πως αυτές μετουσιώνονται σε γνώση. Μερικές θεωρίες ανάπτυξης του ανθρώπου έχουν τονίσει την κοινωνική γένεση της μάθησης Η εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης βασίζεται σε σύγχρονες επιστημολογικές θέσεις που εκπορεύονται από το χώρο κοινωνικοπολιτισμικών προσεγγίσεων. Αυτές τονίζουν με έμφαση το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει το κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο στην εποικοδόμησή της γνώσης των μαθητών, ενώ υποστηρίζουν ότι η μάθηση δεν είναι μια αποκλειστικά ατομική λειτουργία της νόησης, αλλά μια κοινωνικοπολιτισμική διεργασία που λαμβάνει χώρα μέσω της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης με άλλους ανθρώπους. Η χρήση των υπολογιστών στην εκπαίδευση θέτει νέες προκλήσεις για τη συνεργασία μέσα στην τάξη. Ο υπολογιστής δίνει την ευκαιρία για αυθόρμητη εμπλοκή της τάξης ή ομάδας μαθητών σε συζητήσεις σχετικά με τις δραστηριότητές τους κατά τη χρήση ενός λογισμικού, τις δυσκολίες και τους τρόπους αντιμετώπισής τους, καθώς και με το περιεχόμενο της εργασίας τους. Πολλοί ερευνητές αναφέρουν ότι κατά τη χρήση λογισμικού στην εκπαιδευτική διαδικασία, ένα σημαντικό μέρος της μάθησης λαμβάνει χώρα σε συζητήσεις της ομάδας μακριά από τον υπολογιστή (Ράπτης 1997). Η συνεργασία δημιουργεί μια διάταξη στην οποία όλοι οι μαθητές μπορούν να δίνουν αυτό που μπορούν και μαθαίνουν από τις συνεργασία με ικανότερους συνομηλίκους αλλά και την καθοδήγηση των διδασκόντων. Σε τέτοια περιβάλλοντα, χρησιμοποιώντας τον όρο του Vygotsky, δημιουργείται μια ζώνη επικείμενης ανάπτυξης, όπου οι μαθητές αποδίδουν μέσα στη δική τους περιοχή επίδοσης, ενώ βοηθούνται στο να συνειδητοποιήσουν τα πιθανά για αυτούς επίπεδα υψηλότερης επίδοσης (Glaser, 1994). Πραγματικές συνθήκες μάθησης εξασφαλίζονται όταν οι δραστηριότητες είναι ομαδικές, εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς και είναι πλήρης νοημάτων.
|
|
|
|