ENOTHTA 3

Σχέδιο εργασίας «Ασφάλεια στους δρόμους»

Εκτύπωση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΜΑΣ
Στόχοι

·     Να αναπτυχθούν συνεργατικές δεξιότητες.

·     Να πραγματοποιήσουν έρευνα.

·     Να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο.

·     Να μελετήσουν την κατάσταση των δρόμων της γειτονιάς τους.

·     Να εντοπίσουν τα σημεία, όπου συμβαίνουν τα περισσότερα και σοβαρότερα τροχαία ατυχήματα στη γειτονιά τους.

·     Να καταγράψουν την κίνηση των τροχοφόρων σε συγκεκριμένο σημείο.

·     Να συνθέσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους.

 

Γλωσσικοί Στόχοι

·     Να ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης και στο σχολείο τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·     Να συμπληρώσουν φύλλο παρατήρησης.

·     Να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους. 

 

Διακλαδικές διασυνδέσεις.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το Γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

-         Ανακοίνωση στην ολομέλεια της τάξης των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους.

-         Προφορική και γραπτή διατύπωση συμπερασμάτων..

-         Συμπλήρωση φύλλου παρατήρησης.

·     Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:

-         Η αναγνώριση της σημασίας του κράνους για τους ποδηλάτες.

 

Διαθεματικές Έννοιες

Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες είναι οι ακόλουθες:

·     Αλληλεπίδραση (τα παιδιά καλούνται μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, συλλογικότητας, να διαπιστώσουν πως το κάθε μέλος μιας ομάδας εξαρτάται από τα υπόλοιπα μέλη της, καλούνται να επιλύνουν με δημοκρατικό τρόπο τις τυχόν διαφορές τους).

·     Διάσταση ( τα παιδιά αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο ως απαραίτητο στοιχείο για την ασφαλή κυκλοφορία με ποδήλατο).

·     Μονάδα – σύνολο ( το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες.)

·     Σύστημα (καταγραφή της κίνησης  και ταξινόμηση των τροχοφόρων)

 

Διαθεματικές Δεξιότητες

·     Η δεξιότητα της επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία, διάλογος).

·     Η δεξιότητα συνεργασίας με άλλα άτομα σε ομαδικές εργασίες.

·     Η ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών.

·     Η ικανότητα ορθολογικών επιλογών, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.

·     Η ικανότητα της δημιουργικής επινόησης.

 

Πηγές - Υλικό

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

 

·     Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος.

·     Διερεύνηση

·     Επισκόπηση απόψεων

·     Εργασία σε ομάδες

·     Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος.

·     Επίλυση προβλήματος

·     Συμπλήρωση ερωτηματολογίου.

 

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, σχεδιάζουν και πραγματοποιούν έρευνα. Προτείνεται κάθε ομάδα να πραγματοποιήσει τη δική της έρευνα και στο τέλος οι ομάδες να συνθέσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους, ώστε να καταλήξουν σε γενικευμένα συμπεράσματα.

 Αρχικά, οι μαθητές με τη χρήση και τη συμπλήρωση σχετικού ερωτηματολογίου, ερευνούν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους επιδεικνύουν σωστή συμπεριφορά ως ποδηλάτες. Οι ερωτήσεις αφορούν τόσο στα εξαρτήματα του σωστά εξοπλισμένου ποδηλάτου, όσο και στη σωστή συμπεριφορά του ποδηλάτη. Ο χρόνος που απαιτείται για τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου είναι 20 λεπτά. Η συμπλήρωση μπορεί να γίνει είτε στην ώρα του μαθήματος είτε ακόμα και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Οι απαντήσεις του ερωτηματολογίου μπορούν να συγκεντρωθούν, ώστε να καταρτιστεί ένας συγκεντρωτικός πίνακας απαντήσεων – αποτελεσμάτων.

Η δεύτερη θεματική της έρευνας αφορά στη μελέτη της κατάστασης συγκεκριμένων δρόμων της γειτονιάς, καθώς και στον εντοπισμό των σημείων, όπου γίνονται τα περισσότερα και σοβαρότερα τροχαία ατυχήματα στη περιοχή. Επειδή η θεματική αυτή είναι αρκετά μεγάλη χρονικά (απαιτεί περίπου δύο διδακτικές ώρες) προτείνεται να χωριστεί σε δύο μέρη, καθένα από τα οποία μπορεί να αναλάβει μία ομάδα. Με αυτό τον τρόπο κάθε ομάδα θα χρειαστεί μία διδακτική ώρα για την ολοκλήρωση της εργασίας της.

Πρέπει να σημειωθεί πως οι δραστηριότητες της δεύτερης θεματικής πραγματοποιούνται έξω από το χώρο του σχολείου. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η παρουσία και η συνοδεία των ομάδων από κάποιο ενήλικο άτομο. Επίσης, πρέπει να τονιστεί πως οι μαθητές που μελετούν και καταγράφουν την κίνηση των τροχοφόρων πρέπει να επιλέξουν εκ των προτέρων το δρόμο που θα μελετήσουν και το σημείο, από το οποίο θα πραγματοποιούν την έρευνά τους. Το σημείο αυτό πρέπει να επιλεγεί και με τη βοήθεια του δασκάλου, προκειμένου να μην κινδυνεύσουν οι μαθητές.