ENOTHTA 2 | |
|
Παρουσίαση
και χρήση του λογισμικού.
Παιδαγωγικές οδηγίες αξιοποίησης του λογισμικού |
|
|
2.4. Περιεχόμενο και οργάνωση του λογισμικού «Μελέτης Περιβάλλοντος». Το περιεχόμενο του λογισμικού παρουσιάζεται με ένα συγκεκριμένο πληροφορικό περιβάλλον που περιέχει τρία χαρακτηριστικά εικονίδια. Αυτά παραπέμπουν σε συγκεκριμένες υποενότητες που είναι οι εξής: «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε» Φυσικά, όπως διαπιστώνει κανείς πλοηγούμενος στο λογισμικό η μαθησιακή διαδικασία μπορεί να υλοποιηθεί και διαφορετικά. Οι μαθητές έχουν στη διάθεση τους φύλλα εργασίας (ενότητα «Συνεργαζόμαστε και ερευνούμε») με βάση τα οποία υπό την καθοδήγηση του/της δασκάλου/λας και αλληλεπιδρώντας με τους συμμαθητές τους, πραγματοποιούν έρευνα στην ενότητα με την πληροφορία «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε», στο «Λεξικό» του λογισμικού, στην σελίδα «Η βιβλιοθήκη μας» που περιέχει σχετικές συνδέσεις ιστοσελίδων, video, φωτογραφίες, ήχους, και ενημερωτικά φυλλάδια, ανάλογα βέβαια και με την ενότητα, καθώς και στη βιβλιογραφία και τις άλλες πηγές πληροφόρησης που προτείνονται («Βιβλιοθήκη»). Θα πρέπει να τονιστεί πως η δομή που επιλέχτηκε για ανοικτή (εκκίνηση από την ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε») και καθοδηγούμενη πλοήγηση (εκκίνηση από την ενότητα «Συνεργαζόμαστε και ερευνούμε») παρέχει τη δυνατότητα για διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις όπως π.χ. εξατομικευμένες στην πρώτη περίπτωση και συνεργατικές στη δεύτερη. Το πληροφοριακό
υλικό του λογισμικού είναι σπονδυλωτό, ευέλικτο και πολυμεσικό. Η ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε» Χωρίζεται σε επιμέρους ενότητες, οι οποίες στην επιφάνεια εργασίας παρουσιάζονται ως διαφορετικά εικονίδια, σε μια βασική οθόνη εκκίνησης. Οι επιμέρους ενότητες είναι σύντομές και παρουσιάζονται με τη μορφή κινούμενων σχεδίων/εικόνων συνοδευμένων από κείμενο και ήχο ή με τη μορφή κειμένου-εικόνας-ήχου. Όπου αυτό είναι δυνατό εμπλουτίζονται με αποσπάσματα video. «Δραστηριότητες» Επιδιώκεται μέσα από τις δραστηριότητες οι μαθητές να έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν και να αξιολογήσουν τις γνώσεις τους μέσα από προσομοιώσεις και οπτικοποιήσεις. Επίσης στην ενότητα αυτή υπάρχουν μια σειρά από «Δοκιμασίες», όπως Σωστό-Λάθος. Αντιστοίχιση, Πολλαπλής Επιλογής, Συμπληρώνω τα κενά που αποσκοπούν στην άμεση αυτοαξιολόγηση των γνώσεων που οικειοποιούνται οι μαθητές καθώς πλοηγούνται στο λογισμικό ή πραγματοποιούν έρευνες με αυτό αλλά και χωρίς αυτό. Επίσης υπάρχουν δραστηριότητες του τύπου «Ταιριάζω τα σωστά» (κάρτες), «Σύρω και Τοποθετώ», «Ζωγραφική» και «Παζλ», που θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε δραστηριότητες παιγνιώδους μορφής που όμως πάντα έχουν συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους. «Συνεργαζόμαστε και Ερευνούμε» Στην ενότητα αυτή προτείνεται μια συγκροτημένη διδακτική ακολουθία προσέγγισης των ενοτήτων του λογισμικού και όχι μόνο. Στην ενότητα «Συνεργαζόμαστε και Ερευνούμε» υπάρχει η υποενότητα «Η βιβλιοθήκη μας», που όπως αναφέρθηκε και προηγούμενως, εκτός από αξιόπιστες πηγές του διαδικτύου, περιέχει εικόνες, video και άλλο σχετικό υλικό ανάλογα κάθε φορά με το υπό διαπραγμάτευση θέμα. |
|
|
|