3ο Μέρος: 8. Ο ρόλος του δασκάλου

 


Ο τρόπος με τον οποίο ο δάσκαλος θα εισάγει το λογισμικό αυτό στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι καθοριστικός για το είδος του μαθησιακού περιβάλλοντος που θα δημιουργηθεί. Για αυτό προτείνουμε κάθε δάσκαλος να είναι ενήμερος για τους τρόπους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και να αξιοποιηθεί ένα λογισμικό στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ο δάσκαλος θα πρέπει να προσανατολίσει το ενδιαφέρον των μαθητών, να αναδείξει τις απόψεις τους, να τους ενθαρρύνει στις όποιες δραστηριότητες εκτελούν, να συντονίσει τις μαθητικές ομάδες [2-3 άτομα ανά υπολογιστή, αν υπάρχει η δυνατότητα, πολυπληθέστερες (4-6 άτομα) αν πρόκειται για ομάδες που υλοποιούν δραστηριότητες χωρίς υπολογιστές και μεγαλύτερες όταν πρόκειται για ομάδες μελέτης που βγαίνουν έξω από την τάξη ή τους χώρους τους σχολείου], να βοηθήσει τους μαθητές να διαπραγματευτούν και να οικοδομήσουν/οικειοποιηθούν σταδιακά τη νέα γνώση και στο τέλος να κάνουν ανασκόπηση της όλης μαθησιακής πορείας.

 

    Το υλικό που προτείνουμε αποτελεί μια ανοιχτή διδακτική πρόταση που σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωμένος ο/η δάσκαλος/α να ακολουθήσει κατά γράμμα. Είναι στην ευχέρειά αν θα επιλέξει να χρησιμοποιήσει μια από τις προτεινόμενες δραστηριότητες με τον τρόπο που αυτή αξιοποιείται στο λογισμικό ή με το δικό του τρόπο, αν θα χρησιμοποιήσει κάποιο φύλλο εργασίας, πως θα υλοποιήσει τα προτεινόμενα διαθεματικά σχέδια εργασίας, πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί το εκπαιδευτικό λογισμικό κατ΄ οίκον κ.λπ.

Μερικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν από το διδάσκοντα στο πλαίσιο χρήσης του προτεινόμενου λογισμικού είναι:

κουκκίδα

Αξιοποίηση των προϋπαρχουσών απόψεων των μαθητών

κουκκίδα

 Διαπραγμάτευση στο πλαίσιο των μαθητών και στο πλαίσιο των διαφόρων επιστημονικών πεδίων που αποτελούν τη σύνθεση του υβρυδικού μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος.

κουκκίδα

Ανοικτή και κατευθυνόμενη ατομική διερεύνηση

κουκκίδα

Ανοικτή και κατευθυνόμενη συνεργατική διερεύνηση

κουκκίδα

Γνωστική σύγκρουση

κουκκίδα

 Έρευνες στο διαδίκτυο και βιβλιογραφικές έρευνες

κουκκίδα

Συζήτηση-Διάλογος δασκάλου με τους μαθητές ή συζήτηση σε ομάδες

κουκκίδα

Επιχειρηματολογία

κουκκίδα

Δημιουργική μάθηση (δημιουργία αφισών κ.λπ.)

κουκκίδα

Συγγραφή διαφόρων κειμενικών ειδών (περιγραφή, ταξινόμηση, αναφορά, σύγκριση κ.λπ.)

κουκκίδα

Εκπόνηση σχεδίων εργασίας

κουκκίδα

Εργασία στο πεδίο

κουκκίδα

Δραματοποιήσεις

κουκκίδα

Κατασκευή μοντέλων

Να σημειώσουμε ότι όλες η παραπάνω στρατηγικές αξιοποιούνται –άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο- στις συγκροτημένες διδακτικές ακολουθίες των ενοτήτων που εκπληρώνονται με τη μορφή φίλων εργασίας (ενότητα «Συνεργαζόμαστε και ερευνούμε» ή «Αναλαμβάνουμε δράση»).